Narsistin vakava sairastuminen

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Irtinyt

Narsistin vakava sairastuminen

Viesti Kirjoittaja Irtinyt »

Onko kellään kokemusta. Tuntuu, että tulen hulluksi. Narsisti ex puolisoni on sairastunut todennäköisesti nopeasti etenevään syöpään ja hän on alkanut voida huonosti. Lääkärissä kuitenkin käynyt. Nyt hän syyttää sairastumisestaan Minua ja kaikkia sukulaisiani. Apua en saa tarjota. Ainut apu mikä hänelle olisi kelvannut oli takaisin yhteen paluu. Kun en tähän suostunut hän on alkanut käyttäytyä todella huonosti, Hän suorastaan kiehuu vihasta. Varmasti vaan pahemmaksi muuttuu kun saadaan selville terveydentila.
Gilda

Re: Narsistin vakava sairastuminen

Viesti Kirjoittaja Gilda »

Hei, Irtinyt,

päällimmäisenä tulee mieleen, tekstiäsi lukiessa, että olet eronnut narsistista, mutta säilyttänyt melko laajan yhteydenpidon sekä puhevälit häneen. Syynä ovat ehkä yhteiset lapset, jotka ovat vielä alaikäisiä. (Jos muistan oikein aiemmat postauksesi.)

Kokemustiedon mukaan ei ero narsistisesta taikapiiristä helpostikaan onnistu, jos narsisti saa tilaisuuden jutella melko estottomasti omasta terveydentilastaan ja muista henkilökohtaisista ajatuksistaan ex-uhrilleen.

Narsistinen suggeroiva lumovoima on kuin jatkuva aivopesu, jota uhri ei huomaa kuin vasta kuukausien tai vuosien kuluttua tunneperäisen vuorovaikutuksen lakattua.

Tunneperäinen henkilökohtaisuuksiin menevä viestintä ex-puolison taholta ei yleensä lopu narsistin toimesta.
Uhrin täytyy itse lopettaa sen vastaanottaminen ja siihen reagoiminen.
Jos uhri ei tähän kykene, hän altistuu edelleen emotionaaliselle vaikuttamiselle, joka estää ex-uhrin oman kriittisen ajattelun toimintaa. Narsisti edelleen pystyy hallitsemaan uhriaan syyllistämällä, vaatimalla, uhriksi heittäytymällä ja uhkailuilla.

Miksi uhri ei kykene lopettamaan liiallista vastavuoroista avautumista ex-puolisonsa kanssa?
Se onkin monitahoinen kysymys. Ja sitä sietää pohtia, jos haluaa rakentaa terveen etäisyyden ja itsenäisen ajattelun hiljalleen takaisin elämäänsä.

1. Uhria pitelevät ex-puolisossa usein uhrin hyvät ominaisuudet: Auttamisen halu. Halu uskoa, että maailmassa hyvyys sittenkin aina voittaa pahuuden.
Uhrin ajatus ehkä kulkee niinkin, ettei hän pahuutta usko maailmassa olevankaan, sillä "paha ei ole kenkään ihminen, vaan toinen on vain heikompi toista". Ja, kun uhri sitkeästi itse tekee hyvää, "läpi harmaan kiven", jättää tuomitsematta, palkitsee pahan hyvällä, hän yltää mielestään ihmisyyden korkeammalle askelmalle, jossa hän haluaa elää.
Tästä omien korkeiden tavoitteidensa noudattamisesta hän arvelee luonnollisesti seuraavan itselle, omille lapsille, sukulaisille vain hyvää. Se on elämää, jonka hän tuntee omakseen ja, jota hän haluaa elää.

2. Uhri tahtoo näyttää hyvää esimerkkiä, kypsän aikuisen mallia, eronkin jälkeen. Hän ei katkeroidu kuten niin moni tekee.
Näin uhri usein yliarvioi kykynsä olla (ex-älleen, lapsilleen, itselleen) omien mittojensa veroinen kipeän ja risaisen eron jälkeen.
Ei hyvään pyrkiminen, hyvän itseltä edellyttäminen, sen että uskoo toisista hyvää, ole mikään vika tai ihmetyksen aihe, sillä me jokainen haluamme toisillemme vain parasta mahdollista. Meidät on siihen kasvatettu.

