Läheisyys/ seksi narsistisessa suhteessa?

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Dunya

Re: Läheisyys/ seksi narsistisessa suhteessa?

Viesti Kirjoittaja Dunya »

Gilda saan kiinni tuosta mitä ajat takaa ja olin ihan että vau, kun sinäkin olet miettinyt tätä! Olen sanonut joitain kertoja läheiselleni tai jollekin kenen kanssa olen tästä aiheesta puhunut, että uskon joskus tulevaisuudessa narsismin diagnoosiksi löytyvän jonkun kehityksellisen diagnoosin.
Salattusuru

Viesti Kirjoittaja Salattusuru »

Gilda kirjoitti: 15 Elo 2022, 12:34 Ei kestä kiittää, Salattusuru, on vain mukavaa kun kirjoituksiin saa palautetta.
Luin tuon tekstin juuri uudelleen ja sain taas voimaa lähisuhteiden haasteisiin. Niitä riittää. Narsismi siirtyy perheiden sisällä sukupolvelta toiselle.
Olen yhä enemmän alkanut ajatella, että narsismi vaatii syntyäkseen ja vakiintuakseen jonkin perinnöllisen tekijän, tai, perintötekijöiden summan, joissa jokin tekijä ehkä vaikuttaa enemmän kuin muut.
Voisiko narsismi olla laaja-alainen psykofyysisen kehityksen häiriö? Että, otetaan siihen sairaus-näkökulma, ilman mitään kielteistä leimaamisen tarkoitusta.
Tällainen kehityshäiriö ei suinkaan näy heti päälle päin. Vaan, se saattaisi tarkoittaa, että henkilöt, joiden kehitystaso ei anna mahdollisuuksia asettua toisen ihmisen asemaan, eläytyä läheisen iloon tai suruun, eikä liioin salli itsensä tutkimista henkisesti kasvaakseen, joutuvat kehittämään muita itselleen "helpompia" kanssakäymisen muotoja. Voisiko olla niin, että nämä narsistiset, yksinkertaisemmat käytösmallit edellyttävät vähemmän yksilön kokonaiskypsyydeltä, moraalis-eettiseltä ymmärrykseltä, sielullisuudelta ja, pelkästään, inhimillisyydeltä? Ja tämä kaikki on jotain, mille narsisti ei itse voi mitään. Hän ei voi muuttaa itseään kehittyneemmäksi. Ja se meidän vain täytyisi hyväksyä ja unohtaa mitä narsisti itse vakuuttelee. Me tiedämme narsistin motiiveista ja käytöksestä enemmän kuin hän itse, joten meillä on myös vastuu suhteen päättämisestä.
Aikuisen ihmisen kypsymättömät käytösmallit perustuvat kaavamaiseen, kapeutuneeseen, pakonomaiseen toistoon. Ne ovat kaikkea sitä ahdistavaa, mistä narsistin kanssa elävä kertoo.
Hankalaa tässä kaikessa on, että meidät kasvatetaan niin, ettei meillä oikeastaan ole lupa arvioida toistemme inhimillisiä ominaisuuksia. Toisten arviointi kriittisesti on tabu. Se on sallittua vain psykiatrille. Ei ole järkeviä, myös narsistia kunnioittavia keinoja puuttua tehokkaasti kehityshäiriöön, jota eivät maallikot eivätkä useimmiten edes mielenterveyden ammattilaiset tunnista vaaralliseksi koko ihmisyhteisön kannalta.
Oma äitini katsoi parhaaksi peitellä ja salata isäni varsin raakaa käytöstä, joka ei koskaan lieventynyt, vaan pelkästään paheni, aina hänen kuolemaansa saakka. Äiti luuli auttavansa isää ja sanoi, että oli huojentunut kun kaltoinkohdeltu lapsi "näytti ihan hyvin voivan". Mahdollistajana äiti esti puolison pääsyn edes jonkinlaisen avun piiriin. Ja lasten kohtalon vanhemman harhojen ja vihan kohteena hän torjui kokonaan mielestään.
Tuhoisien narsismi-parisuhteiden estämiseen tai katkaisuun ei ole helppoja, hyväksyttäviä keinoja, vaikka ongelma suhteen ulkopuolella havaittaisiin. Asian toivotaan paranevan itsestään ajan mittaan. Ja, näinhän ei tapahdu, sillä narsisti ei hakeudu hoitoon itsensä vuoksi, eikä hän ymmärrä, että hänessä olisi ihmisenä kehitettävää. Sen sijaan narsisti hankkii itselleen läheisen sekä ymmärtäjien verkoston, joka palvelee hänen tarpeitaan ymmärtämättä että tukee ja mahdollistaa tuhoisan kierteen jatkumisen.
Ymmärrän täysin mitä kirjoitat ja nyt liian väsynyt tuomaan selkeesti omaa kokemusta ja näkemystä.Kolme vuotta elin täysin ihmeissäni ja ihan vasta jokunen viikkonsitten ymmärsin mistä kyse.Mun kohdalla sattuneen ihmisen,lapseni isän suhteen uskallan puhua jo narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.Kaikki menee kun lause lauseelta mitä luen ja kuuntelen mitä tällainen ihminen on saanut kokea ja miksi hänestä tulee tuollainen.Valitettavasti oma x ja vanhempansa ovat mieleltään sairaita...perinnöllsyysnäkökulma jos otetaan huomioon,niin en usko että narsismi periytyy kuten geneettiset sairaudet,mutta toki perimä antaa tietyt impulsiivit ja väärin ruokittuna paha saa sen vallan.Hannu Lauermakin sanoi,että jokainen ihminen on lähtökihtaisesti paha näin ymmärsin mutta me kasvetaan ja meidät ohjataan tietynlaiseen ympäristöön selviytyäksemme normaalisti,en nyt osaatätäselkokielellä kirjoittaa mutta jos jotain tolkkua saa.
aloittelija

