Narsistin uhrin mielenterveys?

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Välikappale

Narsistin uhrin mielenterveys?

Viesti Kirjoittaja Välikappale »

Olen kasvanut perheessä, jossa vanhempani kumppani oli narsisti. Narsisti hajotti perheemme totaalisesti ja minun nähdäkseni romutti vanhempani mielenterveyden.

Olen jo aikuinen ja kaikeksi kauhuksi olen huomannut vanhempani käyttäytyvän samalla tavalla kuin narsisti kumppaninsa aikanaan. Näin jälkikäteen kun olen asioita pohtinut huomaan että tämä käytös lapsiaan kohtaan on alkanut jo kun hän oli vielä narsistin kanssa suhteessa. Käytös on pahentunut viimeisen kymmenen vuoden aikana huomattavasti.

Voiko olla niin että vanhempani on sairastunut tuon suhteen myötä ja hänestä on itsestään tullut narsisti? Vai onko sellainen edes mahdollista? Vai onko hän vain omaksunut toimintamalleja narsistilta?

Hän on myös viime aikoina alkanut puhumaan ihannoivasti tästä henkilöstä joka pahoinpiteli henkisesti ja fyysisesti sekä häntä että hänen lapsiaan.

Löysin NUT ryn ja tämän foorumin aivan hetki sitten ja olen tutustunut selviytymistarinoihin ja viesteihin täällä foorumilla ja olen saanut täältä kovasti lohtua. Kiitos kaikille jotka jakavat omia ajatuksia ja tuntemuksiaan täällä.
Nasu

Re: Narsistin uhrin mielenterveys?

Viesti Kirjoittaja Nasu »

Olen huomannut saaneeni itse joitain vaikutteita tuollaisesta. Ei ehkä niinkään käytöksessä, vaan enemminkin ajatusmalleja. Pelottavaa ajatella, että tuo voi tosiaan tarttua jollain tapaa. :oops:
Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie »

On mahdollista, että vanhempasi on ollut aina jonkinlainen narsisti, ehkäpä "covert narcissist". Tai sitten hän on saanut näitä ns. narcissistic fleas (Youtubesta löytyy paljon tästä materiaalia). Hankala sanoa, kun ei tiedä juuri sinun tilanteestasi enempää, mutta katsoisin myös materiaalia traumasidoksesta (trauma bond), Stockholm Syndrome liippaa tästä myös läheltä. Ehkä vanhempasi on helpompi ihannoida tätä pahoinpitelijää kuin nähdä realiteetit, ja se totuus, että ehkä itsekin olisi voinut suojella lapsiaan/itseään paremmin?
Viimeksi muokannut Lydie 19 Syys 2020, 13:47, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Välikappale

Kiitos Nasu ja Lydie vastauksistanne.

Nasu, millaisia ajatusmalleja olet huomannut että sinulle on tullut?

Lydie, tutustuin noihin mainitsemiisi covert ja flees. En tosiaan itsekään voi olla varma josko vanhempani olisikin ollut aina narsisti.
Olen ollut sen verran nuori etten kauhean hyvin muista aikaa ennen tätä vahempani narsisti kumppania. Sen muistan että jossain vaiheessa lapsena tuli vahvasti olo että vanhempani oli “kääntynyt meitä lapsia vastaan”. Pakotti esimerkiksi minua pyytämään anteeksi narsisti kumppanilta vaikka tämä oli pahoinpidellyt minut. Narsisti kuitenkin selitti vanhemmalleni kuinka syy oli oikeastaan minun. Vaikka ajan kuluessa vanhempani erosikin narsisti kumppanista niin silti vanhempani on mielestäni käyttäytynyt aina sen jälkeenkin oudosti lapsiaan kohtaan. Koittanut kontrolloida aivan kaikkea lastensa elämässä jos ei ole onnistunut niin syyttää ja syyllistää ja uhriutuu, koittaa pitää taloudellisesti riippuvaisena itsestään, jos auttaa jossakin asiassa niin se ei ole koskaa pyyteetöntä vaan siihen liittyy aina ehtoja.

