Seurustelinko Narsistisen naisen kanssa?

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Minhe

Re: Seurustelinko Narsistisen naisen kanssa?

Viesti Kirjoittaja Minhe »

Hei,

et vaikuta yhtään hullulta. Loogisesti jäsentelet tapahtumia ja ne ovat oikein uskottavia. Hyvä kun teet tuollaista selontekoa, että mitä kaikkea on käynyt, se auttaa siinä myös, että hahmottaa mitä todella on käynyt. Se epäusko ja sekava olo ja syyllisyys ovat todella tuttuja narsistien uhreille ja itsesyytökset, koska totta kai sitä tulee itsekin sanottua ja tehtyä toksisia juttuja, kun on revitty ihan kappaleiksi monta kertaa ja viety ihmisarvo sekä mitätöity tunteet sekä rakkaus ja muu panostus parisuhteeseen sekä etenkin kaikki se yksipuolinen työ (tunnetyöstä ihan konkreettisiin töihin) on mennyt kankkulan kaivoon. Siitä jää aika hämmentynyt olo, kun mikään ei ollut totta, millään ei ollut väliä toiselle ja itselle kaikki oli todellista. Summa summarum: et ole hullu.
Taisinollauhri

Viesti Kirjoittaja Taisinollauhri »

Minhe kirjoitti: 30 Elo 2022, 21:38 Hei,

et vaikuta yhtään hullulta. Loogisesti jäsentelet tapahtumia ja ne ovat oikein uskottavia. Hyvä kun teet tuollaista selontekoa, että mitä kaikkea on käynyt, se auttaa siinä myös, että hahmottaa mitä todella on käynyt. Se epäusko ja sekava olo ja syyllisyys ovat todella tuttuja narsistien uhreille ja itsesyytökset, koska totta kai sitä tulee itsekin sanottua ja tehtyä toksisia juttuja, kun on revitty ihan kappaleiksi monta kertaa ja viety ihmisarvo sekä mitätöity tunteet sekä rakkaus ja muu panostus parisuhteeseen sekä etenkin kaikki se yksipuolinen työ (tunnetyöstä ihan konkreettisiin töihin) on mennyt kankkulan kaivoon. Siitä jää aika hämmentynyt olo, kun mikään ei ollut totta, millään ei ollut väliä toiselle ja itselle kaikki oli todellista. Summa summarum: et ole hullu.
Ensinäkin, vau! Sinä puit sen paremmin sanoiksi kun olisin itse koskaan pystynyt kuvaileen! Kiitos täs!

Ja loogisesti kyllä. Olen tässä 6kk aikana... Hyvin pitkälti käynyt niin hyvin kuin muistan meidän jokaisen hetken läpitse uudestaan ja uudestaan ja tuntuu et ne alkaa sekoittuu vähä keskenään. Aikajanat, tunteet ja tilanteet. Siksi tämä vaati 8 tuntia, vanhojen viestien ja kuvien selailua yms että sain tämän kasattua. Sen luulisi auttavan että ne käy läpi ja se auttaakin, hetkellisesti. Sitten taas kun ei asiaa enään pohdi, jossain kohtaa silti hiipii se epäilys. Sitten aletaan taas prosessoimaan asiaa uudestaan.

Yritän ajatella aina "Lopeta jo, hän oli narsisti ja se oli sillä selvä. Hyväksy ja anna olla". Mutta silti hiipii se "olisitko sittenkin voinut olla paremmin ja hoitaa tilanteen paremmin" sitten alan sysäämään itselleni ajatusta "Teit niinkun parhaaksi koit tilanteessa ja sitä on turha katua". Tämä on ikuista kierrettä. Yritän kovasti häiritä itseäni kaikella ettei tarvitse ajatella. On se helpottanu, mut on se läsnä vieläki paljon.

