Entä mitä sen jälkeen?

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
yliajettu

Entä mitä sen jälkeen?

Viesti Kirjoittaja yliajettu »

TÄMÄ KAIKKI ON HISTORIAA 7 vuoden takaa, niinkuin minä koin sen silloin. Tavoitteena palata jälkikäteen eri näkökulmasta (otsikoin viittausten helpottamiseksi)
Toivottavasti jaksatte lukea ja ennenkaikkea kommentoida!

#### Puhumaton pohjalainen
Alussa oli hyvin, paitsi että se mököttää, pitää mykkäkoulua, "loukkaantuntuu" aivan käsittämättömistä asioista esim: kävelylenkillä metsässä, se vain yhtäkkiä jäi seisomaan. minä en sanonut tai tehnyt yhtään mitään, kävelin vain. ei jaksanut kävellä mun perässä parisataa metriä autolle (kerroin reitin etukäteen) mutta jaksoi kävellä takaisin 5km. sitten mökötti koko päivän.

Väitti että ei pysy perässä( lumeen jäi aivan selvät jäljet ja se on mua kovempi juoksemaan )
Toistuvasti se tämmöistä temppua teki.Mutta ei saanut minua suuttumaan.

Sitten autossa jossain pitkällä matkalla (minä ajan, ja oli sovittu että se ajaa loput) se vaan yhtäkkiä menee puhumattomaksi ja tuijottaa lasisilmin. ilman mitään syytä. Suunnitelmat meni uusiksi, pakko oli ajaa kotio.
onnistui minut suuttuttamaan. Tunnin päästä kysyin että joko voisit ajaa. Ei sanaakaan. Ei silloin eikä koskaan.Paitsi että myöhemmin syytti minua.

#### Asumista
Syystä tai toisesta se alkoi kuorsaamaan, ei mitään tavallista pientä tuhinaa, vaan kunnon korinaa. Silloin kummallakin oli asunto ja 100km väliä.
Vähän senjälkeen se päätti muuttaa omasta kerrostaloasunnostaan äitinsä luo omakotitalon yläkertaan. Aikuinen ihminen äiteensä luo! ja sen arvaa, kuka remontoi sitä yläkertaa koko kesän (olin silloin työttömänä) muistelen sitä aikaa onnellisena, mutta kyllä minä aikalailla sitä ihmettelin.
Eikä se sanallakaan sanonut mikä se minun paikka on, tai kysynyt minun mielipidettä millään lailla.
Pikkuhiljaa tajusin, että eihän minulla ole mitään sijaa tässä hänen uudessa systeemissään, käyttää vain hyödyksi.

Nukkuminen olisi ollut mahdotonta- kuuntelisin joko hänen kuorsaustaan, tai rappukäytävässä hänen veljensä kolistelua, joka herää kirjaimellisesti kukonlaulun aikaan. tai viimeinen vaihtoehto mennä toiseen huoneeseen, jossa on se ikkuna, jonka alla se kukko sitten kiekuu, kukonlaulun aikaan.
Eipä tuo kyllä antanut avaintakaan tähän paratiisiin.
Minkähänlaisiin suorituksiin se olisi siellä pystynyt? kun remonttiaikana jo se helpotti suuresti minun elämää järjestelemällä tavaroita: kun menin sinne, aina toin jonkun ämpärin roskikseksi.Joka kerta edellinen ämpäri oli hävinnyt.
Työkalut löytyi kerrankin eteisestä, missä oli lenkkarit, kukkakepit ja akkupora samassa lootasta. Loogista. Välillä tämä loogisuus huvitti suuresti.

#### Kohtaus minimökissä

Yritin ittelleni rakennella jotain. Se ei osaa olla yksin, vaan tulee aina hämmentämään, hakemaan "huomiota" mutta se ei ole pelkästään sitä,
vaan jotakin manipulointia. seinään villoja laittaessa se änkesi "auttamaan" eli kun on valmis paketti villoja, sen levyistä levyä, että se justiin käy tolppien väliin, niin sen se osasi laittaa paikalleen, kun malli oli vieressä.
Mutta seuraavaan väliin oli nurkassa pistorasia, ja malli vieressä. Niin ei sekuntia miettinyt, että olisi kattonut mallia, miettinyt itse, vaan huutelee minua hätiin, pitää tulla keskeyttämään minun muu tekeminen. Näin hän näkee maailman: kaikki on vain häntä varten.
Lopulta minä olin lastentarhan ohjaaja, joka mietti kokoajan hänelle jotain hauskaa puuhaa (poissa muusta rakennusajasta) annoin oikeat työkalut käteen ja keksin arkastelua: väliaikaisen 'naulakon' eli kakkosneloseen ruuveja - sai 7 ruuvia nousukulmaan, kuten naulakoissa on, ettei takki tipu. ja loput laittoi vaakatasoon- mikähän oli syy?

