Perheessä toisen vanhemman narsismista puhuminen

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Meloni

Perheessä toisen vanhemman narsismista puhuminen

Viesti Kirjoittaja Meloni »

Hei,
Olen viime vuosina havahtunut äitini narsismiin ja olen siinä selvästi muuta perhettä edellä. Olen ollut perheen "paras" lapsi tähän saakka ( tätä on toitotettu myös muille sisaruksilleni), myös puolisoni on ollut pidetty. Kun aloin vetämään rajoja, vetäytymään kontaktista ja pitämään puoliani, olen lipsahtamasta lempilapsen asemasta mustaksi lampaaksi. Siskoni on ennen ollut tässä roolissa, mutta nyt saanut ns.ylennyksen hierarkiassa. Isää äiti kohtelee kuin koiraa, halveksuen, henkisesti pahoinpidellen. Veljeni myös musta lammas, häntä ei edes tervehditä, vain mustamaalataan.

Olen yrittänyt puhua muun perheen kanssa äitin narsismista mutta tuntuu, että kuuroille korville menee. Sisko pitää liioitteluna, isä ei tee mitään ja toisaalta itsekin koen huonoa omatuntoa siitä että käännän muun perheen äitini vastaan. Onko muilla kokemuksia tästä? Miten olette käsitelleet muiden perheenjäsenten kanssa narsismia - suoraan vai kierrellen, vai onko mitenkään? Mitä on tapahtunut, vai onko tapahtunut mitään, kun asioita on otettu puheeksi? Tuntuu, että äitiin lähinnä suhtaudutaan vaikeana ihmisenä, tuuliviirinä, jolla nyt vaan on tapana hallita kaikkea ja kaikkia ja vittuilla joka suuntaan. Ärsyttää ja surettaa.
krassi

Re: Perheessä toisen vanhemman narsismista puhuminen

Viesti Kirjoittaja krassi »

Olen yrittänyt kertoa kolmelle aikuiselle lapselleni heidän isänsä narsismista. Otin lapsieni isästä aikoja sitten eron, mutta vieläkin hän keksii aika-ajoin jotain, jolla kiusaa minua. Olen huomannut, että lapset ovat lojaaleja molemmille vanhemmilleen. Ex-mieheni törkeät teot olen kertonut lapsilleni, silti he mielestäni vähättelevät niitä. En voi sille mitään. Jokaisen on itse huomattava, jos joku on narsisti. Vasta omakohtaisella kokemuksella narsismin tuhoisuuden ymmärtää. Riippuu myös ihmisten luonteesta ja taustasta, miten suhtautuvat koppaviin ihmisiin. Kaikki kolme lastani suhtautuvat vähän eri tavoin. Yksi lapsista on moittinut suoraan isäänsä vääristä teoista. Toinen ymmärtää isänsä narsismia ja myöntää sen joten kuten. Kolmas lapseni ei edes suostu puhumaan kanssani koko aiheesta. Hän jotenkin kieltää koko asian, se on ehkä liian vaikea hänelle.

En koe huonoa omaatuntoa siitä, että olen selvästi määritellyt exäni henkisesti väkivaltaiseksi. Koen, että on oltava rehellinen ja kerrottava oma mielipide. Jatkuvasti en asiasta jankuta. Kun pari kertaa kertoo mielipiteensä selkeästi, se riittää. Kuulijat voivat sitten itse miettiä asiaa omalla kohdallaan. Sanonta henkisesti väkivaltainen on minusta parempi ilmaisu kuin narsisti perhepiirissä keskustellessa.
Putte

Viesti Kirjoittaja Putte »

Valitettavasti, ei kannata keskustella narsistin käytöksestä, koska hänellä on lojaali hovi. Saat itse vain syntipukin ja mielisairaan leiman. Joten vertaistuki on ainut paikka puhua.

Oma voimaantuminen on tärkeintä.
Senhän ne lapsetkin huomaa. Näyttää lapsille sitä tervettä ja hyvää mallia. Omia unelmia kohti. Löytää se oma minä, alistetun alta.

Voimasntumisesi ja hyvien ihmissuhteiden luominen narsistista Harmittaa, kun ei voi pitää sinua otteesaan.
Putte

Viesti Kirjoittaja Putte »

Narsistiksi leimaaminen on minustakin väärä sanamuoto. Paremminkin tosiaan henkinen väkivalta, alistaminen, nöyryyttäminen. Itse sanon narsistiseksi toimintamalliksi tätä käytöstä.

Psykilogit joskus sanoo, että jos on alistettu niin alkaa toimia samalla tavalla. Minusta ne suosikit, ja lentävät apinat jatkavat nöyryyttävää perinnettä. Mitä mieltä olette?
Vastaa Viestiin