Puolison ja anopin pihtiotteessa

Voit kirjoittaa oman tarinasi.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Hemppa

Puolison ja anopin pihtiotteessa

Viesti Kirjoittaja Hemppa »

Hei!
Tarinani tulee olemaan pitkä ja ehkä myös sekava, joten olen kiitollinen jos jaksatte lukea loppuun sillä kaipaisin todella ajatuksia meidän tilanteesta. Olen jo pidempään epäillyt, että anoppi voisi olla narsisti. Tänä keväänä anopin käytös on ollut sellaista, että olen epäilystäni nyt melkein varma. Nyt en enää vaan tiedä, onko myös puolisoni narsisti - mutta ei kai yhden ihmisen ympärillä voi niin montaa narskua pyöriä? Välillä tuntuu, että olen itse sairas kun ajattelen että "näen narskuja joka paikassa".

Kerron mahdollisimman lyhyesti miehen ja mun tarinan: yhdessä ollaan oltu 9 vuotta ja meillä on kaksi lasta. Mies on raitistunut alkoholisti, juomattomuutta 3 v takana. Itse taidan olla läheisriippuvainen suoraan oppikirjasta. Tapasin miehen baarissa, jossa aloimme väitellä politiikasta. Mä olen vasemmalta, mies oikealta joten eroja mielipiteissä ja arvoissa meillä oli ja on runsaasti. Aloimme tapailemaan, mies tilitti edellisen parisuhteensa haavoja ja minä hoivasin. Ihastuin, tajusin kyllä että mies ei ollut yhtä innoissaan mutta en antanut sen haitata - halusihan hän muuttaa yhteen, ja alkoi puhua perheen perustamisestakin 6 kk tapaamisesta. Yhteen muutettiin 4 kk tapaamisesta. Suhteen alkuaikoina mies joi paljon, kritisoi minua, pettikin kerran. Siitä huolimatta esikoinsemme syntyi reilun vuoden päästä tapaamisestamme ja kuopus 1,5 vuotta myöhemmin. Miehen juomisaikana hän kävi minuun käsiksi muutaman kerran, henkistä lyttäämistä on ajoittain edelleen.

Anopin kanssa on aika ajoin ollut yhteenottoja, yleensä lapsiin liittyen. Välillä mut hukutetaan rakkauteen, annetaan kalliita lahjoja ja ylistetään, miten oon parasta mitä pojalle on tapahtunut. Mulle soitellaan ja valitetaan muista ihmisistä ja odotetaan tukea ja ihailua, kuinka hän on taas laittanut koko taloyhtiön asiat kuntoon tms. Vaan sittenpä, jos pienestikin sivuaa että anoppi on saattanut tehdä jotain väärin, nousee sellainen paskamyrsky, ettei mitään järkeä. Esikoisemme oli vuoden iässä yökylässä ja palasi sääret täynnä pieniä mustelmia. Siis aivan täynnä. Soitimme miehen kanssa ja aiheen arkuuden tiedostaen todella varovasti kysyimme, onko mimmi esim. konttaillut käpyjen keskellä vai mistähän mustelmat olis tulleet (itsellä vilisi ajatukset verenvuototaudista tai muusta pahasta, raskaushormoneilla saattoi olla vaikutusta...). Päädyttiin sitten toteamaan, että portaissa konttaamisesta tuli jäljet ja kaikki ok, puhelu loppui hyvissä tunnelmissa. Kunnes anoppi soitti raivoissaan, haukkui meidät ja lähinnä mut että kuinka kehtaan syyttää häntä jostain! Sen jälkeen mut marssitettiin anopin eteen kuin pahainen piikatyttö, anoppi istui kuin kuningatar ja loukkaantuneena tivasi, onko minulla hänelle jotain sanottavaa. Päädyin pyytelemään anteeksi, vaikka mietinkin ettei kai mitään aneltavaa ollut, sillä olimme todella varoneet loukkaamasta. Mies istui vieressä aivan hiljaa.

Toinen myrsky nousi vuotta myöhemmin, kun anopin mökillä ollessa heräsin aamulla vauvamme vierestä ja huomasin, että 2,5 vuotiaamme oli yksin ulkona. Siis niin, ettei hän näkynyt sisälle ikkunasta ja kaikki aikuiset istuivat aamiaisella. Paikka on 100 metriä meren rannasta ja vieressä kulkee autotie, jonka reunasta hain lapsen sisään. Lapselle totesin, ettei saa mennä yksi ulos. No, anoppi alkoi paiskoa astioita mielenosoituksellisesti ja lopulta huusi mulle taas raivoissaan, että kuinka kehtaan käyttäytyä noin, kuinka minun lapseni hoidetaan hyvin kun mä vaan makaan! Vauva oli siis valvottanut ja nukuin siksi aamulla. Enkä ollut edes sanonut anopille, että älkää alle kolmevuotiasta nyt hitto vahtimatta ulos päästäkö, vaikka mieli kyllä teki sanoa. Mies oli tilanteessa anopin puolella, olin neuroottinen, ylivarovainen, ylisuojeleva.

