Mistä ihmeestä aloittaa

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
aivosumu

Mistä ihmeestä aloittaa

Viesti Kirjoittaja aivosumu »

Olen puolisoni kanssa elänyt 13 vuotta parisuhteessa ja meillä on 5 vuotias lapsi. Naimisissakin ollaan. Omakotitalo me hankittiin vasta muutama vuosi sitten. Arjessamme on aina ollut erikoisia tilanteita mutta tilanteet alkaneet jotenkin kulminoitua tai olen alkanut havahtumaan erilaisiin tilanteisiin ihan toisella tavalla, sillä olen sattumalta saanut somesta tietoa tai katson tilanteita lapseni kannalta. Koko ajan olen miettinyt että puolisollani on erikoisia luonteenpiirteitä ja hän on ilkeä, mutta olen aina päätynyt ajattelemaan että olen itse liian herkkä?

Nyt hän ei enää säästele sanoissaan ja kun olen narsismista lukenut alan olla melko hereillä. Monia kirjoituksia täällä luettuani tuntui kuin matto olisi vedetty altani, olen aina miettinyt asiaa, mutta nyt tuntuu kuin olisi saanut kylmää vettä saavillisen niskaan että kyllä, puolisoni on jonkinlainen narsisti. Miten tähän tulokseen olen päätynyt on pitkä prosessi, mutta summasummarum: sosiaalinen piirini on koko ajan kutistunut, kaikesta omasta tekemisestäni saan potea huonoa omaatuntoa, olen "vähän tällainen" hyväntekeväisyys tapaus jonka hän on ottanut suojatikseen ja siitä minun pitäisi olla kiitollinen -> vähän tyhmä eikä mitenkään ihmeellisen näköinen mutta (kirjaimellisesti hänen sanojaan->) hän kyllä hyväksyy minut.

Hän ei kertakaikkiaan pysty ymmärtämään tunteitani, itkeminen on manipulointia (havahduin että hänen osaltaan kyllä) eikä hän kertakaikkiaan kestä sitä että kehun lastamme ilman että kehun häntä. Saatan kehua lastamme suloiseksi ja ihanaksi johon hän mutisee vieressä "ai isi ei sitten ole".
Lisäksi kuulen päivittäin aivan absurdeja väittämiä kuten että käytän meidän yhteisiä rahojamme omiin menoihin (tämä ei vain pidä paikkaansa, en tee niin) tai että en tee kotitöitä vaan hän tekee kaiken yksin (tämäkin on siis aivan päinvastoin todellisuudessa). Mun tekee mieli huutaa sillä en saa ajatuksiani mitenkään jäsenneltyä näiden väittämien ympärille. "Keskustelujen" jälkeen pääni on pyörryksissä, todellinen aivosumu, mietin miksi olen näin huono ja epäkelpo vanhempana sekä puolisona enkä oikein muista miten keskustelu edes eteni. kaikki mitä sanon saadaan käännettyä toisinpäin. on aivan sama mitä sanon, itse teen kaiken kuitenkin pahemmin tai tein jotain vastaavaa vuonna 2009.

koen itseni tällä hetkellä heikoksi ja tulevaisuus pelottaa. Voinko jatkaa tällaisen ihmisen kanssa, kuinka lapseni käy ja ennen kaikkea eroprosessi tällaisen ihmisen kanssa tuntuu aivan ylivoimaiselta.
Gilda

Re: Mistä ihmeestä aloittaa

Viesti Kirjoittaja Gilda »

Vaikka tunnet itsesi heikoksi, et vaikuta heikolta.
Olet kyennyt erittelemään oman ja lapsesi tilanteen realistisesti. Se vaatii luonteen lujuutta, ja rohkeutta, joiden varaan voi rakentaa.
Näet miehen käytöksen irrationaalisuuden. Näet myös, miten itse altistut stressille. Kertomasi käytös häneltä ei ole normaalia, eikä se ole sinun aiheuttamaasi. Sinä et myöskään voi vaikuttaa siihen parantavasti, vaikka yrittäisit muuttaa itseäsi.

