Parisuhde narsistin uhrin kanssa.

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Dunya

Re: Parisuhde narsistin uhrin kanssa.

Viesti Kirjoittaja Dunya »

Narsisti on lopulta tyhjä sisältä. Hän tarvitsee ympärilleen ne ihmiset jotka toimivat hänen peileinään. Vaikka toinen sylkäisisi heitä päin, tämäkin on reaktio ja heille ns. hyvä juttu. Ja senkin voi kääntää "se on noin vihainen koska rakastaa minua" -ajatukseksi. Toivon, että puolisosi pystyy kääntämään lopullisesti selkänsä tälle ihmiselle niin ettei hän näyttäydy enää millään tavalla hänelle/teille.

Anteeksipyynnöllä ei ole todellisuudessa merkitystä. Jos toinen sanoisi sen, hänellä on syynsä miksi hän sanoo näin. Hän haluaa jotain. Pyyteetöntä anteeksipyyntöä ei tule saamaan. Hetken päästä alkaa taas sama toiminta ja uusi pettymys. Ansaitseeko hän anteeksiannon? Tätäkin on hyvä pohtia.
Rakastunut

Viesti Kirjoittaja Rakastunut »

Dunya kirjoitti: 12 Helmi 2022, 10:00 Narsisti on lopulta tyhjä sisältä. Hän tarvitsee ympärilleen ne ihmiset jotka toimivat hänen peileinään. Vaikka toinen sylkäisisi heitä päin, tämäkin on reaktio ja heille ns. hyvä juttu. Ja senkin voi kääntää "se on noin vihainen koska rakastaa minua" -ajatukseksi. Toivon, että puolisosi pystyy kääntämään lopullisesti selkänsä tälle ihmiselle niin ettei hän näyttäydy enää millään tavalla hänelle/teille.

Anteeksipyynnöllä ei ole todellisuudessa merkitystä. Jos toinen sanoisi sen, hänellä on syynsä miksi hän sanoo näin. Hän haluaa jotain. Pyyteetöntä anteeksipyyntöä ei tule saamaan. Hetken päästä alkaa taas sama toiminta ja uusi pettymys. Ansaitseeko hän anteeksiannon? Tätäkin on hyvä pohtia.
Mä uskon että aika hoitaa. Narsisti löytää uuden uhrin ja silloin muut käyvät tarpeettomiksi. Tällä hetkellä tuo suhde on joku hoivasuhde. Puoliso pitää narsistia tyyliin pikkuveljenä. Säälii koska hänellä ei ole ystäviä ja edelleen miettii onko hän syyllinen siihen että mies on niin sekaisin. Kokee velvollisuudekseen auttaa.

Mitään järkeähän ton tyypin lähellä pitämisessä ei ole. Koskaan siitä ei tulla mitään hyötymään 😂
Dunya

Tuossa on riskinsä ja vaaransa. Ja sama kaava toistuu - se kuka ymmärtää (vaikka juuri tuo "hänellä ei ole ystäviä, hänellä on paha mieli, hän on yksin"), ymmärtää toista oman itsensä yli. Tuossa laittaa itsensä kakkoseksi. Ja näin tekee myös narsisti. Hän on nro 1 myös itselleen. Kun nousee vähän korkeammalle ja katsoo tätä kaavaa, näkee sen epätasapainon. Ja kohta taas satuttaa itsensä koska narsistille tämäkin on ok. Tuo voi toimia jos kumpikin kilpailee toisen laittamisesta ykköseksi. Narsistin kanssa ei koskaan tapahdu näin. Voi olla, että hän puhuu tällä tavalla. Kertoo miten tärkeä toinen on. Usein sanat voivat olla "en voi elää ilman sua, tapan itseni (ja sut) jos jätät mut, en ole koskaan tuntenut ketään kohtaan kuten sua kohtaan tunnen, sä olet puolet mua, ilman sua en ole kokonainen"... Mutta kun katsoo tekoja sanojen takana, ne eivät mene yksi yhteen. Tekijä toimii toistuvasti ikävästi toista kohtaan, ottaen sen riskin että menettää toisen. Hän tekee näin, koska on varma siitä, ettei toinen hylkää häntä.

