Kun narsisti ei luovuta

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Vastaa Viestiin
Pisara76

Kun narsisti ei luovuta

Viesti Kirjoittaja Pisara76 »

Mulla oli 2 vuoden on/off "suhde" narsistiseen mieheen, jonka heivasin jo about 4 kk sit elämästäni. Laitoin hänet myös estoon. Vaan soittelut hänen puoleltaan jatkuu silti. Olen jo useemman eri nron laittanut estoon mut tyyppi jaksaa edelleen kokeilla kepillä jäätä. Kerran erehdyin vastaamaan, kun en tienny mistä nrosta soitto tuli. Tällöin sanoin hänelle suoraan, etten halua olla hänen kanssaan enää missään tekemisissä, eikä meiän välillä ole enää mitään. Ei vaan auttanut ja soittelut jatkui, joten estin senkin nron. Eilen oli illalla taas tullu puhelu jostain tuntemattomasta nrosta ja kaiken lisäx tää tyyppi oli yrittäny soittaa mulle 10 krt estetystä nrosta. Onko narskut todella noin sitkeitä, ettei ne oikeesti haluu tajuta selvää viestiä, etten enää halua olla missään tekemisissä ?
Gilda

Re: Kun narsisti ei luovuta

Viesti Kirjoittaja Gilda »

Narsisti kuuntelee herkin korvin ja tekee tarkkoja huomioita siitä miten uhri hänet torjuu. On sanottu, että luonnehäiriöinen on kehittänyt itselleen elinärkeissä asioissa yliherkät saalistajan vaistot. Uhrin saaminen uudelleen alistettuun asemaan on narsistisesti häiriintyneelle elintärkeää.
Narsisti soittaa yhä uudelleen uhrille saadakseen todisteita siitä, että uhri vielä pitää oveaan raollaan häntä varten. Narsisti tarttuu pienimpäänkin toivon rippeeseen uhrin äänensävyssä, sanojen lukumäärässä ja ehkä hiukan myös lauseiden sisällössä.
Narsisti on huomannut, että silloin, kun uhri ei katkaise puhelua heti, on ovi todennäköisesti edelleen hänelle avoimena päästä suhteeseen takaisin.
Puhuessaan narsistille uhri tietämättään uudistaa yhteyden narsistiin. Jokainen sana ja huomiota antava sekunti vahvistaa ja ylläpitää uhrin suhdetta narsistiin.
Kun uhri sanoo, ettei heidän 'välillään ole mitään', uhri tulee määritelleeksi suhteensa narsistiin siten, että se edelleen jatkuu sellaisena, jossa 'ei ole mitään'. Tämä on juurikin sitä hulluutta, joka narsistisuhteessa vallitsee. Narsisti kuulee uhrin puhuvan ja ymmärtää, että suhde jatkuu, koska toinen hänelle puhuu. Ja sillä seikallahan ei ole alun perinkään narsistille mitään väliä onko suhteessa sisältöä vai ei. Narsisti on aivan tyytyväinen suhteseen, jossa uhrin mielestä 'ei ole mitään'. Ainoa tärkeä suhteen piirre narsistille on, että suhde jatkuu.
Luonnehäiriöinen narsisti tulkitsee ne muutamat lauseet, jotka uhri yhä uudelleen hänelle puhelimessa sanoo, omalla luonnehäiriöisellä tavallaan.
Kun uhri sanoo, ettei halua olla missään tekemisissä ja samalla kuitenkin antautuu tekemisiin eli puhuttelemaan narsistia, uhri vie omilta sanoiltaan narsistin silmissä pohjan. Narsistin herkät korvat kuulevat uhrin käytöksessä kaksi vastakkaista viestiä: Yhtäältä uhri sanoo, ettei halua olla missään tekemisissä ja samalla hän kuitenkin antautuu selittämään, että 'mitään yhteyttä välillämme ei ole'.
Sanat ovat narsistin kanssa hopeaa, vain teot merkitsevät. Jos uhri ei halua olla missään tekemisissä, hänen on osoitettava se teoillaan, johdonmukaisesti: Narsistille ei voi sanoa mitään, ei sanaakaan, eikä hänelle voi antaa huomiota, ei sekuntiakaan.
Pisara76

Kiitos Gilda vastauksesta. Vähän kestänyt tämä takasin vastaaminen, kun ollut tässä vähän kaikennäköstä. Tosiaan tämä narsku jatkaa edelleen samalla kaavalla, eli yrittää soitella mulle, vaikka nrot estossa. Tosin ilmeisesti yrittänyt soitella myös muistakin nroista, joita en ole tunnistanu ja tästä syystä eivät ole olleet estossa. Reagoiminen multa kuitenki täys 0 ja näin tulee olemaanki ja kun se fakta on jo selvä, että tiedän, että mikään ei muutu. Silti tässä vielä ollaan toipumisvaiheessa. Ja kun mä oon sen nähny aikasempien välirikkojen kautta jo, että mikään ei muutu. Sama paska jatkui aina hetken kuluttua uudestaan.

