Paheneeko narsismi pitkissä parisuhteissa?

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Illuusioelämää

Paheneeko narsismi pitkissä parisuhteissa?

Viesti Kirjoittaja Illuusioelämää »

Hei.

Olisi mielenkiintoista kuulla esimerkkejä kohtalotovereilta siitä, että miten puolison narsistinen käytös on muuttunut ajan saatossa. Erityisesti kiinnostaisi tietää esimerkkejä vuosikymmenien liitoista. Millä tavoin narsismi ilmeni parisuhteen eri vaiheissa, paheniko esim lasten syntymän jälkeen tai jonkun muun elämäntapahtuman, miten esim keski-iän kriisit, tuliko narsistiselle puolisolle romahdus, alkoiko hirveämpi käytös silloin? Onko ollut pitkiäkin parempia kausia eli onko tavallaan ollut puolison narsismi taka-alalla, jolloin olette ikään kuin hämääntyneet uskomaan kyseessä olevankin kenties kohtuullisen normaalin yksilön, kunnes kumppanin narsismi vyöryy esiin entistä pahempana. Miten reagoitte eri tilanteissa? Itselläni tämä viimeisin narstinen pahenemisvaihe aiheutti oman psyykkisen hyvinvoinnin romahtamisen, melkein 25v yhteistä taivalta, olinkin kehittänyt itselleni illuusiotodellisuuden uskollisesta ja perheestään välittävästä aviomiehestä. Vaikka monenlaisia varoitusmerkkejä olikin ollut vuosien varrella nähtävissä, silti olin luultavimmin aivopesty mieheni toimesta tai itse itseni jo aivopessyt näkemään asiat kovin vaaleanpunaisten silmälasien läpi.🙃🤔
Lotta

Re: Paheneeko narsismi pitkissä parisuhteissa?

Viesti Kirjoittaja Lotta »

Noin 20v avioliittoa takana ja nyt avioeron viimeiset vaiheet menossa. Allekirjoitan, että narsismi pahenee iän myötä ja näin kävi myös ex- miehelleni.

Ensimmäiset oudot merkit, jolloin en edes ollut kuullut narsismista, alkoivat esikoisen raskausaikana. Mies sai mykkäkoulukohtauksia kun puhuin tulevasta vauvasta ja hänen tarvikeostoksistaan. Lasten synnyttyä mies kyllä oli kovin osallistuva isä ulkopuolisten läsnäollessa, mutta kotona omalla väen kesken hän ei ottanut kontaktia lapsiin lainkaan. EI leikkinyt, ei hoivannut, ei pitänyt sylissä. Ainoastaan valitti minulle kuinka huomioin lapsia enemmän kuin häntä.

Sitten alkoi minun ulkonäön haukkuminen sekä seksistä riitely. Sitä oli aina liian vähän ja se oli jotenkin vääränlaista. Mikään ei kelvannut, paitsi se mitä mies ehdotti ja halusi. Mutta siihenkin hän oli tyytymätön, koska kuulemma en ollut tarpeeksi innoissani.

Sen jälkeen alkoivat huutoraivoamiset. Pisimmillään meillä oli "normaaleja" kausia noin 2 kuukautta ja olin jo aivan haltioissani, että nyt tämä homma alkaa pelaamaan. Kunnes tuli miehen räjähdys jostain tyhjästä, vaikka siitä että erehdyin pyytämään häntä viemään roskapussin ulos. Miehen uskottomuus tuli kuvioihin noin 10 vuoden avioliiton jälkeen. Sitä oli erilaista: baarilöytöjä, nettitreffejä yms. Ja ne olivat kuulemma vain keskusteluseuran hakua sekä inhimillisiä vahinkoja. Vastuuta ei ottanut.

Loppuvaiheessa mies jo kävi minuun käsiksikin lievästi, huusi ja haukkui joka asiasta, silmät kiiluen pirun raivolla arvosteli jopa äänensävyäni. Lopuksi paljastui myös pitkä sivusuhde joka ilmeisesti on edelleen voimissaan. Ja uhri on täydellinen kumppani narsistille - vaatimaton ulkonäöltään, alhaisesti koulutettu sekä lievästi kehityshäiriöinen. Pian hän saa maistaa narsismia.

Minullakin oli oma illuusio idyllisestä ydinperheestä, uskollisesta puolisosta, johon voi aina luottaa ja että perheemme on aina yhdessä. Liekö omaa sinisilmäisyyttä ja haaveilluilluusiota. Ne hyvät kaudet vain tukivat illuusiotani, huonot kaudet tuhosivat kaiken siinä välissä saavutetun. Exäni valehtelu paheni vuosien myötä. Hän jäi koko ajan kiinni erilaisista valheista, jopa aivan turhista asioista piti valehdella. Rahan käyttö muuttui holtittomaksi.

