Narsisti työkaverina

Työpaikoilla narsistit ovat suurena rasitteena työyhteisölle. Onko sinulla tarina kerrottavana?

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
kirppu77

Narsisti työkaverina

Viesti Kirjoittaja kirppu77 »

Yllätyin foorumille tullessani, kuinka vähän täällä oli narsisti työkaverina kirjoituksia. Eikö sitä ehkä mielletä niin helposti narsismiksi, VAIN työpaikkakiusaamiseksi..Mutta kaikki joilla kokemuksia narsistisesta työkaverista niin kirjoittakaa.
Mulla on kokemuksia vuosien takaa narsistista parisuhteessa, ja ehkä juuri siksi aika pian huomasin työkaverissakin samoja piirteitä. Nyt vajaan vuoden ollut työparina ja pari kuukautta enää jäljellä tiimityötä tai paremminkin "TIIIMITYÖTÄ"...
30vuotinensota

Re: Narsisti työkaverina

Viesti Kirjoittaja 30vuotinensota »

Minä niin tiedän "TIIMITYÖN", olen menossa perjantaina työterveydenhoitajan luo, kun narsisti työkaveri jälleen kerran räjähti aiheetta minulle muiden aikana, ja nyt minä olenkin ollut hankala, enkä ole suostunut keskustelemaan. Ja muut pelkäävät eivätkä uskalla kertoa totuutta! Ei auta, kerron miten kaikki tapahtui OIKEASTI, jos ei uskota, yritän löytää voimia tehdä työni. Kesäloma häämöttää...
Ehkä sitä on vaan niin voimaton, ja kun ne kiusaamistapaukset on niin älyttömän lapsellisia, että hävettää edes kertoa kenellekään "onpa sinulla rumanvärinen lapio..."
Sinna

Viesti Kirjoittaja Sinna »

30vuotinensota kirjoitti: Ja muut pelkäävät eivätkä uskalla kertoa totuutta!
Tuo on juurikin se juttu, miksi kiusaaminen pysyy neljän seinän sisällä ja se on vaikeasti todistettavaa. Kun kukaan ei puutu. Oon miettinyt monesti, missä on ihmisten rohkeus sanoa ääneen; "Seis, tuo ei ole mielestäni kohtuullista".
Omassa tapauksessa pidettiin visusti huolta siitä, ettei mitään muistijälkeä tai todistetta löydy mistään. Julkinen nöyryytys kuitattiin sillä, että olin käsittänyt asian täysin väärin.
kirppu77

Hei
Kiitos vastauksista! Mulla on se hyvä puoli asiassa, että työkaverit tietää, koska ovat kokeneet saman ollessaan narsistin työparina, niin ei ole pelkoa et mua ei uskottais, eikä mun tarvi hakea syytä itsestä. Kukaan ei varsinaisesti ole sanonut narsismia ääneen, häntä pidetään vain hankalana luonteena. Ja ennen mun tuloa on esimiehellekin hänestä kerrottu, mutta hän on kuulemma asettunut narsistin puolelle. Toivonkin, että esimiehen vaihduttua asialle viimein tehtäisiin jotain, että tämä kierrre loppuisi. Kehityskeskustelussa puhuin hänen käytösestään, mutta rohkeus ei riittäny sanomaan narsismista mitään. Pohdimme vain pomon kanssa, että nämä on hankalia tapauksia, kun on kyse vakituisesta työntekijästä.
Hiirihaukka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiirihaukka »

Hei kaikille,

yleisesti kaikille foorumista:
Foorumi on ollut kohtuullisen lyhyen aikaa käytössä ja tästä syystä keskusteluja ei juuri ole ehtinyt tulla. Omassa työssäni olen ehtinyt huomata asian toisen puolen - tapauksia on paljon, mutta niistä puhuminen ja kirjoittaminen onkin sitten vaikeampaa.

