Narsistin alkoholinkäyttö

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Fleetwoodmac

Narsistin alkoholinkäyttö

Viesti Kirjoittaja Fleetwoodmac »

Mitä havaintoja olette tehneet narsistin alkoholinkäytöstä ? Ovatko he taipuvaisempia alkoholin suurkulutukseen tai muihin päihteisiin ??

Exäni kulutti paljon alkoholia. Lisäksi hän kertoi että hänen aikaisemmat naisystävänsä ovat käyttäneet paljon alkoholia ja yksi jopa menehtynyt alkoholin aiheuttamiin terveyshaittoihin.

Minun suhde alkoholiin on kovin pidättyväinen. Exäni harrasti alkoholin väkisin tuputtamista minulle. Välillä sain vaikutelman että hän yritti tehdä minustakin alkoholistia. Minä pidin pintani.

Huonoihin elämäntapoihin kuului myös tupakointi, jonka hän vaihtoi nuuskaan. Hän oli myös ulkomaan matkoillaan pössytellyt pilveä ja leuhki tietävänsä paljonko viiva maksaa ravintolassa. Siis Suomessa.

Välillä en tiennyt mikä tarinoista on totta ja mikä satua. En varmaan saa koskaan sitä tietääkään.

Mitä kokemuksia teillä on ? Onko teille tuputettu alkoholia tai kannustettu käyttämään päihteitä ??

Ja vielä onko mahdollista että narsistin ominaisuudet korostuvat entisrstään alkoholin vaikutuksen alaisena ? Itse olin exässäni huomaavinani tällaista. Vai hillitsikö exäni vain hieman paremmin itsensä selvinpäin ??

tapaus

Re: Narsistin alkoholinkäyttö

Viesti Kirjoittaja tapaus »

Joka ilta juo pari tölkkiä lonkeroa, viikonloppuisin lipittää lisäksi viiniä. Kuitenkin niin, että ei ole silminnähden humalassa. Ennen kantoi aina minullekin lasin tai pullon, pyytämättä, kunnes kieltäydyin selkeästi. Sain siitä syytteitä tekopyhyydestä, mutta tyytyi tilanteeseen.

Ravintolassa kun ennen käytiin, joi siellä mielestäni liikaa. Alkoi ärhennellä muille ja minulle, varsinkin jos yritin hillitä hänen hölmöilyjään.

Kun olen sanonut alkoholinkäytöstä, ei myönnä mitään. Suuttuu, loukkaantuu, syyttää minua, vetoaa siihen etten minä ole häntä parempi, että toiset juo paljon enemmän jne. Tupakkaa polttaa salaa.

En tiedä onko ominaisia piirteitä narsistille vai ihan tavallista toimintaa kenelle tahansa jolla on jonkin asteinen riippuvuus. Kuvittelisin kuitenkin että normaali ihminen, jos toisella on selkeästi huoli hänen terveydestään, ymmärtäisi ajatella myös toisen kannalta ja pysähtyä myös ajattelemaan omaa terveyttään itsekin.

Alexanderi

Viesti Kirjoittaja Alexanderi »

Omalla exälläni (nainen) joka todella täyttää narsistin kriteerit oli kova käyttämään alkoholia ja todennäköisesti on sitä edelleen. Lähes kaikki viikonloput hän vietti baareissa ja bailaamassa. Hän sanoi että hänellä on niin rankkaa yksinhuoltajana että hänen on päästävä usein nollaamaan. Hän joskus tissutteli baareissa ihan arki-iltapäivälläkin ja jos bileet oli edessä illalla niin saattoi aamulla jo ottaa kirkkaita hömpsyjä kotona. Ei ollut väliä kellonajalla milloin avasi ekan kaljan jos oli vapaalla viikonlopulla ja lapsi oli hoidossa. Kerran mennessämme yhdessä yhteiseen urheiluharrastukseen hän sanoi "Hyvä että mennään näin aikaisin, pääsee aiemmin sitten ryyppäämään". Alkoholin käyttö oli todella humalahakuista ja on tapauksia että hän on sammunut eikä muista edellisestä illasta mitään. Baariin on joskus hukannut omaisuutensa kun on ollut niin tajuttomassa kunnossa.

sätkynukke100

Viesti Kirjoittaja sätkynukke100 »

Alkoholistilla taudinkuvaan kuuluu narsistisuus... Laajemmin varmasti asiasta saa tietoa, kun päihdetyöhön keskittyneiltä ammattilaisilta kysyy.. Eli aineriippuvuus saa aivoissa muutoksia aikaan.. tuo sitä kautta narsistisuuden.. Jos ihminen on raitistunut tai kuivilla... voi sellaiset oireet hävitä.

