Seksuaalinen hyväksikäyttö

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Ilona74

Seksuaalinen hyväksikäyttö

Viesti Kirjoittaja Ilona74 »

Olen jätetty vihdoin n.6 kk sitten melkein 30 v kestäneestä avioliitosta narsistin kanssa.On ollut hyviä ja huonoja vaiheita liiton aikana,mutta jostain syystä kaksi viimeistä vuotta oli enemmän läheisyyttä kuin aikoihin.Oli hyvin tiivistä seksiä jota mies käytti sekä palkintona että poistotorjumisena vuoron perään.Minä annoin kaikkeni koska siinä vaiheessa kuvittelin ,että liitto oli pelastettavissa.Äkisti mies ilmoitti haluavansa muuttaa kotoa.Yksikseen,ei siis vielä kenenkään kanssa.Minä olen kamppaillut ja pitänyt jyrkästi kiinni nollatapaamisesta sen jälkeen,vaikka pyyntöjä on tullut tulla käymään.Nyt on painajaisia ja iso hyväksikäytetyn tunne varsinkin seksualisuuden suhteen ja että hän kuulema oli ajatellut minun jättöä 5 vuotta samaan aikaan .Miten toipua? Haluan vain olla yksin.Mutta olen vielä nuori ,eli alle keskiiän ja ollut vain tämän yhden miehen kanssa nuoresta tytöstä asti.
Ilona74

Re: Seksuaalinen hyväksikäyttö

Sääli että tämä foorumi vaikuttaa kuolleelta.Olen asunut kaikki nämä vuodet ulkomailla ,enkä löytänyt mitään vastaavaa paikkaa kirjoittaa.Muutaman työpaikan järjestettyä terapiatunnin jälkeen on sitten selvittävä yksin asioita miettiessä.
Illuusioelämää

Viesti Kirjoittaja Illuusioelämää »

Hei.
Yritän löytää tässä sinulle joitain sanoja avuksi toipumisen tielle. Toipuminen narsistisesta parisuhteesta, varsinkin pitkästä sellaisesta, johon on kuulunut monenlaista, myös pahoinpitelyä eri muodoissaan, niin se on pitkä tie. On luonnollista haluta olla yksin, mutta myös kaivata muiden ihmisten seuraa, jokainen meistä ansaitsee tulla hyväksytyksi omana itsenään ja viettää aikaa hyvässä seurassa. Myös onnellinen ja terve parisuhde on voimavara ja varmasti moni sitä toivoo. Itselläni toipuminen on ollut ja on edelleen pitkään kestänyt ja välillä tuntunut, että olen loputtomassa suossa rämpimässä. Viha ja suru ovat päivittäisiä seuralaisia, mutta myös ilon pilkahdukset. Itselläni on auttanut sellaisten asioiden tekeminen, mikä tuottaa hyvää oloa, vaikka sitten pientenkin asioiden. Olen myös käynyt terapiassa, kirjoitellut tänne, lukenut narsismista kirjallisuutta ja kun aikaa on kulunut, olen myös tehnyt tutkimusmatkaa itseeni eli kuka oikeastaan olen ja miten voin kehittyä ihmisenä. Pikkuhiljaa olen voimistunut ajattelemaan, että tämä on minun elämää ja minulla on oikeus omiin tunteisiin ja ihmisyyteen. Jospa näistä olisi jotain apua sinulle. On myös kriisipuhelimia, mihin voi soittaa ympäri vuorokauden, niistäkin oli itselleni aikoinaan apua.
Irtinyt

Viesti Kirjoittaja Irtinyt »

Hei. Minäkin olen eronnut miehestäni n puoli vuotta sitten. Takana yli 20 vuoden avioliitto, jatkuvaa draamaa ja väkivaltaa sen kaikissa muodoissa, myös seksuaalista väkivaltaa/hyväksikäyttöä. Pikkuhiljaa olen voinut paremmin, alkanut luottaa omiin tunteisiin. Välillä tuntuu tosi epätoivoiselta ja yksinäiseltä. Ja siltikin haluan olla yksin ja tiedän, että juuri sitä tarvitsenkin. Haluan tuntea itseni paremmin ja eheytyä rauhassa, ennen uutta parisuhdetta. Eikä minulla juuri nyt olisi uudelle suhteelle edes voimavaroja. Mieheni pitää minua edelleen omanaan ja yrittää määräillä tekemisiäni. En tiedä milloin tämä loppuu.... mutta jaksan uskoa, että se päivä vielä koittaa. Silloin katson menneitä vuosia ihan erilaisin silmin❤️ voimia sinulle ja voit laittaa myös yksityisviestiä jos siltä tuntuu.
Ilona74

