Läheisriippuvuus

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Elysia

Läheisriippuvuus

Viesti Kirjoittaja Elysia »

Paljon puhutaan siitä, että narsisti valitsee yleensä läheisriippuvaisuuteen taipuvaisen, empaattisen ja kiltin kumppanin. Olen juuri tällainen. Englanninkielisistä lähteistä löysin myös tosin artikkeleita, joiden mukaan narsistit tuntevat vetoa vahvoihin, älykkäisiin ja menestyviin ihmisiin. Olen ainakin tietyillä mittareilla mitattuna myös noita jälkimmäisiä.

Olen joutunut käymään läpi ja työstämään päässäni isän fyysisen kurittamisen, koulukiusaamisen, äidin vuosikausien alkoholismin ja itsemurhayritykset ja nyt viimeisimpänä 15 vuoden parisuhteen jälkeen kolmisen vuotta sitten sain tietää, että exällä oli vuoden ajan ollut suhde toiseen naiseen. Olen kehittänyt vuosien varrella hyvät kriisien käsittelytaidot ja olen melko resilientti persoona. Tuon viimeisimmän jälkeen kokosin käytännössä koko elämäni ja itseni uusiksi. Olen toivoton optimisti ja hyvin ratkaisukeskeinen henkilö.

Tuntui todella oudolta ja pelottavaltakin pitkän parisuhteen jälkeen olla yksin kotona. Kaipasin niin kovasti itselleni "omaa ihmistä", sitä jolle voisi kertoa päivän tapahtumat ja jonka kanssa voisi viettää aikaa. Pelkäsin, että jos yksinäisyyden pelosta teen vääriä ratkaisuja ja päädyn parisuhteeseen jonkun kanssa vain siksi, etten joudu olemaan yksin, joten kehitin oman selviytymistapani: minulla oli siinä kaksi miespuolista, joiden kanssa oli sovittu, että kyseessä ei ole parisuhde eikä siitä koskaan ole tarkoituskaan tulla parisuhde eikä olla toisillemme millään tapaa tilivelvollisia, mutta vietetään yhdessä aikaa: toisen kanssa viestiteltiin jokapäiväisiä juttuja, käytiin välillä hotellissa yötä, ravintolassa syömässä, vietettiin koti-iltaa leffaa katsellen, nukuttiin yhdessä öitä ja oli tietysti myös seksiä, mutta se ei ollut pääosassa. Toisen kanssa puolestaan yhdessäolo keskittyi enemmän siihen fyysiseen puoleen: menin sinne töiden jälkeen, syötiin ja katsottiin tv:tä, saunottiin, paljon seksiä ja nukuttiin sylikkäin. Olin lähes vuoden verran todella allerginen millekään tunnepuolen jutuille ja ne laukaisivat minussa valtavan ahdistuksentunteen. Kuitenkaan yksi järjestely ei riittänyt, jotenkin pelkäsin, että jos kuvio päättyykin niin jään taas aivan yksin niin siksi niitä piti olla kaksi kappaletta. Lisäksi tosiaan sain näiltä henkilöiltä eri asioita: toinen oli enemmän kumppani, toiselta sain fyysistä huomiota.

Vuoden kuluttua kuitenkin tuntui, että kaipaan parisuhdetta ja nuo järjestelyt eivät enää täytä tarpeitani, joten päätin ne ja aloin katsella maailmaa sillä ajatuksella, että jos sieltä löytyisi jotain juuri minulle. Löytyikin yllättävän nopeasti. Täydellinen mies. Ihana mies, joka sai mun pääni todella nopeasti aivan pyörälle. Myöhemmin selvisi, että kyseessä on myös mies, jolla on narsistisia piirteitä 😕

Tässä kuviossa saan tällä hetkellä ehdottomasti enemmän kuin menetän, joten aion pysyä tässä parisuhteessa, mutta tosiaan toisessa nuo piirteet huomioiden. Jos jossain kohdin alkaa tuntua, että vaaka kääntyy toiseen suuntaan niin minulle ei ole ongelma pärjätä yksinkään. Tai juuri se on se ongelma, johon kaipaisin kokemusta, neuvoja ja mahdollista vertaistukea... Koska vaikka olenkin vahva ihminen niin olen tullut siihen tulokseen, että siitä huolimatta minulla ilmeisesti on jotain läheisriippuvuuteen liittyviä haasteita. Sain jokin aikaa sitten tietää, että nykyinen puolisoni on pettänyt minua, halusin kuitenkin antaa hänelle vielä toisen mahdollisuuden, koska tiedän, että myös hänellä on omat pelkonsa ja arpensa, joita on selvästi tässä suhteen aikana työstänyt. Pettäminen kuitenkin laukaisi minussa vahvan hylkäämisen pelon. Vaikka saimme asian jollain tapaa käsiteltyä (tosin narsistihan ei toki voinut suoraan myöntää pettäneensä, mutta kävimme outoa keskustelua, jossa kumpikin kyllä tiesi mistä puhutaan, vaikka ei siitä varsinaisesti suoraan puhuttukaan), aloin siinä hetkessä valmistautua myös siihen vaihtoehtoon, että narsisti toistaa tuon pettämisen ja kolmatta mahdollisuutta en enää ole valmis antamaan.

