Läheisriippuvuus narsistiin?

Voit kirjoittaa oman tarinasi.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Melina79

Läheisriippuvuus narsistiin?

Viesti Kirjoittaja Melina79 »

Hei,

Olen 2,5 vuotta sitten asumuseroon päätynyt niin, että pakenin lopulta lasteni kanssa exäni hullua käytöstä. Sihdetta kuitenkin yritettiin jatkaa, hänen vakuutteluistaan johtuen kuinka hakee apua etc. No ei tietenkään koskaan hakenut. Lopulta sain tietää toisista naisista, pettämisistä ja aivan järjettömistä valheista näiden ympärillä. Pistin välit poikki, mutta yhteisen tytön vuoksi joudutaan olla tekemisissä. Hän haukkuu minua, vertaa uuteen tyttöystäväänsä jne. Nyt kun tuntuu, että helvetti vähän alkaa helpottamaan, niin se olenkin minä joka kaipaan häntä. Mietin meidän hyviä asioita ja mietin mustasukkaisena hänen uutta naistaan. En meinaa millään päästä ajatuksista yli. Onkohan tämä läheisriippuvuutta? Epäilen itseäni aivan hulluksi jo. Toisaalta olen julmettuman katkera hänelle, ja syvää vihaa täys. Mutta silti toivoisin vain että hän heräisi. Hävettää myöntää, mutta toivon että heräisi ja palaisi luokseni. Koen itseni niin arvottomaksi. Muita vastaavia kokemuksia?
Tuukka

Re: Läheisriippuvuus narsistiin?

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Hei!

Samansuuntaisia kokemuksia ja ajatuksia ollut itselläni, omasta erostani on pian vuosi. En mitenkään haikaile exäni perään mutta tuntuu pahalta että hän muutti heti eron jälkeen yhteen nykyisen miesystävänsä kanssa (jonka kanssa petti minua ennen eroa, vielä silloinkin kun kävimme pariterapiassa ja hölmönä kuvittelin että meillä oli yhteinen tahtotila yrittää jatkaa avioliittoa). Minulle tuntuu olevan edelleen vaikea päästä yli siitä petetyksi ja hyväksikäytetyksi tulemisen ja arvottomuuden tunteesta. Ymmärrän kyllä että exäni ajatusmaailma eroaa omastani niin totaalisesti että minun pitäisi unohtaa tällaiset ajatukset ja jatkaa elämääni mutta tuntuu pahalta ajatella että 16 vuoden avioliiton jälkeen hän jatkaa elämäänsä "onnellisena" eteenpäin kun itse keräilen vielä itsetuntoni palasia. (Sana onnellisena lainausmerkeissä sen takia että en tiedä voivatko narsistit olla ikinä oikeasti onnellisia.)

Ja valitettavasti minäkin joudun lasten takia olemaan exäni kanssa väleissä. Olisi niin paljon helpompaa vain olla pitämättä mitään yhteyttä.

Olen myös ajoittain epäillyt omaa mielenterveyttäni ja sitä olenko minä se jolla on persoonallisuudessa jotain pahasti vialla. Olen nyt kyllä hakenut ja saanut apua tilanteeseeni ja siitä on kyllä ollut itselleni apua. Osaan nyt suhtautua tilanteeseeni ja tunteisiini hyväksyvämmin ja analyyttisemmin ja uskon että sitä kautta saan paremmin näitä tunteita käsiteltyä. Ja että tulen tästä joku päivä "paranemaan" kokonaan.

Toivottavasti tästä oli sinulle apua. Tsemppiä ja kaikkea hyvää!
Milli

Viesti Kirjoittaja Milli »

Tuukka kirjoitti: 26 Huhti 2023, 13:19

Olen myös ajoittain epäillyt omaa mielenterveyttäni ja sitä olenko minä se jolla on persoonallisuudessa jotain pahasti vialla. Olen nyt kyllä hakenut ja saanut apua tilanteeseeni ja siitä on kyllä ollut itselleni apua. Osaan nyt suhtautua tilanteeseeni ja tunteisiini hyväksyvämmin ja analyyttisemmin ja uskon että sitä kautta saan paremmin näitä tunteita käsiteltyä. Ja että tulen tästä joku päivä "paranemaan" kokonaan.

