Parisuhde narsistin uhrin kanssa.

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Rakastunut

Re: Parisuhde narsistin uhrin kanssa.

Viesti Kirjoittaja Rakastunut »

Tuli aika hyvää keskustelua yksärinä. Tuossa yhteenveto jonka laitan puolisolle.

Sä et halua et tekisin mitn auttaakseni sua koska sä pelkäät et mä käytän sitä sua vastaan. Narsistisessa suhteessa sä oot tottunut siihen ettei ole ilmaisia lounaita.

Tosta et sä koet ettet huomioi mua tarpeeksi ja sul on liian kiire. oot tottunut raportoimaan. Jos et ehdi laittaa mulle vaikka viestejä työpv. Sä alat historian takia miettiä alitajuisesti mitä mä kelaan.

Narsistillehan toi olisi todiste ettet rakasta tarpeeksi. normaali ihminen ymmärtää kiireen.

Sä koet alitajuisesti olevasi mulle tilivelvollinen, siks sä mietit harrastuksia ja tavallaan hyväksytät ne mulla? Vaikka oon sanonut että sä saat tehdä just sitä mitä sä haluat. Ei parisuhteen hyvyys ole siitä kii onko meil yhteistä aikaa kk 20h enemmän tai vähemmän.

Narsistin uhrin alitajunta ei hyväksy täysin suhteen hyvyyttä. Koska siellä on ne traumat taustalla missä hyvästä on seurannut aina pahaa.
Rakastunut

.
Viimeksi muokannut Rakastunut 05 Maalis 2022, 15:11, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rakastunut

No niin ensimmäinen terapia istunto takana. Vaikka tää nyt menikin ihan pieleen mun ja parisuhteen kannalta. Hitto mä olen onnellinen että toi nainen viimeinkin uskalsi mennä sinne. ♥️. Muutama teistä varoittikin yksityisviesteissä siitä että terapia saattaa avata niinpaljon lukkoja . Että se vaikuttaa myös olemassa olevaan parisuhteeseen.

50/50% onko narsistin aiheuttamat vahingot liian suuria ja onko hänen parhaakseen olla parisuhteessa.
Hitto mikä tilanne ja fiilikset. Edessä on mahdollisesti ero tilanteessa jossa molemmat rakastavat toisinaan paljon.
Gilda

Viesti Kirjoittaja Gilda »

Rakkaudesta sanotaan monia asioita, sitäkin, ettei se etsi omaansa.
Voisi ajatella, että pyyteetön, suuri rakkauden tunne on niin puhdas ja täydellinen, että se kykenee luopumaan ja luovuttamaan. Se pystyy väistymään ja kunnioittamaan sitäkin, että tiet erkanevat, kun rakastettu näin on päättänyt.
Rakastunut

Gilda kirjoitti: 05 Maalis 2022, 17:10 Rakkaudesta sanotaan monia asioita, sitäkin, ettei se etsi omaansa.
Voisi ajatella, että pyyteetön, suuri rakkauden tunne on niin puhdas ja täydellinen, että se kykenee luopumaan ja luovuttamaan. Se pystyy väistymään ja kunnioittamaan sitäkin, että tiet erkanevat, kun rakastettu näin on päättänyt.
Sitä mä tässä olen mietiskellytkin. Haluais itkee, huutaa ja roikkua kynsin hampain tuossa naisessa.
Tietää ettei tässä elämässä tule enää ikinä rakastamaan ketään näin. Eikä kenenkään kanssa tule näin hyvin toimivaa suhdetta.

Silti toisessa vaakakupissa painaa se että mä helvetti haluan että tuolla naisella on hyvä olla. Ihan sama onko itsellä. Jos hän päätyy että yksin on onnellisempi en mä voi sille mitään.
Tuntuu vaan niin helvetin hullulta et hän sanoo rakastavansa ja silti miettii eroa..
seepia

Viesti Kirjoittaja seepia »

Nyt täytyy kyllä sanoa ihan ensialkuun ettei tuossa ole mitään järkeä. Miksi pitäisi luopua rakkaudesta?