Tein sen virheen pitkässä liitossani narsistin kanssa, että aloin kuvaamissasi tilanteissa huutaa. Kuvittelin, että puran stressiäni. Tosiasiassa huuto ja itku sai itsetuntoni pohjamutiin. En todellakaan pitänyt itsestäni roolissa, johon olin pudonnut. Tunsin, että minulla oli hänen kanssaan kaksi vaihtoehtoa, joko vaikenen rikki revittynä ja ahdistuneena tai, jatkan alentavaa kierrettäni, josta en osannut irrottautua. Lapset kärsivät ja minä kärsin. Ainoa, jolle alennustilani tuntui sopivan, oli narsisti. Kuta hullummaksi ja fyysisesti sairaammaksi itseni vuosien mittaan sain, sitä paremmin tuntui narsistilla menevän.
Minua auttoi lopulta, että luin ja hankin tietoa narsismista. Tuolloin olivat Dr. Sam Vakninin sivut jo netissä saatavilla. Opin, että narsisti tieten tahtoen, ja tarkoituksellisesti, provosoi kumppanissaan ahdistunutta reagointia. Hän tietää mistä narusta on vedettävä, että toinen alkaa kiehua epätoivosta.
Narsistin tarkoituksena on tehdä provokaationsa siten, että häntä itseään ei voi syyttää hyökkäävyydestä. Siinä hän on taitava, jos sattuu olemaan älykäs.
Uhri vapautuu itsesyytöksistä, kun tajuaa tarkkailla millä tavalla käytännössä narsisti luo joka kerran hämmästyttävän kekseliäästi vaikutelman siitä, että hän ei ole aggressiivinen eikä hän painosta tai hyökkää.
Tarkkailijan roolista tuli minulle pelastusrengas pitkästä parisuhteesta ja muutamasta lyhyemmästä sen jälkeen. Tarkkailemalla ja huomioita tekemällä sain etäisyyttä narsistiin ja omaan osuuteeni, ja tie ulos suhteesta avautui.
Kun kerran on selvittänyt itselleen, mikä narsisti on ja millä tavalla hän käytännössä toimii, sitä ei voi kokonaan unohtaa vaikka haluaisi. Tieto narsismin parantumattomuudesta auttaa luopumaan näistä tuhoisista suhteista ajoissa, ennen kuin ne pääsevät aiheuttamaan kohtuutonta haittaa.
aivosumu

Viesti Kirjoittaja aivosumu »

kiitos ihanasta vastauksestasi Gilda. Itsekin olen useampaan kertaan haksahtanut tuohon suohon jossa menettää kontrollin aivan toisen suunnitelman mukaisesti ja alkanut huutamaan. Lopulta päätyen itsesyyttelyyn. Tunnistan myös tuon tilanteen jota kuvaat; mitä huonompi olo itsellä on sen paremmin toisella näyttää menevän. Olen urheilullinen ekstrovertti ja rakastan harrastaa ja nähdä ihmisiä. Parisuhteessa tuntuu menevän hyvin vain kun minä pysyn kotona enkä oikeastaan sosialisoidu ihmisten kanssa.
Tilanteet todella tapahtuvat myös niin että minä näytän siltä joka provosoituu ja käyttäytyy mielipuolisesti, tämä on aika uusi havainto minulta että toinen todella pelaa tilanteet niin että ne päättyvät siihen.

Olen päässyt siihen ajatukseen ettei elämä voi jatkua näin, olen vielä nuori ja uskon että elämää on vielä jäljellä. Toinen on kuitenkin saanut minut uskomaan että siitä helvetti vasta alkaakin. Miten sitä ottaisi härkää sarvista ja saisi maata omien jalkojen alle, avioero ei muutenkaan ole helppo ja kevyt prosessi mutta pelkään että hän on jo valmiiksi päättänyt että ko.tilanteessa helvetti repeää.
kirjuri

Viesti Kirjoittaja kirjuri »

Nuo keskustelut, joissa pää menee pyörälle... Koin niitä myös. Jossain vaiheessa aloin kutsumaan niitä mielessäni hyökkäyksiksi, keskustelun sijaan, mikä on mielestäni lähempänä todellisuutta. Oli perättömiä syytöksiä, asioiden ylösalaisin kääntämistä eli minun syyttämistä siitä mitä narsisti tekee, ja kaikenlaista muuta hämärää puhetta, joka oli omiaan tekemään olostani erittäin hämmentyneen turhautuneen ja epätoivoisen. Kerta toisensa jälkeen...

