Miten varmistella olenko suhteessa narsistin kanssa?

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Gilda

Re: Miten varmistella olenko suhteessa narsistin kanssa?

Viesti Kirjoittaja Gilda »

Hyvä kysymys sinulta, Rop:
Miten te olette kyenneet suhteeseen, jos taustalla narsistinen pitkä parisuhde?
Kumppani ei maininnut entistä pitkän parisuhteen puolisoaan narsistiseksi. Hän ei juurikaan kertonut exästään tai eron syistä.
Tässä viimeisimmässä, vain muutamia vuosia kestäneessä seurustelusuhteessa kävi niin, että kumppani tosin järjesti muutaman tilanteen, joissa jouduin ottamaan kantaa hänen exäänsä tavalla, joka ei ollut minun valittavissani, vaan hän oli järjestellyt tilanteet selkäni takana. Eniten asiassa minua ihmetytti hänen salailevuutensa asian junailussa. En pitänyt tästä tällaisista yllätyksistä ja sanoin sen heti. Episodit tapahtuivat aivan seurustelumme alussa, jolloin en vielä tunnistanut hänen luonnehäiriötään.
Jäkikäteen olen ymmärtänyt että kyseessä oli narsistin triangulaatio eli hän yritti asettaa exän, minut ja itsensä kolmiodraamaan. Hän yritti järjestää aikataulusählingin, jonka seurauksena hän ilmeisesti toivoi saavansa kielteistä huomiota aiheuttamalla exässään ja minussa tuohtumusta. Eli hän organisoi meidän kustannuksellamme itselleen narsistista mielihyvää. Hänen exänsä oli ilmeisesti myös kiusaantunut tapahtumista, joista olisi huonolla tuurilla voinut kasvaa isompikin hämmennys.

Yleisenä huomiona voi sanoa, että uudella kumppanilla on tavallisesti vain narsistin itsensä kertomus edellisestä puolisostaan. Kun narsistista on kyse, hänen kertomuksensa on värittynyt siten, että narsisti näyttäytyy hyvässä valossa, ja exä vähemmän hyvässä.

Mikäli seurustelukumppani käyttää sanaa, narsisti, luonnehtiessaan exäänsä, se herättää kysymyksen mistä tuo ilmaus on kumppanin sanavarastoon tullut. Onko hänen entisessä liitossaan ehkä avoimesti puhuttu narsismista?
Tuntematta asiasta muuta kuin toisen osapuolen kertomuksen, emme koskaan voi olla varmat siitä mitä suhteessa on todella tapahtunut.
Jos minulla olisi vain toisen osapuolen kertomus käytettävissäni, ja kertoja osoittaisi käytöksessään narsistin luonteenpiirteitä, suhtautuisin suurella varauksella hänen kertomukseensa exästä.
Kun toipujien tarinoita kuuntelee, ei olisi ensimmäinen kerta, että narsisti maalaa entisen puolison hyvin uskottavalla tavalla nimenomaan narsistiksi, vaikka todellisuus exän kertomana saattaa olla jotain aivan päinvastaista.
Kun kumppani sanoo että häntä syytettiin edellisessä suhteessa ihan kaikesta, se voi olla täysin totta. Syynä voi olla tai olla olematta, että kertoja on osoittanut narsistisia piirteitä jo edellisessä suhteessaan.
Miina77

Viesti Kirjoittaja Miina77 »