Jos jotain meinaa saada aikaiseksi, on paljon tehokkaampaa että se ei tee mitään. Yritin sille siitä sanoa niin se lähti pois, laitoin viestissä sille nämä kaikki asiat.

Seuraavan kerran näin että se makaa sängyssä lasittunut katse joka ei näe mitään ja makaa liikkumatta. ei reagoinut kun sanoin että käydäänkö tätä asiaa läpi, eikä kun heilutin kättä silmien edessä. menin pois. Se tiesi että minä olen menossa työpaikkahaastatteluun-
seuraavan kerran tulin sille sanomaan että minun pitää lähteä.. se makasi lattialla ja jankutti samaa lausetta kuin mantraa:
"Auttakaa. En ole tehnyt mitään väärää" ja tätä se jankkasi ja jankkasi . ja minä menin pois.

Huomatkaa: tilanne on siis se, hän makaa minimökin lattialla, kesällä, ovi on puoliksi auki, minä menen ovesta pois, suuntaan minne hän ei näe. Mutta viiden minuutin kuluttua minä tulin takaisin, suunnasta mistä hän ei näe, ja oven raosta kuulluu: "Auttakaa. En ole tehnyt mitään väärää"
Kenelle hän puhui? Mökissä jossa ei ole ketään? Oli saanut kertomansa mukaan kuhmun päähän, ja ei pysty nousemaan lattialta ylös.

#### Herättäjä

En muista kävinkö koskaan hänen muuttonsa jälkeen sen luona, mutta yötä en ollut koskaan.
Ja äiti eläkkeellä on hyvin aikaa mua vahtia, ja varmasti tuo narsisti oli muistanut minua sille kehua.
Sitten tuli muutos: minä menin töihin, ja se oli hänelle liikaa!

Jonkinaikaa jatkui kaavalla: se tulee minun asuntoon, yllätyshyökkäyksenä tottakai, ja sitten kun minä yritin mennä nukkumaan (toiseen huoneeseen, koska kuorsaus) niin se odotti puoli tuntia, ja sitten tuli selittämään jotain aivan keksittyä potaskaa:
-tule vaihtamaan telkkarista tuo asetus (jonka hän osaa vallan hyvin laittaa itsekin)
-on se lasku siitä asiasta...
-ai olitkos sinä nukkumassa...
-ai etkös sinä ollutkaan nukkumassa...

ihan mikä tahansa selitys kelpaa, kunhan se vaan saa toisen reagoimaan, ja sitäkautta jatkaa peliään.

Tästä minä sitten raivostuin, mutta tietenkään se ei häneen vaikuttanut millään tavalla: paheni vain- syytti minua siitä, että olen masentunut, minun pitäisi kuulemma olla joku muu.

Ikinä koskaan, sanallakaan se ei selittänyt käytöstään.
Ikinä koskaan, ei luvannut lopettaa minun kiusaamista.
Ikinä koskaan, se ei kertonut etukäteen mitä se aikoo.

#### Talonvaltaaja

Sitten se tuli siihen mun pakohuoneeseen ja rojahti siihen kapeaan sänkyyn ja selitti jotain sinä olet minä ja minä olen sinä ( oliko tämä jokin leikki vai mikä) ja näin esti minua ollenkaan nukkumasta. no minä menin huoneesta pois ja siihen sänkyyn, missä hän yleensä nukkuu.
mutta en jäänyt odottamaan että hän jatkaa tätä minun herättämistä ja hippasta vaan läksin karkuun.

Mitään selitystä ei ole tullut. Hän tietenkin selittää ja jankkaa samaa - että hän ei ole tehnyt mitään väärää. Kun se kolmen päivän päästä lopulta lähti, minä yritin raivoissani sille huutaa, kertoa että sinä teet väärin...puhelimella: se ei tietenkään vastaa puhelimeen. Silloin minä tajusin tämän kaavan.

Vielä jotenkin käsittämättömästi se sai minut leikkimään mukana tätä sairasta peliään, jossa hän on aina oikeassa ja tekee mitä tahansa, ja minä en saa tehdä mitään, ja olen aina väärässä.