Avioeromme tapahtuu nyt ns. keski-iän kriisissä. Miehellä tuli selkeä kuolemanpelko ja että elämä on ohi.

Narsisti exäni on menettänyt lastensa kunnioituksen ja toinen lapsistamme on laittanut välit poikki isäänsä.

En ole koskaan elämässäni toivonut ihmisille pahaa. Nyt toivon, että karma kolahtaisi exääni ja lujaa.

En tiedä pystynkö enää koskaan parisuhteeseen. Tuntuu kovin toivottomalta. Miten voisin seurustella ns. normaalilta vaikuttavan miehen kanssa, kun jos hän on narsisti niin se tauti alkaa näkyä vasta jonkin ajan kuluttua kun on antanut sydämensä? En kyllä ikinä enää aio mennä naimisiin, se on varmaa. Enintään voisin kuvitella seurustelua niin, että molemmillä on oma koti ja oma talous.
Illuusioelämää

Kuulostaa tutulta tuo teidänkin yhteiselo. Jotenkin se tuo seksikin on outo juttu, että se on se riidan aihe jossain muodossa. Sitten myös suhde omiin lapsiin, narsistinen vanhempi on epäselvä siinä, että välittääkö lapsistaan vai ei. Osaa kyllä hetkittäin olla hyväkin isä, mutta meillä se vanhemmuus taitaa olla enemmänkin ns karkkipäivävanhemmuutta eli hetkiä lasten kanssa, silloin kun itselle sopii tai kun useamman kerran siitä sanotaan. Useimmiten meillä lasten isä valitsi kuitenkin työnteon ja harrastuksiin menon ja näinä viimeisinä vuosina kaksoiselämä oli mukana, ei tosin tiedetty meidän perhe siitä, mutta muut olivat tienneet. Miehellä oli niin heikko kunnioitus perhettään kohtaan, että oli ihan uskotellut ympäri kaupunkia, että on eronnut vaimostaan ja ihmiset olivat uskoneet tuon manipuloinnin, kukaan ei tullut minulta kysymään asiasta, yli 20v naimisissa siinä vaiheessa. Siinä sitten samaan aikaan perheensä odottaa toistamiseen, että milloinkahan se iskä saapuu työpaikkakunnaltaan kotona käymään eli meille kertoili olevansa paljon muualla töissä, tämä osittain myös totta, siksi kait sitä häntä uskoikin. Ja olihan siinä meilläkin hyviäkin hetkiä eli jälkikäteen ajateltuna mies petti sekä vaimoaan että sitä toista naista. Viimeisen vuoden aikana ei mies juuri enää käynyt kotona, ei tiedetty milloin tulee ja milloin menee, ihan kaaosta. Ja sitten kun kävi kotona oli aggressiivinen. Käry kaksoiselämästä kävi viimein ja nyt on menossa eroprosessi. Nyt pitäisi miehen saada leikkiä isää, en ole vielä suostunut muuhun kuin valvonnan alaisiin tapaamisiin. Ei kait mieleltään terve mies omille lapsilleen valehtele pitkäkestoisesti kaikesta ja jätä heidät huomiotta? Meillä mies ei kadu kaksoiselämäänsä, on ihan tunnoton. En tunnista enää sitä ihmistä, mikä hän joskus oli. Narsismi saanut jo pahan otteen hänen olemuksessaan. Lienekö parempaa kautta enää edes tulossa. Toki sille uudelle naiselle esittänee hyvää miestä. Ja kuulemani mukaan harrastuspiireissä on oikein charmantti mies, niinpä niin.
Onko teillä muilla kokemusta siitä, että kuinka yleistä on narsistisen henkilön kaksoiselämä ja elääkö hän ikäänkuin kaksoistodellisuudessa eli uskoo omiin valheisiinsa, ei erota totuutta?
Lotta

Viesti Kirjoittaja Lotta »

Minäkään en enää tunnista sitä miestä, jonka kanssa aikoinaan menin naimisiin. Sitä ei ole. Jäljellä on kuori. Miten ihminen voi muuttua näin totaalisesti? Ihminen syntyy joksikin ja luulisi, että se säilyy pääpiirteittäin läpi koko elämän. Mutta ei se niin näytä olevan.