Mutta sitten kirjoituksiinne:
Työyhteisössä näin yleisellä tasolla käsiteltynä puuttumisen tekee vaikeaksi muutama seikka, jotka liittyvät jo tässä keskustelussa todettuun vaikeaan todistettavuuteen. On ihmiselle tavallista uskoa toisesta hyvää, joten negatiivinen ja tuhoisa (narsistinen) käytös on vaikea uskoa ilman konkreettista ymmärrystä, osaamista ja ilmiön tunnistamista. Lisäksi Suomessa esimiehen on monessa paikassa helppo olla, koska tavalliset ja normaalit ihmiset voivat sopia ja usein sopivatkin riitansa keskenään. Tästä syystä esimiesten sekä kollegoiden on vaikea ottaa kantaa ja ennemmin pidättäytyvät kommentoinnista - sillä eivät siihen ole tottuneet.

Lisäksi vastapuolen reaktiota pelätään, esimerkiksi narsisti työkaverina tulee todennäköisesti huomatuksi myös esimiesten ja muiden kollegoiden parissa, mutta he haluavat asiassa tasapainoilla, koska pahin pommitus ei kohdistu suoraan heihin. Jos esimiehet ja kollegat reagoisivat, kääntyisi "Mordorin pahan silmä" heitä kohti samantien. Työyhteisöön tarvitaan usein ulkopuolinen, joka osaa ja uskaltaa ottaa asiat ja langat käsiinsä. Lisäksi tarvitaan sitä niin tärkeää näyttöä! Sitä ei sovi missään tapauksessa unohtaa.
Ystävällisesti,

Markus Lustig
Työympäristöongelmien asiantuntija

http://www.markuslustig.com
paivei15

Viesti Kirjoittaja paivei15 »

www.healingeagle.com sivuilta poimittuja ajatuksia ja sovellettuna entiseen narsisti työkaveriin

Narsisti työkaverin tunnistaminen, kun oli jo liian myöhäistä

Syytin itseäni narsisti työkaverin uskomattomasta petollisesta kyvystä. Huomasin olevani tekemisissä narsistisen tyypin kanssa ennen kuin minulla oli edes mahdollisuutta tunnistaa hänen todellinen luonteensa. Järkyttyneenä myöhäisestä havainnosta, surin herkkäuskoisuuttani ja kyvyttömyyttäni saada apua narsisti työkaveriin nähden.

Narsisti työkaveri kuului salamyhkäiseen lajiin. Häntä oli vaikea nähdä, vielä vaikeampi paikallistaa ja mahdotonta ottaa kiinni. Lohdutukseksi voin vain todeta, että jopa kokeneella mielenterveysalan ammattilaisella on pirullisia vaikeuksia määritellä uskottavalla varmuudella, onko kyseessä täysipainoinen narsistinen persoonallisuushäiriö. Narsistinen persoonallisuushäiriö on määritelty tarkkaan DSM IV-TR:ssä, ja siihen kuuluvat tiukat kriteerit ja diagnoosiohjeet.

Monet oppineet pitävät narsismia sopeutumisen strategiana (terve narsismi). Sitä pidetään patologisena vasta kun se muuttuu jäykäksi persoonallisuuden rakenteeksi, joka on täynnä alkukantaisia puolustusmekanismeja ja kun se johtaa vahingolliseen käyttäytymiseen yhdellä tai useammilla elämänalueilla. Piintynyt narsismi on petkuttamisen taidetta. Narsisti projisoi väärän minän ja hoitaa kaikki sosiaaliset vuorovaikutuksensa tämän keksimänsä kuvitteellisen rakennelman kautta.

