Narsistin puoliso?

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Tuulimylly

Narsistin puoliso?

Viesti Kirjoittaja Tuulimylly »

Hei..
Kokemuksia kaipaisin narsistin kanssa eläneiltä.

Viime aikoina olen alkanut pohtimaan, onko mies jonka kanssa elän sittenkin narsisti. Suhteen alussa hän oli hurmaava, nosti minut jalustalle, osteli lahjoja. Tätä alkuhuumaa kesti puolitoista vuotta. Riitojakin oli, mutta ne pystyttiin selvittämään.

Ostettiin nyt vuoden alusta talo. Sen jälkeen riidat ovat pahentuneet ja nousseet aivan uudelle tasolle. Hänen käytöksensä on todella passiivis-aggressiivista. Hän huomauttelee kotitöistä, joita en ole tehnyt ( vaikka olisin siivonnut koko päivän, mutta en esim. vienyt roskia), asioista, joita en ole hoitanut hänen tavallaan, lasten kasvatuksesta, ulkonäöstä ym. Riita voi käytännössä alkaa mistä vain. Tuntuu, että saan olla varpaillani koko ajan. Viime viikonloppuna hän haukkui minut lyttyyn, koska vietin aikaa lapsuusperheeni kanssa. Hän oli kyllä tervetullut, muttei halunnutkaan osallistua yhteiseen ajanviettoon. Riidan aikana hän käski minun mm. Häipyä yhteisestä kodistamme. Riitojen aikana hänestä tulee täysin tunteeton. Muuten ulospäin hän on oikein viehättävä ja muita huomioiva mies.

Kodin ilmapiiri on hetkittäin todella ahdistava ja hyvät ja huonot hetket menee sellaista vuoristorataa, ettei perässä meinaa pysyä. Itse pyrin välttämään konflikteja viimeiseen asti, joten elämä on tällä hetkellä todella stressaavaa.

Riitojen jälkeen mies kyllä pyytää aina anteeksi, ja on hetken aikaa taas samanlainen kuin alussa. Itse kertoo muuttuvansa tunteettomaksi riitojen aikana, eikä pysty välittämään siitä, että loukkaa minua.

Onko mahdollista saada apua ja lieventää hänen oireitaan vai olisiko parempi vain pelastaa itsensä ja lähteä?
Nikile

Re: Narsistin puoliso?

Viesti Kirjoittaja Nikile »

Niin tuttua. Olen itse yrittänyt kaikilla konsteilla, mutta...Selitykset on aina: en muista sanoneeni noin, en ole tehnyt niin, etkö vain voisi noydattaa ( hänen ) sääntöjä niin kaikki olisi helpompaa, jne.
Järjettömiä raivokohtayksia, törkeitä puheita ( humalassa) mökötystä, aliarviointia selvinpäin....
Onneksi olen kovapäinen, sillä muuten tämä arvottomuus ottaisi ylivallan omassa päässäni.
Hän ei koskaan tee mitään väärin, tietää kaikesta kaiken, on komea ja vetreä jne...todellisuudessa on keskiverto, duunariasemassa, alkoholisoitunut pikku- ukko, lähes 70 vuotias...
Hienoa, jos jonkun läheinen on muuttunut ( ei niin pahasti narsisti) itse en usko, että omani muuttuu. Toki hetkittäin tajuaa, että nyt menee huonosti, mutta nopeasti narsismi ottaa vallan ja taas mennään...
Vastaa Viestiin