On laskettu, että kokija lähtee suhteesta keskimäärin 7 kertaa, ennen kuin suhde loppuu kokonaan. Omalla kohdallani tämä piti aika tavalla varmaan paikkansa, vaikken laskenut.
Rakastunut

Siinä mielessä on helppo hyväksyä et narsisti kulkee mukana. Kun en nää mitään riskiä enää nykyään että nää palaisi yhteen. Pidän meidän suhdetta harvinaisen hyvänä. Tämä on se mitä puolisoni ei ikinä saavuttaisi narsistin kanssa.
Se että puolisoni on puheiden perusteella alkanut nähdä totuuden. Ei tuo kaveri tule ikinä olemaan onnellinen tai saamaan normaalia elämää.
Hän elää ihan omissa pilvilinnoissaan oman mahtavuutensa kanssa. Valheita valheiden perään ja kaikkihan tietää miten se loppuu kun joutuu joskus hyväksymään totuuden. Romahdus on kauhea. Ainut mikä voisi ylläpitää mahtavuutta on uusi kumppani jonka orjuuttaa.
Kamelinainen

Viesti Kirjoittaja Kamelinainen »

Moi
minä olen ollut vuoden narsistin uhrin (miespuolisen) kanssa parisuhteessa ja olemme muuttaneet yhteen. (Mietin juuri tuota sun avausta Rakastunut - suhde etenee aivan liian nopeasti... näinpä). Musta alkaa tuntua, ja terapeuttini on samaa mieltä, että olen sijaistraumatisoitunut. Omien vanhojen traumojen päälle on tullut uusia. Mua loukkaa esim se, että nainen joka kontrolloi, petti, kiusasi, harjoitti fyysistä väkivaltaa, sai ns. kaiken: mieheni omaisuuden, isot häät, kaiken palvonnan ja jokaista oikkua noudatettiin. Samaan aikaan mua häiritsevät omat tunteeni, koska en ole tyyppiä jolle nuo asiat olisivat tärkeitä enkä ole taloudellisesti kenestäkään riippuvainen. Mutta tuntuu, että toinen sai ns kaiken.
Kiusaaminen luonnollisesti jatkuu siitä huolimatta, että nainen itse oli erossa aloitteellinen. Avioero oli ihan mahdottoman vaikea ja sisälsi koko repertuaarin: viisi perusteetonta rikosilmoitusta, oikkuilua, draamaa, sovituista asioista luistamista, raha-asioissa kusettamista, niin ja tietenkin comeback-yrityksen. Mua raivostutti, että mies, kun häntä vielä kiusattiin, viesti naiselle anteeksipyyntöjä. Kun homman olisi pitänyt mennä ihan toisinpäin.
Olen ollut kiinnostunut ja kuunteleva mutta nyt, vuoden jälkeen, alkaa tuntua että minä olen terapeutti hänelle. Tiedän koko suhteesta aivan liikaa. Mies on arjessa aivan ihana ja meillä on kivaa, mutta musta tuntuu että tuon narsistinaisen varjo seuraa meitä kaikkialle. Miestä minun tempoiluni tässä suhteessa tietysti harmittaa myös. Olen välillä ihan valmis eroamaan, tuntuu että tarvitsen happea. Olemme sopineet menevämme pariterapiaan, mutta mies ilman muuta tarvitsisi myös yksilöterapiaa. Ei vaan ole sellaiseen hakeutunut. Minä se terapeutti en voi olla.
Merenelävä

Viesti Kirjoittaja Merenelävä »