Kaiken lisäx on yrittäny ravintolassa kontaktii mun ystäviin. Pyytäny heitä lähettään terveisii mulle ja yrittäny lyöttäytyy heidän mukaan. Ja mikä siinä muukaan varmasti takana, ku keino saada musta jonkinnäköstä informaatioo ja ihan mitä vaan.

Sitä tässä oon miettiny, että voiko uhrista tulla narskulle pakkomielle? Mä en pelkää tällä hetkellä mutta kyllä mulla on käyny mielessä, että entä jos päättääki yhtäkkii ilmestyy oven taa tjsp. Fyysistä väkivaltaa en häneltä koskaan kokenu mut pari kertaa uhkas kaikkien muitten lisäx vetävänsä myös mua turpaan joten....

Kun hän suuttui niin käytös oli välillä raivopäistä. Tuoleja paiskoi ja uhkaili monia turpaan vetämisellä.

Mulle tyyppi haukkui joitain exiään hulluksi ja joitain nosti jalustalle. Omassa päässään hän myös kuvitteli, että mä yritän iskeä hänen ystäviään ja mustasukkasuus tuntu olevan sairaalloista. Samalla ite pyöritteli ties ketä naisia.
Gilda

Viesti Kirjoittaja Gilda »

Tietääkseni poliiseja yhä enemmän koulutetaan ymmärtämään ja ehkäisemään väkivaltaa sen kaikissa muodoissa. Poliisikuntaa voi pitää ilmiön ammattilaisina. Monet poliisit ovat motivoituneita ymmärtämään väkivaltarikollisuutta laajemmin ja heistä, sekä asianajajista, moni saattaa tuntea narsismia. Oman kokemukseni mukaan virkavalta suhtautuu empaattisesti asialliseen neuvon pyytäjään.
Väkivallalla uhkaaminen on jo väkivaltainen teko. Sitä ei tule monikaan uhri ajatelleeksi, kun sanallinen ja fyysinen pahoinpitely suhteessa normaalistuu.
Uhri yrittää rauhoittaa itseään ja nähdä toivoa toistuvissa tilanteissa, joita pahoinpitelijä itsekään ei hallitse niin, että kykenisi voimankäyttöään kontrolloimaan. Uhkaaja ja uhri alkavat vähitellen tottua epänormaaliin ilmapiiriin. Ihmisessä on mekanismi, jossa raaistuvaan kohteluun turrutaan. Sitä ei enää osata pelätä asian vakavuuden vaatimalla tavalla.
Pari kertaa olen kysynyt puhelimitse poliisin kiireettömästä päivystyksestä kuinka menetellä kun minua tai läheistäni on uhattu. Minua on kuunneltu, ja asia on otettu vakavasti.
Kerran kävi ilmi, että uhkaaja oli jo poliisin tuttu väkivaltarikoksista. Tieto tuli minulle yllätyksenä jälkikäteen kautta rantain. Poliisihan ei kertonut asiaa minulle eikä maininnut kutsuvansa henkilön kuultavaksi. Kun tällaisia yhteydeottoja tehdään, niillä on kertautuvasti merkitystä. Ne voivat ehkäistä uhkaajan mahdollista tulevaa rikosuraa.
Pisara76

Jälleen on kyseinen henkilö yrittäny tavotella blogatusta nrostaan. Joskus tulee sellanen tunne, että tekis mieli huutaa ja raivota ja aattelenki, et oispa edessä nyrkkeilysäkki, jota mätkii niin lujaa, ku sielu sietää ja kuvitella tän henkilön naama siihen. Viha ja raivo on edelleenki niin suurta tätä ihmistä kohtaan.

Toisaalta tää tunne saa mut vaan taisteleen enemmän ja enemmän sen eteen, ettei tää ihminen enää pääse mun elämään ja koskaan enää mua satuttaan millään tavalla.