Minulla seuraava tilanne: Noin 4 vuotta seurustellut miehen kanssa. Reilu vuosi sitten muutti luokseni ja ilmeisesti saavutti haluamansa "edut" Käytös muuttui heti äärimmäisen kontrolloivaksi. Alusta lähtien ollut mustasukkainen joka ei ehkä ihan aluksi ollut niin valtavaa. Omat ystäväni jääneet etäälle ja harrastuksiakaan ei enää ole. Ennen kävin kuntosalilla ja lenkkeilin ystäväni kanssa. Hän alkoi pyytää ottamaan kuvia joita lähettäisin hänelle jotta tietäisi missä olen milloinkin ja jos olen työreissussa soittelee ja pommittaa viestein joka uuvuttaa ja hävettää. Näihin pyyntöihin en ole suostunut ja kasvotusten sitten tenttaa asioita loputtomiin. Hänellä ei ole ystäviä kehen pitäisi yhteyttä ja minun pitäisi aikani viettää vain hänen kanssaan. Kainalossa pitäisi köllötellä vapaa ajan. Lapsillenikin on mustasukkainen ja missään ei saisi olla avuksi heille saati että kyläilevät luonani. Yrittänyt sitouttaa minua häneen jatkuvasti eri tavoin. Onneksi mitään yhteistä ei ole, lapsia, omaisuutta jne. Ahdistanut jo pidempään ja en nauti enää vapaapäivistä eikä ole energiaa mihinkään. Olen yrittänyt rauhallisesti keskustella ettei tämä suhde ole hyväksi kenellekkään ja että hankkisi oman asunnon mutta eihän siitä mitään tule vaan alkaa lapsellinen hyökkäys vastaan ja syyttää minua itsekeskeiseksi ja omahyväiseksi joka ajattelee vain itseään. Viimeksi kun otin asian puheeksi, hän tärisi ja pui nyrkkejään ja hyppeli edestakaisin levitellen käsiään ettei häntä jätetä ja hän omistaa tämän katon alla kaiken. Säikähdin enkä ole uskaltanut enää ottaa asiaa esille. Jos olen omissa mietteissäni ja alakuloinen kun ahdistaa, hän kuittailee jotakin idioottimaista kuten "pannaanko" tai "hymyile nyt vähän ettei suupielet jää tuohon asentoon". Psykologin juttusille varasin ajan jotta saa edes vähän avauduttua ulkopuoliselle ja jotain järkeä miehen käytökseen. Helvettihän tässä on väistämättä edessä ja pelottaa mitä tuleman pitää. En tiedä onko hän narsisti, psykopaatti vai mikä..
Gilda

Miina77, olet vakavassa tilanteessa. Kerrot väsymyksestäsi ja lapsistasi. Kuvaat parisuhteen painostusta, uhkailua ja hyväksikäyttöä, jolla ei ole tapana kääntyä paremmaksi, kun se on kerran alkanut.
Sinun on nyt hyvä saada itsesi kuntoon.
Teitpä millaisen päätöksen tahansa seurustelun jatkamisesta, päätöksen voi tehdä myöhemmin. Ihan ensiksi huolehtisin siitä että seurustelu irrotettaisiin asumisjärjestelystä. Eri asunnoissa eläen selviäisi varmaankin paremmin, mitä suhteellenne kuuluu.
Omaa kokemusta minulla on tilanteesta, jossa jouduin häätämään viranomaisen avulla puolison, josta olin eroamassa. Hän ei suostunut lähtemään, joten sain lakiammattilaiselta apua.
Häädöstä tiedottaa asianomaiselle häädettävälle viranomainen, joka myös tarvittaessa antaa käytännön apua asian hoitoon.

Kun kerrot, että:
Lapsillenikin on mustasukkainen ja missään ei saisi olla avuksi heille saati että kyläilevät luonani.
on se raja ylitetty, jota ei tule hyväksyä.

Luulen, että sanoilla, joita käytämme, on merkitystä itsellemme, omalle tervehtymiselle. 'Mustasukkaisuus', tuo mieleen kaukaisten vuosikymmenten romanttiset elokuvat ja kevyen kirjallisuuden, jota luettiin mummon vintillä. Sana on muuttunut kiertoilmaukseksi ahdistelevalle painostukselle, eristämiselle, kohtuuttomille vaatimuksille, väkivallalla uhkailulle ja kiristämiselle.
Mustasukkaiseksi itseään kutsuva pahoinpitelijä vähättelee tekojensa vakavuutta ja uhrin kokemaa vaaraa.
Onneksi mitään yhteistä ei ole, lapsia, omaisuutta jne.
Olet ollut kaukaa viisas kuluneiden neljän vuoden ajan, kun olet säilyttänyt ison osan itsenäisyyttäsi. Uskon, että löydät ratkaisut.
rikkimennyt