Kiitos vastauksista.Kirjoitin ehkä epäselvästi,mutta aiheenani ei ollut uusi parisuhde.Se on kohdallani täysin poissuljettu.Minulla on laajakin piiri ystäviä ,aikuisia lapsia,lastenlapsia ja sukulaisia.Mutta silti haluan olla melkein vain yksin.Omien järkyttävien kokemusten työstäminen,vaihteleva suru/kaipaus ja viha ,tekee muiden kanssa olemisen uuvuttavaksi.Jaksaa vain hetkittäin tavata muita ,töiden lisäksi.Tiedän että tarvitsen aikaa.
Dunya

Viesti Kirjoittaja Dunya »

Halaus täältä Ilona74. On hyvä antaa itselleen aikaa. Minä luulin jo kertaalleen olevani valmis johonkin uuteen, mutta melko pian jouduin toteamaan että en ollut. On aika karmeaa huomata, mitä kaikkia vaikutuksia tällainen sairas ihmissuhde on itseen tuottanut.

Näissä suhteissa seksuaalisuus usein korostuu. Osittain hyvällä tavalla ja osittain todella oudoin värein. Minulla myös on kokemusta tästä. Viimeisissä käänteissä kun tämä mies halusi minut itselleen, hän sanoi haluavansa lapsen kanssani ja jotenkin sanoi siinä yhteydessä, miten aikoo raiskata minut. Se tuntui kammottavalta. Tuli suru omaa kroppaa kohtaan ja äidillinen tunne suojella sitä. Näille ihmisille seksi on yksi vallan käytön keino ja niin sanotusti työkalu. Minulle sanottiin kauniita sanoja siitä, että miten hän löytää minun kanssa sisäkkäin ollessa itsensä ja sielunsa eikä tiedä mistä itse alkaa ja mihin päättyy. Hän sanoi myös että seksi oli ainoita asioita jolloin ei tuntenut itseään yksinäiseksi kanssani. Melko kipeä ihminen. Niin kipeä, että se myrkky imeytyy itseen ihon läpi vaikka kuinka yrittäisi suojella itseään. Tällä tavalla ajattelen, että täytyy antaa aikaa myös sille, että se kaikki myrkky liukenee itsestä ulos.

Traumayhteys tähän ihmiseen sekoittaa päätä. Vaikka olisi kokenut aivan kamalia asioita, toisessa vaakakupissa on ne todella hyvät asiat. Niitäkin oli. Ja oli se hullu rakkaus jossa toinen imi kaiken eikä sekään riittänyt ja itse laittoi oman itsensä narikkaan ollenkaan tajuamatta että tämä on nyt jollain tavalla kyllä ei tasapainossa oleva suhde.
rikkimennyt

Viesti Kirjoittaja rikkimennyt »

