Myöntääkö narsisti olevansa narsisti?

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
rikkimennyt

Myöntääkö narsisti olevansa narsisti?

Viesti Kirjoittaja rikkimennyt »

En tiedä,onko täällä jo käyty aiheesta keskustelua, mutta mua kiinnostaa tämä. Olen lukenut joitain nettiartikkeleita, joissa esitellään tutkimuksia, joiden mukaan narsistit myöntävät olevansa narsisteja kysyttäessä asiaa heiltä. Mutta ei taida olla näin, jos kysyt sitä esim kumppaniltasi? Käsittääksenihän narsisti pelkää paljastuvansa narsistiksi,koska joutuisi myöntämään heikkouksia itsessään sitten. Ehkä siis tutkimuksessa narsisti voi myöntää helpommin olevansa narsisti, koska siitä ei ole hänelle haittaa.

Oletteko muut pohtineet tällaista, tai koskaan kysyneet asiaa oletetulta narskulta? Jos olette, millaisia vastauksia olette saaneet? Kiinnostaisi tietää...

Iuli

Re: Myöntääkö narsisti olevansa narsisti?

Viesti Kirjoittaja Iuli »

En usko että narsisti myöntää mitään. Hänhän aina ajattelee olevansa täydellinen ja ylivertainen. Olen omalta narsistiltani kysynyt myös ja piti minua lähinnä hulluna.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi »

Ei myönnä. Jollain tasolla moni narsisti voi tietää sen, mutta täysin ei myönnä. Tunnen hyvin yhden melko siedettävän narsistin. Olen keskustellut näistä asioista perusteellisesti hänen kanssaan. Olen sanonut suoraan, että hän on narsisti. Hän ei suutu siitä, mutta täysin ei myönnä. Hän tietää teoriassa paljon narsistin käyttäytymisestä, mutta käytännössä tekee kuitenkin samat virheet. Ei muutu koskaan.

Joiltakin ihmisiltä voi saada vastauksen: "minua on sanottu narsistiksi." Tällaista henkilöä kannattaa tarkkailla. Eräs terapeutti sanoi minulle, miten saa selville onko joku narsisti: "Kysy suoraan häneltä oletko narsisti?" Narsisti vastaa: "olen." Silti hän ei ymmärrä asiaa täysin. Narsisti paljastaa itsensä aina lopulta, jos on tarkkana ja tietää merkit.

rikkimennyt

Viesti Kirjoittaja rikkimennyt »

Näin oletinkin. Itse kysyin entiseltä silloin. Lopulta kun ensimmäisiä kertoja aloin epäillä vasta kunnolla narsismia. Hän ei myöntänyt, mutta ei hävennyt lainaankaan myöntää olevansa itsekäs. Silti lukemalla pelkästään listan narsistin ominaisuuksista jne hän täytti kaikki kriteerit. Manipuloi ja valehteli myös, eikä omannut todellisia arvoja. Oli siis opportunisti ja muuttui aina tilanteen mukaan. Mutta myöntäminen lienee mahdotonta, koska heikkouksia ei voi narsisti myöntää. Ja tietääkö "kunnon narsisti" edes asiaa itse täysin?

Punaistajamustaa

Viesti Kirjoittaja Punaistajamustaa »

Tässä on varmasti paljon vaihtelevuutta. Minulle narsisti sanoi tuttavuutemme alkuvaiheessa: ”Olethan sä jo huomannut sen, että olen narsisti?” En ottanut asiaa kovin vakavasti, koska ajattelin, ettei oikea narsisti sanoisi sellaista ääneen.... mutta... Tuohon toteamukseen hän lisäsi myöhemmin: olen narsisti sillä lailla hyvällä tavalla tai olen kiltti narsisti enkä psykopaatti, olen narsistinen, koska haluan elämässä saada kaiken. Näin ollen narsismi sai tavallaan häneltä itseltään oikeutuksen.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi »

Punaistajamustaa, tässä on se sama kaava. Ihminen sanoo olevansa narsisti, mutta heti perään tulee lievennykset ja selittelyt parempaan päin. Narsisti voi kehuakin sillä, että on narsisti. Kuvittelee, että se on hienoa. Ei tajua, mitä varsinaisesti merkitsee.
Narsisti kehuu kaikella mahdollisella. Exäni kehui sairauksiaankin. Nekin olivat hienoja.