Mutta, kuten sanoin: puit asian hienosti ja asia on juuri näin!
Taisinollauhri

Sitten tottakai osa syy minkä takia epäilee itseään, on se kun oli niitä päiviä ja kausia kun hän oli suht normaali. Kun kaikki oikeesti oli hyvin. Hän oli hyvällä päällä, asiat meni niinku pitää yms ni hän oli oikeinkin mukava ja hänen kanssa pysty pelaileen vaikka pleikkaria, katteleen leffaa, käydä syömässä, ja viettää tämmöistä yhteistä normaalia aikaa. Puhutaan että välillä vaikka meni 2 vkoa hyvin ja sit se taas alkoi ja sitä jatkui seuraavat 2 vkoa 😅. Se vaati kyllä joo sen että alistun js pyydän anteeksi enkä yhtään sano vastaan ja teen just niinku neiti halus. Sitä aina hetken jakso olla varpaillaan ja näin.

Tästä syystä siis epäilen myös välillä että oliko hän sittenkään sairas.
Dunya

Viesti Kirjoittaja Dunya »

Hirviö ei ole hirviö joka päivä ja tämä tekee siitä niin sekavan. Jos toinen olisi dickhead joka päivä ja koko ajan, olisi helpompaa sanoa että kiitos mutta ei kiitos. Tässä tapauksessa saa välillä makeinta hunajaa ja avataan ne verhot jotta näkisi että "tämä on se mitä voisit saada jos vain olisit älykkäämpi ja osaisit toimia oikein" ja sitten seuraavaksi alkaakin taas se vaihe, missä on aivan sama mitä teet seisotko vaikka päälläsi niin väärin menee ja olet syyllinen. Taloudellinen hyväksikäyttö sopii narsistiseen kuvioon myös erittäin vahvasti. Monet ovat päätyneet velkavankeuteen näiden ihmisten jäljiltä.

Tuo anteeksi-pyytäminen vaikka tietää ettei siihen oikeasti omalta kohdalta olisi syytä, on tuttua minullekin. Minua lyötiin niin kauan, että sanoisin anteeksi. Sen verran jääräpäinen olen, etten sano tätä sanaa jos en sitä tarkoita. Hän sanoi sen ikään kuin puolestani ja sitten olikin taas hellyyden vuoro. Se mikä näitä suhteita myös kuvastaa, on se kehä joka kiertää aina uudelleen ja uudelleen. Ja tunne siitä, että koko ajan kulman takana on jotain mitä ei tiedä ja joutuu olemaan henkisesti tutka valppaana. Nämä ihmiset eivät omista moraalia, empatiaa eikä syyllisyydentuntoa. He eivät häpeä omia tekojaan. He häpeävät kyllä puolisoaan ja näyttävät sen ikävillä tavoilla. Itse koin monta kertaa, että minulla ei ollut aikaa olla järkyttynyt, suruissani, miettiä ja prosessoida että mitä tässä kävi. Toinen teki jotain kamalaa fyysisesti tai henkisesti minulle ja välittömästi tämän jälkeen elin uhan alla ja oli vain pakko jatkaa kauniin kotileikin näyttelemistä. Näiden suhteiden jälkeen on aivan sekaisin ja eksynyt itsestäänkin.

Sinä voit ihan hyvin sanoa että hän oli hyvin narsistinen. Älä syytä itseäsi. Sinä et tiennyt sitä etukäteen ja kun toinen ihminen on rakas ja itse on empaattinen ihminen, toivo pitää meitä pahassa suhteessa. Sinulla on edessäsi kaikkea paljon parempaa kuin mitä hänen kanssa ikinä olisi ollutkaan.
Taisinollauhri

Dunya kirjoitti: 31 Elo 2022, 06:48 Hirviö ei ole hirviö joka päivä ja tämä tekee siitä niin sekavan. Jos toinen olisi dickhead joka päivä ja koko ajan, olisi helpompaa sanoa että kiitos mutta ei kiitos. Tässä tapauksessa saa välillä makeinta hunajaa ja avataan ne verhot jotta näkisi että "tämä on se mitä voisit saada jos vain olisit älykkäämpi ja osaisit toimia oikein" ja sitten seuraavaksi alkaakin taas se vaihe, missä on aivan sama mitä teet seisotko vaikka päälläsi niin väärin menee ja olet syyllinen. Taloudellinen hyväksikäyttö sopii narsistiseen kuvioon myös erittäin vahvasti. Monet ovat päätyneet velkavankeuteen näiden ihmisten jäljiltä.