Kun narsisti työkaveri paljasti oikean värinsä, oli jo aivan liian myöhäistä. En kyennyt vetäytymään hänen läheisyydestä. Turhauduin omaan avuttomuuteeni ja vihasin itseäni, koska en pystynyt näkemään narsistin läpi aikaisemmin. Narsisti työkaveri lähetti hienovaraisia, lähes huomaamattomia signaaleita jo aivan ensimmäisen satunnaisen tapaamisen aikana. Narsisti työkaveri oli omaksunut eleitä ja asentoja, jotka ilmensivät ja huokuivat ylemmyyttä, vanhemmuutta, salaisia voimia, mysteerisyyttä, huvittunutta välinpitämättömyyttä. Vaikka narsisti työkaveri piti tavallisesti jatkuvan ja läpitunkevan katsekontaktin, hän vetäytyi välittömästä fyysisestä läheisyydestä.

Narsisti työkaveri osallistui sosiaalisiin tilanteisiin - jopa pelkkään leikinlaskuun - alentuvasti, valta-asemastaan käsin sekä ylimielisyyden ja alentuvaisuuden näkökulmasta. Mutta hyvin harvoin hän liittyi tilanteeseen mukaan ja oli mieluummin tarkkailija tai yksinäinen, murjottava susi. Narsisti työkaveri pyysi välittömästi jonkinlaista erityiskohtelua. Hän ei odottanut vuoroaan, hän halusi pidemmän tai lyhyemmän tapaamisen, hän puhui suoraan vain auktoriteeteille, hän vaati erityisiä etuisuuksia tai ehtoja, hän halusi nauttia räätälintyönä tehdyistä järjestelyistä - tai tulla palvelluksi ensimmäisenä.

Narsisti työkaveri ihannoi tai mitätöi keskustelutoveriaan välittömästi. Tämä riippui siitä, millaiseksi hän arvioi saamansa hyödyn keskustelukumppanista. Narsisti työkaveri imarteli, palvoi, ihaili ja kiitteli kohdettaan kiusallisen liioittelevasti ja ylenpalttisesti - tai murjotti, soimasi ja nöyryytti häntä. Narsisti työkaveri ei kyennyt säilyttämään edes penseää kohteliaisuutta. Hän rapistui pian ohuesti kätkettyyn vihamielisyyteen, verbaaliseen tai muuhun väkivaltaiseen väärinkohteluun, raivokohtauksiin tai kylmään vetäytymiseen. Narsisti työkaveri yritti säilyttää asemansa ulkopuolisena tarkkailijana. Hän halusi tulla ihailluksi ja hän pyrki suosioon mielistellen, ilman että hän joutui investoimaan tilanteeseen sen edellyttämiä ponnisteluja.

Yksi tehokkaimpia keinoja narsisti työkaverin paljastamiseen oli yrittää tutkia pintaa syvemmältä. Hän oli ohut ja matala, kuin lammikko, joka teeskenteli olevansa valtameri. Narsisti työkaveri ei koskaan myöntänyt, ettei hän tuntisi jotakin alaa - mutta usein hän oli tietämätön kaikesta. Oli hämmästyttävän helppoa tunkeutua narsisti työkaverin pystyttämän kaikkitietävyyden julkisivun pintakiillon alle. Narsisti työkaverin puheen mausteina olivat jatkuvasti "minä", "minun", "minä itse" ja "minulle". Hän kuvasi itsensä osaavana, älykkäänä, vaatimattomana, intuitiivisena tai luovana - mutta aina kohtuuttomasti, liioitellusti ja vaikeasti uskottavana. Narsisti työkaveri valehteli hyvin usein ja hänen tuulesta temmatut tarinansa olivat helposti havaittavia.

Narsisti työkaveri ei ollut kiinnostunut muista ihmisistä eikä heidän sanomisistaan. Hän käyttäytyi pitkästyneesti, ylenkatsoen, jopa vihaisesti, kun hän koki, että muut veivät hänen kallista aikaansa ja siten väärinkäyttivät häntä. Jos narsisti työkaverilta kysytiin suoraan hänen tunteistaan, hän puhui itsestään kolmannessa persoonassa, tai kehitti kuvitteelliselta tuntuvan tarinan, jonka omaelämäkerrallisuus oli epäilyttävää. Narsistit puhuvat itsestään mielellään mekaanisin termein, tehokkaina automaatteina tai koneina.

