Mahdollistaminen

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Willow74

Mahdollistaminen

Viesti Kirjoittaja Willow74 »

..törmäsin jokin aika sitten youtubessa podcastiin, joka pisti ajattelemaan. Haluan jakaa sen ajatuksen nyt teille muillekin
ja kuulla kommenttejanne aiheesta.
Aiheena oli se, että syy miksi narsisti monessa tilanteessa, elämässä yleensä, käyttäytyy niin kuin käyttäytyy, on se että hän voi.
Oletteko huomanneet, että oma narsistinne käyttäytyy huonosti erilaisissa tilanteissa, on sitten kyseessä sukujuhlat, joulu tai vaikka
vaan perheen kesken vietetty aika? Ja KUKAAN EI KOSKAAN SANO MITÄÄN!! Omassa tapauksessani käytös liittyy yleensä juomiseen,
aivan sama onko kyseessä häät, ylioppilasjuhlat, syntymäpäivät, perhejoulu, aina hän on enemmän tai vähemmän humalassa, vaikka
kaikki muut olisivat selvinpäin. Jo tämä on aiheuttanut omalta osaltaan kiusallisia tilanteita, selittelyä, häpeää, perumisia, nykyään en
enää välitä. Mutta kukaan ei koskaan ole sanonut, että se ei käy. Perheen kesken yleensä käytös on liittynyt siihen kuinka hän puhuu alentavasti,
kritisoiden, arvostellen varsinkin minua kohtaan, mutta tämä kohdistui myös lapsiin jossain määrin.
Liittyy myös vahvasti narsismin "grandiosityyn", näkemykseen itsestään parempana kuin muut, kenelläkään muulla ei vaan saa olla eriävää mielipidettä,
puhutaan sitten urheilusta, ruoasta, säästä, tv-ohjelmista...mistä tahansa. Tai toki saa, mutta se on narsismin mielestä väärin tai typerä ja tuo sen julki. Ja luoja paratkoon sitä joka uskaltaa "nousta narsistia vastaan", ottaa vaikka kantaa hänen tapaansa kohdella uhriaan, olkoot hän valmiina
taisteluun. Ja tämä lienee se syy miksi he voivat, olla juuri sellaisia kun ovat, koska harva haluaa asettua vastakkain sellaisen ihmisen kanssa, kenen
kanssa ei vaan pysty järkeilemään, tietämättään edes, että kyseessä on narsisti.
Ja pahin, viimeisin mahdollistaja on loppupeleissä uhri itse, eli minä, me... esimerkki omasta elämästä, toistuu harvase yö. Minun herätyskelloni soi klo kuuden jälkeen, hän saa jäädä nukkumaan. Pääsen nukkumaan usein vasta puolen yön aikaan kun mieheni haluaa saunoa ja katsoa vielä yhden ohjelman ja sen jälkeen vielä seksiä. Saan pari tuntia unta, jonka jälkeen hän herättää, taas valmiina. Väitän vastaan vartin, puoli tuntia, eikö
hän ymmärrä, että minulla on aamulla töihin meno? Lopulta vaan annan periksi. Olen se huora, joksi hän minua väittää, omassa kodissani, maksan seksillä milloin mitäkin, on se sitten ruokaa, rauhaa, unta. Tämä saattaa toistua, kerran, kahdesti. MAHDOLLISTAN koska suostun. Niin sairasta se on. Ja huom. olen sillä asteella oman tietämykseni kanssa, että tiedän mistä on kyse, ja silti teen niin. Koska juuri sillä hetkellä haluan vaan nukkua.
Valvottaminen on muuten myös yksi väkivallan muoto sekin, sitä on käytetty jo aikojen alusta ihmisten kiduttamiseen ja toimii...
Loppupeleissä on kyse siis vallasta, hänellä on valta, minulla ei.
Mutta oikeastihan minulla on valta päättää toisin. Sitä hän ei vaan vielä näe, eikä usko, eikä ymmärrä. Mutta minä uskon, vaikka en vielä pystykään.