Olen tosiaan vasta nyt 30 vuotta täytettyäni oppinut näkemään nämä asiat ja voi miten paljon helpompaa olisi elämäni ollut jos olisin ymmärtänyt nämä asiat aiemmin...
Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie »

Vanhempasi kuulostaa kyllä melko narsistiselta. Tuo on oikeastaan vielä rankempaa, kun tämän tyyppinen narsismi ei ole niin ilmiselvää "overt" narsismia. Joskus on omalle mielenterveydelle/selkeyden tunteelle parasta hyväksyä, että molemmat vanhemmat (tai niiden roolissa olevat), ovat olleet myrkyllisiä. Olen viime aikoina miettinyt sitä, kuinka mieli hakee jonkinlaista järkeä tai hyvä/paha asetelmaa mielessään, eli siinä olisi jotenkin järkeä että toinen on syyllinen, toinen syytön. Vähän niin kuin elokuvissa. Ehkä lisäksi vaikuttaa ns. confirmation bias - on vaikea kyseenalaistaa omat ajatukset ja tunteet vuosien varrelta? Erityisesti kun kyseessä on oma vanhempi.
Välikappale

Lydie, tunnistan kyllä tuon itsessäni, että on hankala kyseenalaistaa vuosien myötä pinttyneitä tunteita ja ajatuksia. Olen halunnut kovasti uskoa että vanhempani käytös johtuu siitä hänkin oli uhri. Tyylin ei hän muuten mutta kun hänellekin on tehty sitä tai tätä pahaa.

Nyt aikuisena en pysty siihen enää täysin uskomaan koska oma kokemukseni riitelee sitä vastaan. Koen että itse olen osittain näiden vaikeiden asioiden takia hyvin ymmärtäväinen ja empaattinen. Tätäkin vanhempani osaa tietenkin käyttää hyväkseen taitavasti ja olen ainoa sisaruksista joka enää on hänen kanssaan tekemisissä.

Miten tällaisista koko elämän kestäneestä henkisestä helvetistä pääsee eteenpäin? Onko jotain keinoa saada vanhat asiat vaiennettua? Jotenkin turhauttaa käyttää aikaa ja energiaa näiden asioiden pohtimiseen kun elämässä on niin paljon parempiakin asioita...
solacium

Viesti Kirjoittaja solacium »

Olen itse ymmärtänyt viime aikoina että narsisti ja läheisriippuvainen on täydellinen match. Mutta toisin kun olettaisi, molemmissa on todella paljon samaa. Kyseessä ei ole ääripäät vaan enemmänkin saman kaltaisten ongelmien erilainen ilmentyminen. Molemmat ovat aiheutuneet lapsuuden traumasta ja molempia ohjaa huono itsetunto ja häpeä ja sen pelko. Läheisriippuvainen voi helposti viedä näitä toimintamalleja eteenpäin. Kannattaa tutustua kunnolla läheisriippuvuuteen ja sen syihin. Voi hyvin olla että saat lisää ymmärrystä sitä kautta myös vanhempasi ongelmista ja näin helpotusta itsellesi.
rikkimennyt

Viesti Kirjoittaja rikkimennyt »

Komppaan edellistä kommentoijaa siinä mielessä, että usein (ei ehkä aina) narsistin kumppaneiksi päätyvät itsekin turvattomuutta kokeneet. Itsekin tunnistan itsestäni läheisriippuvaisen piirteitä, etenkin silloin kun olin nuorempi. Ja se taas johtuu aiemmista turvattomuuskokemuksista. Perheessäni olen myös jäänyt vaille turvaa ja tukea ja siinä on ollut kontrollointia. 100 % narsismia perheessäni ei ehkä ole, mutta piirteitä siitä löytyy. Vanhemmat ovat projisoineet paljon omia tunteitaan haitallisesti minuun. On todella pitänyt mennä juurisyiden äärelle alkaakseen toipua narsistikumppanista. Hyvä puoli on,että kun tiedostaa, asioille voi alkaa tehdä jotain. Narsisti vaatii tiukat rajat.
krassi

Viesti Kirjoittaja krassi »

Minulla on nykyisin sellainen ongelma, että lapseni torjuvat kokonaan sen, että heidän isässään on vikaa. He kieltäytyvät keskustelemasta vaikeista asioista. He myös vaativat, että minä olen edelleen kiltti ja noudatan heidän neuvojaan. Noin jyrkästi sanottuna lapseni ovat myös narsisteja. Onko toivoa?
Vastaa Viestiin