Kamelinainen, se narsistinaisen varjo seuraa varmasti ja pitkään. Samaa tein itsekin, käytin ensimmäistä eron jälkeistä tapailuani huomaamattani liikaa terapeuttina. Toki hänelläkin oli takana ero vaikeasta ihmisestä. Huomaamattani keskustelut kääntyivät aina menneisiin suhteisiin. Se oli tavallaan tervehdyttävää, mutta jälkeen päin on tuntunut ettei meille ollut tilaa siinä suhteessa. Kaikki pyöri enemmän tai vähemmän menneisyyden varjoissa. Kumpikin toimi toisen oljenkortena, eikä suhde tuntunut etenevän mihinkään. Ehkä nyt kahden vuoden jälkeen erosta olisi helpompi aloittaa jonkun kanssa puhtaalta pöydältä. Menneisyys painaa edelleen ja on osa minua sekä vaikuttaa käyttäytymiseen ja pelkoihin mahdollisessa parisuhteessa. En kuitenkaan koe enää tarvetta samassa määrin jakaa menneisyyttäni ja sitä tuskaa uuden kumppanin ihmeteltäväksi. En ajattele enää exän tekoja päivittäin, mutta kyllähän se joka viikko pinnalle pulpahtaa. Kohti parempaa menossa.

Toivottavasti saatte asiat järjestettyä ja miehesi hakeutuu terapiaan. Itsekin kävin terapiassa. Vaikken käynyt siellä narsistin uhrina vaan eroterapiassa, auttoi se ison harppauksen aikanaan eteen päin. Terapeutti osasi taitavasti lukea kertomastani toisen ylivallasta ja osasi kääntää ajatuksiani positiivisuuden suuntaan.
Rakastunut

Nyt lyö pyörä tyhjää. En tiedä enää mitä ajatella. Mä rakastan tuota ihmistä enemmän kuin ketään ikinä.. Eilen tuli kivuliaan selväksi että tilanne on paljon pahempi mitä luulin.

9kk, 0 riitaa, en ole kertaakaan edes korottanut ääntäni tälle ihmiselle. Toissailtana olin harmissaan kun suunnitelmat meni pieleen ja yks juttu vaivasi mieltä. Seuraavana päivänä puuhastelin paljon asioita ja daami sai jostain päähänsä että olen todella vihainen.
Todellisuudessa olin ostanut kukkia ja pienen lahjan mimmille ja odotin häntä innoissaan kotiin.

No mimmi saapui sitten kotiin ja keskusteltiin asiasta hyvin rauhallisesti. Näin välittömästi miten hän alkoi pelätä.
Kysyin et pelkäätkö et mä käyn tyyliin käsiksi tai alan huutaa. Hän vastasi että en tiedä mitä sä teet vihaisena.
Ja taas tuli se et oisko yksin helpompaa.
Vähän aikaa siinä sitten meni ja mimmikin alkoi tajuta että en mä ehkä ole hirveän vihainen ollut kun kukkia ja lahjoja ostelen.
Mulle tää tilanne oli aivan käsittämätön, miten hän voi pelkää että tekisin jotain. Mähän rakastan ja vaalin häntä kuin aarretta. Tyyliin kuvitteleeko hän että olen esittänyt 9kk rakastavaa puolisoa ja odotan vaan millon pääsen hakkaamaan häntä.

Mulle tuli tossa tilanteessa tosi vahvasti sellainen olo et hänen mielensä sekoittaa muistoja näissä "ristiriita" tilanteissa? Kellään samanlaista settiä?