Narsisti työkaveri suhtautui itseensä kuolemanvakavasti. Hänen huumorintajunsa saattoi olla ironinen, pureva ja kyyninen, mutta itsestään hän ei laskenut leikkiä. Narsisti työkaveri loukkaantui helposti ja koki aina tuleensa loukatuksi. Hän tulkitsi viattomimmatkin huomautukset ja teot vähätteleviksi, tunkeutuviksi tai pakottaviksi. Narsisti työkaveri tulkitsi minkä tahansa tarjotun avun, neuvon tai huolestuneen kysymyksen tahalliseksi nöyryytykseksi. Mikä tahansa yritys laatia suunnitelmia oli narsisti työkaverin mielestä pelottava orjuuttamisen teko. Tässä mielessä narsisti työkaveri oli sekä jakomielinen että vainoharhainen ja usein eli omassa maailmassaan.

Nämä seikat - empatian puute, kylmäkiskoisuus, ylenkatse, erityisoikeuksien vaatiminen, ahdas huumorintaju, epäoikeudenmukainen kohtelu ja vainoharhaisuus - tekivät narsisti työkaverista sosiaalisesti sopeutumattoman. Hänet koettiin usein parhaimmillaankin epäsosiaaliseksi ja usein yhteiskunnanvastaiseksi. Tämä oli ehkä kaikkein varmin narsisti työkaverin paljastava merkki. Hänen läheisyydessään olevat kokivat olonsa huonoksi ilman selvää syytä. Olipa narsisti työkaveri miten ajatuksia herättävä, seurallinen, mukava ja sosiaalinen hyvänsä - hän ei onnistunut varmistamaan muiden sympatiaa. Sympatiaa johon hän ei koskaan ollut valmis, halukas tai kyvykäs vastaamaan. Narsisti työkaveri onnistui aina luomaan, edistämään ja rakentamaan ilmapiirin, joka synnytti hämmennystä, kalseutta, epävakautta, ennustamattomuutta ja ärtymystä. Siinä on läsnä epämiellyttävä tunne, uhkan läheisyys, epäluulo ja paha enne.

Mitä jäi ratkaisuksi? → Lähteä pois työpaikasta, jossa kukaan ei saanut tätä "täydellistä työntekijää" kasvokkain toimintansa kanssa! Väärinkäyttö muuttuu aina ilmeiseksi ja väkivaltaiseksi väärinkäytöksi. 
Minä en ole kenellekään selityksiä velkaa - mutta olen itselleni oman elämäni velkaa. Lähdin pois ja kauas. Sain uuden työn, mutta en apua henkiseen kipuun, jonka narsisti työkaveri sai toimillaan sielussani mellestää.
kirppu77

Kiitos paivei15 kirjoituksesta.
Kuulostipa niin tutulta, juurikin tuolta minustakin tuntui. Ja kuvaus narsistista oli juurikin samankaltainen, kun minun työparini tai siis ex-työparini. Nyt kesäkuun ollaan oltu kyl samassa työpaikassa, mutta ei ole tarvinnut tiimityötä tehdä hänen kanssaan. Hyvin ollut vähäpuheinen mua kohtaan. Ei haittaa- en halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä. Toivon, että hän on saanut esimieheltämme palautetta niin työskentelytavoistaan, että käytöksestään. Ainakin minä kerroin rehellisesti kehityskeskustelussa millainen vuosi meillä ollut. Pian koittaa kesäloma ja sen perään vuoden vuorotteluvapaa- tulee kyllä niin oikeeseen saumaan. Ihana on ollut tehdä töitä nää muutamat kesäkuun viikot, ilman narsistia. Löytäny työnteon ilonkin pitkästä aikaa ja uskaltanut ja saanut olla oma itseni:)
Aurinkoista kesää kaikille- lumisateesta huolimatta:):)
orsetta

Viesti Kirjoittaja orsetta »

