Viranomaiset - perehtykää narsismiin!

Täältä löytyy artikkeleita narsismista. Voit itse linkata uutiseen tai artikkeliin muiden luettavaksi.
Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Vastaa Viestiin
admin
Site Admin

Viranomaiset - perehtykää narsismiin!

Viesti Kirjoittaja admin »

Maailma on epäoikeudenmukainen paikka. Valitettavasti. Mutta, me saisimme siitä paljon oikeudenmukaisemman, jos ne ihmiset, jotka tekevät päätöksiä toisten ihmisten asioista, perehtyisivät narsismiin.

Erityisesti tuomarit, asianajajat, oikeusaputoimistojen juristit ja mm. lasten elatus- ja huoltajuusasioita käsittelevät sosiaalityöntekijät, ovat niitä ihmisiä, jotka voivat joutua täydellisen huijauksen kohteeksi, jos eivät ymmärrä mistä narsismissa on kyse.
Anne-Liisa Palmu-Joronen kirjoittaa Turun Sanomien kolumnissaan.

Lue koko teksti täältä:
http://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/1 ... narsismiin
keltainen

Re: Viranomaiset - perehtykää narsismiin!

Viesti Kirjoittaja keltainen »

Hyvää ❤️
psykonuhri

Viesti Kirjoittaja psykonuhri »

Todella tärkeä juttu on tuo että viranomaisia valistettaisiin tuosta mitä tuossa avauksessa kerrotaan!

T: oikeusmurhien uhri narsistisesti persoonallisuushäiriöisen psykopaatin toimesta (ei puoliso eikä sukulainen)!
Putte

Viesti Kirjoittaja Putte »

Olisiko uhrien mahdollista päästä todistajan suojeluun? Siis vain uhrien.

Tosin siinä pitäisi olla tietämystä ettei manipuloija itse valehtelullaan pääse sinne itse. Manipuloijat ja hovin ei sinne pidä päästä.

Kun narsistit pelkäävät kasvojen menetystä niin ns. Uhrin kuolema / katoaminen olisi hänelle helpotus.
JohannaSu

Viesti Kirjoittaja JohannaSu »

Yhteiskunta tarvitsisi jonkinlaista narsisminlukutaitoa ehdottomasti. Ainoa vain, että narskut osaisivat sitäkin käyttää hyväkseen. Siitä huolimatta tietoutta pitää levittää, siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa. Narsismia ei todellakaan ymmärretä yhteiskunnassa kovin laajalti.
Gilda

Viesti Kirjoittaja Gilda »

Sairaalloinen, lähimmäisiä vaurioittava narsismi on nykykäsitysten mukaan paljon yleisempää kuin mitä oppikirjoissa kerrotaan. Prosenttilukuja on vaikea sanoa, koska narsisti ei helpostikaan antaudu terapoitavaksi tai diagnosoitavaksi. Vastaanotoilla narsismi päätellään tavallisesti läheisten kertomana. Läheinen kärsii, ei narsisti itse.
Jotta narsismi ylipäätään voitaisiin diagnosoida, sen tulee esiintyä potilaan ainoana diagnoosina. Jo tämä tekninen seikka pudottaa narsismin prosenttilukua, sillä se löytyy melko usein henkilöiltä, joilla on muitakin ongelmia.
Helposti saatavilla oleva yleistieto narsismista on yhä vain sivuseikoissa pyörivää ja harhaanjohtavaa. Netin hakukoneilla tulee kuva itseään lammen peilipinnasta katsovasta Narkissoksesta, ja teksti puhuu itseään ihailevasta henkilöstä. Miten tällainen harmiton piirre voisi ketään vahingoittaa? Ei ihme, että narsistien uhrit yleensä, ainakin aluksi, pitävät yksin itseään syyllisenä parisuhteen kaikkiin ongelmiin.
Tosin, itsensä syylliseksi määrittelyyn vaikuttaa uhrissa sekin, että narsismin parantumattomuudesta tietämättömänä hän usein haluaa jatkaa suhdetta vaikka seinä olisi vastassa. Ja, kun uhri ajattelee olevansa syyllinen, niin hän yrittää korjata suhteen ongelmat parantamalla omaa käyttäytymistään, mikä ei narsistin kanssa yleensä onnistu.