3. Ylläolevassa ajattelussa on se haittapuoli, kokemukseni mukaan, ettei se ole totta, vaan se perustuu toivekuvaan. Se edustaa unelmaa ihannemaailmasta. Ja, ihanne-itsestä.
Toivekuvan maailma on harhaa, ihanaa harhaa, ja siksi toivemaailmassa elävä uhri joutuu suurin ristiriitoihin törmätessään todellisuuteen.

4. Päästäkseen henkisesti ja fyysisesti vapaaksi narsismin lumosta, olisi uhrin kai ensiksi hyväksyttävä oma suggestioalttiutensa - se, että on tullut aivopestyksi ja hyväksikäytetyksi, eikä tuhoisa suggestion vaikutus ole suinkaan vielä omassa elämässä loppunut.
Usein aivopesu narsistin uhriksi on alkanut jo lapsuuden kodissa. Kun uhrin vanhemmat ovat myös altistuneet toiveajattelulle.
Ei kannata syyttää narsismin uhriksi joutumisesta itseään. Se on vain otettava tosiseikkana huomioon.

Epätodellisen toiveikas maailmankuva, jossa pahuutta ei oikeasti ole tai se voitetaan hyvyydellä, välittämisellä sekä hyvillä käytöstavoilla - panematta henkilökohtaisia välejä narsistiin kokonaan poikki (koska on lapset...) - on usein se kiinni pitävä liima, joka saa narsistista eronneen ex-uhrin edelleen kipuilemaan menneisyyteen jääneen, ja sieltä edelleen viestittelevän ex-puolison vuoksi.
Illuusioelämää

Viesti Kirjoittaja Illuusioelämää »

Hei.
Itselläni on sama kokemus, että narsistinen ex-puoliso ja lasten isä on sairastunut erittäin vakavasti. Tässä tapauksessa ei kuitenkaan syytä minua, vaan on kääntänyt vakavan sairauden edukseen eli ihmisten huomio kiinnittyy siihen ja häneen, myös heti eron jälkeen otettu uusi puoliso on valjastettu kokoaikaiseksi hoitsuksi. Näin pääsi ex-puolisoni kaksoiselämänsä taakasta kerralla eroon, kun on sairas ihminen, niin eihän kukaan nyt enää hänen temppujaan pitkäaikaiselle perheelleen muista. Ja jotenkin tuntuu, että itsekään en tuon vakavan sairautensa vuoksi saisi tuntea vihaa kaiken hänen tuottamansa tuskan ja nöyryytyksen jälkeen.Toki itsekin säälin häntä ja lapsiamme. Mutta ei sairaus mielestäni vapauta vastuusta käyttäytyä hyvin läheisiään kohtaan. Vaikeaa se on tällaiselle empaattiselle ihmiselle olla säälimättä ja surematta.
Irtinyt

Viesti Kirjoittaja Irtinyt »

Kyllä olen joutunut pitämään melko tihee yhteydenpitoa ex kumppaniin. Lasten ja työn takia. Tähän asti olen jotenkin onnistunut pitämään etäisyyttä sopivasti. Mutta juuri tuo hänen sairastumisensa on minulle kova paikka. Kun käyttäydyn häntä kohtaan yhtä kylmästi kuin ennen poden todella huonoa oloa ja koen itseni hirviöksi. Tiedän että hän todennäköisesti käyttää minuun juurikin tätä keinoa, hän tietää että olen empaattinen enkä voisi jättää häntä aivan yksin juuri nyt. Olen yrittänyt selittää, että voin olla hänen tukenaan, mutta en puolisona. Tämä on ollut todella vaikeaa aikaa minulle ja pelkään mitä tapahtuu. Pysynkö vahvana... Käyttääkö hän minua edelleen hyväkseen vai tarvitseeko hän aidosti tukea. Sanottakoon vielä, että hänellä ei ole sukulaisia suomessa.
Vastaa Viestiin