Youtubessa esitelmöivä Dr. Ross Rosenberg kutsuu niitä nimellä "induced conversation". Se on narsistin voimakkain "ase". Rosenberg vertaa sitä mutakehään, johon porsas yrittää saada sinua painimaan kanssaan. Tarkoitus ei suinkaan ole keskustella, vaan saada sinut likaiseksi, koska siitä possu tykkää.
Suosittelen hänen videoita. Samoin Dr. Les Carterin videoita. Ne toivat minun elämääni ihanan järjen äänen silloin kun pää oli sekaisin kaikesta manipulaatiosta. Aloin osata tulkitsemaan asioita terveemmin ja sanoittaa tapahtumia sellaisesta näkökulmasta, että tää ei olekaan mun syytä, vaan mä olen tekemisissä hyvin häiriintyneen ihmisen kanssa.
Dunya

Viesti Kirjoittaja Dunya »

Nuo oudot keskustelut olivat hyvin tuttuja. Sanoin monesti että "et keskustele kanssani. Keskustelet minulle." Se oli yksipuolista ja monesti huomasin että hän sanoi sellaisia asioita minulle jotka minun olisi kuulunut sanoa hänelle. Narsisti on kuin rikkinäinen peili. Siihen heijastuvat valon säteet lähtee joka suuntaan etkä ikinä saa kuvaa ehjäksi. Toiseen on mahdoton saada aitoa yhteyttä.

Kuulin tässä hetki sitten podcastin jossa kuvattiin hyvin ilmiötä omenalla pöydällä. Vaikka omena olisi siinä ilmielävänä teidän välissä ja yrittäisit ottaa sen puheeksi, hän ei kuule eikä näe omenaa. Lopulta tämä omena heitetään kuitenkin naamaasi. Tässä podcastissa narsistia kuvattiin henkisesti noin viisi vuotiaan tasoiseksi. Häntä tulee ihailla, hän on maailman napa. Hän ei osaa huomioida kunnolla muita. On aika hurjaa kun aikuinen ihminen on jäänyt tälle tasolle.
krassi

Viesti Kirjoittaja krassi »

Omena vertaus on hyvä. Ex ei keskustellut minulle vaan muille. Tuttavapiirissä minun kuullen hän kertoi meidän kahdenkeskisiä juttuja muille. Hän mollasi minua selän takana. Joskus tuttavapiirissä hän unohti minun olemassa olon ja puhui minusta muille asioita, joista en itse edes ollut kuullut. Näin hän vahingossa lipsautti sen, että puhui muille eri asioita kuin minulle ja herjasi minua tietämättäni.
Minhe

Viesti Kirjoittaja Minhe »

Toi sekava meininki on kyllä jokaiselle täällä varmaan tuttua. Jossain kohtaa sitä ei itsekään tiedä onko sitä sittenkin itse manipuloiva omahyväinen narsisti, kun se oikea narsisti saa ujutettua omantunnon omaavalle tarpeetonta "itsereflektiota" vaikka käyttää koko ajan kaikkea syyttelyä, mitätöintiä ja henkistä väkivaltaa itse. Siinä voi mennä hyvänkin itsetunnon omannut aivan romuksi. Ja jokainen uhri ottaa kyllä joskus itsekin kierteitä. Täällä olen lopettanut tappelemisen, niin senkin on henkistä väkivaltaa, koska nyt olen kuulemma tunnekylmä vaikka aina kyllä lohduttelen ja kannattelen vaikeissakin hetkissä. Narsistia ei voi voittaa, eikä voi tehdä oikein, koska mikään ei tule ikinä riittämään.

Itse olen nyt tehnyt sen virheen, että palasin narskun kanssa yhteen ja olen ihan järkyttävässä aivosumussa, vaikka periaatteessa tiedän missä mennään. Täälläkin kaikki, siis ihan kaikki, mitä teen on manipulointia. Itkeminen, ystävien kanssa oleminen, ruuan laitto ja syöminen, läheisyys, kysymykset nähdäänkö vai ei, ihan kaikki. Minä en näemmä pysty edes hengittämään ilman, että se ilmaisee manipulointia ja omahyväisyyttä.

Voimia sinne!
krassi

Viesti Kirjoittaja krassi »

Narsismi ilmenee monella tavalla. On niitä hoivaavia lohduttelijoita, jotka ovatkin piilonarsisteja. Otapa tästä kaikesta selvää? Mielestäni narsistin tunnistamisessa täytyy tuntea henkilö hyvin.
Vastaa Viestiin