Tuo anteeksi-pyytäminen vaikka tietää ettei siihen oikeasti omalta kohdalta olisi syytä, on tuttua minullekin. Minua lyötiin niin kauan, että sanoisin anteeksi. Sen verran jääräpäinen olen, etten sano tätä sanaa jos en sitä tarkoita. Hän sanoi sen ikään kuin puolestani ja sitten olikin taas hellyyden vuoro. Se mikä näitä suhteita myös kuvastaa, on se kehä joka kiertää aina uudelleen ja uudelleen. Ja tunne siitä, että koko ajan kulman takana on jotain mitä ei tiedä ja joutuu olemaan henkisesti tutka valppaana. Nämä ihmiset eivät omista moraalia, empatiaa eikä syyllisyydentuntoa. He eivät häpeä omia tekojaan. He häpeävät kyllä puolisoaan ja näyttävät sen ikävillä tavoilla. Itse koin monta kertaa, että minulla ei ollut aikaa olla järkyttynyt, suruissani, miettiä ja prosessoida että mitä tässä kävi. Toinen teki jotain kamalaa fyysisesti tai henkisesti minulle ja välittömästi tämän jälkeen elin uhan alla ja oli vain pakko jatkaa kauniin kotileikin näyttelemistä. Näiden suhteiden jälkeen on aivan sekaisin ja eksynyt itsestäänkin.

Sinä voit ihan hyvin sanoa että hän oli hyvin narsistinen. Älä syytä itseäsi. Sinä et tiennyt sitä etukäteen ja kun toinen ihminen on rakas ja itse on empaattinen ihminen, toivo pitää meitä pahassa suhteessa. Sinulla on edessäsi kaikkea paljon parempaa kuin mitä hänen kanssa ikinä olisi ollutkaan.
Kiitos vastauksesta!

Olen täysin samaaa mieltä. Kaikki mitä sanot on täysin totta.

Tuo anteeksipyytäminen, siitä tuli mieleen että kerran en sitten enään pyytänyt. Ajattelin että selvä ollaan sitten riidoissa. Meni 4 päivää ni hän tuli ovelle kysymään "no kauanko me jatketaan tätä?" En vastannut mitään. Sitten hän syvän huokauksen kanssa sanoi "No anteeks...". Käännyin katsomaan häntä ja kysyin että mitä pyydät anteeksi? Hän ei edes tiennyt vaan raivostui uudestaan ja alkoi huutamaan ja taas oltiin eron partaalla. En muista itsekkään enään, mikä oli riidan aihe, siitä on jo aikaa. Luultavasti jotain kodin hoitamiseen liittyvää. Muistan että aloitin protestin enkä enään siivonnut muutakun omat jälkeni. Tein ruuan vain itselleni ja siivosin omat vaatteet ja astiat. 😅

Ja kyllä, taloudellinen hyväksikäyttö sopii tähän myös. Siitä kun yritin asiallisesti mainita, että esim kauppareissut alkaa menee mun piikkiin tai että hän voisi osallistua enemmän niihin, siitä hän raivostui. "Ai MINÄ EN MUKA MAKSA TARPEEKSI" ja lähti taas tälle laukalle.

Kyllä mulle jäi tosiaan monta tuhatta euroa tappiota hänen takiaan mutta se on vaan rahaa onneksi ja sitä saa töistä. Kyllä se silti ärsyttää.

Mutta joo! Oon samaa mieltä sun kanssa 👍 ja tunnistan kaikki piirteet meidän suhteesta (lukuunottamatta fyysistä koska se ei ollut mahdollista.)
Dunya

Viesti Kirjoittaja Dunya »

Minua uhkailtiin monta kertaa että jos tämän rajan ylität tai teet tämän asian uudelleen, minut jätetään. Näin ei koskaan käynyt. Lähdin pois (emme asuneet yhdessä) ja totesin että tämä oli tässä. Hän tuli minun eteeni myöhemmin ja sama ralli jatkui. Hän lupasi jotain, kertoi että sulkee silmänsä kamalalta teoltani (mitä ei ollut edes tapahtunut kuin hänen todellisuudessaan) koska rakastaa minua niin paljon ja sanoi että tappaa minut jos jätän hänet. Toisaalta, joskus ennen loppuaikoja, kun kaikki oli mielestäni hyvin ja minulle tuli hänen suuttumus aivan puskista ja hän totesi että tämä on tässä, ajoin 60km hänen luo vaikka yöllä jotta sain vain hänet rauhoiteltua ja sanottua ettei ole mitään hätää.