Mun entinen pomo oli narsisti

Kaikki alko siitä että hän tahtoen tahtoi minut tiimiinsä, koska uskoi että olin super pätevä.
Olin just saanut super hyvät paperit asunnonvälittäjä koulutuksesta ja hakenut paikalliseen rakennusfirmaan jolla oli 7 asunnonvälitystoimistoa.
Totta kait olin otettu. Wau.
Kun sitten menin toimistoon töihin, tajusin alle kahden viikon että minut piti saada sinne jotta entinen työntekijä savustettaisiin ulos. Eli se joka oli tehnyt tulosta ne edelliset 8 kk.
Sihteeri oli pomon paras kaveri. Niillä oli tällainen kahden tango, jollaiseksi tätä peliä kutsutaan (gaslighting) eli sihteeri haukkui mulle pomoa minkä kerkesi onkiakseeen kaikkea mahdollista mielipidettä, voidakseen sitten kertoa sen pomolle. Tämä edellinen työntekijä vain oli jo kerinnyt varoittaa näistä kahdesta ennen lähtöään, eli osasin olla varuillani.
Mutta narsisteihin sekään ei auta. Niillä on kamala tarve tuhota toisia tavalla tai toisella.
Firman omistaja piti meille kaikille toimistoille, joita oli yhteensä 7, koulutuksen johon vain meidän toimiston pomo ei osallistunut,koska oli omasta mielestään tällaisen hömpöökin yläpuolella.
Pomo itse kävi toimistolla kampaajan tai kauneussalongin välissä, jos kerkes, mutta jos me ei oltu siellä pitämässä vastaanottokomiteaa, niin se nosti metelin, ja jos taas oltiin, niin meteli synty siitäkin, koska mitä me toimistolla roikutaan.
Sitten firman omistaja avasi uuden toimiston, johon siirsi minut ja serkkunsa, joka sattui olemaan sihteerin poikaystävä, ja otti sinne toisen sihteerin. Silloin meillä meni kaikki hyvin. Mutta me jouduttiin tekemään kaikki liikeneuvottelut entisen toimiston pomon kanssa, joka pilas ne kaikki tahallaan, soittaen asiakkaille edellisiltana, ehdottaen toisenlaista diiliä. Eli, jos me oltiin myyty asiakkaalle kolme huonetta ja keittiö, niin pomo saatto soittaa ja ehdottaa jotain muuta. Tällä tavalla asiakkaat lähti pois. Ja tää kaikki me saatiin tietää asiakkailta seuraavana päivänä. Ja vaikka kerrottiin se meidän firman omistajalle tämä ei ollut uskoakseen, koska tää narsisti pomo osas manipuloida, asiat aina omaksi edukseen. Lopuksi me kaikki erottiin, ja osa erotettiin, firma meni konkurssiin, omistaja erosi vaimostaan, ja myöhemmin kuoli (suruun?) ja ainoa joka on vielä jossain suhteellisen onnellisessa elämäntilanteessa on tää narsisti. Se siis pilas yhden suuren suvun elämäntyön.
Se sihteeri, jääden sitten yksin siihen toimistoon töihin, ilman muita, ja jouduttuaan itse tän narsistin uhriksi, pyysi minulta myöhemmin anteeksi. Se oli kaunis teko.
lekapi

Viesti Kirjoittaja lekapi »

Voikohan tällainen työkaveri olla narsistinen:

Ensimmäisellä tapaamiskerralla oli ystävällinen, puhelias ja utelias
Sen jälkeen suhtautui hyvin kylmäkiskoisesti minuun, joitain muita työkavereita yritti mielistellä aikansa ja lopuille on lipevän ystävällinen
Ei osoita minkäänlaista empatiaa minua eikä muutamaa muuta työkaveriaan kohtaan. Muille esittää empaattista
Joitain työkavereitaan tervehtii ystävällisesti ja muita kylmäkiskoisesti tai ei ollenkaan
Ei aina vastaa asiallisiin kysymyksiin ja jos vastaa niin tylysti ja lyhytsanaisesti
Manipuloi työkavereita inhokkejaan vastaan
Pyrki aktiivisesti tiiminvetäjäksi ja pääsi. Manipuloi esimiehen niin, ettei alkuperäinen tiiminvetäjä pystynyt palaamaan äitiyslomansa jälkeen omaan tiimiinsä tiiminvetäjäksi vaan joutui siirtymään muualle
On saanut esimiehen ja ainakin 1 tiiminvetäjän puolelleen
Sanelee sen, miten toimitaan - ei ole neuvotteleva
Työkaverit joutuvat tarkkailemaan ko. ihmisen mielialaa. Hyssyttelyä, varpaillaan oloa, pelokkuutta
Valtaan päästyään työyksikön ilmapiiri koko ajan huonontunut, kaikilla pinna kireällä, työkavereista osa ahdistuneita, työilonsa kadottaneita
Suosikki-inhokki -järjestelmä. Savustaa inhokkejaan ulos heti kun saa siihen tilaisuuden
Voi jopa valehdella, jos siitä on etua hänelle tai hänen tavoitteilleen
Lisäkseni muutama muu epäilee tässä työkaverissa jotain outoa. Oivaltamisen jälkeen jonkunlaista pelkoa, halua vältellä ko. ihmistä tai halua lähteä muualle. Kylmä ja ahdistava olo sen ihmisen lähellä.

Esim. minulla oli 5 työkaveri-ystävää, jotka pitivät puoliani. Kun heille selvisi missä mennään ja kuka on vastassa, puolustajieni taktiikan muutos. Ennen halusivat minun jatkavan ko. työpaikassa sijaistamista, koska toivoivat työkaveruutemme jatkuvan. Sitten tajutessaan tilanteen alkoivat neuvomaan, kannustamaan ja rohkaisemaan minua siihen että haen muualta töitä. Osa heistä on itsekin vaihtanut työpaikkaa ja luulen että loputkin ainakin miettivät sitä. Voiko olla että nämä puolustajani pelkäävät itsekin joutuvansa jonkun kohteeksi. Minut on savustettu ulos, loppuaikoina pelkäsin ja pelkään vieläkin.

Mitä voi tehdä, jos epäilee työpaikalla jotain ihmistä narsistiseksi ja huomaa tämän esim. kohtelevan joitain epäasiallisesti? Kenelle voi kertoa asiasta vai onko paras pysytellä hiljaa ja hakeutua muualle
Hiirihaukka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiirihaukka »

Moikka,

tuon kaltainen ihminen voi olla narsistisesti käyttäytyvä.

Mitä sinun kannattaisi tehdä - ei missään tapauksessa ainakaan pysyä hiljaa. Lisäksi myös nostan esille sen, ettei kannata missään tapauksessa kannata kertoa ihmisen olevan mielestäsi "narsisti". Puhu mieluummin vaikeasta tai mahdottomasta ihmisestä. Perustele väitteesi konkreettisilla tavoilla, kuten juuri tuossa edellä, mutta vie se vielä yksityiskohtaisemmalle tasolle. Hoviin tai liittolaisiin ei kannata yrittää vaikuttaa, todennäköisesti et onnistu. Toisaalta, myös heille (varsinkin esimiestasoisille) on tärkeää kertoa asiasta ja kertoa myös puhuvasi heidän yläpuolelleen. Tätä kautta et saa itse hankalan ihmisen mainetta.

Yhteisösi johdon tulisi tajuta se, että tiimissä ollaan pinna kireällä ja mistä tämä johtuu. Nosta huolenaihe selkeästi ja konkreettisesti pöydälle, mutta lopulta vastuu ja ratkaisun avaimet ovat yhteisösi johdon käsissä. Kun perustelet konkreettisesti väittämäsi, olet paremmilla vesillä.
Ystävällisesti,

Markus Lustig
Työympäristöongelmien asiantuntija

http://www.markuslustig.com
Vastaa Viestiin