Jos mitään yrittää tehdä, se tulee estämään.
Jos mitään yrittää sanoa, se puhuu asian päinvastaiseksi,
Jos yrittää sanoa että olet tehnyt väärin, se valehtelee aivan kirkkain silmin, että tällaista ei ole koskaan ollut olemassakaan, hän ei ole ikinä tullut minua herättämään, ei ole koskaan tehnyt mitään väärin. Minä lopulta olin niin masentunut, että istuin vain tuolilla ja odotin.

kommunikaatio on vain ja ainoastaan yhteen suuntaan: pelkkiä valheita ja syytöksiä minun suuntaan, mutta joita se ei pysty selittämään mitenkään,
jos rupean raivoamaan, se lähtee karkuun, ei kuuntele, pysyy poissa kunnes minä olen rauhoittunut, ja sitten se tulee taas yllätyshyökkäyksenä ja sama kaava pyörii uudelleen, uudelleen, uudelleen:

uhkaa, syyttää, valehtelee, kieltää, ärsyttää, lähtee pois, tullakseen taas yllätyksenä huomenna tai ylihuomenna tai viikon päästä tai tunnin päästä!
Tulee pakene tai taistele reaktio, joka pakottaa toimimaan, mutta minä en voi toimia, enkä puhua kenellekään. Enkä voi mennä vastaavasti sen luo, kun se on siellä linnassa vartijoidensa keskellä aina ovet lukossa.

silloinkaan, kun se kiduttaja EI OLE tulossa minua herättämään, en saa olla rauhassa, koska mistään ei voi tietää, tuleeko se nyt? sata kertaa kun se on tullut, niin tulee väkisin mieleen: tuleekohan se nyt tunnin päästä? Onko reppu pakattuna, onko auto niin, että pääsen karkuun?

#### Selitys (jota ei tule)
Yritin kuumeisesti etsiä selitystä. Hän oli jo soitellut kaikille minun sukulaisille ja kavereille ja käänsi heitä minua vastaan / estää minua saamasta apua heiltä. Tiesin että vastaus kaikkiin ongelmiin on hänen päänsä sisässä: koitin asiaa selvittää ja selvittää. lainasin psykologian kirjoja, soitin sille, kysyin tuhannesti, vastausta ei tullut minkäänlaista, ei anteeksipyyntöä, ei lupausta että se lopettaa, ei selitystä miksi hän tekee niin, ei reagoinut mitenkään. rupesi itse keksimää ihan mitätahansa selityksiä, että mistä kaikki ongelmat johtuu, varmaan se oli kissan kuolema tai se että minä olen töissäkin ja autolla ajaessa jatkuvassa humalatilassa... ihan mikätahansa selitys kelpasi hänelle...paitsi tietenkin hän itse.

lopulta laitoin viestin: "sinä et tule enää tänne, mihinkään minua 5km lähemmäs" samansisältöistä viestiä ainenkin 10 kertaa.
vaihdoin lukot, soitin poliisille, mihinkään se ei reagoinut mitenkään, jatkoi vain samaa kaavaa, tuli uudestaan ja uudestaan!

#### Uudelleen yritys
Yritin edelleen etsiä selitystä- ja se tiesi sen, ja käytti hyväkseen kommunikaatiota, tuputti oman sairaan tarinansa
jossa hän ei ole tietenkään tehnyt mitään väärää. uskomatonta mutta siinä tilanteessa olin manipuloitu ja uskoin.
hatarasti. muutaman kerran nähtiin. se oli teeskentelyä, vuosien kokemuksen rutiinin mukaan.
pelko oli kokoajan taustalla. se ei osannut olla yksin rauhassa.

Silloin ymmärsin että hänen päästään puuttuu jokin osa.
Ihmettelin miten ihminen voi olla noin julma? Mieluummin tappelee kaksistaan, kun on rauhassa yksinään. Ei halua rauhaa, sopua. Silloin ajattelin että hänellä on yksikertaisesti "valikoiva muisti" = hän näkee ainoastaan sen, mitä hän haluaa nähdä, hän on täysin sokea toisen ihmisen kärsimykselle, hänelle se ei merkitse yhtään mitään. Hän ei muista mitä on tehnyt. Hän muistaa että hän ei ole ikinä mitään väärää tehnyt.

#### Nyt
Lopulta, hänen yllätyshyökkäyksensä harvenivat ja minä tajusin ettei sen puheissa ole ollut, eikä koskaan
tule olemaankaan mitään järkeä. blokkasin kaikki viestimet, vaihdoin uudestaan lukot ja hommasin turvakamerat.
Nyt sitä ei ole vuoteen kuulunut eikä näkynyt, yhtä lyhyttä viestiä lukuunottamatta...

Mutta tarinahan ei todellakaan lopu tähän...