Takana on nyt alle vuosi tavallaan elämäni parasta aikaa ja joltain osa-alueilta ei niin parasta.
Olen alkanut epäillä, että voisiko nykyinen kumppani(N) olla narsisti.
Kaikillahan meillä on joitain narsistisia piirteitä ja ominaisuuksia, jotka näyttäytyvät sitten enemmän taikka vähemmän eri tilanteissa, mutta missä se diagnoosin kynnys ylitetään

On ollut hieman ikävää huomata, että kun lukee aiheesta kirjoitettuja artikkeleita ja niistä poimittuja pääpointteja, jotka voisi vain listata ja laittaa viereen rastin sen merkiksi, että näin on käynyt tai näin tapahtuu usein.
Ongelmana tässä on se, että puoliso on kuitenkin monella tapaa todella hyvä ihminen.
Hän pyytää anteeksi, on hyvin hellä ja läheinen, meillä on paljon intiimiätoimintaa, joka ei ole mitenkään vaikeaa, yksipuolista tai painostavaa ja muutenkin ollaan kuin paita ja peppu.
En osaa sanoa, että meneekö tuo love bombinging puolelle vaiko normaalia, mutta se siinä häiritsee, että ensin saattaa olla kärjistetysti sanoen eroamassa ja 5 min päästä vannoa rakkauttaan ja kertoa, että kuinka ihana kuitenkin olen.
Hän ei varsinaisesti mielistele eikä aina toimi pyytettömästikään, mutta on lähtökohtaisesti hyvin huomaavainen, joten mietin, että ovatko narsisti edes kovin huomaavaisia?
Toinen seikka on usein esiintyvä syyllistävä lähestymistapa asioihin. "ai et halua....", "etkö voi" ja sitä rataa.
Ylipäätään kieltävä vastaus ei yleensä kelpaa eli ei noudata rajoja tai sitten sättii jotain siihen tyyliin, että ensin tivaa, että miksei ja sitten antaa ymmärtää, että "kielii" muille "no sanon niille sitten, ettei sulle käy...ettet sä halua" tai vast.
Kolmas on sitten sellainen vähättelevä tyyli eli sanoo "et tue, auta...", vaikka käytäntö on ihan toinen.
Näistä kahdesta olen nostanut kissan pyödälle ja todennut, ettei tämmönen vetele ja mietippä uudelleen mitä oikeasti teen arjessa ja mitä sinä nyt sanot.
Niistä ollaan selvitty kohtuudella, mutta toistuvasti näyttäisi nousevan esille samanlaista.
Hänellä tapaa olemaan kovin negatiivinen oletus aina kaikesta ja jo pelkästään nuo negatiiviset ilmaisut kertovat siitä, kun niihin yleensä liittyy sana ei jossain muodossa.
Neljäntenä on sellainen uhriutumisasenne: aina olen ollut se, joka pärjää enkä pyydä apua, koska se on vaikeaa ja nöyryyttävää.
Mun mielestä tämä kertoo jotain aiemmista traumoista tai vast.
Viidentenä varsinkin riidoissa esiintyvä yleistäminen:
ei kukaan muu, ei koskaan aiemmin kenenkään kanssa...
tms. aivan kuin olisin jotenkin kaikista poikkeava ja väärässä.
Kerran teki mieli näpäyttää ja kysyä, että no missä ne aiemmat puolisot nyt on? Että menikö niiden kanssa niin vahvasti?
Ja mitähän ne ovat sinusta mieltä? Muutoinkin se vika kuulostaisi aina olevan niissää exissä, vaikka on niistä puhunut hyvääkin.
Ja unohtui se kuudes eli on lähtökohtaisesti puolustuskannalla. Aina jos sanoo jotain kritiikkiä, niin ottaa sen jotenkin syyttelynä ja heittäytyy puolustukseen tai uhriutuu.
Sama mitenpäin ja kuinka pehmeästi tuo asian esille, niin kääntää sen "no näinhän sä ajattelet, että mussa on vikaa" tms.