Parisuhde narsistin uhrin kanssa.

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Rakastunut

Re: Parisuhde narsistin uhrin kanssa.

Viesti Kirjoittaja Rakastunut »

Taskulämmin kirjoitti: 28 Huhti 2022, 09:40 Minä olen ollut kohta muutaman vuoden verran yhdessä naisen kanssa jonka edellisessä kumppanissa on selviä narsistisia piirteitä. Oma tarinani on luettavissa Omat tarinat - osiossa.

Kumppanini itse asiassa löysi tämän ketjun ja vinkkasi minulle, sillä aloittaja kertoo monista hänelle (ja sitä kautta myös minulle) tutuista ajatus- ja tunnemalleista. Myös oma kumppanini mietti hyvin paljon suhteemme alkuvaiheessa, että olivatko edellisen suhteen ongelmat kuitenkin jollain tavalla hänen syytään. Hänellä oli liki taikauskoinen ajatus siitä, että viimeistään kahden vuoden kohdalla meidänkin suhde muuttuu ongelmalliseksi. Alkuvaiheessa hän moneen kertaan totesi, ettei oikein todellisuudessa usko siihen, että meidän suhteemme kestää. Ja tämä siitäkin huolimatta, että itse suhteessa ei ollut mitään viitteitä mistään ongelmista. Tämä oli itsellekin välillä hyvin vaikeaa, kun toinen kuulosti jo tavallaan etukäteen "päättäneensä" että tämäkin suhde on tuomittu epäonnistumaan. Myös tuo, että puoliso odottaa valmiiksi jotain vastaavanlaista reaktiota kuin edellisessä suhteessa on hyvin tuttua. Niitä kaikuja saattaa toisinaan tulla yhäkin, mutta molemmat osaamme tunnistaa ne nykyään kohtalaisen hyvin ja niistä selvitään avoimella keskustelulla. Kumppanini osaa nykyään tarkastella entistä suhdettaan objektiivisemmassa valossa ja tunnistaa siinä vallinneet epäterveet mallit.

Meidän osaltamme ensimmäinen vuosi oli oikeastaan pitkälti selviämistä, sillä molemmilla oli ero takana sekä muutenkin vaikea tilanne. Kumppanini hyötyi todella paljon terapiasta, vaikka se voikin alussa nostaa paljon vaikeita traumoja esille. Mutta ajan myötä myös paraneminen pääsee alkamaan. Uhrin uudelle kumppanille tilanne voi olla todella raskas ja tuntua äärimmäisen epäreilulta, mutta vähitellen vanhan suhteen varjo alkaa väistyä ja uusi suhde saa enemmän tilaa kasvaa.

Me olemme saavuttaneet pisteen, jossa vanha suhde ei käytännössä enää varjosta elämäämme ja oma suhteemme on äärimmäisen vakaalla pohjalla. Polku tänne oli pitkä ja raskas, eikä moneen otteeseen kumpikaan ollut varma selviämisestä, mutta ehdottomasti tämä oli kaiken sen arvoista! Toivon, että oma kumppanisi on löytänyt terapian myötä hyvän kasvupolun ja toipuminen on hänen osaltaan lähtenyt käyntiin. Minulle voi ehdottomasti laittaa yksityisviestiä, mikäli haluat.
On tullut lueskeltua paljon psykologiaa ja ihmisten käyttäytymistä.
Narsistin uhrien käytös tuntuu olevan lähes aina samanlaista uudessa suhteessa.

Luottamuspulaa, pelkoja tulevaisuudesta, ei uskalleta heittäytyä ja pahinta kaikessa halu paeta heti jos alkaa tuntea liikaa.
Ollaan keskusteltu aikapaljon puolison kanssa aiheesta ja kyl musta tuntuu että hän on alkanut ymmärtää. Ettei kaikki ajatukset ole totuuksia. Tai vaatisi toimenpiteitä.

Silti edelleen tulee välillä tilanteita joissa puoliso miettii olisiko yksin onnellisempi ym. Sinänsä ironista koska näitä hetkiä tulee yleensä silloin kun meillä mielettömän hauskaa.
Viimeksi lomareissulla. Huvittavaa tuossa on se että tämä lause tuli 3h sen jälkeen kun hän suunnilleen kiitti Jumalaa että on saanut minun kaltaisen puolison. Ettei minua parempaa ole. Kysyttäessä vastaa heti että olisi onnettomampi ilman minua.

Koitko sinä muuten että puolisosi tavallaan koetteli suhdetta? Ikäänkuin testatakseen oletko tosissaan yms.

Itsestä tuntuu et kokoajan ollaan menossa eteenpäin mutta silti daamilla on joku suojaus päällä.
rikkimennyt

Re: Parisuhde narsistin uhrin kanssa.

Viesti Kirjoittaja rikkimennyt »

Täytyy sanoa, että kärsivällisyytesi on ihailtavaa. Ja se että olet malttanut ottaa selvää, miten narsisti vaikuttaa uhriinsa. Ymmärrän kyllä tuota kumppanisi epävarmuutta. Toipuminen on hidas prosessi. Tuskallisen hidas. Pelkään että itsekin tulen laittamaan mahdollisen kumppanin joskus tulevaisuudessa aika koetukselle, koska epäilen nykyään pienintäkin asiaa suhteessa vaaran merkiksi (En ole nyt suhteessa, joitakin yrityksiä on ollut). Narsisimia kohdanneen ihmisen kumppani joutuu luultavasti vakuuttelemaan toiselle toistuvasti että "olen tässä, en lähde, olen sun tukena" ja lisäksi vielä turvallisuus on kaiken perusta. Toivoisin, että olisin itsekin joskus niin onnekas vielä että löytyisi kumppani joka jaksaisi olla kärsivällinen. Narsistinen puoliso rikkoo luottamuksen niin pahasti ja pelaa uhrinsa kanssa, joten sitä kauhua ei halua enää koskaan kokea ja siinä mielessä yksin olokin on aina parempi vaihtoehto kuin tuon kokeminen uudelleen.
Vastaa Viestiin