Kumppani ei maininnut entistä pitkän parisuhteen puolisoaan narsistiseksi. Hän ei juurikaan kertonut exästään tai eron syistä.Miten te olette kyenneet suhteeseen, jos taustalla narsistinen pitkä parisuhde?
Tässä viimeisimmässä, vain muutamia vuosia kestäneessä seurustelusuhteessa kävi niin, että kumppani tosin järjesti muutaman tilanteen, joissa jouduin ottamaan kantaa hänen exäänsä tavalla, joka ei ollut minun valittavissani, vaan hän oli järjestellyt tilanteet selkäni takana. Eniten asiassa minua ihmetytti hänen salailevuutensa asian junailussa. En pitänyt tästä tällaisista yllätyksistä ja sanoin sen heti. Episodit tapahtuivat aivan seurustelumme alussa, jolloin en vielä tunnistanut hänen luonnehäiriötään.
Jäkikäteen olen ymmärtänyt että kyseessä oli narsistin triangulaatio eli hän yritti asettaa exän, minut ja itsensä kolmiodraamaan. Hän yritti järjestää aikataulusählingin, jonka seurauksena hän ilmeisesti toivoi saavansa kielteistä huomiota aiheuttamalla exässään ja minussa tuohtumusta. Eli hän organisoi meidän kustannuksellamme itselleen narsistista mielihyvää. Hänen exänsä oli ilmeisesti myös kiusaantunut tapahtumista, joista olisi huonolla tuurilla voinut kasvaa isompikin hämmennys.
Yleisenä huomiona voi sanoa, että uudella kumppanilla on tavallisesti vain narsistin itsensä kertomus edellisestä puolisostaan. Kun narsistista on kyse, hänen kertomuksensa on värittynyt siten, että narsisti näyttäytyy hyvässä valossa, ja exä vähemmän hyvässä.
Mikäli seurustelukumppani käyttää sanaa, narsisti, luonnehtiessaan exäänsä, se herättää kysymyksen mistä tuo ilmaus on kumppanin sanavarastoon tullut. Onko hänen entisessä liitossaan ehkä avoimesti puhuttu narsismista?
Tuntematta asiasta muuta kuin toisen osapuolen kertomuksen, emme koskaan voi olla varmat siitä mitä suhteessa on todella tapahtunut.
Jos minulla olisi vain toisen osapuolen kertomus käytettävissäni, ja kertoja osoittaisi käytöksessään narsistin luonteenpiirteitä, suhtautuisin suurella varauksella hänen kertomukseensa exästä.
Kun toipujien tarinoita kuuntelee, ei olisi ensimmäinen kerta, että narsisti maalaa entisen puolison hyvin uskottavalla tavalla nimenomaan narsistiksi, vaikka todellisuus exän kertomana saattaa olla jotain aivan päinvastaista.
Kun kumppani sanoo että häntä syytettiin edellisessä suhteessa ihan kaikesta, se voi olla täysin totta. Syynä voi olla tai olla olematta, että kertoja on osoittanut narsistisia piirteitä jo edellisessä suhteessaan.