Sen jälkeen anopilla meni omaan siskoonsa välit, mutta sanoi ettei halua sen vaikuttavan meidän perheen ja siskonsa väleihin, jotka ovat aina olleet hyvät ja lämpimät. Sain siis kutsun lounaalle tämän siskon luo, anoppia ei kutsuttu, koska välit siis olivat poikki. Menin, ja uusi paskamyrsky oli valmis. Olin huono miniä, epäluotettava, epälojaali ja valtava pettymys - nämä sekä anopin että mieheni suusta ja kuuntelin sitä laulua kuukauden. Lopulta sanoin miehelle napakasti takaisin ja hän tönäisi minut seinään niin, että mustelmia ja kuhmuja kävin näyttämässä lääkärille.

Tämä viimeisin, meneillään oleva paskamyräkkä on jälleen lapsiin liittyvä. Anoppi oli antanut 5-vuotiaallemme luunapin päähän, lapsi kertoi asiasta mulle peloissaan ja ahdistuneena. Kaikki lapsiin kohdituva väkivalta on mulle aivan ehdoton ei ja uskon vakaasti, että lapseni ei tilanteessa valehdellut. Keskustelin aiheesta mieheni kanssa, joka halusi soittaa itse äidilleen. Anoppi tietenkin loukkaantui, jonka jälkeen mieheni puolusteli anoppia, "ymmärtää molempia osapuolia, kun lapsi on välillä niin vaativa." Mies ei siis edelleenkään usko, että luunappia on annettu ja sain haukut siitä, kuinka huonosti olen tämän asian hoitanut. Jätin siis asian miehen omasta pyynnöstä hänen hoidettavakseen ja olen siis huono. Anoppi sitten soitti minulle ja tarina oli kääntynyt niin, että minä olin usuttanut mieheni äitinsä kimppuun. Oikaisin kyllä, että mies itse halusi puhua äidilleen mutta järkeilyhän ei narskun kanssa toimi. SItten alkoi syyllistäminen: anoppi on kaiken tehnyt lastemme eteen ja meidän hyväksi (tätä ei kukaan koskaan ole kiistänyt vaan pikemminkin ollaan kiitelty vuolaasti avuista), luottamus minuun on kuulemma särkynyt, olen täysin epäempaattinen ja epäsopiva alalleni... Puoli tuntia myöhemmin soitti uudelleen ja "veti sanojaan takaisin", ollaan kuulemma "liian läheisiä" ja hunajaisesti anoppi pyyteli että käännetään nyt uusi sivu. Sanallakaan anoppi ei muuten ole kysellyt lapsemme fiiliksiä, ei ilmaissut huolta hänen olostaan tms..
Pari iltaa myöhemmin soitti humalassa miehelle ja loukkaantuneena ilmoitti, että hänellä on oikeus tavata lapsenlapsiaan ja valitti, kun mies ei vie lapsia tarpeeksi anoppilaan. Mainittakoon, että mies ja lapset ovat olleet todella usein anoppilassa viikonloppuja, kun itse olen ollut töissä. Tässä kohtaa mies hermostui äitiinsä, kun kiukku kohdistettiinkin häneen. Ilmoitti äidilleen, ettei tarvitse soittaa loukkaantumispuheluita ja valitti mulle, miten hän ei ole tilannut tälläistä kohtelua. Minä sitten lohduttelin, että ei ole tehnyt mitään väärin. Mies sanoi itsekin, ettei äitinsä käytös ole normaalia. Siitä pari iltaa myöhemmin anoppi soitti taas miehelle ja kaikki oli kuin mitään ei olis tapahtunut. Mies sopotti värisevällä äänellä kuin papupata viikon kuulumiset, kuinka hyvin töissä menee ja kuinka äiti on rakas. Ei mitään puhetta äidin huonosta käytöksestä. Kysyin, oliko mies ottanut asiaa puheeksi ja vastaus oli hyvin napakka "kukaan ei varmaan halua palata siihen!" ja niinpä anoppi sai jälleen puhtaat paperit.