Minulla on ollut samaa pohdintaa. Ehkä narsistiselle käytökselle altistuminen aika usein saa uhrin epäilemään omaa mielenterveyttään. Minulla ongelmat liittyvät äitiini, mutta itsessäni olen ihmettellyt, miksen pääse hänestä irti. Läheisriippuvuuttako vai mitä? Tavallaan logiikka on sama milä pelit suunnitellaan; saat säännöllisen epäsäännöllisesti jotain hyvää, sitten hirveän epäreilusti pahaa, vähemmän pahaa ja taas jotain hyvää. Narsistinen käytös saa uhrin koukuttumaan ja kuvittelemaan, että on joku keino, jolla sitä hyvää voisi saada, kun sen vaan keksisi ja sehän on läheisriippuvaista toimintaa.
Varsinkin suhtessa omaan vanhempaan voi juuttua hakemaan hyväksyntää ja rakkautta ihna liian pitkäksi aikaa ymmärtämättä, ettei tällaisen ihmisen kanssa normaalia ihmissuhde ole mahdollinen.

Ihmisethän ovat toisilleen peilejä ja jos se peili on rikki ja siitä heijastuva palauste vääristynyttä, on vaikeaa säilyttää tai luoda itsestäänkän mitään ehyttä tai totuudenmukaista kuvaa. Ehkä sitä syntyy ajatuksia, että jospa minä itse olenkin se persoonaltani vino ja viallinen.
Otin joskus puheeksi, että syyllistäminen äidin itsensä tekemistä valinnoista (joita on on tehnyt ennen syntymääni, kuten puolisovalonta ja päätös lasten hankinnasta) tuntuu pahalle. Ei hän halunnut ottaa kokemustani vastaan vaan hyökkäsi raivoisana ja väitti että MINÄ syyllistän häntä ja uhriutui.

Raskasta kyllä, jos on pakko olla tekemisissä.Iinä saattaa itseä helpottaa, jos rajaa yhteydenpison minimiin, ei kritisoi, ei tartu valheisiin, ei missään tapauksessa yritä "selvittää" mitään menneitä asioita,ehkä kehuukin vähän.
Joku sanoi joskus, että narsistisesti käyttäytyvän ihmisen kanssa pärjää parhaiten, kun suhtautuu häneen kuin uhmaikäiseen lapseen, sille kehitystasollehan hän on jäänyt.
Tuukka

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Toi pelivertaus on hyvä. Noinhan se omalla kohdallani hyvin pitkälti meni eroon saakka. En tiedä kuinka suunnitelmallista se oli vai oliko se täysin vain exälleni luontaista, suunnittelematonta käytöstä.

Myös peilivertaus on osuva. Katja Myllyviita kirjoittaa kirjassaan Tunne tunteesi aiheesta seuraavasti:
Se, minkä toinen ihminen meissä näkee, kasvaa isommaksi. Se, mikä jää huomiotta, mikä toistuvasti ohitetaan, näivettyy kuin taimi jota ei kastella.
Noi sanat jotenkin kolahti itseeni. Olen viime kuukausien ajan taistellut itsetunto-ongelmien ja itseni syyllistämistämisen kanssa ja on ollut helpottava tunne havahtua siihen että ne ajatukset juontuvat siitä ”rikkinäisestä peilistä”. Pikku hiljaa alan uskoa että oon mä loppujen lopuksi ihan ok tyyppi ja vaikka oisin jossain asiassa huonompi kuin joku muu niin oon ihan ok silti.
krassi

Viesti Kirjoittaja krassi »

Narsistin erilainen ajatusmaailma on asian ydin (josta Tuukka kirjoitti). Narsistinen ystäväni lopetti 18 vuoden parisuhteemme kuukausi sitten. Hän löysi uuden ja elää nyt "onnellista" elämää. Narsisteilla on kyky pyyhkäistä menneet kertaheitolla pois. Hyvä kysymys on se, voiko narsisti olla koskaan oikeasti onnellinen?
Toipuva12

Viesti Kirjoittaja Toipuva12 »