3713

Viesti Kirjoittaja 3713 »

En usko minäkään, että narsisti ymmärtää tilaansa. Voi olla, että joku edellinen uhri on häntä sanonut narsistiksi ja hän voi jopa ns. kehuskella tällä "tittelillä".
Minun exä ilmoitti heti ensitreffeillä, että hänessä voi olla paljonkin vikaa, mutta narsisti hän ei ainakaan ole!. Samaan hengenvetoon painotti, että hänen lastensa äiti on ilmiselvä narsisti ja exavopuolisolle antoi skitsofrenia diagnoosin ( molemmat tunnen nyt ja ovat aivan täyspäisiä naisia kumpikin). Joskus olen sanonut hänelle, että kyllä se on hän, joka tämän narsismi diagnoosin saa. Silloin on yleensä hiljaa eikä myönnä tai kiellä. Useimmiten, riippuen sen hetkisestä humalatilasta, on kuitenkin ruvennut haukkumaan minua narsistiksi.
Itsestään puhuu ihmisenä, jolla on niin valtava empatiakyky, että siksi tämän aiheuttamaan pahaanoloon pitää ryypätä jatkuvasti. Minun näkövinkkelistäni hän on oikeasti täysin kykenemätön myötätuntoon ketään kohtaan. Paitsi tietysti itseään kohtaan, kun hän raukka on tavannut 52 vuotisen elämänsä aikana " vain hulluja naisia"!

Ja ajattelen, että vaikka syystä tai toisesta tämä narsku " myöntäisikin" olevansa persoonallisuushäiriöinen, niin hoitoon hän ei hakeudu. Yleensä, jos hakeutuu, niin kyse onkin sitten muusta kuin narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.

Violin

Viesti Kirjoittaja Violin »

Toin epäilyni kerran esiin ja sain vastauksena toteamuksen että hän on ajatellut minusta ihan samaa.

Cheeses2020

Viesti Kirjoittaja Cheeses2020 »

Ihan suhteen alussa mies sanoi kepeästi, yhtäkkiä:"Olenkohan minä narsisti?" Tietysti tyhmänä, kun en vielä tuntenut tarpeeksi, sanoin, että et. Olihan hän esittänyt hyvän näytelmän "onneton uhri ihmissuhteissa". Meni muuten aikaa, ennen kuin koko setti paljastui.
Toinen tapaus. Kaveri sanoi, että "taidan olla psykopaatti". Ensin tulkitsin sen, että tarkoitti ettei ole tunteittensa vietävissä vaan järki-ihminen. Jäi kyllä mieleen tuo tokaisu. Kun nyt tätä olen reilun vuoden tarkkaillut, niin merkkejä on.
Kyllä osa osaa epäillä ainakin olevansa persoonallisuushäiriöinen. Tarinan eka todennäköisesti testasi osasinko epäillä tätä. Toinen ei enää vastannut, kun kysyin miksi epäilet olevasi psykopaatti. Ei ehkä ole hyödyllistä kertoa olevansa tämmöinen, jos on vielä jotain vailla? Ei sitä kannata myöntää, ja he kyllä osaavat arvioida mitä kannattaa sanoa, mitä ei.

Edla

Viesti Kirjoittaja Edla »

Tunnen muutaman narsistin, joista toinen kysyi minulta kerran minä minun terapeuttini pitää häntä. Toinen kertoi suoraan saaneensa psykiatrilta narsisti-diagnoosin, ja kuvaili minkälaista on olla narsisti. Kertoi et on huono itsetunto mut samalla pitää itseään muiden yläpuolella olevana. Hänen käytöksensä oli kyllä aika narsistista muutenkin..Isäni on saanut persoonallisuushäiriö-diagnoosin, ja hänellä on suuri kokoelma narsisti-aiheisia tietokirjoja.

Vastaa Viestiin