Miten lähteä?

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
SilmätAuenneet

Miten lähteä?

Viesti Kirjoittaja SilmätAuenneet »

Olen ollut 12 vuotta yhdessä narsistin kanssa. Tajusin asian vasta vähän aikaa sitten. Käyn onneksi jo valmiiksi terapiassa ja perheeni ja ystäväni sekä nyt myös eksäni ovat tukenani. Olen päättänyt lopulta erota. Meillä on narskun kanssa yhteisomisteinen asunto sekä yhteisiä lemmikkejä. Miten eroaminen onnistuu kivuttomimmin? Jollei yhteisiä lemmikkejä olisi, olisi lähteminen paljon helpompaa.
Olen jatkuvasti hänen mielestään idiootti, vammainen
nalkuttava ämmä, negatiivinen, tyhmä jne... Eropäätöksen teki helpoksi se, että narsku alkoi uhkailemaan henkeäni. Suhteessamme on ollut henkistä väkivaltaa jatkuvasti, mutta jostain syystä olen sietänyt sen tähän pisteeseen asti. Paljon voimia kaikille narskujen kanssa eläville! Kyllä me tästä selviämme!
Lotta

Re: Miten lähteä?

Viesti Kirjoittaja Lotta »

Minä lähdin, kun kuvaan oli jo ehtinyt astua myös fyysistä väkivaltaa.

Varaudu siihen, että narsisti muuttuu 100 kertaa pahemmaksi, kun ilmoitat erosta. Ja toiset 100 kertaa pahemmaksi, kun alat pakkaamaan tavaroita. Ex- mieheni yritti estää minua pakkaamasta tavaroita, hän ei olisi halunnut jättää minulle kuin muutaman hänen valitseman irtaimen mutta päätin viedä puolet kuten minulle lain mukaan kuului. Ja siinä meinasi oikeasti mennä henki. Olen varmaan eron myötä pätevöitynyt paremmaksi psykiatriksi ja narsisitin ohjailijaksi kuin Hannu Lauerma (kyllä, sarkasmia tämä on vaikka varmasti lähellä totuutta).

Paras tapa saada omaa henkilökohtaista irtainta turvaan on, kun pakkaat ne etukäteen mieheltä salassa ja viet ne salassa jokun sukulaisesi tai tuttavasi luo säilytykseen ennen eroilmoitusta. Eli perintötavarat, muistoarvolliset tavarat, tärkeä todistuksesi ja viralliset dokumentit, valokuvat, arvotavarat (hopeat, korut jne) sekä omistusoikeutesi osoittavat dokumentit (autosi kauppakirja jne).

Meillä viime hetket ennen muuttoani ja muutto olivat suoranaista helvettiä ja viranomaisiakin siihen tarvittiin. Muista, että poliisin voi kutsua turvaamaan muuttoa. Poliisin voi varata muuttopäivälle etukäteen, mutta sitä varten täytyy täyttää etukäteen virka-apupyyntö. Vaihtoehtoisesti voi soittaa 112 muuttopäivänä. Poliisi ei ota kantaa siihen, mikä tavara kuuluu kenellekin. Poliisi vain turvaa, että tilanteessa säilyy rauha ja voit muuttaa ilman väkivaltaa ja että exäsi ei voi estää muuttoasi.

Suosittelen sopimaan asunnosta ja lemmikeistä rauhallisesti keskustellen. Narsisti provosoituu erotilanteessa ylihelposti, joten kaikkea provosointia pitää välttää. Narisisti voi halutessaan pitkittää asunnon ositusta vuosikausia. Ensin esimerkiksi kieltäytyy koko osituksesta, sen jälkeen joudut viemään käräjäoikeuteen pesänjakajalle mikä maksaa tuhansia euroja ja kestää helposti useamman vuoden, jos narsisti kieltäytyy yhteistyöstä. Entä kenen nimissä lemmikit ovat?