LeylaB

Re: Mahdollistaminen

Viesti Kirjoittaja LeylaB »

Itse aloin asettamaan jämäkästi rajoja. Ei mennyt kauaa kun minulle käännettiin selkä ja kehoitettiin menemään hoitoon, koska olen aivan mahdoton kumppani. Ja alkoi välittömästi iskeä itselleen toista naista. Ihan muutaman päivän kuluttua. Ja parissa viikossa oli ihastuttanut/rakastuttanut tämän nuoren naisen itseensä. Ei minkäänlaista häpeää/katumusta/syyllisyyttä asiasta. Ihan törkeesti vain hiippaili öisin naisen luo ja valehteli mulle kirkkain silmin ja vielä nautti silmittömästi siitä kun sai valehdella. Kun sain lopulta kiinni hänet ja laitoin avioeron vireille, salamana tuli syytökset mulle, kuinka minä olin ollut niin hankala ihminen enkä totellut häntä. Tosin tajusi että avioero tulee hänelle kalliiksi ja hän kyllä voisi jatkossa olla vain minun mies 😳 Nyt on ihmetellyt miksi muuton pois lasten kanssa kotoa, olisin voinut hyvin asua siellä hänen kanssaan ja hän olisi jatkanut naisen tapailua.

Willow74

.. minusta tuntuu, että elämä menee vaan koko ajan mahdottomammaksi, nyt kun olen itse herännyt ja ruvennut asettamaan niitä rajoja
tai ainakin yritän asettaa. Ei vaan mene hänelle kaaliin, että se mikä on aiemmin käynyt, ei toimi enää. Minäkin saan koko ajan kuulla olevani
se hullu ja minunhan se pitäisi sinne hoitoon mennä, eikä häntä sinne, lähinnä alkoholismin takia, yrittää saada. Mutta hän on sen verran erakko,
eikä koskaan käy missään, että hän ei kyllä ikä kuunaan lähtisi itselleen naista etsimään. Ottaisi sellaisen varmasti jos puff ilmestyisi oven taakse valmiina mutta että hänen pitäisi lähteä uutta akkaa ettimään, niin noup, vaikka toivoisin, että silloin itse pääsisin helpommalla kun lähden.

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus »

Narsisti ei kysele sun mielipidettä asioihin koska se on uhka ja väärin. Hän tekee niinkuin tekee ja jos hän ei saa haluamaansa suoraan, hän saa sen manipuloiden.

Kuten kuvasit tuossa nukkumaanmenoa ja narskun tarvetta seksiin. Koetit asettaa rajoja joka ei mahdollistanut häntä saamaan mitä hän halusi, joten hän käyttää tilaisuuden ja saa sut mahdollistamaan oman ongelmakäyttäytymisensä (manipulointi, riitely, huomio, "parisuhdedraama") kunnes olet yksinkertaisesti niin väsynyt että sun on pakko luopua joko rajoistasi tai et ehdi seuraavana päivänä töihin. Ja varmaan olisi noloa selitellä töissä myöhästymistäsi rehellisesti, mm. "nukuin pommiin koska puoliso kattoi telkkaria puolille öin ja sitten vielä vänkäsi seksiä päälle, vaikka sanoin että huomenna on töitä. (+ mahdolliset lisäselittelyt puolison narsismista)". Saisi pomo pyöritellä silmiään siinä. Narsisti manipuloi siten että hänen tahtoonsa taipuminen on muille se helpoin tapa toimia ja sitten jos narsistilta kysellään niin "uhri antoi suostumuksen". Millä hinnalla?

Ton takia vihaan uhrien liiallista syyttelyä siitä että mahdollistavat tarkoituksella tai että uhriksi joutuminen on oma syy. Oon mm. itse tosin mahdollistanut narskukaverini riitaisaa käytöstä toisinaan sanomalla vastaan ja sivustakatsojien sekä yhteisten kavereiden mielestä olisi ollut parempi että oon hiljaa... mutta itse koin sen hiljaisuuden pidemmän päälle passiivisen suostumuksen antamiseksi sen sijaan että olisin autenttinen itselleni, muille sekä pitäisin kiinni rajoistani. Kun tarpeeksi monesti samat riidat oltiin käyty läpi ja muuta niin lopulta pistin tosiaan välit poikki.
Narsismista ollaan levitetty tietoa sukupolvien ajan, sanottu ettei tämä ole hyväksyttävää, mutta vieläkin ollaan siinä pisteessä ettei sille käytännössä tehdä yhtään mitään. Onko tästä siis hyötyä?

