Hyväksikäytetty

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Rebekka60

Hyväksikäytetty

Viesti Kirjoittaja Rebekka60 »

Hei. Olen uusi täällä, minulla on ollut suhdetta vasta puolisen vuotta takana. Rakastuin hurmaavaan mieheen, joka osoittautui aivan hirveäksi. Valehtelu, välinpitämättömyys, itsekkyys, manipulointi, vähättely, nälviminen, henkinen väkivalta, nämä ainakin ovat näkyvissä. Nyt on vaikea päästä irti, koska jokin hänessä pitää minua vielä otessaan. Eilen juuri sanoi minulle, että minä en koskaan enää pääse hänestä ja se tuntuu olevan totta. Olen lapsena seksuaalisesti hyväksi käytetty, enkä saanut siihen kunnolla apua, joten toistan varmaan sitä traumaa seksuaalisesti. Hän pitää minua otteessaan, vaikka en enää oikeasti nauti hänen kanssaan, koska hän on osoittautunut niin kauheaksi. Jätin hänet, hän otti yhteyttä perjantaina ja haluaa minut vain seksi kumppaniksi. Sitä hän oli ehdottanut aiemminkin, mutta kun suutuin siitä, hän väitti että ymmärsin väärin. Tuolloin vielä uskoin häntä. Nyt hän kertoo, ettei pysty seurustelusuhteisiin. On käyttänyt päihteitä monta vuotta, persoona muuttunut niiden vuoksi. Raittiina vuosikymmeniä. Harrastimme seksiä puhelimessa eilen, hän sanoo että minun pitää suostua aina kun hän haluaa. Nyt tunnen suunnatonta vihaa. Olemme jo kuusikymmpisiä, tunsin hänet nuoruudessa ja hän otti yhteyttä Facebookin kautta. Luulin että hän on sama kuin nuorena, mukava naapurin poika, lisäksi nykyään vapaaehtoistyössä pidetty, mutta todellisuus on aivan toista. Olin viisitoista vuotta yksin ja tuo traumakin takana, joten olin varmasti helppo uhri. Haluan niin irti hänestä ja työstettyä tätä vihaa, tällaista tunsin vain joskus nuorena hyväksikäyttäjääni kohtaan. Kaipaan vertaistukea ja hyviä neuvoja.
Viimeksi muokannut Rebekka60 01 Syys 2022, 03:51, yhteensä muokattu 1 kertaa.
reenis

Re: Hyväksikäytetty

Viesti Kirjoittaja reenis »

Kuten itsekin huomaat, olet hänen otteessaan.
Kertomasi perusteella mies ei halua sinulle mitään hyvää. Hän haluaa hallita sinua. Omistaa sinua. Näillä tämän tyyppisillä ihmisillä on hyvin vahva taito koukuttaa. Ensin olemalla niin ihana ja saamalla uskomaan ihmeisiin ja siihen miten merkityksellinen ja ihmeellinen itse olet. Mutta taas sopivan tilanteen tullen kääntää saamansa koulun kuristavaan hallintaan, missä ajaudut kerta toisensa jälkeen luopumaan itsestäsi ja omista arvoistasi.
Sillä miehellä ei ole sinulle enää mitään annettavaa ja hän ei ole se joksi hänet olet luullut.
Suosittelen vahvasti keskusteluapua esim kriisikeskusksessa, missä voit myös purkaa vanhoja traumoja.
Itselläni on samanlaista menneisyyttä, jonka olin jättänyt käsittelemättä. Hyöydyin toisella paljon myös niiden puolesta, kun menin kriisikeskuksen puhumaan narsistisesta miesystävästä ja henkisestä väkivallasta, minkä uhrina olin ollut vuosia.

Voimia irti päästämiseen
Dunya

Viesti Kirjoittaja Dunya »

Hei Rebekka60

Tällaisista suhteista on vaikea lähteä pois ja pysyä poissa. Suhteen päättäminen ei onnistu samalla tavalla kuin normaalissa suhteessa onnistuu. Normaalissa suhteessa kumpikin kunnioittaa toisen rajoja ja mielipiteitä. Näissä myrkyllisissä suhteissa omat rajat revitään alas. Tekijällä taas hänen huonolla ja itsekeskeisellä käytöksellä ei ole mitään rajoja. Tähän lisätään vielä säännöt, jotka toinen määrittää. Määrittäjällä on etuoikeuksia, toisella velvollisuuksia. Kuvasitkin näitä hyvin. Sinun tulee olla aina hänen käytettävissä etkä saa kieltäytyä.Vähemmästäkin menee ihminen hämilleen. Älä siis kanna kamalaa huonoa omaatuntoa kun et saa itseäsi revittyä pois.