Toki mietin sitäkin, että ehkä tää ihminen tajuaa sen, että nään hänen blogatut puheluyrityksensä ja se on tapa kiusata mua ja kokeilla kepillä jäätä. Välillä sitten taas mietin, että onko hän vaan niin tyhmä, ettei hän tajua, että mä oon heivannu hänet. Tai sitten se, että hänellä ei todellakaan ole kykyä edes tajuta, että mä olen heivannu hänet, eikä paluuta enää ole vaan hän elää sitkeesti siinä käsityksessä, että kyllä mä vielä palaan, kun olen kerran ennenkin palannut. Todella sekavat tunteet siis mulla nyt tän suhteen. Mut siis kai toi on ihan tyypillinen tapa imuroida 🤔.

Tällä ihmisellä on hylätyksi tulemisen pelko ja hän on siitä itekin puhunu mulle mut se kaikki paska mitä hänen kautta sain kokea on todella ristiriidassa ton hylätyksi tulemisen pelon kanssa. Vaikee vaan edelleen puhua niistä asioista.

Mun lähimmät ystävät tietää tällä hetkellä kaiken ja heiltä oon saanu myös tuen. Kävin myös muutaman kerran puhumassa psykiatrian sairaanhoitajalle mutta ne loppu siihen, kun hän sanoi, että olen niin koukussa edelleen siihen ihmiseen, ettei hän pysty auttamaan mua. Sen jlk en ole apua ammattilaiselta nyt hakenu. Oon kokenu parempana hakea paljon tietoa netistä ja kattonu youtubesta videoita, jopa samojakin moneen kertaan ja lukenu täällä toisten tarinoita ja saanu näistä voimavaroja taistella ite ja yrittää mennä elämässä eteenpäin toivoen, että joskus tää vihan tunne hellittää ja oon täysin vapaa kyseisestä ihmisestä.
matkalainen

Viesti Kirjoittaja matkalainen »

Mä en ole kyennyt estämään narsistia.🙈 onko se tosiaan ainoa keino? Eikö narsistin kanssa voi päättää suhdetta "normaalisti"? Että asioista voi vielä keskustella, setbiä kesken olevat arkiset jutut?
Lotta

Viesti Kirjoittaja Lotta »

Meillä alkaa nyt kiihtymään narsistisen ex-miehen kiusa lasten kautta, nyt kun olemme eronneet. Tämäkin näyttää noudattavan kaikkea mitä olen lukenut narisstien toimintatavoista netistä. Hän ei jätä minua millään rauhaan vaan tekee kiusaa vaikka hänellä on jo uusi kumppanikin.

-----------------------------------------------------------------------------------

Mies tekee riitaa tyhjästä ja viestittelee minulle ihan turhasta. Tässä esimerkki tyylistä mitä hän nyt harrastaa (hiukan muokattu ettei tunnista);
Narsisti ja minä yhdessä: Sovitaan yhdessä, että ostetaan lapsellemme punainen pusero, joka maksaa 10 euroa.
Minä: [Käyn ostamassa edellä sovitun puseron lapselle]
N (lähettää viestin): Menit sitten ostamaan lapselle puseron - ja kaiken lisäksi vielä punaisen - ja se maksoi vielä kaiken lisäksi 10 euroa!
M: Sovimme jo aiemmin yhdessä puseron ostamisesta, väristä ja että hinta on molemmille ok.
N: Sä et voi käydä ostamassa lapselle puseroita ilman mun lupaa! Ja kehtaatkin vielä ostaa punaisia puseroita kun lapsi ei tykkää punaisesta! Ja käytit vielä 10 euroa siihen rahaa, olisit ostanut halvemman!
M: Ostin sen mitä sovimme yhdessä.
N: Sä et yhtään ajattele lasta ja mitä hän haluaa, sä oot just tollanen. Mä soitan lastenvalvojalle että et kunnioita lapsesi toiveita! [Ja sen jälkeen mies oikeasti soittaa lastenvalvojalle, että olen huono äiti kun ostin lapselle "vääränlaisen" puseron].