KatariinaM70

Viesti Kirjoittaja KatariinaM70 »

Minunkin käsittääkseni alkoholismi kytkeytyy lähes aina jotenkin narsismiin. Jos alun alkaen onkin ollut lievää narsismia niin päihdeongelmaisena homma pahenee. "Minun riippuvuuteni, nautintoni, on niin tärkeää, että viis teistä muista, raha-asioista, ihmissuhteista ym.". Nistien käytös on narsistista hedonismia, vaikka kaveri olisi ennen riippuvuutta ollut kaikkea muuta kuin narsisti. Aineet todella muokkaavat aivoja ja sitä kautta persoonaa. Jos päihteisiin on ajauduttu ilman persoonallisuushäiriötä, niistä eroon päässyt ei enää käyttäydy narsistisesti. Sitten onkin taas se narsisti, oikea sellainen, jo vauvana häiriintynyt mieli, joka ajautuu myös päihdeongelmaiseksi. Kun narsisti kokee epäonnistumisia, esim. ei etenekään urallaan tai puolisot karkailevat käsistä, nuoruus katoaa, ja kauhea kaikkikivoipainen haistaa vanhuuden ja heikkouden saapuvan, hän masentuu. Narsisti masentuu yleensä viimeistään keski-iässä ja silloin kaatuu viinaksia.

Päihdeongelma on addiktio ja narsistilla on aina joku addiktio. Näillä addiktioiden tuomilla hyvänolon hetkillä hän saa helpotusta jatkuvaan pahaan oloonsa. Ja kuten aina kaikessa "narkkauksessa" kierroksia tulee aikaa myöden lisätä jotta saa paremman olon. Narsistisi sukka hiertää koko ajan jollain lailla? Hän on helposti negatiivinen? Näkee virheitä ja kritisoi? Hän innostuu tuskin mistään? Joskus hänellä on oma innonkohteensa, mutta yleisesti hän ei ole hanakka syttymään uusille, toisten kiinnostuksen kohteille?

Lasiruukku

Viesti Kirjoittaja Lasiruukku »

Minun tapauksessani alkoholin käyttö oli hyvinkin runsasta, hän oli aikaisemmin ollut kova istumaan kuppiloissa ja se vaihe oli jäänyt päälle, että joka viikonloppu juodaan kaljaa. Omaa juomistaa puolusteli sillä että omian rahojaan juo ja ei aiheuta kellekkään mitää pahaa omalla juomisellaan.
Hänen entiset kaikki olivat kovia juomaan, ainakin oman kertomuksensa mukaan. Itse en voinut ottaa kuin yhden illan ja harvoin, muutaman kerran hän houkutteli minua juomaan hänen kanssaan yhdessä eli saada juomakaveria sen aistin hänestä, mutta en ole juomari. Ja samoin krapulapäivinä hän aina tasoitti ja yritti saada minusta seuraa siihenkin. Useamman kerran menin krapulassa kun oli hän oli niin surkea ja pyyteli anteeksi omaa käytöstään, eli minun tapauksessa hän aina muuttui ennenkuin alkoi juomaan ja alkoholi sai hänestä ihan eri persoonan. Muutos oli jotain niin järkyttävää, kuinka puhe muuttui niin törkeäksi ja henkinen väkivalta oli jotain niin syvää. Mutta eihän hän niitä sanoja sitten myöskään itse enää muistanut.
Syytti että juominen johtui minusta, joka ei mennyt läpi suhteemme ei ollut edes kovin pitkä ja mies oli elänyt baareissa viimeiset 30-vuotta. Ja välillä asunnossa oli alkoholisteja juopottelemassa kun sinne saavuin, jotka yhteen ääneen sitten solvasivat minua narsistin kanssa.
Juuri, oli aina kritisoimassa ihan kaikkea ja näki vain virheitä vaikka malka oli omassa silmässä.
Yli 50-vuotias narsisti ei jaksa, eikä kykene enää huolehtimaan omasta hyvinvoinnistaan eikä kunnostaan, on helppo kumota lasi kaljaa.
Onneksi ei saanut minua samaan, sen hän varmaankin tiesi jo alunpitäen.
Tuhannenkin kilometrin matka alkaa yhdestä askelesta.
- Laotse

Fleetwoodmac

Viesti Kirjoittaja Fleetwoodmac »

KatariinaM70 kirjoitti: Kun narsisti kokee epäonnistumisia, esim. ei etenekään urallaan tai puolisot karkailevat käsistä, nuoruus katoaa, ja kauhea kaikkikivoipainen haistaa vanhuuden ja heikkouden saapuvan, hän masentuu. Narsisti masentuu yleensä viimeistään keski-iässä

Ja kuten aina kaikessa "narkkauksessa" kierroksia tulee aikaa myöden lisätä jotta saa paremman olon. Narsistisi sukka hiertää koko ajan jollain lailla? Hän on helposti negatiivinen? Näkee virheitä ja kritisoi? Hän innostuu tuskin mistään? Joskus hänellä on oma innonkohteensa, mutta yleisesti hän ei ole hanakka syttymään uusille, toisten kiinnostuksen kohteille?
Tämä teksti osui ja upposi täydellisesti exääni. Täsmällisesti näin. Vimeiset kaksi kuukautta suhteestamme oli exäni täydellistä apatiaa. Hän ei innostunut mistään. Läheisyys oli kadonnut kokonaan...ne loputkin. Aikaisemminkin arkinen läheisyys oli hänelle vastenmielistä. Hän kiukutteli, kritisoi ja murjotti. Hän vain oli.