Mies ei tunne mitään katumusta pettämisistään eikä tästä viimeisestä sivusuhteestaan. Kysyin häneltä, että eikö sinulla ole mitään empatiaa minua ja lapsia kohtaan ja mies vastasi "ei". Hän on täysin jääkylmä kalikka ja samaan aikaan piru. Puhuu vain huutoraivoamalla, kädet jäykistyneenä raivosta, silmät ovat tyhjää tuijottavat ja kylmät. Sitä ei voi toiset edes uskoa jos ei ole kokenut samaa kuin minä.

Mies todellakin uskoo omiin valheisiinsa. Hän esittää myös charmanttia muiden edessä, mutta minulle ja lapsille on kuin piru. Työssään on pidetty. Facebook on koko ajan käytössä ja siellä ollaan niin elvistä ja jaetaan kuvia lapsista ja esitetään hyvää isää. Mies myös sanoo minullekin usein, että hän on niin empaattinen, auttavainen ja haluaa antaa rakkautta, mutta hänhän on juuri päinvastainen. Eli jotenkin hänellä on realismi ja illuusio sekoittuneet.

Lisäksi miehellä on ollut jo vuosien ajan puheissa kuinka hän "aikoo tehdä jotain", mutta mitään ei ikinä tapahtu. Esimerkiksi aikoo tehdä jonkun remontin, aikoo kutsua vuosikymmenten takaisia puolituttuja saunailtaan, aikoo aloittaa uuden harrastuksen, aikoo mennä johonkin lomakohteeseen, mutta mitään ei tapahdu koskaan. Kaikki jää puheen tasolle. Mies ei oikeasti tee yhtään mitään; ei harrasta eikä tapaa ketään ihmisiä paitsi työssään. Ehkä siksi hän haluaisi tehdä noita "aikomiaan" asioita, mutta jostain syystä mitään konkreettista ei saa aikaiseksi. Eli elää omaa illuusiotaan piruna.

En usko että hän tuosta enää normalisoituu. Koko ajan narsismi on pahentunut ja hän kaivaa omaa kuoppaansa syvemmäksi. Valheiden verkko kasvaa ja tiivistyy, hänen taloutensa on alkanut menemään hunningolle, ikä tuo terveisensä eli hän on lihonut ja harmaantunut ja hän on alkanut huomaamaan että hän ei olekaan kaikkivoipainen ja maailman paras ja viisain kaikissa asioissa.

Olen itse tällä hetkellä sekavassa tilassa siinä mielessä että ensinnäkin shokki perheen ja pitkän suhteen hajoamisesta on valtava ja tunnen olevani aivan yksin maailmassa. Samaan aikaan tuntuu oudolta, kun kukaan ei raivoa minulle joka päivä mitä ihmeellisimmistä asioista. Olen laittanut päälle aamulla minulle mieleiset vaatteet ja kukaan ei ole haukkunut niitä rumiksi, se tuntuu oudolta! Olen saanut nukkua öitä rauhassa ja unien katkeamatta ilman huutoraivoamista siitä, että en tarjonnut yllätysseksiä kesken yöunien. Tuntuu, että olen koko ajan tietynlaisessa jännittyneessä valmiustilassa ja ikäänkuin odotan "räjähdystä", mutta eihän täällä kukaan enää rajähtele minulle. Toipuminen tulee olemaan pitkäkestoinen projekti, sen tiedän.
Illuusioelämää

Itsellä myös kaksijakoinen olo eli shokki pitkän avioliiton ja perheen hajoamisesta mutta toisaalta myös helpotus. En enää kuule mitätöintiä ym valheita, en enää odota turhaan miestäni ja lasten isää kotiin. Elämä alkaa pikkuhiljaa tuntumaan ennustettavalta, mitä se ei todellakaan ole ollut pitkään aikaan, koska elämä on pyörinyt vain sen narsistisen puolison ympärillä. Tämän kaiken kun ymmärtää, niin ymmärtää myös elämän ytimen. Voimia kaikille eroprosessissa oleville.
Ruska

Viesti Kirjoittaja Ruska »

