Narsismin vähättely

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
rikkimennyt

Narsismin vähättely

Viesti Kirjoittaja rikkimennyt »

Otsikko on vähän tökerö, mutta itse olen tullut huomanneeksi, että Suomessa käytävässä narsismiin liittyvässä keskustelussa usein narsisteja puolustellaan. Olen aiemmin kirjoittanut tänne vähän samasta aiheesta, uhrin syyllistämisestä. Koen, ettei narsismia oteta Suomessa tarpeeksi vakavasti. Olen seurannut narsismiin liittyviä artikkeleita, videoita Suomessa jne. ja monissa jotenkin alleviivataan sitä, että ikään kuin narsistiakin täytyy yrittää ymmärtää. Sitten taas, kun olen seurannut youtubesta videoita amerikkalaisesta narsismiin perehtyneestä asiantuntijasta, jossa hän kertoo narsismista ja kuvailee, miten suuri ongelma se on USA:ssa, niin se korostaa sitä, miten erilailla Suomessa narsismiin suhtaudutaan. Narsismin aiheuttamiin ongelmiin siis. Äärimmäinen narsisti ei muutu edes terapialla, eikä välttämättä koskaan hakeudu terapiaan ja saattaa elämänsä aikana tuhota hyvin monen ihmisen elämän, niin en ymmärrä, miksi keskustelu Suomessa keskittyy siihen, että "narsistiakin täytyy ymmärtää", "narsistikin on uhri" , "narsistikin kärsii" jne. Jos narsisti on ihminen, joka ei kykene empatiaan, on antisosiaalinen, itsekäs, törkeä, aggressiivinen, pahimmillaan väkivaltainen, moraaliton jne. ja joka ei selvästikään kykene yhteistyöhön ja yhteyteen muiden ihmisten kanssa, niin miksi tällaisen ihmisen "päätä täytyisi vain silitellä" ja voivotella, että "kylläpä sullakin on vaikeaa". Miksi narsistin uhrit jäävät usein vaille riittävää huomiota ja apua jne? Johtuuko se siitä, että Suomessakin ihaillaan väkivaltaa ja ylimielisyyttä ja vihataan heikkoutta? Amerikassa narsismin on tunnustettu olevan kansanterveydellinen ongelma, mutta Suomessa lähinnä vaan puhutaan siitä, kuinka narsistiakin tulisi ymmärtää. Ymmärtävätkö nämä tällaiseen kannustavat ammattihenkilöt, minkälaista on todella elää narsistin kanssa läheisessä suhteessa, vai miksi heillä on tällainen käsitys narsismista? Sitä olen miettinyt. Narsistihan paljastaa todellisen puolensa vasta läheisessä ihmissuhteessa. Millaisia ajatuksia tämä teissä herättää? Pitäisikö mielestänne narsismi ottaa Suomessa vakavammin?
Harmaus

Re: Narsismin vähättely

Viesti Kirjoittaja Harmaus »

Kaiketi tossa "täytyykö pahantekijää ymmärtää vai saako peilata vihan takaisin" tulee vastaan vähän filosofiset arvotkin vastaan, mm. kuinka paljon painoarvoa haluaa antaa anteeksiannolle ja missä menee raja, ja kuinka paljon toivosit itellesi jos olisit henkilön X kengissä ja kuinka paljon uskot että muille pitää antaa vaikkeivät he olisikaan kuten sinä. Ainakin ite huomannut näissä keskusteluissa ennemmin tai myöhemmin tommosten arvojen nousevan pintaan.

Yleisellä tasolla tosin, oon samaa mieltä. On vaikea hyväksyä että yhteiskunnassa kroonisia pahantekijöitä, vahingollisia ihmisiä tai rikollisia hyysätään... joskus jopa enemmän kuin niitä ketkä ovat joutuneet narsistin uhreiksi. Yhteiskunta melkeinpä palkitsee enemmän kuin rajoittaa narsistista käytöstä, mikäli osaa harjoittaa väkivaltaansa ja itsensä pönkitystä muiden kustannuksella niin ettei siitä saa rikossyytteitä. Silti meille opetetaan että empatia, lähimmäisenrakkaus, rehellisyys, reiluus, avoinmielisyys, vastuuntuntoisuus yms on oikein, valehtelu, tunnekylmyys, egokeskeisyys, vastuuton rellestäminen, väkivalta yms on väärin... miksi silti väärästä palkitaan ja oikeasta rangaistaan?

Jos joku tekee väärin toiselle, siitä tulee rangaista, jos joku kohtelee toista hyvin, siitä tulee palkita. Ja narsistisen käytöksen puolustelu on kuin koettaisi lakaista ongelmia maton alle sen sijaan että pakottaisi narsistit vastuuseen teoistaan. Jos narsistikin on uhri, menisi hoitoon... jos ei hyväksy hoitoa, niin voivoi, ei silloin mitään sympatiaa enää ansaita. Ei normaalejakaan ihmisiä kohdella niin! Jokaisella tulisi olla vastuu sekä omasta käytöksestä että siitä miten se vaikuttaa muihin.