Tätäkin mä ihmettelen kun hänelle tulee huono omatunto jos mä teen jotain hänen luonaan? Mun mielestä ihan normia et molemmat siivoaa ja käy kaupassa.
Dunya

Trauman kaikuja. Ja ne vaimenee, kun saa hyviä kokemuksia huonojen päälle. Tunnistan tuossa itseäni. Sitä pelkää ihan aidon oikeasti, että on samassa helvetissä toiseen kertaan. Ja sitä ei kestäisi.
Kamelinainen

Viesti Kirjoittaja Kamelinainen »

Moi Rakastunut ja muut,
hyvin tutulta kuulostaa. Mun puolisolla on kaikenlaisia ihmeellisiä juttuja: hän ajattelee haisevansa pahalle tai olevansa epämiellyttävä, hän menee keskusteluissa oudosti puolustuskannalle (vaikka emme juuri mistään oikeasti riitele), hän arastelee sanoa omia näkemyksiään mulle kun odottaa räjähdystä tai mykkäkoulua.
Viime viikolla sitten tämä narsisti ex-vaimo oli vihdoin minuun yhteydessä valhein ja mustamaalauksin. Hän tykitti viestejä keskellä työpäivää, jouduin blokkaamaan hänet. Yritti saada minusta liittolaista miestä haukkumaan ja lyttäämään. Osa viesteistä täytti kunnianloukkauksen tunnusmerkit, mutta hän poisti ne WA:sta ennen kuin ehdin ottaa screenshottia. Blokkasin hänet, minkä jälkeen hän laittoi omaan Facebookiinsa valheellisen ja uhriutuvan postauksen (ja vielä kuvan miehestäni alttarilla häntä odottamassa, todella oksettavaa). Kuva hävisi päivässä, ilmeisesti joku sanoi hänelle että tämä ei ole ok.
Kävimme narsismiin ja traumoihin erikoistuneen pariterapeutin vastaanotolla, se periaatteessa auttoi vähän, mutta turhauttavinta on se, että emme voi tehdä mitään jatkuvalle digitaaliselle vainolle ja kunnianloukkauksille. Mieheni uskoo että pöly laskeutuu ja nainen rauhoittuu. No, vuosi on kulunut, ositus tehty, nainen rahastanut huolella, molemmilla uudet kumppanit, ja naisen katkerat valheet jatkuvat. Hän selvästi haluaa että meille käy huonosti.
Uskon Rakastunut, että myös sinun rakkaasi exän sairaalle mielelle parasta balsamia olisi teidän suhteenne epäonnistuminen.
Kuulostatte aivan ihanalta pariskunnalta, suosittelen kyllä ulkopuolista apua. Sun puolisosi olisi hyvä kuulla, mitä narsistin kanssa eläminen tekee mielelle, ja että se on ihan tavanomaista ja kohtalotovereita on paljon, ja siitä voi myös toipua. Rakkaus auttaa siinä.
Kaunista kevättä teille.
Lotta

Viesti Kirjoittaja Lotta »

Olin naimisissa noin 20 vuotta miehen kanssa, joka on mielestäni narsisti ja jotain muutakin. Tarinani on luettavissa tällä palstalla. Pystyn samaistumaan täysin alla kuvaamiisi naisystäväsi reaktioihin, jotka ovat seurausta siitä miten häntä on kohdeltu. Se trauma jää syvälle aivoihin. Alla hieman minun tulkintaani siitä, miksi naisystäväsi reagoi kuten kuvaat.
Rakastunut kirjoitti: 03 Maalis 2022, 17:50 9kk, 0 riitaa, en ole kertaakaan edes korottanut ääntäni tälle ihmiselle. Toissailtana olin harmissaan kun suunnitelmat meni pieleen ja yks juttu vaivasi mieltä. Seuraavana päivänä puuhastelin paljon asioita ja daami sai jostain päähänsä että olen todella vihainen.
Todellisuudessa olin ostanut kukkia ja pienen lahjan mimmille ja odotin häntä innoissaan kotiin.

