Kontaktien vähentäminen

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Grimaldina

Kontaktien vähentäminen

Viesti Kirjoittaja Grimaldina »

Tuntuu, että olen äitini kanssa aivan umpikujassa. Hän on 85, minä 62, isä kuoli pari kuukautta sitten. Olin jo päässyt jonkilainen balanssiin ja etäisyyden pitämiseen, mutta nyt isän viimeiset ajat, saattohoito, hautajaiset jne. ovat pakottaneet minut pitämään yhteyttä narsistiseen äitiini. Mikä on johtanut paniikkokohtauksiin. Olen ihan loppu. Sunnuntaina sain aivan kamalat haukut puhelimessa, ja sen sijaan, että suhtautuisin asiaan rauhallisesti, taannun 3-vuotiaan tasolle.

En voi kokonaan katkasta yhteyttä. Olen ainut lapsi, perunkirjoitus on vielä kesken, laskuja tulee maksettaviksi kuolinpesälle jne. En vaan tajua miten selviän tästä täysjärkisenä!?

M.
Gilda

Re: Kontaktien vähentäminen

Viesti Kirjoittaja Gilda »

Uskon, että selviydyt, Grimaldina. Arvelen tietäväni jotain siitä, miltä sinusta nyt tuntuu. Toinen vanhemmistani kuoli joitakin vuosia sitten, ja vaikuttaa siltä, että minulla on ollut kaksi luonnehäiriöistä vanhempaa yhden sijaan, ja lisäksi sisarukset.
Vahempieni elämä ja avioliitto on järkyttävä kertomus siitä mitä alistetulle narsistin puolisolle ja lapsille tapahtuu ellei nujerrettu puoliso kykene eroamaan narsistista. Voi vain toivoa, että tieto narstisesta luonnehäiriöstä saavuttaa mahdollisimman monet. Tätä tietoa ei ollut juuri saatavilla, kun vanhempani olivat nuoria.
On surullista kuulla ja nähdä elossa olevan vanhemman huokailuja ja kyyneliä. Se on ahdistavaa, kun on ollut keskellä sairastunutta perheyhteisöä koko elämänsä. Narsismi ulottaa kylmää viestiään vielä haudan takaa.
Kun viimeksi nähdessä kysyin, mikä vanhusta painaa, hän sanoi, että kun teillä sisaruksilla ei ole 'hyvät välit'. Hän ihmettelee tätä seikkaa kerta toisensa jälkeen kuin uutena asiana. Hän kysyy asiaa minulta syyttävästi, miksi sinulla ei ole hyvät välit.., kuin olisin se, jolla on valta tehdä väleistä hyvät, yksipuolisesti. Tai, vaikka minulla ei tuota valtaa olisi, niin ainakin minua voi asiasta syyttää ja saada vavahduttavaa kriisin tunnnelmaa aikaan.
Näin vanhus ilmaisee elävänsa menneisyyden vallassa, epäterveesti kietoutuneiden vastuu- ja valtasuhteiden perhedynamiikassa, maailmassa, josta olen jo pääsemässä irti.
Vanhus tarjoaa minulle syyllistymistä, sitä, että alkaisin puolustautua ja selitellä asioita hänelle parhain päin. Sillä tavoin hän on tottunut saamaan itselleen helpotusta. Luonnehäiriöperheen viidakon laki on opettanut, että toista alas painamalla on lupa kohentaa omaa vointiaan. Häiriintyneessä perheessä vanhemmat eivät ole aikuisia, ja he katsovat oikeudekseen tehdä alaspainamista lapsilleen, joiden joukossa on myös erikoisen vaurioittavaa kohtelua saava varsinainen uhri.
Lapsuusperheen aikuiseksi kasvaneelta uhrilta odotetaan häneen istutetun roolin mukaista käytöstä. Uhrilta edellytetään, että hän reagoi puolustellen, selitellen, huolestuneena ja auttavaisena. Narsistia mahdollistanut vanhempi elää edelleen mielessään samassa häiriintyneessä perhemiljöössä, jossa uhri oli hänen käytettävissään ja uhrin tehtävänä oli palauttaa hänelle mielenrauha, normaali olotila.
Uhria on aina helpompi lähestyä kuin luonnehäiriöistä sisarusta tai muuta sukulaista. Luonnehäiriöinen ei ota syyllistyäkseen. Yritykset siihen suuntaan tyrehtyvät alkuunsa. Narsistisesti häiriintynyt heijastaa vastuun takaisin kysyjälle, ei lähde keskustelemaan omasta osuudestaan tapahtumiin, ei ilmaise aitoa myötätuntoa ja kieltää mitään ongelmaa olevan edes olemassa.

