Kysymyksiä pelosta ja häpeästä, itsensä löytämisestä

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Minuaetsimässä

Kysymyksiä pelosta ja häpeästä, itsensä löytämisestä

Viesti Kirjoittaja Minuaetsimässä »

Takana kohta 5kk täysi hiljaisuus, miksi sitten pelkään? Kun näen hänen auton kaupungilla, en saa unta kun jää päälle tunne, että jotain pahaa tapahtuu. Onko mulla joku tunnelukko? Onko syynä selvittämättömät asiat ihmisen kanssa, keneen en halua olla enää yhteydessä?

Olen raivon partaalla kun huomaan miten hän vaikuttaa muhun vieläkin. Harjoittelen reploja mitä sanon, jos hän joskus mun eteeni vielä tulee. Vältän paikkoja missä häneen voisin törmätä. Tunnen etten elä vieläkään omaa elämää, vaan edelleenkin hänen, koska teen asioita häntä vältellen. Miten pääsen tästä? Miten saan tämän toimintamallin pois päästäni? Koska saan vihdoin vapauden? Lamaannun taas.

Miten koskaan pystyn uuteen suhteeseen? Mieleni huutaa hellyyttä ja hyväksyntää tällaisena kuin olen, mutta olen niin häpeän kourissa, etten pysty ikinä tilannettani kenellekään ulkopuoliselle avaamaan. Miten voin koskaan olla taas minä?

Kertokaa omia kokemuksianne eteenpäin pääsemisestä, siitä ettei menneisyys joka päivä kummittele. Siitä miten te olette löytäneet itsenne uudelleen.
Melankolia

Re: Kysymyksiä pelosta ja häpeästä, itsensä löytämisestä

Viesti Kirjoittaja Melankolia »

Samoja kysymyksiä pohdin, että miten sitä löytäisi uudelleen oman iloisen itsensä. Youtubesta löysin juuri hyvän videon narsismin aiheuttamasta häpeästä. Miten narsistin käytös aiheuttaa uhrilleen häpeää kolmella eri tasolla ja mistä vapautumiseen ei auta aika vaan näiden asioiden tunnistaminen ja käsittely terapian, vertaistuen yms kautta. Muistaakseni video oli nimeltään narsistin väkivalta on häpeällistä. Narsisti syventää toimillaan jo uhrissa aiemmin ollutta häpeän tunnetta, rikkoo meissä olevia vahvuuksia ja toisaalta kaataa uhrin niskaan omaa häpeäänsä, jonka uhri sisäistää. Muutenkin youtubessa oli paljon hyvää matskua, mistä sain ahaaelämyksiä.

Jotenkin tuntee itsensä niin hölmöksi, kun sydän hakkaa ja pelkään törmääväni tähän henkilöön. Vielä kun kyseessä on sukulainen niin hänet joutuu kohtaamaan varmasti jossain vaiheessa, vaikka kuinka yrittäisi vältellä. Ja juuri tuo ärsyttävä tunne kokoajan seuraa mukana, että suunittelen toimiani häntä vältellen.
Minuaetsimässä

Re: Kysymyksiä pelosta ja häpeästä, itsensä löytämisestä

Viesti Kirjoittaja Minuaetsimässä »

Vähän olen päässyt eteenpäin elokuisista fiiliksistä. Olen huomannut niitä minun omia piirteitä itsessäni, positiivisuutta ja iloisuutta. Mietinpä jopa yhtenä päivänä, että tältäkö onnellisuus tuntuu.

Mutta millä ilveellä mä pystyn alkaa tapailemaan ketään? Millä te muut olette päässeet eteenpäin? Onko tullut menneisyyden haamuja ja tunteita pintaan eri tilanteissa?
Muutaman kerran aivan mitättömästä tilanteesta olen saanut pelon tunteet pintaan, kun olen alkanut miettiä miten ex reagoisi ja toimisi. Pelännyt etten vieläkään riitä. :(
Vastaa Viestiin