Auttaisiko sinua tässä kohtaa tieto siitä, että meillä toksisissa suhteissa pysyvillä/niistä vaikeasti eroon pääsevillä on usein kokemuksia historiassamme jotka valitettavasti pitävät meitä "huonoissa oloissa"? Vanhempien päihdeongelma/työnarkomania/tunnekylmyys/sairaudet lapsuudessamme, hyväksikäyttökokemukset jne jne. Olemme jo lapsena saaneet ehkä sisällemme haavoja itsetuntoomme ja kantaneet sisällämme häpeää. Kun olemme huonossa suhteessa, meille on tuttua se, että meidän tunteillamme ja kokemallamme ei ole niin väliä. Siinä missä joku toinen ihminen toteaisi tälle "hurmurille" että voi lähteä jatkamaan matkaansa, me emme saa siihen samaa pontta. Tai saatamme raivota ja huutaa, mutta koska meidän rajoja on jo lapsena rikottu, tällaiset ihmiset ketkä tallovat toisia, näkevät että pystyvät tekemään sitä meille. Kun tutkailet ja mietit tätä (tästä löytyy myös netistä tietoa), auttaisiko tämä saamaan sinulle startin toivomallesi suunnalle kun kanavoit tähän vihaa joka on tervettä ja sinua auttavaa? Ja toinen kysymys on, että millä saat pidettyä tämän siinäkin kohdassa kun hän yrittää samoja temppuja sinuun. Se mikä sinussa on jo vahvaa: et pelkää menettää häntä. Pidä tästä kiinni!

Olet sen ikäinen, että olisi tosi sääli jos elämästä kuluu hukkaan vuosia tällaisen ihmisraunion kanssa. Ei ole liian myöhäistä hoitaa menneisyyden traumoja ja kammottavia kokemuksia ja saada rinnalle joku kiva kaveri kenen kanssa nauttia elämästä turvallisesti yhdessä. <3
Rebekka60

Kiitos vastauksista, anteeksi että kesti näin kauan, kunnes vastaan. Tilanne on ennallaan, mutta olen menossa tiistaina lääkäriin hakemaan B-lausuntoa, jotta pääsisin psykoterapiaan. Tiedän että seksuaalinen hyväksikäyttöni lapsena on mahdollistanut tämän suhteen. Mies ei tiedä mitään lääkärille menostani. Ajattelin myös mennä käymään kriisikeskuksessa, saisin tähän alkuun jo heti apua. Nyt jos koen tuskaa, laitan tunteet pois päältä, samoin kuin lapsena, koska totuus sattuu liikaa. Kiitos, uskon ettähaen vihdoin kunnolla apua
Dunya

Viesti Kirjoittaja Dunya »

Hyvä Rebekka60, olet uudella oikealla polulla. <3
Rebekka60

Kiitos. Kävin terveyskeskuslääkärillä, joka laittoi lähetteen psyk. erikoissairaanhoitajan ohjaukseen, jossa kartoitetaan, mikä terapia minulle sopisi parhaiten. On kyllä vaikea kirjoittaa tästä. Pärjään, kun käyn vapaaehtoistoiminnassa ja ihmisten parissa sekä ulkoilen. Onneksi osaan pitää rutiineista kiinni ja levätä, jos olen aivan väsynyt jäämättä makaamaan päiviksi sänkyyn, vaikean masennuksen aikoineen kokeneena olen oppinut ehkäisemään sitä. Mies ottaa viisi-kymmenen kertaa päivässä nyt yhteyttä, kun emme seurustele, kun seurustelimme, koko yhteydenpito oli minun harteillani. Viestit koskevat vain seksiä. Olen nähnyt hänen sivuillaan että valehtelee räikeästi muillekkin kyllä joskus, asioista joista ei ole mitään syytä valehdella. Se herätti minut ymmärtämään että syy ei ole minussa, vaikka hän sanoi että olen vaativa. Olen ottanut selvää itsensä hyväksymisestä, se auttaa minua jo jonkun verran. En syytä kovin paljo nyt itseäni siitä etten pääse hänestä irti vielä, tiedän että olen sillä tiellä ja niin tapahtuu vielä.
Rebekka60

Hei. Terveyskeskuslääkäri vetikin maton jalkojen alta, hällä ei varmaankaan ollut tietoa aiemmin, ettei eläkeläiset saa terapiaa. Olen ennenaikaisella sairauseläkkeellä. Tilanne on sikäli muuttunut että sain lopetettua suhteen viikko sitten, mies ei ole ottanut yhteyttä, mutten pysty poistaa häntä somesta kokonaan, pelottaa oma ahdistus ja miten hän reagoi.
Koen kyllä jonkun verran että yhteinen toimialamme suojaa minua, ja vaikken ole siellä enää töissä, teen jaksamisen mukaan vapaaehtyötä ja meillä on yhteisiä tuttuja sitä kautta. Hän ei varmaan haluaisi tietoon näitä asioita itsestään. Tosin en ikinä niitä ilmoittelisi yleisesti, koska tekisin moraaliani vastaan. Yritän nyt saada apua kriisikeskuksessa. Olo on välillä väsynyt, surullinen, vihainen ja hävettää, mutta päivän rutiinit auttaa, välillä on pakko pitää "koomapäiviä" Onneksi silloinkin pitää koira viedä, niin en jää sängyn pohjalle
Vastaa Viestiin