Viesti Kirjoittaja rikkimennyt »

Miten te olette kyenneet suhteeseen, jos taustalla narsistinen pitkä parisuhde?
[/quote]

Itse voin vastata tähän, että narsistisen suhteen jälkeen luottaminen on ollut vaikeaa uusissa suhteissa ja helposti herää epäilykset, että uusi olisi taas narsisti ja pelkää sitä huijatuksi tulemista uudelleen. Tietenkin itselle asioiden käsittely ja tieto on auttanut paljon siinä, että tunnistaa narsismin helpommin tai ainakin narsistisen käytöksen. Jopa tunne narsistisen ihmisen kanssa erilainen kuin ns. "normaalin" ihmisen kanssa eli empaattisen ja vastavuoroisuuteen kykenevän ihmisen kanssa. Tiedämme jokainen, että on mahdoton tehdä kenestäkään varmaa diagnoosia ainakaan nopeasti, mutta uskoisin että pidemmän ajan kuluttua nää piirteet näkyy selvimmin. Eli jos suhteen alussa on tuollaista puolustelevaa käytöstä jne. ja vaikea luottaa, voi helposti mennä aiemman trauman piikkiin. Toisaalta voihan se niinkin olla, että nykyinen kumppanisi omaa myös itse vahvoja narsistisia piirteitä, mutta en ensiksi lähtisi myöskään kenenkään kokemusta narsistisesta eksästä vähättelemään. Mielestäni ennemmin sinun olisi hyvä miettiä, tuntuuko tuollainen suhde toimivalta ja haluatko olla suhteessa, jossa kommunikaatio ei toimi ja toinen suojautuu jatkuvasti sekä on mustasukkainen? Yrittäisin itse ehkä kertaalleen jutella myötätuntoisesti hänen kanssa, avata keskustelua siitä, mitä hän haluaa suhteeltanne ja millaista kommunikaatiota sitten toivoo. Kuitenkaan en jäisi kovin kauan odottelemaan sitä, muuttuuko tilanne miksikään jne. koska se ei välttämättä muutu pitkään aikaan tai koskaan ja syytä siihen et ehkä koskaan saa tietää. Kysymys on enemmän siitä, haluatko käyttää elämäsi kallisarvoista aikaa tuollaiseen suhteeseen? Onko se sen arvoista?
Dunya

Viesti Kirjoittaja Dunya »