Vuosia sitten törmäsin videoon, jossa järkyttynyt miestutkija kertoi kuinka hänelle oli juuri valjennut mitä narsismi on. Tieto narsistisesta luonnehäiriöstä on piilotettu "akateemisten norsunluutornien suljettujen porttien taakse", hän sanoi ja ilmeisesti tarkoitti, että vain korkeasti koulutetut psykiatrit saattavat opinnoissaan törmätä oikeaan tietoon narsismista. Ei ollut kertojasta silti aivan varmaa, että tieto omaksuttiin, sillä narsismin todellisuus on niin järkyttävä ja ulottuvuuksiltaan laaja asia, ettei sitä haluta uskoa todeksi. Mies oli kuitenkin itse herännyt tajuamaan miten vaarallista vain harvojen saatavilla oleva oikea narsismitieto on aivan kaikelle mitä yhteiskunnassa tapahtuu.
En kyseistä videota äsken hakukoneella löytänyt. Haut tuottivat toki roppakaupalla tavanomaisia narsismin kuvailuja, asian vierestä.

Moni ihmettelee miten on mahdollista, etteivät psykologit ja terapeutit tai edes psykiatrit yleisesti ymmärrä narsismin vaarallisuutta ja sitä, ettei siitä voi toipua. Johtuuko asia koulutuksesta ja oppikirjoista, joihin oikeaa tietoa ei vain katsota tarpeelliseksi painaa. Tieteellisen tiedon annostelua tehdään muillakin aloilla ja ilmiöstä mielellään vaietaan ammattialojen sisällä. Narsismin todellisen tuhovoiman peittely suurelta yleisöltä on asia, josta harva asiantuntija julkisesti puhuu. Eräs näistä rohkeista oli psykiatri Martti Paloheimo kirjallaan Kotivammaisuus, joka tuli antikvariaatin hyllyllä vastaan hiljattain.
Ihmisten lähisuhteisiin on narsismitiedon peittämisellä jätetty merkillinen syvien tragedioiden siemen. Narsismi koskettaa lähes jokaista perhekuntaa, sukua, työ-, harrastus- ja uskonnollista yhteisöä. Narsismi tunnettiin jo luonnonkansojen parissa ja sitä osattiin pelätä, näin kertoo tarina.
Vaikka narsismia ei voi parantaa, siltä voi yrittää suojautua.
Jos asiasta puhuttaisiin sellaisena kuin se todellisuudessa ilmenee, ihmiset ehkä voisivat paremmin ottaa etäisyyttä ilmiöön ja pelastaa itsensä ja lapsensa ennen kuin peruuttamatonta tuhoa on ehtinyt tapahtua.
JohannaSu

Tosi hyvin kiteytit asian ja tuo Narkissos-vertaus on hyvä. Narsistien vaarallisuutta ja todellista luonnetta ei ymmärrä ennen kuin on itse sen kokenut. Kuten eräs ystäväni asian ilmaisi: "mitä enemmän yrität selittää, mitä narsisti tekee, sen hullummalta itse kuulostat." Saat kummastelevia katseita ja kommentteja tyyliin "No, se nyt vain on sellainen, älä välitä." "Se on sellainen mörökölli." "Ei kai se nyt sillä mitään tarkoittanut, anna mennä toisesta korvasta sisään jne"

Itse luulin aina nuorempana, että narsismi on parisuhteiden ja perheiden ongelma. Sen jälkeen, kun minut savustettiin ulos toisesta kansankirkostamme narsistin toimesta, joka sai ihan kaikki kääntymään minua vastaan, olen tajunnut ongelman todellisen luonteen. Se järkyttää ja itse asiassa pelottaa, jos suoraan myönnän asian. Mistä tahansa yhteisöstä/työpaikasta/harrastusporukasta tulee sulle lähtö, jos narsisti sen niin päättää. Terapeuttini sanoi minulle, että takaisin en voi mennä, koska narsisti ei lopeta piinaamista koskaan. Se soittaa jengiä kuin banjoa, eikä ne edes tajua sitä. Hirvittävää.

