Pelko narsistin kostosta

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
MariaR

Pelko narsistin kostosta

Viesti Kirjoittaja MariaR »

Hei.
Olen ollut "ystävä" erään ihmisen kanssa joka on vahvasti narsistinen. Näkee itsensä aina uhrina, haukkuu jatkuvasti muita ja hyökkää heitä vastaan. Monia pelottaviakin piirteitä hänessä on, muun muassa miesten jatkuva huijaaminen toimimaan kuten hän tahtoo ja manipulointi.

Olin jo alkanut etääntyä hänestä hiljalleen asiasta sen kummempaa meteliä nostamatta, mutta onnistuin (yksityiskohtiin menemättä) suuttuttamaan ja loukkaamaan häntä vahingossa. Pyysin anteeksi mutta sehän ei tällaiseen persoonaan tehoa.

Nyt olen kuullut että hän on aloittanut lokakampanjan minua kohtaan ja muun muassa soittanut exälleni, jonka kanssa erosimme muutama vuosi sitten, ja kaivanut lokaa minusta. Uskomatonta. Ja kuvioon kuuluu tietenkin haukkumiseni yhteisille tutuille ja asioiden vääristely, muun muassa sen väittäminen että olisin tahallaan halunnut "tuhota hänen elämänsä", vaikka kyse oli vahingosta. Toki kadun asiaa, mutta kyseessä oli tosiaan vahinko, joka valitettavasti sattui epävakaan ihmisen kohdalla.

Pelkään hänen kostoaan, toisaalta haluaisin uskoa että yhteiset tuttumme kyllä tietävät millainen luonne hän on. Miten tässä tilanteessa kannattaisi toimia?

Punaistajamustaa

Re: Pelko narsistin kostosta

Viesti Kirjoittaja Punaistajamustaa »

Hei! Onpas inhottava tilanne ja aika tyypillinen narsistisen ystävän kanssa välirikon jälkeen. Luulisin, että sinun ei kannata lähteä vastahyökkäyksiin tai näkyvälle puolustuskannalle. Parasta on olla aika teflon eli välittämättä hänen tempuistaan. Niillä hän yrittää pumpata sinusta esiin reaktioita, jotka todistaisivat hänelle sekä muille ihmisille (tietysti valheellisesti), että sinä olet sekaisin, paha ihminen ja teidän huonoihin väleihin syyllinen...

Hän kyllästyy jossain vaiheessa lokakampanjaansa, kun ei saa sinusta vastakaikua ja keskittyy muihin asioihin saadakseen huomiota. Tämä on tietysti sinulle todella epäreilua ja kuluttavaa juuri nyt. Yritä olla mahdollisimman vähän hänen kanssaan tekemisissä.

Ja sitten niihin ystäviin, kavereihin ja tuttaviin. Sinun kannattaisi keskittyä nyt niihin läheisimpien ihmissuhteiden ylläpitoon ja puhua heille asiasta oman kokemuksesi kautta mutta rauhallisesti. Kaikkia et varmaankaan voi saada ymmärtämään asian laitaa ja siksi kehoittaisin keskittymään luotettavimpiin ihmisiin. Varmasti ystäväsi kataluuden on aistinut muutama muukin. Vahvista ihmissuhteita myös muuten kuin vain puhumalla tästä. Parhaat ja luotettavimmat eivät käännä sinulle selkäänsä tällaisena hetkenä.Tsemppiä!!

Harmaus

Re: Pelko narsistin kostosta

Viesti Kirjoittaja Harmaus »

Kostoteeman kanssa vähän itse myös painiskelevana tästä olis mielenkiintoista kuulla lisää, mutta ymmärrän jos haluat jättää yksityiskohdat mainitsematta. Jos narsku on päättänyt kostaa, on tosiaan paras vaan keskittyä omaan hyvinvointiisi ja niihin ihmissuhteisiin missä tuut kuulluksi, tai ihan vaan omien arvojesi mukaisesti toimimiseen. Kannattaa pitää silmät auki ja kattoa miten tilanne kehittyy ja ottaa tarvittavat varotoimenpiteet käyttöön mutta älä rajoita itteäsi narsistin koston pelossa. Sitä narsku nimenomaan kaiketi toivoo, että odotat mitä hän tekee ja reagoit siihen vaikka tietty varovaisuus on ymmärrettävää. Ne ketkä välittävät susta aidosti katsovat syvemmälle kuin juorut ja jos narsku vie sulta ihmissuhteita, ne ei koskaan olleet tarkoitettu kestämään. Mua on auttanut ajatus että narsku auttaa sua siivoamaan epäaidot ihmissuhteet ympäriltäsi vaikka siinä lokakampanjan kohteena ollessa voin uskoa että on vaikea pysyä tunteidesi yläpuolella.

Voin myös ymmärtää ton narsistin suuttumisen pikkuasioista. Oon mm. itse joutunut vuosia kestäneen kiusaamisen ja manipuloinnin kohteeksi siitä että sanoin narsistille kerran "älä kerro mulle miten toimia jos toimit itse toisin" asiasta jossa mun tekemisillä ei siis ollut hänen elämäänsä mitään vaikutusta (hädin tuskin tunsimme toisiamme silloin, mutta kun sanoin sen jämäkästi ja toisten kuullen, hän kaiketi näki mut uhkana alfaegolleen). Siinä ei asiallisesti tai epäasiallisesti puhuminen auttanut myöskään.
Narsismista ollaan levitetty tietoa sukupolvien ajan, sanottu ettei tämä ole hyväksyttävää, mutta vieläkin ollaan siinä pisteessä ettei sille käytännössä tehdä yhtään mitään. Onko tästä siis hyötyä?

Vastaa Viestiin