Otin yhteyttä molempiin aikaisempiin "järjestelyihin" ja kysyin, että ottavatko kopin, jos tässä käy huonosti. Lupasivat molemmat näin tehdä. Aidosti haluan kuitenkin olla tämän narsistin kanssa, koska hän ei ole kuitenkaan äärettömän vahvasti narsisti vaan kohtelee minua ihanasti ja minulla on hänen kanssaan hyvä olla, lisäksi lapseni rakastavat häntä. Narsistiset piirteet ilmenevät hänellä lähinnä siinä, että riitely hänen kanssaan on haastavaa, sanat ja aiheet kannattaa miettiä tarkkaan ja yleensä riidat kääntyvät aina niin, että hän on se uhri ja muutenkin hänelle ottaa koville olla väärässä ja hän saattaa loukkaantua kuin parivuotias ja vaatii vähän samanlaista hyvittelyä. Tämä ei kuitenkaan ole minulle ongelma, osaan häntä käsitellä näissä tilanteissa.

Kuitenkin olen tosiaan tiedostanut, että tuo pettäminen selvästi laukaisi minussa vahvasti läheisriippuvuuden tunteen ja tuntuu, että silloinkin kun hän on muualla niin aivan liikaa keskityn ikävöimään ja ajattelemaan häntä. Ja toki myös hieman huolehdin siitä, että entä jos pettää uudestaan luottamukseni. Miten oppisin keskittymään enemmän itseeni? Onko jollain teistä tullut jotain järisyttäviä oivalluksia tähän teemaan liittyen? En halua olla riippuvainen kenestäkään, haluan oppia ajattelemaan, että hänkin on ihana lisä MINUN elämääni, ei KOKO elämäni. Ja tiedän, että vaikka hänen kanssaan erottaisiin niin minulla olisi nuo "järjestelyt" turvana, mutta kun tuskastuttaa sekin, että miksi ihmeessä en osaa olla yksin. Mikä siinä on oikeasti niin pelottavaa? Jos jollain tosiaan on tähän teemaan liittyen jotain annettavaa niin kiitollisuudella otan vastaan, tämä on sellainen asia, jota haluaisin oman tulevan hyvinvointini vuoksi tosissaan lähteä työstämään, kävi tässä nykyisessä parisuhteessa nyt miten hyvänsä...
Elysia

Re: Läheisriippuvuus

Käyn nyt yksinkeskustelua täällä, mutta tänään otin ensimmäisen askeleen ja varasin itselleni ensimmäisen ajan psykoterapiaan. Päätin, että käyn läpi tätä läheisriippuvuuttani ja muuten haastavaa elämäntilannetta läpi ammattilaisen avustuksella, koska olen todella uuvuksissa ja tuntui, ettei miltään taholta saa tukea ja neuvoja. Ystävilleni en voi tästä kaikesta nykyisestä kertoa, koska olisi todella noloa kenellekään tutulle meidät molemmat tuntevalle kertoa, että taas minua petettiin ja taaskaan en ollut jollekin tarpeeksi. Ja lisäksi kun vielä harkitsen, että jäänkö tähän parisuhteeseen vaiko en niin senkään vuoksi en halua pilata kenenkään mielikuvaa tuosta ihmisestä, jos jatkammekin yhdessä vielä pitkään. Olen vaan niin lopussa tämän jatkuvan stressin vuoksi ja sosiaalisena ihmisenä hyvin vaikeaa, kun ei kehtaa tästä kenellekään puhua... Onneksi pian on terapeutti, joka vaikuttaa todella lämpimältä ihmiseltä, jolle on helppo puhua. Oksennan sinne sitten kaiken pahan oloni.
Jasmiini

Viesti Kirjoittaja Jasmiini »

Hei

En osaa sinua auttaa varmaan miten haluaisit, mutta läheisriippuvuus ja empatia asuu usein narsistin uhreissa. Narsisti ja empaatikko on match, jossa narsisti saa tyydytystä ja empaatikko voi antaa loputtomiin itsestään kaiken. Hyvä että olet hakenut apua psykoterapiasta. Jos kumppanisi on aito narsisti, paranemista ei ole tiedossa, ja vuosi vuodelta asiat muuttuu vain hullummiksi. Ja lisäys, todennäköisesti narsistillasi on niitä säätöjä monta, ei ne pettämiset kertaan jää.
Elysia

Hei,

Ei vaikuttaisi olevan ihan täysverinen narsisti tuo tapaus, mutta kyllä, olen henkisesti varautunut, että tulee varmaan se seuraavakin kerta. Se viimeinen kerta. Tämän mahdollisuuden olen valmis antamaan, koska haluan olla varma, että tästä ei mitään tule, mutta jos tämänkin jälkeen vielä mokaa niin se on silkkaa tyhmyyttä. Minä en suostu olemaan uhri enkä kynnysmatto. Jos ei vieläkään ymmärrä minua arvostaa sen jälkeen kun kerran on ollut lähellä minut menettää niin sitten mulle kyllä riittää. Mutta juuri tämän vuoksi haluan aloittaa psykoterapian ja alkaa hakea tervettä itsenäisyyttä. Haluan, että juuri minä olen oman elämäni keskipiste, ei kukaan muu. Haluan, että jos ero tulee niin osaan järkkymättä seistä omilla jaloillani. Haluan pystyä olemaan ehyt ja onnellinen myös yksin.
Vastaa Viestiin