Mietin vielä tuosta narsistin masennuksesta, että kuuluukohan se jokaiseen parisuhteeseen kun narsisti huomaa, että on aika vaihtaa uhria vai auttaakohan edes uhrinvaihto ? Minun exäni oli 53vuotias ja hänellä oli kyllä jonkinlainen ikäkriisi. Itse hän kyllä jyrkästi tuomitsi esim jotkuti sisustustavarani vedoten siihen , että ne ovat mummomaisia. Vastasin hänelle, että olen 50v. voisin ollakin jo mummo. Hän jotenkin säikähti asiaa... ja aloin tästä miettimään elääkö hän kuvitelmissaan yhä nuoruuttaan tai jopa lapsuuttaan ?? Omasta mielestään hän ei ole 53v.

sätkynukke100

Viesti Kirjoittaja sätkynukke100 »

Mun mielestä on jumittanu lapsen tasolle tietyissä asioissa. Suhtautuminen kavereihinsa joita on lapsuudessa tai nuoruudessakin ollut.. on kummallista. Ei hyväksy heidän suhteitaan ja perheitään.. Puhuu vinoon heidän läheisistään ja spekuloi, että yrittävät sinnitellä kunnolla eikä niiden asiat ole hyvin. Ei ymmärrä, etteivät kuulu Hänen elämäänsä enää (puhuu niistä kuin olisivat vieläkin hänen omaisuuttaan).. Ikää melkein viisikymmentä. Itse yrittää säilyttää maineen yksineläjänä ja silti pitää olla hyödyke lähellä(kin). Hän kyllä ujuttautuu niiden perheiden keskelle (jopa jouluaattona syömään!), mutta ei vie toista niiden luo. Eikä pyydä kotiinsakkaan. Hauskanpitoon vain niitä haluaisi kanssaan kuten ennenkin... Televisiosta keskittyy katsomaan lastenohjelmia hyvin kiinnostuneena.

Feenix

Viesti Kirjoittaja Feenix »

Puolisoni oli raitistunut muutamia vuosia ennemmin ennenkuin tapasimme. Alkoholi oli kuulunut elämään aina koko ajan lisääntyen ja viimeiset kymmenen vuotta se oli päätyö.
Hänen silloinen puoliso oli jo aikoinaan pakottanut AA:n kokouksiin...hän oli kokenut että ne on luusereita varten ei hänelle. Ja kun hän oli tosi pohjalla hän kertaheitolla lopetti ja raitistui...Ihmettelin monet kerrat mistä se tahdonvoima tuli.
Nyt hän ylpeilee asialla ja ei voi ymmärtää alkoholisteja.
Olisi luullut että minulla jo elämää nähneenä olisi hälytyskellot soineet näitä juttuja kuullessa...mutta ei...Kun minä olin se ainut oikea nainen ja ne kaikki muut oli olleet hirviöitä...Nyt kuulun nykyään tähän hirviöluokitukseen kun olen ottanut hänet kiinni valheistaan ja en mene hänen peleihin enää mukaan...

GrayRock

Viesti Kirjoittaja GrayRock »

Ex-vaimon siiderin- ja viininlipitys lisääntyi tasaisesti suhteemme loppua kohden ja vaikka hän ei itseään suoranaiseen humalaan juonutkaan, tavoitteena oli selkeästi rentoutuminen. Pariin kertaan hämmästyksekseni hän jopa myönsi, että juo liikaa. Tällöin vähensi käyttöä hetkeksi - eli en sitten tuonut hänelle Alkosta viiniä. Oli hämmentävää katsella, kun tauon aikana otti viinin / siiderin korvikkeeksi vesipullon ja joi siitä pakkomielteisesti. Yleensä alkoholin juominen keskittyi viikonloppuiltoihin, mutta siitä se sitten hiljalleen laajeni myös arki-iltoihin.

En tiedä missä määrin alkoholi on maistunut hänelle eromme jälkeen, mutta en ole asiasta juurikaan huolissani. Alkoholi ei tehnyt hänestä koskaan aggresiivista tai hankalampaa ihmistä, joten lapsi tuskin merkittävästi kärsii vaikka tisuttelu jatkuisi. Oletettavasti jatkuu, koska uusi miehensä ei hänkään lasiin sylje.

Eli kyllä minunkin havaintojeni mukaan narsismilla voisi olla yhteyttä esim. alkoholiaddiktioon. Ja jos maailmankuva on negatiivinen, niin nousuhumala tuo siihen varmasti hetken helpotuksen. Saatuaan lasin / pullon käteensä, hän vaikutti usein tavallista hyväntuulisemmalta. Sopeutuvana ihmisenä opin tuon automaattisesti enkä siksi koskaan mitään hänen juomisestaan huomautellutkaan. Koin asian niin, että alkoholin haitat liittyvät lähinnä vain hänen omaan terveyteensä pidemmällä aikavälillä ja aikuinen ihminen saa nuo asiat itse arvioida.

Vastaa Viestiin