Lähin esimies oli firman omistaja ja narsisti

Työpaikoilla narsistit ovat suurena rasitteena työyhteisölle. Onko sinulla tarina kerrottavana?

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Hämmentynyt81

Lähin esimies oli firman omistaja ja narsisti

Viesti Kirjoittaja Hämmentynyt81 »

Olen paljon pohtinut, kirjoitanko mitään.
Työskentelin useamman vuoden ajan, mielestäni narsistin pomon alaisuudessa. Työpaikka oli pieni, ja meitä oli vain muutama työntekijä. Lähin esimieheni oli firman omistaja, joten ei ollut mitään tahoa työpaikalla kenelle mainita asiasta. En myöskään tälle pomolleni koskaan kertonut olevani ahdistunut, kuormittumut ja stressaantunut. Pitkään mielessä oli ajatus, että pois on päästävä. Aluksi mietin paljon, oliko vika minussa, koinko asiat jotenkin häiriintyneellä tavalla ja kuormituinko ihan liikaa tilanteeseen nähden. Kuitenkaan koskaan aikaisemmin en ollut joutunut elämässäni vastaavaan tilanteeseen, ja työnilin olen aina hoitanut hyvin.

Pomoni näki aina vian vaina kaikissa muissa, ajautui myös muiden ihmisten ja erinäisten tahojen (tavarantoimittajat, kela yms) kanssa riitoihin, eikä nähnyt itsessään mitään vikaa. Ei koskaan.
Työntekijöitä kuormitettiin aivan liikaa, ja heiltä odotettiin kohtuuttomia. Taukoja ei uskaltanut pitää, sillä siitäkin kuulin työnantajani puhuvan seläntakana. Kulemma ei työntekijällä ole työmotivaatiota jos ruokikselle mennessä ojentaa puhelimen toiselle työntekijälle, jotta itse saisi syötyä sen ruuan lämpöisenä.

Pomo myöskin myönsi erilaisia työpaikkaetuja, ja myöhemmin kun toimit pomon aijemmin sanomalla tavalla, kuulitkin jälkeenpäin moitteita kun olit näin tehnyt.

Tilanteita oli monia. Pomo puhui selän takana jokaisesta asiasta, ja työpaikka ja työ joka ennen oli tuntunut kovin mielekkäältä, rupesi ahdistamaan. Töissä tilannetta katsoi kokoajan siltä kantilta, että mitä pitäisi seuraavaksi tehdä, ettei pomo tule siitä nipottamaan. Koskaan et tiennyt millä mielellä pomo töihin tulee. Tänään saatoit tehdä jonkun asian oikein ja seuraavana päivänä vastaavasti tehtynä se oli väärin. Ikinä et tiennyt mitä sinulta vaadittiin. Pomon henkilökohtaisen elämän ongelmia olisi pitänyt jaksaa kuunnella, ja kun teitkin sen sijaan töitäsi, kuulit että jälkikäteen sinua oli haukuttu selän takana kun et ole kiinnostunut asioista.
Pomo itseään muisti kaikille kehua kuinka joustava ja reilu työnantaja on. Jos joku hänelle jotain negatiivista erehtyi sanomaan, käänsi hän asiat päässään niin, että muut ihmiset olivat hänelle vain kateellisia. Kateellisia hänen rahoistaan tai hänen elämästään muuten vain.
Kerran eräänä todella hiljaisena päivänä ehdotin, että voisin pitää palkattoman jos se vain sopii, niin tämänkin asian pomoni käänti päässään niin, että hän oli reilu ja joustava kun antoi minun olla poissa.

Vuosien aikana tämä tilanne tuntui vain pahenevan, tai sitten se johtui siitä että oma jaksaminen heikentyi kokoajan. Lopulta jäin sairaslomalle, kun en enää edes viikonloppuisin saanut nukuttua ja muistiongelmat olivat valtavat. Sairaslomastanikin pomo kerkesi juoruta työpaikan ulkopuolisille henkilöille.

Kaikki nämä asiat johtivat siihen että uuden työn löydettyäni irtisanouduin, ja nyt tuntuu että olen vihdoin vapaa. Irtisanouduttuani kuulin että oli minun pomonikin miettinyt että haluaisi minut irtisanoa. Syytä en ole kuullut, sillä työni hoidin hyvin. Ainut mitä olen kuullut, niin kuulemma viimeaikoina töissä olin nii outo ja etäinen.
No, tärkeintä että kumpikin nyt on tyytyväinen tilanteeseen, ettei töitä tarvitse enää tehdä yhdessä.