Willow74

Harmaus kirjoitti:
12 Touko 2020, 13:06
Narsisti ei kysele sun mielipidettä asioihin koska se on uhka ja väärin. Hän tekee niinkuin tekee ja jos hän ei saa haluamaansa suoraan, hän saa sen manipuloiden.

Kuten kuvasit tuossa nukkumaanmenoa ja narskun tarvetta seksiin. Koetit asettaa rajoja joka ei mahdollistanut häntä saamaan mitä hän halusi, joten hän käyttää tilaisuuden ja saa sut mahdollistamaan oman ongelmakäyttäytymisensä (manipulointi, riitely, huomio, "parisuhdedraama") kunnes olet yksinkertaisesti niin väsynyt että sun on pakko luopua joko rajoistasi tai et ehdi seuraavana päivänä töihin. Ja varmaan olisi noloa selitellä töissä myöhästymistäsi rehellisesti, mm. "nukuin pommiin koska puoliso kattoi telkkaria puolille öin ja sitten vielä vänkäsi seksiä päälle, vaikka sanoin että huomenna on töitä. (+ mahdolliset lisäselittelyt puolison narsismista)". Saisi pomo pyöritellä silmiään siinä. Narsisti manipuloi siten että hänen tahtoonsa taipuminen on muille se helpoin tapa toimia ja sitten jos narsistilta kysellään niin "uhri antoi suostumuksen". Millä hinnalla?

Ton takia vihaan uhrien liiallista syyttelyä siitä että mahdollistavat tarkoituksella tai että uhriksi joutuminen on oma syy. Oon mm. itse tosin mahdollistanut narskukaverini riitaisaa käytöstä toisinaan sanomalla vastaan ja sivustakatsojien sekä yhteisten kavereiden mielestä olisi ollut parempi että oon hiljaa... mutta itse koin sen hiljaisuuden pidemmän päälle passiivisen suostumuksen antamiseksi sen sijaan että olisin autenttinen itselleni, muille sekä pitäisin kiinni rajoistani. Kun tarpeeksi monesti samat riidat oltiin käyty läpi ja muuta niin lopulta pistin tosiaan välit poikki.
Niinpä, niin miehenikin minulle aina sanoo, että kyllähän minä aina kysyn sinulta, haluatko?? Ja onko minulla muka mahdollisuutta kieltäytyä?
Ja toi on tosi iso kysymys, että miten paljon enemmän hallaa sillä hiljaisella hyväksymisellä tehdään, ei ehkä niinkään koske parisuhdetta, missä se on vaikeampaa, vaan ystävyys suhteita ja työelämää, se kulttuuri että ei nähdä, eikä kuulla, eikä puututa, ihan väkivaltatilanteisiinkaan. Eikä varsinkaan henkiseen väkivaltaan.

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus »

Silti henkinen väkivalta voi jättää jopa pahemmat arvet kuin fyysinen, se ei vaan näy joten olet sen kanssa yksin. Jopa vertaistuen kanssa koska vaikka tuki on läsnä, olet silti yksin tilanteessasi, harva sitä tulee narskun uhria puolustamaan ja auttamaan että hänellä olis hyvä olla. Jos näitä tyyppejä on, narsisti pyrkii eliminoimaan heidät jotta lähtö suhteesta olisi vaikeampaa.

Yksi juttu minkä sisäistin tän keskustelun tiimoilta on se että narsku tosiaan löytää kaikesta jotain valittamista ja vikaa jotta saa manipuloida ja pyrkiä kontrolliin. Vaikka sen on moni jo sanonut ja vaikka sen tietää järjellä, se on sisäistynyt mulle vasta nyt. Eroa on joskus edelleenkin vaikea tehdä kuunnellessa kun muista ongelmista kärsivä henkilö kritisoi vs kun narsisti kritisoi mutta pidemmällä tähtäimellä aina huomaa että jälkimmäisessä on kyse aina siitä yksipuolisesta "mulle lisää, sulta pois" asetelmasta.
Narsismista ollaan levitetty tietoa sukupolvien ajan, sanottu ettei tämä ole hyväksyttävää, mutta vieläkin ollaan siinä pisteessä ettei sille käytännössä tehdä yhtään mitään. Onko tästä siis hyötyä?

Willow74

... Niin tai enemmänkin mulle kaikki ja sulle ei mitään.
Tai siinäkin se, että just sen verran ja silloin, sitä mitä hän haluaa mulle antaa.

Vastaa Viestiin