Valheessa eläminen

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Jeppejee

Valheessa eläminen

Viesti Kirjoittaja Jeppejee »

Olen usein miettinyt sitä, että kuinka raskasta mahtaa olla elää valheessa. Ex narsku puoliso oli patologinen valehtelija. Hän valehteli siis kaikesta ja koko ajan ja kaikille. Mitä iloa siitä voi saada?? Sitten kun jää valheistaan kiinni niin niitä korjataan uusilla valheilla. Siis mitä toisten aliarvioimista!!! Kyllä ihmiset ennemmin tai myöhemmin huomaavat paskan puhumisen ja silloin on peli menetetty. Narsku saa valehtelijan leiman otsaansa.
Luulisi elämän olevan todella stressaavaa kun koko ajan joutuu miettimään mitä on sanonut. Hyvä nyrkkisääntö on että parempi puhua aina totta niin ei tarvitse miettiä mitä on sanonut.
Sen takia narsistit vaihtavatkin usein kumppania ja asuinpaikkaakin kun valheiden muurit alkavat sortua...maa alkaa polttaa jalkojen alla... Siirrytään uusiin maisemiin uusia uhreja etsimään. Kerrotaan samat valheet uusille ihmisille.
Itse narskun kanssa eläneenä tajusin miten vaihea persoona sellainen voi olla. Jos vähänkin meinaa puhkaista narskun kuplaa niin voi jeesus mikä sota syttyy. Ja voi sitä manipuloinnin määrää...Miten joku voi olla noin henkisesti sairas?????????
Miksi ihminen ei voi käyttää voimavarojaan hyviin asioihin.
Humanity

Re: Valheessa eläminen

Viesti Kirjoittaja Humanity »

Hei,

olen viime aikoina pohtinut samaa. Miksi valehdella, kun sen luulisi olevan pidemmän päälle raskasta ja vaikeaa? Olen siis saanut narsistiläheiseni kiinni lukuisista valheista, joita vaan kasaantuu ja kasaantuu, kun he pitävät valheellista ideaaliminäänsä yllä. He puhuvat keskenään niin pahasti ristiin, etten aina erota, kuka kaakattaa mitäkin. Vuoronperää valehtelevat ja ynnäilevät toistensa juttuja. Ovat niin tyhmiä, etteivät huomaa minun jo tajunneen, missä mennään... Kannattaisikohan heidän pitää jokin ideariihi yhdessä ja kirjoittaa paperille ylös kaikki sutkautukset..? Tai ehkä he vaan odottavat minulta jotain reaktiota, josta saavat taas voimaa. Ken tietää. Aluksi kyllä harmistuin, että onpa törkeää, kun valehtelevat sillä tavalla päin näköä ja kirkkain silmin! On kuitenkin muistettava, että narsistit ovat tyhjiä kuoria ja he täyttävät kuorensa millä tahansa pupulla, että saavat edes näennäisesti itseensä jotain eloa.

Toinen juttu valehtelemisen rinnalla on terveiden ihmisten elämän, arjen askareiden, mielipiteiden, mielenkiinnon kohteiden, haaveiden, harrastusten matkiminen ja esittäminen omina. Siitäkin ajattelin ensin, että onpa inhottavaa ja vastenmielistä, mutta nyt jo säälittää. Narsistit ei vaan mahda itselleen mitään. Kieltävät myös pokkana kaiken, jos lähden tivaamaan totuuden perään. Mielestäni on surullista, että kun narsistiseen luonnehäiriöön ajautunut ihminen alkaa olla jo näkyvästi holtiton valheittensa kanssa, siitä tuskin on enää paluuta terveiden kirjoihin. Narsisti tietysti tiettyjen valittujen edessä edelleen yrittää kätkeä valheensa, ja näytelmä menee täydestä. Sehän menee niin, että eri naamiot ja näytelmät eri ihmisille...

Olen kuluneen viikon aikana potenut hirvittävää energiavajetta yhden narsistini takia. Huomio itselle ja muillekin: Näiden ihmisten kanssa ei todellakaan kannata viettää aikaa päivätolkulla, ellei sitten tietoisesti halua tulla imetyksi kuiviin (blood sucking vampires: annat mitä annat, vaikka vain osan läsnäolosta, mutta mitään et saa itse koskaan takaisin...) Mitä enemmän tulen tietoiseksi tästä sairaudesta, en oikeastaan halua ajatella itseäni uhrina, sillä uhriutuminen on lopulta oma valinta. Sen sijaan koen olevani vakavasti mielenterveysongelmaisten ihmisten omainen (sillä erotuksella, etten heitä hoida enkä missään vaiheessa aiokaan hoitaa). Tämä auttaa jaksamaan!
NINA

Viesti Kirjoittaja NINA »