Miina77 kirjoitti: 05 Loka 2022, 18:58 Minulla seuraava tilanne: Noin 4 vuotta seurustellut miehen kanssa. Reilu vuosi sitten muutti luokseni ja ilmeisesti saavutti haluamansa "edut" Käytös muuttui heti äärimmäisen kontrolloivaksi. Alusta lähtien ollut mustasukkainen joka ei ehkä ihan aluksi ollut niin valtavaa. Omat ystäväni jääneet etäälle ja harrastuksiakaan ei enää ole. Ennen kävin kuntosalilla ja lenkkeilin ystäväni kanssa. Hän alkoi pyytää ottamaan kuvia joita lähettäisin hänelle jotta tietäisi missä olen milloinkin ja jos olen työreissussa soittelee ja pommittaa viestein joka uuvuttaa ja hävettää. Näihin pyyntöihin en ole suostunut ja kasvotusten sitten tenttaa asioita loputtomiin. Hänellä ei ole ystäviä kehen pitäisi yhteyttä ja minun pitäisi aikani viettää vain hänen kanssaan. Kainalossa pitäisi köllötellä vapaa ajan. Lapsillenikin on mustasukkainen ja missään ei saisi olla avuksi heille saati että kyläilevät luonani. Yrittänyt sitouttaa minua häneen jatkuvasti eri tavoin. Onneksi mitään yhteistä ei ole, lapsia, omaisuutta jne. Ahdistanut jo pidempään ja en nauti enää vapaapäivistä eikä ole energiaa mihinkään. Olen yrittänyt rauhallisesti keskustella ettei tämä suhde ole hyväksi kenellekkään ja että hankkisi oman asunnon mutta eihän siitä mitään tule vaan alkaa lapsellinen hyökkäys vastaan ja syyttää minua itsekeskeiseksi ja omahyväiseksi joka ajattelee vain itseään. Viimeksi kun otin asian puheeksi, hän tärisi ja pui nyrkkejään ja hyppeli edestakaisin levitellen käsiään ettei häntä jätetä ja hän omistaa tämän katon alla kaiken. Säikähdin enkä ole uskaltanut enää ottaa asiaa esille. Jos olen omissa mietteissäni ja alakuloinen kun ahdistaa, hän kuittailee jotakin idioottimaista kuten "pannaanko" tai "hymyile nyt vähän ettei suupielet jää tuohon asentoon". Psykologin juttusille varasin ajan jotta saa edes vähän avauduttua ulkopuoliselle ja jotain järkeä miehen käytökseen. Helvettihän tässä on väistämättä edessä ja pelottaa mitä tuleman pitää. En tiedä onko hän narsisti, psykopaatti vai mikä..
Miina77, kertomassasi on paljon samaa mitä minä koin. :( Äärimmäistä mustasukkaisuutta ja omistushalua, mustasukkaisuutta jopa lapsiani kohtaan. Minun piti kertoa etukäteen, kun olin lähdössä kotoa ulos ja ottaa valokuva siitä, mitä minulla on päälläni. Auta armias jos oli jotain mistä hän ei pitänyt vaatetuksessani. Tämä alkoi siten että hän vain halusi nähdä minun vaatteeni ja oli niistä ihastuksissaan. Sitten pikku hiljaa sävy muuttui ja hän raivostui jos oli liian kireät housut ja näkyi reidet jne. Minun piti myös minuutilleen kertoa, kun lähden, kun saavun, ottaa valokuvia sieltä missä olen jne. Se oli todellakin todella nöyryyttävää kun piti ottaa selfie seurueestani jos olin vaikka kavereiden kanssa kahvilla. Ja toinen oli kuin viulun kielenä kyttäämässä viestejäni ja jos pommitti niillä. Ja jos en heti vastannut, oli piru irti. "Tän takia en halua päästää sua minnekään kun jätä minut, olet itsekkäin ihminen kenet tiedän." Minun olisi pitänyt elää vai hänelle. Ja kun vietimme aikaa yhdessä, palvella häntä, tehdä kaikki valmiiksi ja näyttää näin arvostukseni häntä kohtaan. Väkivalta oli suhteessa kaikin tavoin mukana. Nämä tilanteet alkoivat yllättäen. Siksi sanon sinulle, että ota todella vakavasti tuo miten hän on puinut nyrkkejään edessäsi. Kun on antanut jo muutoin käytöksellään ymmärtää ettei kunnioita ketään, ei nämä ihmiset kunnioita muita myöskään heidän fyysisen koskemattomuuden suhteen. Nämä tyypit ovat loppujen lopuksi todella keinottomia. Heidän omista ongelmista ja epävamuuksista johtuen heidän repertuaariin kuuluu tämä vahva kontrollointi. Ja se sairastuttaa kenet tahansa ennen pitkää.
Miina77