Melina79 kirjoitti: 28 Joulu 2022, 05:43 Hei,

Olen 2,5 vuotta sitten asumuseroon päätynyt niin, että pakenin lopulta lasteni kanssa exäni hullua käytöstä. Sihdetta kuitenkin yritettiin jatkaa, hänen vakuutteluistaan johtuen kuinka hakee apua etc. No ei tietenkään koskaan hakenut. Lopulta sain tietää toisista naisista, pettämisistä ja aivan järjettömistä valheista näiden ympärillä. Pistin välit poikki, mutta yhteisen tytön vuoksi joudutaan olla tekemisissä. Hän haukkuu minua, vertaa uuteen tyttöystäväänsä jne. Nyt kun tuntuu, että helvetti vähän alkaa helpottamaan, niin se olenkin minä joka kaipaan häntä. Mietin meidän hyviä asioita ja mietin mustasukkaisena hänen uutta naistaan. En meinaa millään päästä ajatuksista yli. Onkohan tämä läheisriippuvuutta? Epäilen itseäni aivan hulluksi jo. Toisaalta olen julmettuman katkera hänelle, ja syvää vihaa täys. Mutta silti toivoisin vain että hän heräisi. Hävettää myöntää, mutta toivon että heräisi ja palaisi luokseni. Koen itseni niin arvottomaksi. Muita vastaavia kokemuksia?
Sama kokemus noista kaipuun tunteista itsellänikin. Uskon että se kuuluu tähän toipumisprosessiin. Suru, viha, kaipuu ja kaikenlaiset pettymyksen tunteet vuorottelevat vieläkin omalla kohdalla

Olen myös miettinyt ex:n uutta kumppania vaikken häntä tunne. Onko hän parempi kuin minä ja onko narsistiex nyt rakastanut hänet jne... Mä luulen että näin ei ole. En usko että se uusi on jotenkin parempi. Narsistille kelpaa helposti melkein kuka vaan joka palvelee hänen tarkoitusperiään, alisttuu ja/tai on ulkoisesti tarpeeksi miellyttävä sekä suostuu narsistin ehtoihin. Samaa kaltoinkohtelua, mitätöintiä ja valehtelua eri manipulointineen se uusikin saa osakseen. Ne samat ongelmat jatkuvat sen uudenkin kanssa koska narsisti ei muutu.Kun rakkauspommitusvaihe on ohi ja "perhoset" vatsassa tunne muuttuu arkiseksi alkaa narsisti olla levoton. Narsistille tavallisuus ei riitä. Kun arki alkaa niin narsisti kyllästyy aika pian ja alkaa etsiä salassa uutta kumppsnia varalle. Narsisti ei osaa olla yksin eikä rakastaa ketään ketään. Ihmiset ovat narsistille hyötysuhteita.
Toipuva12

Viesti Kirjoittaja Toipuva12 »

Toipuva12 kirjoitti: 10 Kesä 2023, 15:40
Melina79 kirjoitti: 28 Joulu 2022, 05:43 Hei,

Sama kokemus noista kaipuun tunteista itsellänikin. Uskon että se kuuluu tähän toipumisprosessiin. Suru, viha, kaipuu ja kaikenlaiset pettymyksen tunteet vuorottelevat vieläkin omalla kohdalla

Olen myös miettinyt ex:n uutta kumppania vaikken häntä tunne. Onko hän parempi kuin minä ja onko narsistiex nyt rakastanut hänet jne... Mä luulen että näin ei ole. En usko että se uusi on jotenkin parempi. Narsistille kelpaa helposti melkein kuka vaan joka palvelee hänen tarkoitusperiään, alisttuu ja/tai on ulkoisesti tarpeeksi miellyttävä sekä suostuu narsistin ehtoihin. Samaa kaltoinkohtelua, mitätöintiä ja valehtelua eri manipulointineen se uusikin saa osakseen. Ne samat ongelmat jatkuvat sen uudenkin kanssa koska narsisti ei muutu.Kun rakkauspommitusvaihe on ohi ja "perhoset" vatsassa tunne muuttuu arkiseksi alkaa narsisti olla levoton. Narsistille tavallisuus ei riitä. Kun arki alkaa niin narsisti kyllästyy aika pian ja alkaa etsiä salassa uutta kumppsnia varalle. Jos uhri alkaa asettamaan rajoja ja ei suostu narsistin ehtoihin tulee narsisti epäluuloiseksi ja pelkäämään ero uhrin puolelta. Narsisti ei osaa olla yksin eikä rakastaa ketään ketään. Ihmiset ovat narsistille hyötysuhteita.
Vastaa Viestiin