Nämä ovat jotenkin ihan omaa lajikettaan. Kuin aikuisia lapsia joita ei ole kukaan onnistunut kasvattamaan. Tuo mitä kuvasit, kun kerroit ettei hän osannut sanoa mistä pyytää anteeksi, on niin tuttua. Monta kertaa kun yritin päästä puhumaan jostain tällaisesta ja hän esitti että hän ymmärtää, jouduin toteamaan että hän ei päässyt alkuunkaan ymmärrykseen siitä, mistä oltiin puhumassa.
Taisinollauhri

Dunya kirjoitti: 31 Elo 2022, 18:31 Minua uhkailtiin monta kertaa että jos tämän rajan ylität tai teet tämän asian uudelleen, minut jätetään. Näin ei koskaan käynyt. Lähdin pois (emme asuneet yhdessä) ja totesin että tämä oli tässä. Hän tuli minun eteeni myöhemmin ja sama ralli jatkui. Hän lupasi jotain, kertoi että sulkee silmänsä kamalalta teoltani (mitä ei ollut edes tapahtunut kuin hänen todellisuudessaan) koska rakastaa minua niin paljon ja sanoi että tappaa minut jos jätän hänet. Toisaalta, joskus ennen loppuaikoja, kun kaikki oli mielestäni hyvin ja minulle tuli hänen suuttumus aivan puskista ja hän totesi että tämä on tässä, ajoin 60km hänen luo vaikka yöllä jotta sain vain hänet rauhoiteltua ja sanottua ettei ole mitään hätää.

Nämä ovat jotenkin ihan omaa lajikettaan. Kuin aikuisia lapsia joita ei ole kukaan onnistunut kasvattamaan. Tuo mitä kuvasit, kun kerroit ettei hän osannut sanoa mistä pyytää anteeksi, on niin tuttua. Monta kertaa kun yritin päästä puhumaan jostain tällaisesta ja hän esitti että hän ymmärtää, jouduin toteamaan että hän ei päässyt alkuunkaan ymmärrykseen siitä, mistä oltiin puhumassa.
Hah! Kuinkas sattukin tuo lauseesi "Kuin aikuisia lapsia". Sanoin tänään kun tapasin tuttavani töissä ja hän kysyi miten meillä menee niin selitin lyhyesti (noin 30 min) mitä oli tapahtunut. Sanoin myös, että "tuntuu kun olisi asunut murrosikäisen lapsen kanssa" 😌
rikkimennyt

Viesti Kirjoittaja rikkimennyt »

Taisinollauhri kirjoitti: 30 Elo 2022, 21:13 Ja vielä jatkaakseni tuohon. Tämä on minun toinen suhde. Ensimmäinen suhde oli tämmöinen normaali ja ero oli normaali. Puheväleissä vielä tänä päivänäkin. Siitä pääsi eteenpäin hienosti. Normaali suru prosessi.