Itselläni 27 vuoden avioliitto päättymässä narsistisen puolison kanssa. Lapset ovat täysi-ikäisiä ja omillaan, enää en pystynyt jatkamaan liitossa. Narsistiset piirteet ovat pahentuneet ajan kuluessa. Olen aina ajatellut, että en halua hajottaa perhettä, mutta näin kuitenkin kävi. Olen vasta muuttanut pois yhteisestä kodista ja tällä hetkellä narsistilla menossa vaihe, jossa pyytää palaamaan takaisin, koska lupaa nyt muuttua. Kun aloimme seurustella, puoliso oli todella huomaavainen ja osasi olla juuri sitä, mitä kaipasin. Puoliso halusi sitoutua mahdollisimman pian ja ensimmäinen lapsemme syntyi vajaan kahden vuoden kuluttua ensitapaamisesta. Toista lasta odottaessani tuli ensimmäiset selkeät narsistiset piirteet esiin. Neljännen lapsen syntymän jälkeen paljastui puolison salasuhde, joka oli omaa syytäni, koska minulla ei kuulema ollut enää tarpeeksi aikaa hänelle. Koskaan en ole saanut anteeksipyyntöä tästäkään. Kaikki, mikä perheessämme on aiheuttanut erimielisyyksiä, on ollut minun tai lasten syytä.
Willow74

Viesti Kirjoittaja Willow74 »

Vastaan tähän myös, kyllä. Takana 28 vuotta yhteistä eloa. Sen jälkeen kun jäimme kahdestaan kun lapset muuttivat pois kotoa kaikki rajoitteet poistuivat, koska hänen ei tarvinnut lasten takia "yrittää". Olin vain minä ja hän, ja hän pystyi tekemään ja sanomaan ihan mitä vaan ilman kenenkään paheksuntaa. Sanotaan, että narsisti on usein hyvin varma omasta viehätysvoimastaan ja ulkonäön rapistuessa iän myötä ei saa enää sitä palvontaa ja ihailua osakseen, mihin on kenties nuoruudessaan voinut nojata ja sitä kautta sitä tarvitsemaansa supplyita. Kun näin tapahtuu, tarvitsee sen muilla tavoin, jolloin monesti se haetaan sitten esim. vaikka sillä, että poljetaan sitä läheistä, tässä tapauksessa vaimoa, vielä alemmaksi. Jostain ne kicksit on saatava. Mitä epävarmemmaksi vanheneva narsisti itsensä tuntee, kokee epämukavuutta omassa kehossaan, sitä suuremmaksi tarve hallita ympäristöään ja kaikkia siinä kasvaa...
tytteli66

Viesti Kirjoittaja tytteli66 »

Vastaan tähän, vaikka oma parisuhteeni narsistin kanssa on kestänyt vasta vajaa 5 vuotta. Mielestäni narsismi siis todellakin pahenee, minkä olen valitettavasti joutunut kokemaan näinkin lyhyen suhteeni aikana. Surullisinta ja raskainta on ollut, kun naimisiinmenomme (vuosi sitten elokuussa) jälkeen tilanne kärjistynyt ja vaikeutunut tosi paljon. Nykyään minua haukutaan ja nimitellään viikoittain, katoamistemppuja myös useita viikossa. Meillä on kaksi asuntoa, ja mieheni viettääkin omassa talossaan lähes kaiken aikansa nykyään. Käy täällä meidän kaupunkiasunnossamme lähinnä vain kerran tai pari viikossa: tulee yleensä illalla myöhään (seksinpuutteessa tai koiranpentuikävissään) ja aamulla häipyy mitään ilmoittamatta sillä aikaa, kun olen koiran kanssa lenkillä - todella loukkaavaa. En myöskään uskalla puhua juuri mistään muusta aiheesta kuin koirasta, koska mieheni impulsiivisuus ja yleinen räjähdysherkkyys ovat vain voimistuneet viimeisen vuoden aikana. Alkoa menee monta kertaa viikossa ja yleensä vähintään kossupullo kerrallaan… Toisaalta hyväkin, että pysyy poissa eikä juo täällä mun seurassani… koska pelkään nykyisin humalaista miestäni… Viime yönä riitamme kärjistyi niin pahasti, että kirjoitin miehelleni avoimesti kaikki kauheudet, mitä hän on mulle suhteemme aikana tehnyt ja miten huonosti mua kohdellut.. annoin tulla ihan kaikki ja hän vain tylysti kiisti lähes kaiken ja ilmoitti, ettei halua olla enää missään tekemisissä kanssani…. Hän oli siis taas omalla asunnollaan ja estänyt mut whatsapissa ja somessa.. Ihan sairasta. Mieheni on ollut 10 kk työttömänä ja mun pitää silti tehdä aivan kaikki kotityöt ja pihatyöt, hoitaa koira, kauppa-asiat ja ihan kaikki. Mieheni tekee vain sukututkimusta, juo ja ravaa tupakalla - vaikka antoi mulle huomenlahjaksi tupakanpoltonlopetukse, joka ei pitänyt kuin pari viikkoa…
Vastaa Viestiin