Vanhus, joka on koko elämänsä mahdollistanut luonnehäiriötä narsistipuolisossaan sekä lapsissaan, ei useinkaan kykene muuttumaan. Vaikka kaltoinkohtelija on kuollut eikä mitään todellista pelonaihetta enää ole, mahdollistaja ei pudota naamiotaan vaan jatkaa uhrin syyllistämistä, pahoinpitelijävanhemman ihannointia, ja kaltoinkohtelun kiistämistä.
Tätä on raskasta seurata. Teen sitä kuitenkin, koska on asioita jotka haluan hoitaa. Enkä tunne voivani vanhusta kokonaan jättää. Ehkä toivon, että hän vielä aidosti tunnustaisi mitä on tapahtunut, miten on toimittu ja miksi se ei ollut oikein.
Ahdistavaa on, kun elinikäiseen syrjintään osallistunut vanhempi ei ole ymmärtävinään kun hänelle narsistisesta luonnehäiriöstä asiallisesti ja syyllistämättä kertoo. Kerron hänelle, ettei ero narsistista ole aina kaikille puolisoille mahdollinen. Ja, ettei kannata kohtuuttomasti itseään syyttää. Vanhus ei kiinnostu puheenaiheesta.
Olen kysynyt vanhukselta, onko hän ottanut puheeksi 'sisarusten huonoja välejä' toisen osapuolen eli muiden sisarusten kanssa. Vastaus on ihmettelevä katse. Hän hetken ajan tajuaa, millainen epäsuhta on siinä, että hän kääntyy pääasiassa uhrin puoleen kyselemään ihmissuhteista, joissa on muitakin osapuolia.
On tuskallista nähdä kuinka vanhus vaalii luonnehäiriöisen narsistivanhemman käsitystä siitä, että uhria saa kohdella kaltoin. Tämä on itsestäänsevyys. Tätä käsitystä ei vanhus suostu tutkimaan. Jos hän antautuisi keskustelemaan siitä, hänen olisi otettava vastuu omasta osuudestaan, jäämisestään pahoinpitelijän kumppaniksi järkyttävään tehtävään.
Narsistinen luonnehäiriö on kavala tuhoaja siksi, että se turmelee perheenjäsenten omantunnon. Narsisti tekee muista perheenjäsenistä ikuisia kanssarikollisia, joiden elämää varjostaa häpeällinen salaisuus. Kokonainen salaisuuksien vuori. Vaatisi suunnatonta henkistä voimaa tunnustaa olleensa narsistin yhteistyökumppani kaltoinkohtelijana ja tätä nykyä rikosten peittelijänä.

Luonnehäiriöperheessä ihmisten välit vääjäämättä tuhoutuvat. Sanotaan, että vaikutukset ulottuvat yli useiden sukupolvien. Yksi perheenjäsen epäinhimillistetään, häneltä viedään ihmisarvo eristämällä ja halventamalla. Tästä seikasta muodostuu sairassa perheessä laki, itsestäänselvyys, kuin ilma jota hengitetään ja totuus, jonka kyseenalaistajaa odottaa sama kohtalo kuin uhria. Pelko hävittää kyvyn ajatella, tuntea ja tervehtyä.
Kun uhriksi valikoituu yksi lapsista, hänen voimansa usein uupuvat ja sairaudet vievät hänet ennenaikaisesti. En tiedä, miten nämä tragediat saadaan avun piiriin. Tietoa ja kokemuksia on todella syytä jakaa.
Vastaa Viestiin