--------------------------------------------------------------------------------------

Mitä ihmettä tällaisen ex-miehen kanssa voi tehdä? Miten ihmeessä saan lapset täysi-ikäisiksi hänen kanssaan niin etten menetä itse omaa järkeäni? Lastenvalvojan luona mies kääntää väriään kuin kameleontti ja esittää superhyvää isää ja moittii minua äidiksi joka ei välitä lapsistaan. Ja miehellä on käsittämätön kyky saada jopa lastenvalvoja säestämään itseään sen jälkeen kun uhriutuu siellä.
Pisara76

matkalainen kirjoitti: 01 Marras 2021, 23:40 Mä en ole kyennyt estämään narsistia.🙈 onko se tosiaan ainoa keino? Eikö narsistin kanssa voi päättää suhdetta "normaalisti"? Että asioista voi vielä keskustella, setbiä kesken olevat arkiset jutut?
Ite koen, että narskun kanssa ei voi päättää suhdetta normaalisti. Ite tosin tein niin, että haukuin tyypin pystyyn tekstiviestillä ja annoin kaiken raivon näkyä viestissä ja ilmotin ihan suoraan, etten halua olla enää missään tekemisissä. Sen jlk bloggasin hänet ensin whatsapissa. Tekstareihin en vastannu, enkä mihinkä soittopyyntöihin tms. Lopulta bloggasin myös puhelut. Estin siis lopulta ihan kaiken, enkä antanu mahdollisuutta enää edes selitellä asioita.
Pisara76

Pakko tulla purkautuun taas tänne oman ketjun alle. Miten helvetissä mä pääsen yli oikeesti toisesta 😭. Tänään tuli pitkäst aikaa itku ja valtava suuttumus alko taas nostaa päätään.

Mä huomaan, et mun vanhat haavat meinaa aueta taas 😭. Ne haavat mitkä aiempi narsistinen ihmissuhde mussa aiemmin aiheutti.

Mulle on taas tullu puheluita estetystä nrosta. Tuntuu, et tää hlö yrittää tehä KAIKKENSA, etten mä vaan mitenkä voi häntä unohtaa ja mä yritän tehdä kaikkeni, et mä voin unohtaa mut todella vaikeeta tää on ja samalla pelko kaivaa mieltä.

Itku tulee siitä, kun mä ajattelen, et tuolla on ihminen, josta mä välitin ja välitin paljon ja se samainen ihminen halus mua kuitenki myös satuttaa ja se haluu edelleen mut siihen, jotta voi ehkä taas vaan satuttaa.

Kaikenlisäx mulla on ystäviä, jotka tuntee tän tyypin ystäviä ja mun suuri pelko on se, et joku mun läheisistä ystävistä tulee ja iskee veitsen suoraan haavaan. Mä oon aiemman narsistisen ihmissuhteen kohdalla menettäny ystäviä ja se pelko on mulla jälleen. Se on se pahin haava varmasti mitä pelkään, et repeytyy auki.

Tää on kamala tunne, kun pelkää sitä, et jos joku iskee puukon haavaan. Nää mun ystävät tietää nää asiat mut samalla mä pelkään silti. Tää on vaan niin kipee asia mulle jälleen. Nää asiat ei pyöri mul päivittäin mielessä mut sit tulee näit hetkii, ku sattuu taas lujaa 😭.
krassi

Viesti Kirjoittaja krassi »

Minua kiinnostaa poliisin tutkintatavat, joista Gilda kirjoitti. Olen tehnyt rikosilmoituksen ex-miehestäni, mutta poliisi ei kerro kyselyistäni huolimatta tilanteesta mitään. Erilaisten tapahtumien perusteella luulen, että poliisi on kuulustellut miestä, muta en ole varma. On kaksi tutkittavaa asiaa: 1. Kirja, jossa ex-mies herjaa ja valehtelee minusta. 2. Pitkäaikainen henkinen väkivalta avioliitossa. Poliisi tutki kirjan. Siitä tuli päätös. Pitkäaikaisesta henkisestä väkivallasta en tiedä mitä poliisi tekee? Lapseni (täysi-ikäinen) ei uskonut, että poliisi tutkii isänsä henkistä väkivaltaa. Sanoin lapselle, että kysy poliisilta, joka tutki kirjan rikosilmoituksen. Lapsi soitti poliisille, jonka nimen annoin. Tämä poliisi sanoi lapselle, että mitään henkisen väkivallan tutkimusta ei ole. Lapsi kertoi minulle, että ko. poliisi oli kuitenkin hyvin ystävällinen.

Tähän henkiseen väkivaltaan minua kohtaan liittyy kiinteästi yksi maamme sairaanhoitoiiri lääkäreineen ja hoitajineen. Olen ajatellut, että asia on niin arkaluonteinen, että poliisi ei puhu eikä pukahda mitään. Mitä luulette? Kuvittelenko vain, että poliisi tutkii rikosilmoitustani henkisestä väkivallasta?
Vastaa Viestiin