Olinko suhteessa narsistin kanssa?

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Kaaponen

Olinko suhteessa narsistin kanssa?

Viesti Kirjoittaja Kaaponen »

Mietin että voisinko saada jonkinmoista selvyyttä päättyneeseen parisuhteeseen tätä kautta. Olen 40 vuotias mies, kaikenlaista elämässä kokenut ja yleensä ymmärtänyt kokemaani ja omia tunteinani ja käyttäytymistä.

Tapasin pari vuotta sitten itseäni 6 vuotta nuoremman naisen. Tietenkin ihastusvaiheessa tämä tuntui juuri siltä ihmiseltä kenen kanssa halusin tulevaisuuden. Hän vastasi kaikkineen arvostamiani asioita. Perus tarina.

Suhde kehittyi nopeasti. Naisella tuntui olevan kova halu yhteisiin asioihin, hän oli hellä ja huomaavainen. Etäisyyden takia hän muutti luokseni koirineen melko pian. Hän on lapseton, mutta hyväksyi omat lapseni.
Pari kuukautta meni hienosti, sen jälkeen hän jotenkin rupesi tunkeutumaan pääni sisään ja rupesi muuttamaan arvojani ja käyttäytymistäni itselleen sopivammaksi. Hän sai jotenkin nostettua itsensä lapsieni yläpuolelle. Hän ei koskaan tuonut kumminkaan julki tätä, keskusteluissa oli aivan eri sävy. Ei siis mitään suoraa eikä selkeää sanallista tai sanatonta viestintää.
Kerran suutuspäissään sanoi lapsiani erotiikantappajiksi. Loukkaannuin tietysti ja hän kuittasi sen sillä että hän nyt on semmonen että sanoo asioita. Anteeksipyyntöä en saanut. Itseasiassa en saanut ikinä anteeksipyyntöä häneltä vaikka aihetta olisi ollut. Ei siis mitään vakavaa sattunut, enemmänkin henkistä hyvin hienovaraista väkivaltaa.
Toinen asia mitä hän yritti uittaa minuun oli etten pitäisi yhteyttä läheisiini, äitiini ja sukulaisiini. Lasteni äiti oli hänelle myrkkyä, koska olemme (onneksi vieläkin) todella hyvissä ja läheisissä väleissä.
Kaikki tämä tapahtui hyvin hienovaraisesti, ikäänkuin kaksoismerkityksillä ja varovaisella suostuttelulla. Kysyessä asiasta hän kielsi kaiken ja piti kysymystäni huvittavana. Nauroi päin naamaa.
Hän ei myöskään tuntunut arvostavan tekemiäni asioita millään tasolla, ei osoittanut kiinnostusta omiin mielenkiinnon kohteisiini. Tuntui kuin olisin ilmaa hänelle.
Mutta hän osasi vaatia itselleen huomiota.
Hän ikäänkuin kalasteli sitä sillä että jos en olisi antanut sitä olisin saannut kuulla siitä jälkeenpäin.
Suhteen loppuvaiheessa hän muuttui kylmäksi ja laskelmoivaksi, todella itsekkääksi.
Siitä alkoi syiden etsiminen minusta. Olin liian sitä ja liian vähän tätä, ja sitämukaa kun muutin käytöstäni ja mielipiteitäni niin uusia vikoja tuli esille.
Viimeisen parin kuukauden ajan hän puhui että haluaa jonkun oman paikan itselleen. Mökistä hän puhui ja ostikin itselleen sellaisen. Kaupanteon jälkeen meni sinne viikonlopuksi. Vielä ennen lähtöä puhuttiin että se mökki voisi olla pelastus suhteelle. Tämän viikonlopun jälkeen maanantaina hän ilmoitti minulle puhelimessa että suhde oli lopussa.
Hän syytti minua kaikesta, sanoi pelkäävänsä minua. En ole ikinä edes juuri ääntäni korottanut hänelle, saati mitään muuta. Enemmänkin tukenut.

Voiko narsisti toimia näin salakavalasti ja muuttua täysin itsekkääksi ikäänkuin yhdessä yössä jos toisella osapuolella on kanttia pitää kiinni omista ajatuksistaan ja kyseenalaistaa hänen ajatuksensa? Koska mielestäni suhteissa on kaksi ihmistä ja jos se loppuu niin yleensä molemmissa on vikansa.

Se vielä että hän ei ole ottanut yhteyttä kertaakaan eron jälkeen vaikka olen koittanut olla mahdollisimman ystävällinen ja autoinkin häntä eron jälkeen auto ja muissa käytännön asioissa? Nyt on siis kulunut 6kk erosta.

Sirocco

Re: Olinko suhteessa narsistin kanssa?

Viesti Kirjoittaja Sirocco »

Hei,
kirjoitin äsken pitkän vastauksen viestiisi mutta sivusto vaati minua kirjautumaan uudelleen ja teksti hävisi. :? Minulla on hyvin samantapaisia kokemuksia kuin sinullakin - tunteettomuus, kylmyys, toisen mitätöiminen jne. Selviä narsistisia piirteitä sinunkin kokemuksissa on. Narsisti pystyy todellakin vetämään rooleja ja sitten kanssaihmiset ovat ihmeissään kun tuntuu että samassa ihmisessä on aivan kaksi eri puolta. :roll: Nyt täytyy lähteä töihin mutta vastaan sinulle uudelleen kunhan ehdin.

Vastaa Viestiin