Olen sitä mieltä että narsistia ei edes ajattele että hän on patologinen valehtelija ja elää täysin valheellista elämää, ja kun vielä lisäksi ei tunne minkäänlaista syyllisyyttä eikä huonoa omaatuntoa.
Muut ihmiset ovat heidän tarpeitaan varten. Pitää valhdella jotta saa itselleen sitä mitä ei muuten saisi, uusilla valheilla ja puolitotuuksilla peitetään edellisiä. Valehtelemalla saadaan huomiota jota naristi rakastaa yli kaiken. Narsisti valehtelee jopa valehtelemisesta. Mutta luulen että sisimmissään narisisti uskoo itse omiin valheisiinsa ja kokee että on myös oikeutettu valehtelemaan. Hän varmasti myös uskoo että muutkin ajattelevat ja tekevät samoin kuin he. Narsistihan ei luota kehenkään muuhun kuin itseensä.
Ja narsistinhan pahin pelko on paljastuminen joten valehtelu on jatkuvaa. Mutta niinhän se tosiaan on että jossain vaiheessa naamio hajoaa ja totuus paljastuu. Silloin tulee esille todella julma ja oikea ihminen naamion takaa joka yrittää vielä manipuloida ja saada kontrollia itselleen takaisin vaikka olisikin jo uusi uhri/t kuvioissa. Heitähän ei saa jättää, he jättävät ja jos edes jättävät. Sama show siis jatkuu, ehkä hiukan uusilla valheilla. Mutta aivan totta että narsisisti on varastanut ideasi, haaveesi yms. ja vie ne niin kuin mukanaan uuteen suhteeseen ja esittää ne ominaan. Ja mikäli vain mahdollista hän haluaa näyttää ja viestittää jätetylleen että hän on nyt onnellinen ja tekee nyt niitä sinun kanssa sovittuja, suunniteltuja ja haaveiltuja asioita uuden rakkaansa kanssa. Tarkoitushan on saada sinut ottamaan häneen yhteyttä ja raivoamaan. Hänellä olisi näin edelleen kontrolli sinuun. Ihmiset ovat pelkkiä pelinappuloita joita voi käsitellä ihan miten miten haluaa ja siinähän ei ole mitään väärää. Sairasta.
Humanity

Viesti Kirjoittaja Humanity »

NINA kirjoitti:Olen sitä mieltä että narsistia ei edes ajattele että hän on patologinen valehtelija ja elää täysin valheellista elämää, ja kun vielä lisäksi ei tunne minkäänlaista syyllisyyttä eikä huonoa omaatuntoa.
Juuri tuo on pelottavinta narsisteissa. Kuvittelevat siis, että heillä on oikeus valehdella ja toimia vailla moraalia. Oikeus, oikeus, oikeus... Yököttää. Ja tosiaan, ei minkäänlaista syyllisyyttä. Vain lasiset silmät, luomikaan ei värähdä.
Jeppejee

Viesti Kirjoittaja Jeppejee »

NINA kirjoitti: Tarkoitushan on saada sinut ottamaan häneen yhteyttä ja raivoamaan.
Juuri näin. Ex on tehnyt minusta monta rikosilmoitusta ihan vain kostaakseen että jätin hänet. Sitten on odottanut, että otan häneen yhteyttä ja raivoan hänelle näistä perättämistä ilmiannoista. En ole edes halunnut tehdä vastailmoitusta poliisille näistä perättömistä valheista. Haluan vain poistaa tuon sairaan ihmisen elämästäni. Olen kuin häntä ei olisi ikinä tavannutkaan. Harmi vain, että pari ystävääni on lyöttäytynyt hänen puolelleen ja tuntuu, että he ovat exän silmät ja korvat, jotka välittävät tiedon elämästäni eteenpäin hänelle. Siksi olen joutunut ottamaan etäisyyttä näihin "ystäviinkin".
NINA

Viesti Kirjoittaja NINA »

Niin, se on myös narsisti joka ei voi "päästää irti". Jos olet jättänyt hänet tai tehnyt hänen elämänsä hankalaksi paljastamalla häne tekonsa, niin kosto elää tavalla tai toisella. Niin kuin exäni kerran jutellessamme sanoi että jos joku koskaan häntä kohtelee huonosti hän maksaa takaisin moninverroin. Nyt ymmärrän mitä hän näin sanoessaan tarkoitti; älä siis kyseenalaista, epäile, kaiva esille totuutta ja äläkä ihmeessä paljasta hänen tekojaan kenellekkään, varsinkaan viranomaisille. Yhteiset tutut (onneksi vain muutama) yritettiin ensin kääntää minua vastaan, toiset uskoivat toiset eivät. Oletan että exäni edelleen mustamaalaa minua ja väittää minua hulluksi joka ei jätä häntä rauhaan. Eli kaikella mahdolliselle tavoilla yritetään saada uhri raivostumaan ja ottamaan yhteyttä tai edes reagoimaan jollain tavalla, käytti jopa ystäviäänkin apuna. Mutta minä en ole yhteydessä exääni enkä kehenkään hänen lähipiiriinsä kuuluuviin. En halua että hän tietää minusta mitään, jo senkin vuoksi, että tekemäni rikosilmoituksen tutkinta on vielä kesken.
Vastaa Viestiin