Tämä saattaa kuulostaa ikävältä. Mutta oletko miettinyt voisiko tuo olla tekosyy naisellesi lopettaa suhde?
Kuulostaa siltä että te kaksi näette suhteenne tilan erilailla. Yksityisviestien perusteella en epäile yhtään sinun rakkauttasi!
Rakastunut

seepia kirjoitti: 05 Maalis 2022, 19:01 Nyt täytyy kyllä sanoa ihan ensialkuun ettei tuossa ole mitään järkeä. Miksi pitäisi luopua rakkaudesta?

Tämä saattaa kuulostaa ikävältä. Mutta oletko miettinyt voisiko tuo olla tekosyy naisellesi lopettaa suhde?
Kuulostaa siltä että te kaksi näette suhteenne tilan erilailla. Yksityisviestien perusteella en epäile yhtään sinun rakkauttasi!
En mäkään ymmärrä. Mun mielestä tossa ei voita kukaan.
Ja joo. On kyllä pyörinyt tänään mielessä ihan kaikki mahdolliset skenaariot. Sekin onko mulla pelattu vaan 9kk/ onko tyyliin huomattu lähiaikoina etten mä olekkaan riittävän hyvä ym.

Sit mä muistan ne kaikki onnen kyyneleet. Ne katseet kun ei tarvi miettiä yhtään mitään. Joka hetken mitä viettänyt tuon naisen kanssa.
En siis usko että olisi feikannut tunteitaan tai pelannut. Ainoa mitä olisi tuolla saanut on mahdollisuuden rikkoa mut täysin
Dunya

Viesti Kirjoittaja Dunya »

Jäitä hattuun nyt hetkeksi. :) Ei isoja päätöksiä kannata tehdä yhdeltä seisomalta eikä tunnekuohussa. Tunne on eri asia kuin päätös. Voihan olla, että sinun on hyvä sanoa hänelle että otat vähän etäisyyttä ja annat hänen pohtia asiaa. Tai että olet samalla tavalla rinnalla, mutta reiluuden nimissä hän ei voi roikottaa sinua kauaa juupas-eipäs-puntarissa. Olen itse sitä mieltä, ettei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa miten edetä myrkyllisen suhteen jälkeen elämässään. Se on totta, että muita ei saa satuttaa. Hän itse tietää, mitä hänen sisällään on.

Se mikä on kettumainen toksisissa suhteissa, on se että kokija palaa niihin usein useamman kerran. Sanotaan, että keskimäärin seitsemännen erokerran jälkeen ero pitää. Itselläni tämä piti aikalailla paikkansa. Olen onnekas siinä, että uuden ihmisen tultua elämääni (Jumalalle kiitos hänestä!), olen huomannut etten koe lojaaliutta tälle hyväksikäyttäjälleni vaikka hän edelleenkin pitää minua omaisuutenaan ja uhkailee minua. Olisi kammottavaa, jos olisi sisällä vielä sellainen tunne, että tekee väärin. Aloin tässä itsekseni miettimään, että voiko rakkaallasi olla jotain tällaista vielä hänen sisällään? Silloin voi olla väärin olla toisen kanssa suhteessa, ainakin jos ei sano tästä. Joskus saattaa olla myös epätoivoinen toive siitä, että toinen muuttuisi jotenkin kuin taikaiskusta. Odottaa tätä ja tietää, että palaisi tuolloin takaisin tämän toisen luo. Tuo on myös väärin jos on jo toisen kanssa. Mutta nämä ovat tällaisia pohdintoja itseni kanssa, ajatellen niitä kaikkia tunteita mitä oman itsen sisällä tässä sairaassa suhteessa oli.
Rakastunut

Juu en mä ole tästä mihinkään menossa. Mimmi saa aikaa niinkauan kuin tarvitsee.
Mä pelkään just tuota että mut jätetään sen takia että mulla olisi hyvä olla... Ainut vaan että tää suhde on ollut mulle niin hyvä että kärsin kyllä mieluusti vaikka vuoden jos lopputulos on se että saa pidettyä tän naisen.
Olen täysin valmis ottamaan sen riskin. Varsinkin jos jatkuu niinkuin tähän asti 99.9% ajasta yhtä juhlaa.
Mä en ole ollut ikinä näin onnellinen ja henkisesti tasapainossa kuin tän suhteen aikana.