Mitä jos normaalit moraalin ja empatiankin omaavat ihmiset yhtäkkiä rohkaistuisivat käyttäytymään kuten narsistit? Ei siksi että se olisi oikein vaan siksi koska tajuavat että on hyödyllisempää olla kuin narsistit. Tulenko itsekin saamaan enemmän empatiaa ja rakkautta muilta, jos alan vahingoittaa muita ja pönkittää sillä omaa statusta? Kokeilun arvoinen asia oikeastaan. En usko että saisin mitään aidolta tuntuvaa tosin, enemmän pinnallista ihailua ehkä. Mutta hei, jos narsistiakin pitää ymmärtää, hei, miksei kaikki oteta sitä vapautta olla narsisteja? Eihän empatia ja piirteet jotka altistavat uhriutumiselle ole palkitsemisen vaan rangaistuksien arvoisia asioita ;)))

Sarkasmi sikseen, narsismi pitäisi ottaa vakavammin, samoin kuin sen pitkäkestoinen vahingollisuus uhreja kohtaan.
Narsismista ollaan levitetty tietoa sukupolvien ajan, sanottu ettei tämä ole hyväksyttävää, mutta vieläkin ollaan siinä pisteessä ettei sille käytännössä tehdä yhtään mitään. Onko tästä siis hyötyä?
rikkimennyt

Viesti Kirjoittaja rikkimennyt »

Mielestäni anteeksi annon merkitystä täytyy kyllä korostaa myös, etenkin siinä tilanteessa, jos henkilö on päässyt narsistista eroon, koska pyrkimys anteeksi antoon vapauttaa ja mahdollistaa, että narsistin uhri tai kaltoinkohtelun kohde voi itse toipua. Kuitenkin tiedetään, että narsistille anteeksi anto ei merkitse mitään muuta kuin yleensä sitä, että "jatketaanpa kuten ennenkin" ja narsistilla on siinä edelleen valta. Ymmärrys narsistista persoonallisuushäiriötä kohtaan on siinä mielessä tärkeää, että tiedetään, mistä se johtuu ja tiedetään mitä odottaa ja miten tällaisen ihmisen kanssa toimia. Kuitenkaan ymmärryksen tai anteeksi annon ei IKINÄ pitäisi olla tekosyy sille, että annetaan kaltoinkohtelun jatkua ja katsotaan sitä sormien läpi. Enkä puhu nyt vain kaltoinkohtelun kohteena olevan henkilön anteeksi annosta vaan ihan yhteiskunnallisella tasolla tästä narsistien huonon käytöksen sivuuttamisesta anteeksi annon nimissä. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että huonosta käytöksestä täytyisi tulla rangaistus tai seuraukset ja hyvästä käytöksestä palkintoa tai kannustusta.

Nimenomaan tuntuu siltä, että ihmisiltä odotetaan tässä yhteiskunnassa ylimielisen ja tökerön käytöksen hyväksymistä, johon täytyisi sopeutua alkamalla itsekin käyttäytyä kuten narsistit. Samalla unohdetaan, miten tärkeää empatia on koko yhteiskunnan toiminnan ja kehityksen kannalta. Itse en siis lainkaan pidä ajatuksesta, että ihmisten täytyisi yrittää olla kuten narsistit. Päin vastoin, empatian ja herkkyyden näyttäminen täytyisi olla hyve ja sitä voidaan normalisoida vain käyttämällä näitä ominaisuuksia. Narsistien öyhötyksen voisi sen sijaan jättää enemmän vaille huomiota ja tietenkin kannustaa heitäkin hakemaan apua (jos vaikka jokunen heistä motivoituisi sitä hakemaan). Eli jos ihmiset vain yrittävät epätoivoisesti sopeutua narsistiseen kulttuuriin käyttäytymällä itsekin kylmästi, kuten narsistit, niin narsistithan siinä edelleen hallitsevat maailmaa ja muut ihmiset ovat heidän vallassaan. Siksi olen itse sitä mieltä, että narsistien kaltoinkohtelun kohteiden ääni pitäisi saada selkeämmin kuulumaan yhteiskunnassa ja esimerkiksi sen, kuinka kalliiksi tulee yhteiskunnalle toipua narsistin kohtelusta käymällä vaikka useita vuosia terapiassa tai suistumalla pois työelämästä.

Omasta kokemuksesta voin vielä sanoa, että vaikka hyvin paljon yritänkin antaa anteeksi narsistiselle exälleni, olen usein hyvin katkera siitä, miten hän minua kohteli ja etenkin siitä, miten vähällä hän pääsi, koska hänen ei koskaan tarvinnut ottaa vastuuta. Tämähän on se tyypillinen tarina. Narsistit jatkavat hedonistista elämäntapaa vaihtaen uhrejaan ja uhrit kärsivät vuosikausia. Mielestäni tilanteen pitäisi mennä toisin päin.
krassi

Viesti Kirjoittaja krassi »

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että narsismi pitäisi ottaa meillä vakavammin.

Oikean tiedon puute on yksi syy piittaamattomuuteen. Sitten kokemuksesta tiedän, että narsistiset henkilöt puolustavat toisiaan. Narsisti voi ihailla ja kunniottaa toista narsistia.

Narsisteja on kaikkialla, lääkäreissä, opettajissa, hoitajissa, toimittajissa. On vaikea saada kiinni.

Yksi hyvä asia on tapahtunut minulle. Olen tehnyt rikosilmoituksen ex miehestäni. Sain hänet vahingossa kiinni törkeästä, konkreettisesta teosta minua kohtaan. Tullee oikeudenkäynti. Minua jo neuvottiin ottamaan hyvä rikosasianajaja 😊
Vastaa Viestiin