Kiitos vastauksista Gilda ja Dunya. Lohduttavaa kuulla etten todellakaan ole yksin ja samoja asioita näyttäytyy monella :( Asiat etenevät pikkuhiljaa. Suurin pelko ei ehkä liity edes siihen mitä tämä hullu voisi tehdä minulle sen kaikessa laajuudessaan vaan aikuiset lapseni huolettavat enemmän. Hän tietää miten tärkeitä he minulle ovat. Koska olen nähnyt tuon pelottavan puolen ihmisestä vaikkei nyrkin iskuja ole tähän mennessä tullut, on ajatus ihan sietämätön tulevasta eron jälkeen. Minun on lähdettävä alta pois ilmeisesti salaa ja mielessä pyörii ne tuhat ajatusta kuten selviämmekö hengissä, kostaako lähimmäisilleni, tuhoaako hän kotini ja talouteni, menetänkö työni, jättääkö koskaan rauhaan jne. Ehkä pelkoni on nyt niin suurta että lähtee laukalle. Sekin että hänen menneisyys ei ole ruusuinen vaan kaikkea muuta ja omasta mielestään hän on aina askeleen edellä muita ja on ylivoimainen nostattaa ihokarvat. Hän on todella pahasti veloissaan, ulosotossa, asunut ilmaiseksi luonani ja kehuu työpaikallaan kuinka hän osti meille kodin jne. Ja se tyyli jolla hän on nyt yrittänyt pelkoa kylvää minuun on sivulauseissa kuten esim. Tullut hyvä kirja mikä pitäisi kuunnella "Lupa tappaa" sitten manailee hitaasti kuulinko varmasti, ja toistaa Lupa tappaa. Hänellä on myös ns. ystäviä omien sanojensa mukaan "eri piireissä" Tällä hän viittaa ilmeisesti rikollisuuteen. Näihin sanomisiin en ole vastannut mitään vaan yrittänyt jättää huomiotta täysin. Olisi varmasti tyytyväinen jos pelkoni paistaisi naamastani. Olen ollut lakimieheen myös yhteydessä ja häätökuvion selitti minulle kuinka se toimii. Ajatus siitä kun hän huomaa tosiaankin jäävänsä yksin on kauhistuttava!
Gilda

Miina77 kirjoittaa asiasta. johon on syytä reagoida nopeasti ja asianmukaisesti viemällä asia eteen päin viranomaiselle ilman, että itse alkaa informoida tai keskustella mitään uhkaajan kanssa.
Miina77 kirjoittaa:
... tyyli jolla hän on nyt yrittänyt pelkoa kylvää minuun on sivulauseissa kuten esim. Tullut hyvä kirja mikä pitäisi kuunnella "Lupa tappaa" sitten manailee hitaasti kuulinko varmasti, ja toistaa Lupa tappaa. Hänellä on myös ns. ystäviä omien sanojensa mukaan "eri piireissä" Tällä hän viittaa ilmeisesti rikollisuuteen.
Uhkaus henkeä ja terveyttä vastaan on aina otettava todesta. Jouduttuani takavuosina tällaiseen tilanteeseen, sain neuvon antaa viranomaisen hoitaa uhkaajan kuuleminen. Uhkaaja siis sai viranomaiselta, poliisilta, kutsun tulla kuultavaksi uhkauksen johdosta. Hän ei jatkanut uhkailua.
Dunya

Viesti Kirjoittaja Dunya »

Minäkin ottaisin tosissani nämä vihjailut. Ja tuo kertoo siitä, että hän on henkisesti valitettavasti hyvin sairas. Kun miettii vaikka, että missä tilanteessa itse alkaisi käyttää tuollaisia keinoja, pitäisi oman tilanteen olla todella, todella huono. Ei ikinä sanoisi toiselle noin. Minä olen elänyt kuoleman uhan alla. Viimeisimmissä käänteissä myös poliisi pelkäsi turvallisuuteni puolesta. Yhden kerran erotessamme tein poliisin tietoihini sellaisen ilmoituksen, missä näkyi uhkaajani nimi. Kerroin heille, etten halua hänen tietoonsa tätä vaan heille tiedoksi jos joku tekee minulle sellaista pahaa etten itse pysty kertomaan mitä minulle tapahtui. Myöhemmin, tilanteessa missä jouduin soittamaan poliisit avukseni ja odottamaan heitä tunnin, tajusin etteivät he pysty minua turvaamaan. Se, että soitin poliisit, vain provosoi tätä henkilöä ja hänen päässään antoi hänelle oikeutuksen kostaa minulle ja kantaa suurta kaunaa sekä vihaa. Tällaiset ihmiset eivät välttämättä ollenkaan havahdu siihen että auktoriteettina pidetty taho puhuttaa heitä. Se voi olla vai bensaa liekkeihin. Olen aina ollut siinä ajatuksessa, että omia oikeuksia täytyy puolustaa ja mennä vaikka oikeuteen jos näin on tarpeen. Nyt ymmärsin, että omalla kohdallani tämä olisi ollut minulle konkreettinen uhka. Minulle ainoaksi ratkaisuksi jäi kadota. Valmistelin siis muuttoni ja lähdin niin ettei tämä ihminen tiennyt minne muutan. Etuna tässä oli se, ettemme asuneet yhdessä.