Tuota vanhan suolan janoamista mietin joskus paljonkin.
Mut tämä kaveri on kyl toimillaan aikaansaanut sen että ajatus on hävinnyt..
Tyyppi on aivan täysi patologinen valehtelija. Kaiken lisäksi aivan äärettömän nolo tyyppi, henkinen kehitys on jäänyt sinne 15v tasolle. Puolisoa lainatakseni hänellä ei tule koskaan olemaan normaalia elämää.
En todellakaan usko että puoliso palaisi hänen kanssaan enää yhteen vaikka olisi viimeinen mies maailmassa.
Taskulämmin

Viesti Kirjoittaja Taskulämmin »

Minä olen ollut kohta muutaman vuoden verran yhdessä naisen kanssa jonka edellisessä kumppanissa on selviä narsistisia piirteitä. Oma tarinani on luettavissa Omat tarinat - osiossa.

Kumppanini itse asiassa löysi tämän ketjun ja vinkkasi minulle, sillä aloittaja kertoo monista hänelle (ja sitä kautta myös minulle) tutuista ajatus- ja tunnemalleista. Myös oma kumppanini mietti hyvin paljon suhteemme alkuvaiheessa, että olivatko edellisen suhteen ongelmat kuitenkin jollain tavalla hänen syytään. Hänellä oli liki taikauskoinen ajatus siitä, että viimeistään kahden vuoden kohdalla meidänkin suhde muuttuu ongelmalliseksi. Alkuvaiheessa hän moneen kertaan totesi, ettei oikein todellisuudessa usko siihen, että meidän suhteemme kestää. Ja tämä siitäkin huolimatta, että itse suhteessa ei ollut mitään viitteitä mistään ongelmista. Tämä oli itsellekin välillä hyvin vaikeaa, kun toinen kuulosti jo tavallaan etukäteen "päättäneensä" että tämäkin suhde on tuomittu epäonnistumaan. Myös tuo, että puoliso odottaa valmiiksi jotain vastaavanlaista reaktiota kuin edellisessä suhteessa on hyvin tuttua. Niitä kaikuja saattaa toisinaan tulla yhäkin, mutta molemmat osaamme tunnistaa ne nykyään kohtalaisen hyvin ja niistä selvitään avoimella keskustelulla. Kumppanini osaa nykyään tarkastella entistä suhdettaan objektiivisemmassa valossa ja tunnistaa siinä vallinneet epäterveet mallit.

Meidän osaltamme ensimmäinen vuosi oli oikeastaan pitkälti selviämistä, sillä molemmilla oli ero takana sekä muutenkin vaikea tilanne. Kumppanini hyötyi todella paljon terapiasta, vaikka se voikin alussa nostaa paljon vaikeita traumoja esille. Mutta ajan myötä myös paraneminen pääsee alkamaan. Uhrin uudelle kumppanille tilanne voi olla todella raskas ja tuntua äärimmäisen epäreilulta, mutta vähitellen vanhan suhteen varjo alkaa väistyä ja uusi suhde saa enemmän tilaa kasvaa.

Me olemme saavuttaneet pisteen, jossa vanha suhde ei käytännössä enää varjosta elämäämme ja oma suhteemme on äärimmäisen vakaalla pohjalla. Polku tänne oli pitkä ja raskas, eikä moneen otteeseen kumpikaan ollut varma selviämisestä, mutta ehdottomasti tämä oli kaiken sen arvoista! Toivon, että oma kumppanisi on löytänyt terapian myötä hyvän kasvupolun ja toipuminen on hänen osaltaan lähtenyt käyntiin. Minulle voi ehdottomasti laittaa yksityisviestiä, mikäli haluat.
Vastaa Viestiin