Narsistin tytär

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
NonnaKoo

Narsistin tytär

Viesti Kirjoittaja NonnaKoo »

Minä olen epäillyt äitini narsistisuutta pitkään. En vain ole halunnut uskoa sitä, ajatus on ollut jotenkin kauhean vaikea.
Totuus on, että olen jo lapsesta asti ollut äidin sylkykuppi ja syyllinen kaikkeen. Olen mm. kuullut aikuisena, että se että hän huusi minulle kun olin lapsi, oli minun syytäni. Olin niin vaikea lapsi. Tätä kuviota huomasin toistavani kun minusta tuli vanhempi. Aloin käsitellä asiaa ja ymmärsin että en kykene ollenkaan käsittelemään hankalia tilanteita ahdistumatta. Minun mielestäni ihan tavallinen terve ihminenkin huutaa joskus, mutta se tunne on varmaankin erilainen. Minulla huutaminen ilmentyy valtavana ahdistuksen purkautumisena ulos minusta. Se ei voi olla normaali tunne... Olen onneksi oppinut paremmin hallitsemaan sitä tunnetta. mInulla on myös valtava puolustautumisen tarve.

Isä seurasi tilanteita sivusta, mutta ymmärsi kyllä kuinka epäoikeudenmukainen äiti oli minua kohtaan verraten veljeeni. Isän kanssa keskustelimme paljon. Äiti oli ja on edelleenkin isäni jo kuoltua mustasukkainen minun ja isäni suhteesta. Isän kuoleman jälkeen hän mm. kertoi mitä kaikkea isä minusta ajatteli (en usko ollenkaan niiden asioiden olevan totta ja mieli on pyyhkinyt paljon pois), kuinka rakastin isääni väärällä tavalla ja kuinka minulla ei ole oikeutta surra ja muistella isääni hänen kuultensa. Veli kyllä näin sai tehdä. No, minä sitten puhuin diakonissalle.Veli ei suostu näkemään tätä tilannetta. Olen lukenut että tällainen voi olla sisarukselle todella vaikea tianne hyväksyä ja hän ei osaa asiaa käsitellä vaikka tietäisikin. Vaikkakin tätä äidin käytöstä minua kohtaa tapahtuu muiden läsnäollessakin. Lopulta kaikki aina kaatuu minun niskaani, hermostun enkä voi olla sitä näyttämättä.

Olen todellakin aina syyllinen kaikkeen. Jos keskustelemme jostain isomassa porukassa johon mielipiteitä mahtuu, niin minun mielipiteeni on se johon tartutaan ja josta tulee aivan hirveä riita. Siis aivan hirveä.
Vuosia noissa tilanteissa pyysin nopeasti anteeksi, kannoin vastuun ja syyllisyyteni äidin suuttumiseen. Enää en juokse perässä. Äiti ei noissa tilanteissa tai niiden jäökeen ota mitään kontaktia, ei pyydä anteeksi ei anna anteeksi. Hän ikäänkuin kostaa. Hän ei koskaan myönnä tehneensä mitään väärin. Vika on aina muissa. Ja hän ei ote yhteyttä konfliktien jälkeen. Ja jos häneen ottaa yhteyttä kuulee paskamyrskyn, syyllistämisen ja marttyyrin äänen. Ja sitten luuri korvaan... Tilanne on isän poismenon jälkeen huonontunut paljon. Isäkin kyllä sai osansa.

Nyt viimeisimmästä tapahtumasta on viisi päivää, ja se oli minulle jotenkin sellainen käännekohta, että aloin aktiivisesti hakea vertaistukea... Ihan alussa olen vielä vaikka jo 47 vuotias itsekin... Pelkään että menetä kaikki perheeseemme kuuluvat henkilöt ja että äiti kostaa myös minun lapsilleni jättämällä heidät huomiotta, kuten tähänkin asti ovat jääneet. Paljon vähemmälle huomiolle kuin veljeni lapset. Kaikessa. Tämä myös aiheuttaa vaikeita tilanteita veljeni ja minun välille.
Minä en myöskään tiedä yhtään mitä teen... Tarinaa olisi vaikka kuinka... Mutta ehkä pikkuhiljaa avaan itseäni täällä...
Janna

Re: Narsistin tytär

Viesti Kirjoittaja Janna »

Kuulostaa niin tutulta. Minun tapauksessani narsisti oli isä ja äiti oli se joka oli siinä välissä avuttomana. Minua isä syytti kaikista ongelmista, minäkin olin isän mielestä niin vaikea, etten isän mielestä ansainnut normaalia kohtelua lapsena. Siskoni taas oli isän kultalapsi joka oppi olemaan sokea kaikelle pahalle mitä perheessämme tapahtui.

Isäni myös omi äidin kokonaan äidin kuoleman jälkeen. Minulla ei ollut kuulemma oikeutta muistella äitiä omalla tavallani. Vain isän muistoilla oli merkitystä.

Valitettavasti ainoa keino vapautua isän aiheuttamasta pahasta olosta oli ottaa tarpeeksi pitkä välimatka häneen. Lopetin lähes kaikki kontaktit häneen. Se valitettavasti kylmensi välejäni myös sisareeni. Mutta ainoastaan sillä tavalla sain oman elämäni haltuuni, pystyin alkaa rakentamaan omaa elämäni itseni näköiseksi, arvostamaan itseäni omana itseäni.

Toivotan sulle kaikkea hyvää sillä matkalla vapauteen!
Minla

Re: Narsistin tytär

Viesti Kirjoittaja Minla »

Kuulostaa tutulta. Itse tajusin keski-ikäisenä että äitini on narsisti.
Äitini on iäkäs (leski) mutta porskuttaa täysillä eteenpäin eikä kadu mitään.
Lapsuus oli ankea ja monesti tuntui siltä että olimme äidilleni jonkinlainen uhka. Jatkuvaa riitelyä ja haukkumista.
Muistan kun sisko oli kesätienesteillään mennyt ostamaan kesävaatteita niin äiti raivosi kuin hullu. Siis sisko osti omilla rahoilla itselleen vaatteita…miten tuosta voi kukaan suuttua?
Nuorempi sisko alkoi varmaan kymmenen vuotiaana säästää rahaa jotta pääsee muuttamaan äkkiä pois kotoa.
Olen katkaissut välit äitiini sillä häneen on täysin mahdoton pitää minkäänlaisia välejä.
Vastaa Viestiin