Itse koen, että juuri tämä seksuaalinen hyväksikäyttö suhteessa oli se pahin juttu, josta toipuminen on vienyt pisimpään. Meni kuitenkin kauan, että edes tajusin suhteessa olleen seksuaalista hyväksikäyttöä/väkivaltaa, koska Suomessakaan ei tunnisteta edes terveydenhuollossa sitä, siitä ei kysytä eikä siellä osata useinkaan olla sensitiivisiä asian suhteen. Ja en osannut tuohon aikaan (erosta on siis vuosia) selittää sitä, enkä kunnolla tunnistaa sitä edes itse. Tajusin jälkeen päin mm. sen kuinka usein miellyttämisen takia suostuin seksiin, koska en vaan osannut sanoa ei. Mutta jos tilanne oli toisin päin, jos en itse halunnut, niin sitä saatettiin kinuta minulta tai käännytellä minua tekemään jotain mitä en olisi halunnut tehdä. Ja kerron tässä vain hyvin vähän, koska vaikea aihe puhua. Manipulointia liittyi tähän myös narsistin taholta. Ajan kanssa pienensin muutenkin itseni siinä suhteessa, koska opin varomaan sanojani jne. koska riita ja hylkääminen saattoi tulla vain siitä, että halusin puhua. Mitään asioita ei tietenkään koskaan kunnolla puhuttu, ratkottu eikä selvitetty ja narsisti kertoi selvinneensä kaikista noista jutuista vaikka itse jäin vuosikausia miettimään ja vatvomaan asioita, joista ei saanut puhua. Keskustelin ammattilaisenkin kanssa. Edelleen seksuaalisesta väkivallasta on vaikea puhua. Vain läheisimmälle kaverille (terapeutin lisäksi) olen kertonut jotain enemmän ja hän on ymmärtänyt. Pahinta on ehdottomasti ollut vähättely tai syyllistäminen terveyden huollossa. Etenkin nainen nähdään helposti kokemukseni mukaan syyllisenä jos on kokenut seksuaalista väkivaltaa, koska asenne ilmapiiri on "mitäs on ottanut huonon miehen itselleen, eikä osaa pitää puoliaan" tms. Onneksi jotkut aniharvat terveydenhuollon ammattilaiset osasivat suhtautua asiaan oikein ja olivat puolellani, mutta se vaati kyllä sen, että itkin vastaanotolla lohduttomasti.

Kokemukseni mukaan uuteen suhteeseen ei kannata mennä liian nopeasti narsistin jälkeen. Itsellä on mennyt vuosia ja voi olla että vieläkin menee. Koen että uudessa suhteessa olisi tosi tärkeä kertoa, että on ollut tällainen narstistinen ja väkivaltainen suhde taustalla menemättä yksityiskohtiin ja katsoa ensin rauhassa miten toinen asiaan suhtautuu. Itselläni on käynyt niin, ettei joidenkin ole helppo käsitellä tämän tyyppisiä asioita, tai sitten pahimmillaan törmännyt uudestaan narsistiseen tyyppiin ja toinen ei juuri edes välitä. En suostuisi enää koskaan mihinkään muuhun kuin sitoutumaan aidosti empaattiseen ihmiseen, jonka kanssa vaikeistakin aiheista voisi puhua ja saisi tukea. Olen itse käsitellyt asioita pitkään, joten enää ei ole tarvetta vatvoa asiaa yksityiskohtia myöden uudestaan ja uudestaan, mutta yleisellä tasolla toisen on hyvä tietää. Senkin takia, että nämä traumat voivat aktivoitua sitten joissain ihmetilanteissa taas uudestaan ja tulevat itselleenkin puskista. Tämä on nyt vain tällaista omaa pohdintaani, täällä ei taidettu edes uudesta suhteesta puhua, mutta...
krassi

Viesti Kirjoittaja krassi »

Kirjoitan nyt yleisellä tasolla terveydenhuollosta. Tässäkin viestiketjussa tulee esiin se, että terveydenhuolto ei tunnista montaa ongelmaa. Niitä on mm. seksuaalinen hyväksikäyttö ja muu henkinen väkivalta. Syy laitetaan vieläkin usein naiselle.

Mediassa tuodaan monia epäkohtia esiin, mutta käytäntöön ne eivät ole vielä tulleet. Mediassa saatetaan kirjoittaa, että on menty eteenpäin henkisen väkivallan ja mielen ongelmien tunnistamisessa. Tästä saa väärän käsityksen. Luulee, ett todella asiat ovat parantuneet. Sitten kun kuuntelee muiden ongelmia tai itselle sattuu jotain, niin huomaa, että vieläkin uskotaan viime vuosisadan myytteihin.

Mitä enemmän olen perehtynyt terveydenhuollon suhtautumiseen muihin kuin puhtaasti fyysisiin, tavallisiin sairauksiin, sitä enemmän olen huomannut terveydenhuollon köykäiseksi ja välinpitämättömäksi. Meillä on vielä sellainen myytti, että luulemme terveydenhuoltoa paremmaksi kuin se on.
Dunya

Viesti Kirjoittaja Dunya »

Krassi, puhut totta!

