Narsisti isästä lapsen lähivanhempi?

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
mustadahlia

Narsisti isästä lapsen lähivanhempi?

Viesti Kirjoittaja mustadahlia »

Erosin narsistimiehestä reilut kuusi vuotta sitten, lapsemme ollessa 4v. Tänä päivänä tilanne on se että minun oma elämäni on melko suuressa muutoskohdassa, sen junnattua viimeiset 12v paikallaan. Olen hakenut töitä toiselta paikkakunnalta ja muutto on edessä viimeistään keväällä, toivottavasti. Se mikä nyt on muodostunut ongelmaksi on se että isä ei suostu muuttamaan lapsen asumis/tapaamisjärjestelyitä vaan ilmoitti etten saa muuttaa eikä tästä tule nättiä. No sinällään ei yllätä. Nyt lapsi asuu vuoroviikoin molemmilla mutta selväähän on että lapsi tapaisi muuttoni jälkeen isää joka toinen viikonloppu tms, koska välimatkaa olisi 150km. Mikäli haluan lapsen muuttavan kanssani, on edessä uusi oikeuskäsittely ja päätöshän kestää. Suurin ongelma koko sotkussa on se että minä en ole koskaan saanut lapseeni yhteyttä, en tunnesidettä enkä ole lasta myöskään teininä aikoinaan halunnut mutta narsku ei antanut tehdä aborttia. Narsku piti vauva aikana huolen siitä etten saanut lapsen kanssa kahden keskistä aikaa, vaippakin minun piti vaihtaa salaa. Tämä ja moni muu seikka on osaltaan johtanut tunnesiteen muodostumattomuuteen. Jo vuosia, eronkin jälkeen, olen kokenut lapsen olevan oman elämäni esteenä. Toki olen huolehtinut ja hoitanut kunnialla ja hyvähän siitä on tullut mutta tällaisena hetkenä kun edessäni olisi mahdollisuus muuttaa ja alkaa 12v jälkeen elämään, en halua exän, lapsen tai oikeusjutun pilata sitä. Mutta sen verran lapsestani välitän, että huomaan miettiväni voiko lapsen jättää narskuisälle, voinko minä olla etä ja viikonloppu vanhempi? Katkeroituuko lapsi minulle?
Itkevääiti

Re: Narsisti isästä lapsen lähivanhempi?

Viesti Kirjoittaja Itkevääiti »

Hei

minä en ikinä antaisi narsistin olla lähivanhempi. Voi olla, että lapsi suuttuu sinulle ratkaisusta, mutta sekin on pienempi paha kuin tunneköyhän vanhemman kanssa eläminen.
Punakettu

Re: Narsisti isästä lapsen lähivanhempi?

Viesti Kirjoittaja Punakettu »

Tunnistan oikeita narsistisia piirteitä miehssäsi, siis onneksi ex-miehessäsi. Juuri tuo kontrollointi ja valvominen osui silmääni: paikalla vaikka vaipanvaihdon aikana. Tiedän tapauksia joissa mies ei päästänyt vaimoaan koskaan lasten kanssa vaatetta ostamaan, etteivät olisi olleet kahdestaan ja juonineet häntä vastaan... Kontrolli tulee muuten etenemään teeveen katselusta vaikka mihin. Jos hän on tyypillinen narsisti, hänellä on ainoa oikea kuva maailmasta ja hän tulee pitämään huolta kuin Korean suuri johtaja, että kukaan ei saa väärää tietoa, ei kiinnostu vääristä asioista yms.

Ennustan sinulle että kun aikaa kuluu hän manipuloi lapsen mieltä niin että se jollain lailla tulee jättämään tapaamisianne väliin. Sinusta tulee huono. Ja jos hän on aito narsisti, hän hankkii nopeasti seuralaisen - eihän ne voi olla yksin. Ja tällä uudella ihmisellä sinut ohitetaan. Vaikka olisit kuinka hyvä äiti, hän tulee mustamaalaamaan sinut. Ja koska inhimillistä on myös tehdä virheitä, näyttää kiukkuaan tms. lapselle, tulee hän nämä kaikki paisuttamaan sellaisiin mittoihin ettet ehkä vielä aavistakaan. Raahaapa pari kertaa äksypotkukohtauksen saanut riiviö toiseen huoneeseen rauhoittumaan, niin sinusta tulee hakkaaja. Jos lapsi toivottaa sinut alimpaan hel..sinkiiin, ja vastaat lopulta että hänkin on sinusta aika hirveä otus toisinaan, niin "sinä nimittelet lasta hirvöksi" (ja koko alkutilanne katoaa tarinasta). Opettele hengittämään varovasti, psyykkaa itsesi epäaitoon harmoniaan vaikka olisi mikä, kun tapaat lastasi viikonloppuisin. Tulet olemaan kovilla.

Lohdutan sinua, että "lapsen taspainoon riittää yksi terve vanhempi". Tässä on myös kehoitus hoitaa itsesi kuntoon, jotta se ehjä vanhempi on olemassa. Olet varmasti vauroitunut viime vuosina eikä aikaa voi nopeuttaa, ja sinä tarvitse muutaman vuoden haavoihisi. Varo käyttämästä toista ihmistä lohtuna tässä vaiheessa, älä sitoudu liikaa ja liian nopeasti, vaikka haluaisitkin alkaa kaiken alusta ja onnekkaammin. Voit tehdä noin alitajuisesti. Voi myös olla, että narsistin lapsi kasvaa narsistiksi itsekin. Se on kamala asia. Mutta silloinkin pitää muistaa että lapsi ei ole tahdoton otus, silloin se on hänen valintansa. Ole olemassa, ole turvaverkkona taustalla, sillä hetkellä kun hän ajatuu kriisiin tämän narsistin kanssa. Jos hän ei ajaudu, on narsisti onnistunut tekemään itselleen palvelijan ja orjan. Pidetään peukkuja, että lapsessasi kytee terve mieli.

Alun hoiva-aika ei ilmeisesti sujunut hyvin. Se on tosi ikävää. Fyysisen läheisyyden tarve on ollut juuri 2-3 vuotiaana kova. Pidä lastasi nyt hyvänä, vieressä, lähelllä, vaikka hän aluksi pyristelisikin vastaan. Totuta läheisyyteen ja kosketuksiin. Ota viereesi ja pistä vaikka uusi miehesi muutamaksi yöksi sohvalle.
Vastaa Viestiin