No mimmi saapui sitten kotiin ja keskusteltiin asiasta hyvin rauhallisesti. Näin välittömästi miten hän alkoi pelätä.
Kysyin et pelkäätkö et mä käyn tyyliin käsiksi tai alan huutaa. Hän vastasi että en tiedä mitä sä teet vihaisena.
Ja taas tuli se et oisko yksin helpompaa.
Vähän aikaa siinä sitten meni ja mimmikin alkoi tajuta että en mä ehkä ole hirveän vihainen ollut kun kukkia ja lahjoja ostelen.
Mulle tää tilanne oli aivan käsittämätön, miten hän voi pelkää että tekisin jotain. Mähän rakastan ja vaalin häntä kuin aarretta. Tyyliin kuvitteleeko hän että olen esittänyt 9kk rakastavaa puolisoa ja odotan vaan millon pääsen hakkaamaan häntä.

Mulle tuli tossa tilanteessa tosi vahvasti sellainen olo et hänen mielensä sekoittaa muistoja näissä "ristiriita" tilanteissa? Kellään samanlaista settiä?

Tätäkin mä ihmettelen kun hänelle tulee huono omatunto jos mä teen jotain hänen luonaan? Mun mielestä ihan normia et molemmat siivoaa ja käy kaupassa.
Kun narsisti suuttuu, niin tyypillisesti hän aloittaa mykkäkoulun eikä kerro miksi on suuttunut. Uhri yrittää arvata miksi nyt on suututtu vaikka ei ole riidelty. Kun uhri saa jossain vaiheessa maaniteltua narsistin kertomaan mistä kenkä puristaa, on vastauksena yleensä järjetön raivohuuto ja vuodatus miksi hän on suuttunut, sekä mahdollisesti jonkinlaista fyysistä väkivaltaa (tönimistä jne). Sen jälkeen narsisti vielä haukkuu uhrin maanrakoon huonoksi ihmiseksi. Eli kun olit harmissasi omasta asiasta ja hiljaa omissa ajatuksissasi, se laukaisi naisystäväsi mielessä reaktion, että olet suuttunut jostain ja kohta alkaa se huutoraivo-haukkuminen-töniminen ja hän pelkäsi sen alkamista. Narsistihan on ollut suhteen alussa "normaali" ja paljastanut todellisen luonteen vasta myöhemmin ja siksi naisystäväsi pelkää että sinäkin nyt vain feikkaat ja esität "normaalia" ja kohta sinusta paljastuu hirviö.

Tuokin on tuttua, että naisystävällesi tulee huono omatunto, jos teet jotain hänen luonaan. Narsisti kun tekee jotain niin se on aina vastikkeellista. Esimerkiksi ex-mieheni, joka imuroi 20 vuoden aikana ehkä 5 kertaa, odotti aina saavansa jotain vastineeksi tästä urotyötä muistuttavasta imuroinnista. Ja tyypillisesti hän odotti vastineeksi seksiä. Sain kerran aivan järjettömän huutoraivon, kun mies sanoi että hän joutui odottamaan kaksi päivää imurointinsa jälkeen ennen kuin sai seksiä. Ja olin siis kuulemma pihtari ja ajattelematon enkä arvostanut häntä kun en ollut tarjonnut seksiä heti imuroinnin päätteeksi. Eli naisystäväsi pelkää, että alat vaatimaan huutoraivon kanssa vastinetta vaikkapa siitä että tiskasit.

Uhrin näkökulmasta kun mietin, niin paras tapa yrittää vakuuttaa naisystäväsi siitä että et ole kuten hänen exänsä on, että kerrot hänelle ymmärtäväsi miten normaalissa suhteessa toimitaan. Voit kertoa hänelle, että "Minun mielestäni on normaalia, että parisuhteessa kumpikin tekee mahdollisuuksiensa mukaan vastikkeetta kotitöitä ja että ideaalitilanteessa kotityöt jakautuvat suurinpiirtein tasan. Lisäksi ymmärrän, että joskus saatan tehdä enemmän kotitöitä kuin sinä, mutta sillä ei ole mitään väliä enkä laske kuka tiskasi useammin tai kuka imuroi useammin".
Vastaa Viestiin