Meillä on nykyään tilanne se, että vuosi sitten muutin lasten kanssa omaan asuntoon ja me kaikki olimme erittäin huojentuneita. Peruskouluikäiset tyttöni tekivät heti selväksi, että isän luo eivät sitten halua mennä sitä ahdistavaa saarnaa kuuntelemaan eivätkä myöskään menneet. Alkujaan koulutietkin turvattiin ja lapset olivat siinä uskossa, että isän luo ei todellakaan tarvitse enää mennä. He eivät vastanneet isän puheluihin ja viesteihin, vaikka se tuntui heistä todella pahalta. Koska isä oli ihan pihalla kuin lumiukko siitä miksi olimme lähteneet ja halusi tavata lapsiaan (olin myös niin luvannut ilmoittaessani hänelle lähdöstäni), yritin saada lapset suostumaan edes hetkeksi isälleen. Monen viikon päästä he lopulta vastahakoisesti suostuivat "kokeilemaan" ja vaikka siitä oli tullut vain paha mieli, yritin puoliväkisin saada heitä isälleen edes silloin tällöin.
Samoihin aikoihin asiaa puitiin lastenvalvojalla, joka oli tietoinen taustastamme ja osasi ohjata tapaamista oikeaan suuntaan. Isä vaati lapsia luokseen yöksi, mutta saimme hänet kuitenkin suostuteltua pelkkiin päivätapaamisiin muutaman kuukauden sopimusajaksi. Tytöistä oli todella hyvä, ettei ollut pakko yöpyä, mutta isälle tämä oli vain esityötä sen eteen, että saisi heidät luokseen viikko-viikko-sopimuksella. Lasten kautta kuulin, että hän ei tulisi missään tapauksessa suostumaan vähempään, joten ensimmäisen sopimuksen umpeuduttua uutta ei sitten tehty ollenkaan ja yli puoli vuotta on nyt menty ilman mitään sopimusta. Isää se ei ole haitannut, koska on ilman sopimustakin saanut lapset luokseen joka toiseksi viikoksi. Hän on mestari manipulaattori eikä todellakaan anna tytöille tai minulle mitään mahdollisuutta vastustaa häntä tässä. Käytännössä hän on siis vain määrännyt lapset tulemaan luokseen tiettyinä aikoina eikä hän ole siitä minunkaan kanssa mitenkään sopinut tai kysynyt, vaan vain lapsilta olen asiasta kuullut, että näin on isä määrännyt.
Aina kun isän luona on ollut erityisen vaikeaa, tytöt tulevat aivan uupuneina kotiin ja sanovat, etteivät halua sinne enää mennä. Asiasta on puhuttu ties kuinka monen auttavan tahon luona ja mm. lastensuojelun selvä mielipide on, että lapset kärsivät kovasti tilanteesta ja heitä tulisi siltä nyt suojella. Kuitenkin minun pitäisi se itse käytännössä toteuttaa - mutta kuinka? Lapset kieltävät aivan ehdottomasti, että mitään heidän kertomaansa ei saa kertoa isälle eikä isälle saa missään tapauksessa sanoa, että he eivät halua hänen luokseen mennä. He itse eivät sinne halua mennä (mutta kokevat että on pakko) ja voi niitä ahdistavia tilanteita, kun he vuorollaan päättävät, että nyt riitti ja eivät sinne enää mene. Sitten menee pari päivää tekosyitä isälle sepittäen, puheluita&viestejä vältellen, kunnes paine kasvaa niin kovaksi, että toinen päättää lähteä ja toinen on sen vuoksi hätää kärsimässä. Monet kerrat on vessaan lukittauduttu, että ei tarvitse isälle puhua... Olen aina sanonut, että pakko ei ole mennä ja minä kyllä hoidan sen päätöspuolen ja kannan siitä vastuun, mutta ongelma tässä on se, että silloin minun pitäisi ilmoittaa isälle myös syy, miksi lapset eivät hänen luokseen enää tule, mutta lapset eivät anna lupaa siihen. Heille on aivan ehdotonta, että isä ei saa missään tapauksessa tietää. He sanovat suoraan, että jos minä tai joku sosiaalitädeistä kertoo isälle mitään, he eivät ikinä enää kerro kenellekään mitä siellä isän luona oikeasti tapahtuu, vaan alkavat valehdella meillekin. Isälle ei voi koskaan kertoa totuutta mistään, vaan he valehtelevat hänelle koko ajan niin pienistä kuin suuristakin asioista, kun takaraivossa koko ajan jyskyttää pelko isän suuttumisesta ja sitä seuraavasta hyvin ahdistavasta jopa tunteja kestävästä saarnasta ja painostuksesta, jonka lopuksi on aina pyörrettävä omat sanomiset ja myönnettävä, että isä on oikeassa. Niinpä he isälle kertovat koko ajan, että haluavat olla hänen luonaan ja haluavat myös, että isä muuttaisi meidän kanssamme yhteen (mitä he siis eivät oikeasti halua).