Onkohan narsismi evolutiivisesti hyödyllistä, koska ominaisuus on niin laajalle levinnyt ja säilynyt vuosituhansien aikana? Luulen, että on. Röyhkeys, kyynärpäätaktiikka ja itselle rohmuaminen varmaan piti hengissä monta esi-isäämme. Puhumattakaan kilpailijoiden kampittamisesta ja mustamaalaamisesta.
Gilda

Viesti Kirjoittaja Gilda »

JohannaSu, on kiintoisa kysymys, miksi narsismi on saanut säilyä ihmislajin vitsauksena luultavasti ammoisista ajoista saakka. Ja, miksi sitä suorastaan varjellaan häviämästä, kun yhteiskunnan monet instanssit kieltäytyvät narsismia tunnistamasta.
Sen sijaan että huomio ja rajoitustoimet kohdistettaisiin narsistiin, hoidetaan uhria. Mielellään nähdään uhrin olevan "masokisti" tai muulla tavoin syyllinen omaan hätäänsä narsistin rinnalla. Mahdollisen eron suunnittelu ja toteutus jätetään suurelta osin uhrin harteille. Uhrin kykyyn harkita tilannettaan ja toimia järkevästi luotetaan enemmän kuin olisi ehkä aihetta. Uhrille tarjotaan apua, jos hän on jo niin toipunut, että itse ymmärtää sitä pyytää.
Vaatii tosiaan narsistin uhrilta isoja ponnistuksia ensinnäkin päästä tilanteestaan niin paljon selville, että edes käsittää, mikä hänet on nujertanut. Iso askel uhrille on hyväksyä, ettei tilanne odottamalla tai itsesyytöksillä parane, sillä narsisti ei muutu.
Ei voi välttyä ajattelemasta, onko yhteiskunnan sokeus narsismin tuhoisuuden suhteen ehkä osittain tahallista? Tyyliin, hajoita ja hallitse.
Onko helpompi hallita kroonisesti ja ylisukupolvisesti onnettomia, ristiriitojen väsyttämiä, sairaita, kuin yhteen hiileen puhaltavia, vahvoja, tasapainoisia ja oikeuksistaan tietoisia kansalaisia?
Narsismi on todella tehokas, piilevä perheiden hajoittaja, terveyden murskaaja ja kallisarvoisten ihmiselämien tuhoaja.
En tiedä pitääkö kertomus paikkansa, mutta Pohjoisella jäämerellä ankarissa luonnonoloissa asuvilla eskimokansoilla kerrotaan olleen tapana hoitaa narsistiset heimon jäsenet pois päiviltä työntämällä heidät jään reunalta veteen. Heimoyhteisö oli täysin riippuvainen jäsentensä luotettavuudesta ja kyvystä toimia yhdessä. Kovissa oloissa narsismille ei ollut mitään sijaa.
Jasmiini

Viesti Kirjoittaja Jasmiini »

Ja mitä enemmän yhteiskunnassa ihaillaan johtajia jotka silmiä räpäyttämättä tekee kipeitä päätöksiä, johtaa yrityksiä keinolla millä hyvänsä, empatiakyvyttömyyttä pidetään hyvänä arvona jne, narsismi kukoistaa. Normaalin ihmisen ymmärrykseen kun ei narsistin toiminta vaan mahdu, ja on vaikea ymmärtää että he eivät edes halua itse muuttua. Skitsofreenikot jne kun saa diagnoosin ja pääsee hoitoon, harvalla menestyvällä narsistilla on diagnoosia.Sen ymmärtää vain lähipiiri, liian myöhään. Ja nämä narsistit voivat olla myös niitä lakimiehiä, hoitotyön johtajia tms. Narsistien Big brother olisi mahtavaa katsottavaa😁
JohannaSu

Narsistien Big Brother! :lol: :lol: :lol: Kiitos tästä, mä en voi lakata nauramasta :D
Vastaa Viestiin