Toivotan sinulle voimia. Mitä luultavammin hän ei tee kenellekään rakkaallesi mitään. Sinä olet se kohde.
Miina77

Kiitos vastauksista, olette suurena tukena tällä matkalla. Kaikkea sitä joudummekin kokemaan. Kunpa osaisi ennustaa tulevaa ja nähdä ihmisen läpi välttyäkseen näiltä hulluilta! Olen ihan varma siitä että mikäli hengissä säilytään, tulee tämä sekopää tekemään kaikkensa tehdäkseen elämäni tukalaksi eron jälkeen. Lakimies kertoi juurikin tästä ettei mitään ole tehtävissä poliisin taholta ennenkuin jotain tapahtuu, eli melko turvaton sitä on näissä tilanteissa. Nyt todellakin kaikki neuvot on tervetulleita. Huomenna pääsen puhumaan psykologin kanssa asioista joka on vähän eteenpäin jälleen. Oma esimieheni on myös tietoinen tilanteestani, siskoni ja yksi ystäväni. Myös juuri sen takia olen kertonut heille tästä jos en itse pysty koskaan kertomaan. Lapsia en ole vielä halunnut huolestuttaa. Muuttaminen tulee olemaan todella hankalaa tehdäkseni sen salaa. Oletteko joutuneet muuttamaan paikkakuntaa, hakemaan turva- ja lähestymiskiellon? Loppujen lopuksi nämä kiellot ei kyllä näissä ääritapauksissa taida suojata mitenkään kun eiväthän nämä narsistiset henkilöt laista piittaa yhtään, ainakaan tämä yksilö. Mikä viranomaistaho voi olla apuna muuttamisen suunnittelussa, turvaamisessa tms. Pitäisikö myös kotini tarkistuttaa jollakin taholla ja esim. kuvata mihin kuntoon se jää oman lähdön jälkeen ja onko jotakin muita neuvoja antaa lähdön hetkelle ja sen jälkeen? Kaipaamaan en tätä henkilöä jää ja ainoa yksinkertainen toive onkin se että saisin läheisteni kanssa elää rauhassa. Jospa vielä se päivä koittaa..
Gilda

Tilanteessasi, Miina77, olet jo tehnyt paljon, kun olet kertonut lähellä oleville asiasta.
Parasta asiantuntemusta ja käytännön neuvoja olisi saatavilla myös turvakotipalveluista. Valtakunnallisen turvakotiverkoston tehtävänä ovat, väkivallan ennalta ehkäisy, neuvonta ja uhrien auttaminen käytännössä. Turvakotiin voi soittaa, vaikka haluaisi ainoastaan keskustella ja saada lisätietoa tai tilanne mietityttää.

Tässä linkki THL:n sivustolle, josta löytyvät lähemmät tiedot.

https://thl.fi/fi/palvelut-ja-asiointi/ ... turvakodit

Kopioin linkistä tähän alle selostetta, joka saattaa olla sinulle, Miina, jo tuttu, muttei ehkä vielä kaikille tällä sivustolla käyville.

"Turvakotipalvelut on tarkoitettu kaikille lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille henkilöille tai perheille.

Turvakoti on kodinomainen paikka, jossa saa suojan väkivallalta ja apua väkivallan loppumiseksi. Turvakodissa tarjotaan akuuttiin tilanteeseen ammatillista tukea, neuvontaa ja ohjausta.

Turvakodissa on henkilöstöä ympäri vuorokauden. Turvakotiin voi soittaa, jos haluaa lisätietoa tai tilanne mietityttää. Turvakotiin voi mennä oma-aloitteisesti milloin vain. Turvakodissa oleminen on asiakkaalle maksutonta.

Turvakoteihin ohjataan asiakkaita myös viranomaispalvelujen sekä terveys- ja sosiaalipalvelujen kautta.

Turvakotien yhteystiedot."
Vastaa Viestiin