Tänään taas toinen tytöistä kävi isä-viikolla luonani tekemässä läksyjä ja saatoin hänet kävellen takaisin. Matkalla lapsi avautui viime aikaisista tapahtumista ja minusta oli niin paha jättää hänet sinne talon kulmalle. Tunnen itseni niin avuttomaksi auttamaan omia lapsiani. Jos jotain esimerkkiä tämän päiväisestä keskustelusta kaipaatte, niin kuulemma tyypillisesti isä innostuu aina nukkumaanmenon aikaan kymmeneltä illalla tenttaamaan lapsilta jotain minun ja hänen väliseen parisuhteeseen liittyvää ja kysyy hankalia kysymyksiä ja vaatii sanasta-sanaan-kuvailuja mitä tytöt ovat minulle sanoneet ja mitä minä olen vastannut. Siitä se saarna voi kestää puoleen yöhön ja isä neuvoo heitä kuinka heidän tulee minulle sanoa näin ja noin ja jos en kuuntele, niin heidän tulisi minulle suuttua ja vaatia minua väkisin ottamaan isä meille asumaan. On kuulemma lasten vastuulla saada minun pääni kääntymään ja isä antaa heille takarajoa mihin mennessä heidän pitäisi tehtävä suorittaa, tai muuten isä uhkaa lähteä pois Suomesta ja katkaista yhteyden heihin. Viimeisimpänä hän on neuvonut, että kun avioero pian tulee voimaan, niin tyttöjen pitää ilmoittaa viranomaisille, että he haluavat muuttaa osoitteensa isän luokse, jotta minä sitten ikävöisin heitä ja suostuisin asumaan taas yhdessä. Tyttö oli kysynyt, että mitä jos äiti ei sittenkään suostu, niin isä oli sanonut, että silloin hän ei rakasta teitä lapsia lainkaan. Hän on myös varoittanut heitä, että kohta äiti ottaa jonkun suomalaisen miehen ja tuo hänet meille kotiin, ja sitten se mies alkaa katsoa tyttöjä sillä silmällä, niin kuin kaikki suomalaiset miehet kuulemma tekevät. Kun sanon meneväni mummun luona käymään (hoidan vanhaa äitiäni), niin ei kuulemma voi tietää jos menenkin silloin jonkun miehen luo. Varmaan lapsista on mukava kuunnella sellaista omasta äidistään...

Itsellä alkaa pian olla mitta niin täysi, että lasten luottamuksen menettämisen uhallakin kiellän kohta nämä pakkovierailut. Sen seuraukset voivat vain olla vielä paljon pahemmat kuin mitä tähän asti on voitu kuvitellakaan. Tytöt ovat joutuneet tähän asti ikään kuin uhrautumaan, jotta isä olisi tyytyväinen ja pysyisi rauhallisena (toisin sanoen toiveikkaana sen suhteen, että saisi minut takaisin). Nurinkurista, että hän minua nyt niin kiihkeästi haluaa, kun yli 20v. sain kuulla haukkuja miten olen pilannut hänen elämänsä ja miten hän haluaisi jonkun muun tilalleni. Hän halusi nähdä miten naamani venähtää, kun näen hänet blondin kainalossa... eipä ole blondia vielä näkynyt ei... ikävä kyllä... lapsille kuitenkin oli kehuskellut kuinka joku naapurin parikymppinen tyttö itseään hänelle (viisikymppiselle ukolle!) jatkuvasti tyrkyttää, mutta ei kuulemma käy, kun haluaa vaimonsa takaisin. Takaisin en siihen kärsimykseen itseäni enkä lapsiani vie, en vaikka sataisi taivaan täydeltä blondeja maahan. Minä ja vanhin jo täysi-ikäinen lapseni olemme päässeet ihanaan vapauteen, mutta miten pelastan vielä nuoremmat lapseni? Meille on suositeltu turvakotia tai muuttoa paikkakunnalta, mutta en halua/voi muuttaa, koska meidän elämämme on nyt tässä, on minun työni, lasten koulut ja apuani tarvitseva äitini.