Minä sain taivuteltua narsistin omaisuuden ositukseen ilman pesänjakajaa ja ilman järjettömän suuria juristikuluja, kun aloin yliystävälliseksi ja ylirauhalliseksi. En tajua vieläkään, että mistä löysin siihen sisäisen voiman. Puhuin narsistille kuin vähä-älyiselle pikkulapselle hidastetusti ja äärimmäisen monotoonisella ja rauhallisella äänensävyllä. Ja annoin tavallaan narsulle hiukan päätösvaltaa. Se toimi.

Siis sanoin tyyliin "Tänään haluan keskustella kanssasi asunnostamme. Käykö sinulle tänään klo 17 vai klo 19? Minulle käy kumpikin aika ja tarvittaessa koko huominen päivä, jos sinulla on tänään kiireitä. Haluan että meillä on molemmillä mahdollisuus aloittaa oma elämä mahdollisimman pian ja siksi en halua viivytellä sinunkaan mahdollisuutta perustaa uusi mieleisesi koti".

Olemme asuneet erillään jo jonkin aikaa. Elämä jatkuu, mutta en voi sanoa toipuneeni pitkästä ja vaikeasta avioliitosta narsistin kanssa. Olen hyväksynyt sen, että en välttämättä koskaan toivukaan kokonaan, mutta yritän löytää keinoja elää kokemusteni kanssa.
Loputonta

Viesti Kirjoittaja Loputonta »

Ensimmäisen kerran tajusin, että mitä saattaa olla vastassa, kun henkilö alkoi kiukutella minulle kuin pikkulapsi. Olin täysin häkeltynyt, että mistä aikuinen ihminen keksii moisia sepityksiä ja uhriutumista. Tajusin vastauksessani selostavani hänelle asioita nimenomaan kuin vähä-älyiselle, lapsillekin on helpompaa sanottaa asioita. Mutta tuli selväksi, että hän näki ja etsi uhkia ja salaliittoja sieltä missä niitä ei todellakaan ole. Kummat kuviot löytyvät vain hänen mielikuvituksestaan ja niillä väritetään muiden ihmisten toiminta samanlaiseksi kummalliseksi juonitteluksi ja valtapeliksi kuin hänen oma käytöksensä on.
SilmätAuenneet

Viesti Kirjoittaja SilmätAuenneet »

Kiitos vastauksista! ❤
Oli paljon apua! Olen nyt pakkaillut salassa tärkeimmät tavarat piiloon lähtövalmiiksi. Läheiset tulevat sovittuun ajankohtaan tähän meille ja saan asua heidän luonaan. Yksi kissoistamme pelkää tätä narskua, tämän kissan otan heti mukaani ❤ Kaikki lemmikit ovat yhteisiä.
Kyllä, se miten lapsen tasolle narsku pystyy menemään, on jotain niin käsittämätöntä! Kaikki on muiden syytä eikä vastuuta omasta käytöksestä pystytä ottamaan millään! No mutta, osaammepahan välttää tulevaisuudessa tällaisia ihmisiä jo pitkän välimatkankin päästä! Olette upeita ihmisiä jokainen, älkää antako narskun latistaa teitä hetkeäkään! ❤
Lotta

Viesti Kirjoittaja Lotta »

Muista, että lähdet vain kerran ja otat tavarasi kerralla mukaan.

Jos jotain omaisuuttasi jää asuntoon lähtiessä, et todennäköisesti saa sitä enää jälkikäteen itsellesi. Sinulla täytyy olla tarkka lista (tulosta vaikka paperille) tavaroista mitkä otat mukaasi niin mitään ei unohdu vanhaan kotiin. Ja hoitakaa muutto niin ison kuorma-auton kanssa, että kaikki tavarasi saa sinne yhdellä kertaa. Eli ei niin, että joudutte tekemään päivän aikana useamman tavaranhakureissun.

Huolehdi, että muutossa mukana olevissa läheisissäsi on ainakin kaksi aikuista miestä tukenasi. Naisille on niin helppo uhitella ja isotella. Miehiä vastaan narsisti tuskin niin helposti uhittelee.
Vastaa Viestiin