Mulla on sydän ja pää täynnä kiukkua. Mies ei suuttunut kun omaa lasta sattui, vaan epäili lasta koska"eihän äiti meidän lapsia satuta". Olen itse ollut vieressä, kun esikoiselle on annettu luunappi 1,5-vuotiaana joten kyllä, tiedän anopin pystyvän satuttamaan lasta. Ei puolustanut minua, vaansyytti että mä hoidin tän tilanteen huonosti. Vasta sitten, kun sai itse kuunnella kiukuttelua, sanoi äidilleen vastaan. Ja kaikki on tosiaan lakaistu nyt maton alle. Tällä hetkellä mies painostaa mua vastaamaan kivasti anopin whatsapp-viesteihin ja syyttää mua välinpitämättömäksi kun sanoin että kaipaan nyt tilaa, mökötti kun en kuulemma osoittanut appivanhempien asiosta tarpeeksi huolta ja mielenkiintoa. Mun käytöstä tulkitaan koko ajan negatiivisesti: anoppi soitti, mä oli vessassa ja mies tuli vessaan kysymään jotain. Hätistelin tiehensä, tästä sain painostusta, että olin kiukkuinen kun mies puhui anopin kanssa. Ja mä vaan ihan oikeasti halusin olla yksin vessassa..

En mä enää tiedä mitä tässä tapahtuu. Käyn työuupumuksen jäljiltä terapiassa ja se todella auttaa, mutta mietin kuitenkin: olenko mä kohtuuton? Sairas? Harhainen? Kusipää? Ero on mielessä koko ajan, mutta pelkään lasten tulevaisuuden puolesta niin kovin. Jaksaminen joka tapauksessa on ihan lopussa.
Kiitos, jos jaksoit lukea loppiin <3
aloittelija

Re: Puolison ja anopin pihtiotteessa

Viesti Kirjoittaja aloittelija »

Hei Hemppa!
Löysin ihan vasta tämän keskustelupalstan ja olen viime päivät lukenut ihan silmät ymmyrkäisinä näitä kertomuksia. Omanikin kirjoitin tänne Omat tarinat -osastoon eilen. Kyllä kuulostaa tilanteesi vaikealta - ja tutulta! Ei narsismi varmasti tyhjästä synny, joten ei ole ollenkaan ihmeellistä, että äiti ja poika ovat samassa veneessä. Itselläni alkoi anopin kohdalla hälytyskellot soida jo ensimmäisestä tapaamisesta. Silloin elin miehen kanssa vielä rakkauspommituksessa, joten järkeni ei riittänyt miettimään, mahtaako sama yltää häneenkin. Myöhemmin on kyllä yhteys löytynyt! Eli osasin pitää etäisyyttä anoppiin heti alusta. Anoppi yritti vahvasti tunkeutua elämääni kun odotin lastamme ja mies oli poissa kuvioista. Minä olin kuitenkin jo yhden terveen ja tasapainoisen lapsen äiti ennestään enkä mikään teiniäiti vaan työssäkäyvä yli kolmikymppinen. Koin hyvin kiusalliseksi elämääni puuttumisen. Lapsen synnyttyä kävi katsomassa kerran ja heti soitteli perään moittien muka huolestuneena, kun vauva itki hänen vierailunsa aikana (vain pienen hetken kun nälkä iski, ilmeisesti tämä on vauvoille aivan ennen kuulumatonta :lol: ). Lapsen nimeä ei hyväksynyt ja "kielsi" antamasta sitä. Annettiin nyt kuitenkin ihan se nimi mikä itse päätettiin.

Pukee kaiken aina siihen, että on muka huolissaan. Suurena erona tähän näen esimerkiksi omat vanhempani, joiden lähestymistapa on kannustava. Sanovat aina, että ihana nähdä miten tasapainoisia ja iloisia lapsista on kasvanut. Kerrankin muistan, että anoppi itkien jauhoi, että "kyllä te sitten ymmärrätte, kun teillä on omia lapsia." Öö. Meillä on omia lapsia, kyllä me ymmärretään. Aivan kuin menisi sekaisin kenen lapsi on kyseessä. Ei ymmärrä että on isovanhempi eikä vanhempi.