Tässä sensijaan on käyty suruprosessi mutta tän suhteen myötä meni itsetunto, unet, työkyky väliaikaisesti, toivo ja usko. Kun oot vaan yksinkertaisesti antanut kaikkes ja toinen uskottelee sulle että kyllä hän rakastaa, eikä näytä sitä millään. Uskot ja jäät siihen, sitten sua kohdellaan noin... Sulle sanotaan noin. Sitte sut vaihdetaan toiseen tosta vaan.
Tuota narsistin kanssa eläminen juurikin on. Puheet on isoja, kuinka oot hänen ainut ja elämänsä kumppani ja suuria lupauksia ja mikään ei käytännössä toteudu, kaikki on paskaa ja toinen kohtelee koko ajan enemmän ja enemmän välinpitämättömästi vaikka olet jo itkenyt silmät päästä moneen kertaan kun sattuu vaan. Jälkeen päin oon kiitollinen että monet asiat ei toteutunut kun tajuaa miten paska tyyppi oli. Mutta pahinta on juuri tuo huijatuksi tulemisen tunne. Tavattuani tän tyypin olin itse vielä nuori. Todella helppo kohde siinä mielessä tuollaiselle manipuloijalle. Viha ei meinaa loppua vuosien jälkeenkään. Kannattaa siis varautua että toipuminen vie kauan. Mutta tärkeää on tajuta että se ei ollut sun syy, että olit suhteessa tai mistään mitä toinen teki. Narsisti osaa toki kääntää kaiken vain toisen syyksi mutta se ei ole niin. Itselle tämä on ollut aika tärkeä oivallus. Se ei ollut mun syy että jouduin siinä suhteessa kärsimään niin paljon. Siinä vaiheessa kun silmät aukeaa sille miten narsistinen toinen ihminen on, niin sitten alkaa varsinainen toipuminen. Alkuun yritin keksiä kaikki muut selitykset ja diagnoosit. On vaikeaa tunnustaa olleensa patologisen valehtelijan ja narsistin kanssa suhteessa ja tulleensa hyväksikäytetyksi.
Pisara76

Viesti Kirjoittaja Pisara76 »

Kyllä tuo sun exä vaikuttaa selvästi hyvin pahasti narsistiselta persoonalta. Ilmeisesti se sun exä on pitäny myös hollilla kokoajan omaa exäänsä myös ja kun teille tuli ero niin päätyi takasin exänsä luo. Ja mitä sitten touhuili pomonsa kanssa 🤔. Niin tyypillistä narskun toimintaa.

Narskuthan ei osaa olla yksin. Niillä täytyy aina olla joku. Jos yx hylkää niin toinen on jo tilalle tulossa ja tosiaan rakkauden kanssa näillä ei ole mitään tekemistä. Pitää vaan olla uhri (jopa useampikin uhri), jota pyörittää. Uhreina voi olla sekä kumppani, että myöskin se, jonka kanssa pitää salasuhdetta. Toiminta on äärimmäisen raakaa ja julmaa ja häikäilemätöntä.

Ja toi taloudellinen hyväksikäyttö. Aivan täyttä narskun toimintaa. Myös tuo, että mikään ei riitä. Ei vaikka seisoisit päälläs toisen takia, jotta toisella ois hyvä olla. Narskulle ei riitä mikään.

Veikkaan, että ootte molemmat hänen uhreja, eli sinä ja hänen exänsä, joka ilmeisesti on hänen nyksänsä jälleen. Narskut on niin jäätävän taitavia, kun ne osaa ton manipuloinnin taidon.
Taisinollauhri

Pisara76 kirjoitti: 31 Elo 2022, 23:10 Kyllä tuo sun exä vaikuttaa selvästi hyvin pahasti narsistiselta persoonalta. Ilmeisesti se sun exä on pitäny myös hollilla kokoajan omaa exäänsä myös ja kun teille tuli ero niin päätyi takasin exänsä luo. Ja mitä sitten touhuili pomonsa kanssa 🤔. Niin tyypillistä narskun toimintaa.

Narskuthan ei osaa olla yksin. Niillä täytyy aina olla joku. Jos yx hylkää niin toinen on jo tilalle tulossa ja tosiaan rakkauden kanssa näillä ei ole mitään tekemistä. Pitää vaan olla uhri (jopa useampikin uhri), jota pyörittää. Uhreina voi olla sekä kumppani, että myöskin se, jonka kanssa pitää salasuhdetta. Toiminta on äärimmäisen raakaa ja julmaa ja häikäilemätöntä.

Ja toi taloudellinen hyväksikäyttö. Aivan täyttä narskun toimintaa. Myös tuo, että mikään ei riitä. Ei vaikka seisoisit päälläs toisen takia, jotta toisella ois hyvä olla. Narskulle ei riitä mikään.

Veikkaan, että ootte molemmat hänen uhreja, eli sinä ja hänen exänsä, joka ilmeisesti on hänen nyksänsä jälleen. Narskut on niin jäätävän taitavia, kun ne osaa ton manipuloinnin taidon.
Kiitos. Jokainen vastaus helpottaa omaa oloa.
Vastaa Viestiin