Viesti Kirjoittaja aloittelija »

Meillä narsistimieheni ei koskaan ole ollut tyytyväinen seksielämäämme. Seksin jälkeen tai aikana ei koskaan sano mitään lämmintä tai kehua. Joitakin vuosia sitten aivan täysin tyhjästä (muistan vielä sen hetken, seisoimme keittiössä) sanoa pamautti, että hän on miettinyt jo eroa, koska minä kuulemma saan orgasmin liian nopeasti. Tämä oli aivan järkyttävä shokki minulle, koska mies ei ollut kertaakaan ennen tätä maininnutkaan asiasta ja nyt oli sitten jo miettinyt eroa! Täytyy sanoa, että tuli kerrasta sellainen olo, että en ole hyväksytty enkä kelpaa hänelle omana itsenäni. Puoliso ei myöskään ehdota seksiä oikeastaan koskaan. Ehkä kerran-pari vuodessa vihjaa. Minä yritin pitkään pitää seksielämää yllä ja tehdä aloitteen. Nyt olen viimeisen puolen vuoden aikana lopettanut aloitteen tekemisen eikä meillä ole kertaakaan ollut seksiä.
Gilda

Viesti Kirjoittaja Gilda »

Voisiko olla niin, että varsinkin narsismissa aikuisviihteen käyttö korvaa parisuhdeseksiä? Viihteen maailmasta ammennetaan myös informaatio ja vääristyneet käsitykset, jotka muuttuvat käyttäjän kokemusmaailmassa normaaliksi. Parisuhteen läheisyys kumppanin kanssa käy vuosien mittaan yhä haasteellisemmaksi ja siitä lopulta luovutaan kokonaan ellei ihmettä tapahdu.

Ja oikeastaan, onko realistista edes odottaa parisuhteessa seksin alueelta mitään kestävällä tavalla tyydyttävää, jos puolison narsismi on jo ilmiselvää?
Laventeli

Viesti Kirjoittaja Laventeli »

Alussa seksuaalinen vetovoima oli hyvin vahvaa, taisi olla vahvinta mitä olen koskaan kokenut. Myös ex vaikutti alkuun innostuneelta ja olin tyytyväinen, että molemmat oltiin ns. samalla viivalla halujemme kanssa... No. Muutaman kuukauden päästä olinkin turhan halukas, huono nainen jne kun osasin kuulemma "temppuja" liikaa (toki +45 iässä on jo itsevarmuutta) ja alkoi tuo seksin säännösteleminen. Myös ehkäisystä puhuminen oli mahdotonta ja muutaman kerran kun hänellä loppui mieskunto niin syy oli tietenkin minun huonoudessa. Olin kyllä ihan pihalla näistä jutuista alkuun ja menin jotenkin lukkoon. Niin ja muutamaan otteeseen kommentoi ikävästi kroppaani seksin jälkeen, mutta lopetti sen kun näpäytin samantien jotain yhtä ilkeää takaisin ja kysyin että tuntuuko mukavalta jos sanon näin... Ei ollut ikinä mitään hellyyttä tai läheisyyttä kun akti oli ohi, ennen seksiä saattoi halailla ja pussailla, mutta sitten muuttui kylmäksi kuin kivi.
Gilda

Viesti Kirjoittaja Gilda »

Itsetutkiskelu tai puutteiden etsiminen omasta itsestä eivät kuulu narsistin keinovalikoimaan minkäänlaisissa elämän kriiseissä.
Ainoana reaktiona on syyllistää kumppani ja muu ympäristö.

Jos seksivaikeuksia parisuhteessa aiheuttavat henkiset ja fyysiset ehdollistumat haluttaisiin purkaa, asia olisi ensin myönnettävä todeksi, se olisi nähtävä haittana ja omana ongelmana.
Kehon ja mielen uudelleen herkistäminen ja toipuminen on kasvuprosessi, josta tietoa on saatavilla. Se voi tapauskertomusten mukaan periaatteessa onnistua, jos siihen on sitoutunut.
Maminkax5

Viesti Kirjoittaja Maminkax5 »

Mulle on käynyt nyt (taas) niin, että olen pitänyt seksiä merkkinä rakkaudesta ja halusta olla yhdessä mun kanssa. Meillä astui virallinen ero voimaan kuulausi sitten ja sen jälkeen onntaas ollut lähentymistä ja seksiä. Ja minä tutun kaavan mukaan olen antanut itseni ymmärtää, että ei narskukaan halua erota vaan jatketaan yhdessä. Nyt on tullut harvinaisen selväksi ettei hän halua enää avioliittoa kanssani eikä parisuhdettakaan. Haluaisi jatkaa ystävinä ja panoseurana. En edes tiedä miksi olo on niin saakelin loukattu ja paska. Miten helkkarin tyhmä taas olin. Itsehän minä eroa olen halunnut ja puuhannut useita vuosia, mutta sitten on ne hyvät hetket ja haluan perheeni takaisin. Ja nyt kun olen alkanut vetämään rajoja narskun tekemisille ja käytökselle niin hänpä onkin se joka eron haki ja sai. Mutta siis seksi kelpaisi hälle edelleen - ilmeisesti ihan kenen kanssa tahansa.
Vastaa Viestiin