Joka tapauksessa, olen ottanut kunnon välimatkan anoppiin jo alusta. En vastaa hänen puheluihinsa eikä enää soittelekaan. Mies saa vastata. Anoppi saa mielellään tavata lapsenlastaan. Useimmiten miehen kanssa käyvät siellä kahdestaan. Puhun hyvää tai suhtaudun neutraalisti häneen lapsen kuullen. En mustamaalaa. Ainoa on, että pyrin pitämään minun ja hänen välisen kontaktin aivan minimissä. Sillä on jonkinlainen kauhun tasapaino tilanteeseen saatu. Heti, jos olen joskus antanut huomiota ja löysännyt otetta, on alkanut puhelimella pommittaminen, kaikkeen puuttuminen ja "huolen" jauhaminen. Turhan sellaisen. Lapsi voi erinomaisen hyvin, on tosi tasapainoinen, terve ja ilonen, harrastaa monenlaista ja on muutenkin mainio pikkukaveri. Mitään faktista syytä huoleen ei ole ja ahdistaa, että anoppi luo sellaista huolen ilmapiiriä tilanteeseen aivan tyhjästä. Siitä ei seuraa mitään hyvää ja näenkin sen vain vallankäyttöyrityksenä.
Hemppa

Viesti Kirjoittaja Hemppa »

Hei Aloittelija!

Kiitos vastauksestasi, ei se sinunkaan anoppi helpolta vaikuta. Anteeksi jos on tungetteleva kysymys, mutta miten sun puoliso on suhtautunut tuohon irtiottoon anopista? Meillä mä olen saanut kiukuttelua ja syyllistämistä jos olen yrittänyt ottaa etäisyyttä ja mies on aina, aina äitinsä puolella. Puolustelee huonoa käytöstä, paitsi nyt viimeisimmän raivarin kohdalla kun ilmoitin, että mulle riitti tää suhde. Nyt mies sanoo mulle, että ei hyväksy miten rumasti anoppi mua kohteli mutta samalla käyttäytyy äitiään kohtaan täysin normaalisti, yrittää miellyttää eikä suinkaan ole sanonut anopille, että käytös ei ollut ok. Toisin sanoen mä olen jäänyt täysin yksin konfliktitilanteissa ja joutunut puolustautumaan paitsi anoppia niin myös miestä vastaan.

Uskon, että jos mies olisi aikanaan ollut mun tukena eikä lähtenyt anopin mukana haukkumaan mua, niin meidän avioliitolla olis ollu mahdollisuus selviytyä, mutta nyt mä en näe mitään muuta mahdollisuutta kuin erota.
aloittelija

Viesti Kirjoittaja aloittelija »

Hei Hemppa,

Tulee kyllä mieleen, että tällaisissa tilanteissa äidin ja pojan (siis tässä tapauksissa meidän aviomiesten ja anoppien) suhde on usein ihan järkyttävän sairas. Meillä mies kritisoi usein voimakkaasti äitiään. Muistan että suhteen alkuaikoina erityisesti puhui paljon siitä, miten vaikea äitisuhde hänellä on. Minusta tämä oli hieman erikoistakin kun ottaa huomioon, että oltiin jo tosiaan yli kolmikymppisiä. Tuli vähän sellainen teinifiilis, että mies oli vasta irrottautumassa kotoa... Mutta ehdoton raja menee siinä, että miehen lisäksi kukaan muu ei saa hänen äitiään arvostella! Eli en saisi lähteä mukaan niihin tilanteisiin kun mies arvostelee. Erittäin kinkkinen tilanne. Eihän siinä voi myöskään miehen äitiä puolustaa, koska silloin ei olisi lojaali miehelle. En ole keksinyt muuta ratkaisua kuin vaieta ja ottaa etäisyyttä. En sano juuta enkä jaata.

Olen tullut siihen tulokseen, että kaikenlainen keskustelu ja asioiden selvittely narsisistien kanssa on aika turhaa hommaa. Vaikka jotain saataisiinkin ns. keskusteltua läpi, tulokset eivät ole pysyviä. Sitä on aivan turha toivoa. Sinun tilanteesi on kuitenkin siinä mielessä erilainen, että lapseen on kohdistettu väkivaltaa. Pakkohan siinä on sanoa jotain ja vetää raja! Ehkä tuossa tilanteessa keskittyisin siihen, että tiivistäisin oman viestini mahdollisimman yksinkertaiseksi: lapsen fyysinen kuritus ei ole ok ja seuraavasta kerrasta tulee ilmoitus poliisille. Tätä sitten vaan toistaisin jämäkästi kuin mantraa, mutta en lähtisi sen enempää asiasta vääntämään. Ei tuossa asiassa ole mitään keskusteltavaa, asia on harvinaisen selvä jo lainkin kannalta. Mutta sinä olet kuitenkin oman tilanteesi ekspertti ja tiedät parhaiten miten lähipiirisi kipeät ihmiset toimivat. Toivon sinulle paljon voimia <3
Vastaa Viestiin