Omakohtainen kokemukseni jätti avun hakemisesta oudon tunteen. Suhteen päätyttyä yhden kerran, minulla oli tappouhkaus tämän ihmisen taholta päällä. Tämä uhka oli todellinen. Elin jatkuva tutka päällä. Jätin autoa kahdella parkkipaikallani toiseen paikkaan, hiivin metsän viertä kotiin, haistelin rapussa ilmaa etsien jos hänen hajuvetensä leijuu siellä, jäin hissistä eri kerroksessa katsoen onko reitti selvä ja juoksin kotiin. Kammottavaa aikaa. Hän oli fantasioinut minulle miten hän odottaisi minua pimeässä olohuoneessa, sohvalla istuen. Toinen jalka toisen päällä, taputtaen sohvaa vierestään ja näyttäen että tulepa tänne. Elin järkyttävässä stressissä ja tämä alkoi näkymään. Kroppani oli aivan sekaisin. Minulla oli koko ajan kuukautiset. Tästä syystä menin lääkäriin. Otin itse puheeksi elämäntilanteeni. Lääkäri kysyi,oliko suhteessamme ollut väkivaltaa. Aloin itkemään. Sain vinkiksi hakeutua samana päivänä mielenterveysyksikkömme päivystykseen. Menin sinne. Mikä masentava paikka. Ulko-ovi oli lukossa. Soitin kelloa itkua pidätellen. Ovi avattiin ja sain puristettua itsestäni tulleen mielenterveyspäivystykseen. Minulle näytettiin tuoli millä odottaa. Viihtyvyyttä tuossa paikassa ei ollut. Eikä yksityisyyttä. Pääsin huoneeseen jossa oli kaksi naista. Kumpikaan ei esitellyt itseään. Toinen oli koneen takana, toinen istui minua vasta päätä. Purskahdin itkemään. Näille tuntemattomille nimettömille ihmisille selitin tilanteeni. En saanut tuolta käynniltä muuta kuin tiedon, että minuun otetaan yhteyttä kun minulle löytyy työntekijä. Lähdin hämmentyneenä ulos. Ensikäynti tuolle "omalle työntekijälleni" oli asteen parempi. Seuraavan ajan tullessa sain tekstiviestin hänen olevan sairas. Myöhemmin minulle tuli uusi aika tekstiviestillä. Sairastuin itse ja jouduin perumaan tämän. Jätin vastaajaviestin, että varaan uutta aikaa kun paranen. En koskaan tehnyt tätä eikä kukaan ottanut minuun enää ikinä yhteyttä. Myöhemmin katsoin Omakannasta tietojani. Lääkäri kenen luokse menin, ei ollut kirjoittanut sanaakaan kertomastani. Syy käynnille oli kuukautishäiriö. Mielenterveyspuolen tekstejä en löytänyt mistään. Päivystyskäynnillä toinen, mykkä nainen oli naputellut konetta koko käynnin ajan.

Itselleni jäi tästä tunne, että ihminen jätetään aika yksin tällaisessa kriisissä.
rikkimennyt

Viesti Kirjoittaja rikkimennyt »

Asia on juuri näin valitettavasti, kuten kaksi edellistä kuvaavat. Aika harvoin ihminen muutenkaan varmaan pystyy kertomaan itse suoraan kokemastaan väkivallasta. Ja sitten terveydenhuollossa ajatellaan, että väkivalta on pelkästään jotain selkeitä mustelmia ja fyysisiä vammoja. Vaikka hälytyskellojen pitäisi soida, jos ihminen on itkuinen ja masentunut tai hakee vaikkapa toistuvasti apua erilaisiin vaivoihin tai kipuihin. Myös henkisen väkivallan oire voi olla kummalliset kiputilat kehossa, jatkuva sairastelu tms. Narsistinen ihminen kun oikeasti sairastuttaa ihmisen kokonaisvaltaisesti. Ihminen joutuu elämään siinä jatkuvassa stressissä, että mitä tapahtuu seuraavaksi. Narsisti ei myöskään oikeasti välitä yhtään kumppanistaan, joten uhri kokee jatkuvasti olonsa maailman paskimmaksi ihmiseksi ja toisaalta täysin esineeksi. Ja sitten kun siinä viimeisillä voimillaan yrittää hakea apua terveydenhuollon ammattilaiselta ja saa osakseen vaan kylmää ja tunteetonta kohtelua niin kyllähän se pahentaa oloa entisestään ja syventää traumaa. Olen kiitollinen niille jotka kuuntelivat ja terapeutilleni, joka ei vähätellyt. Edelleen on korkea kynnys muuten nostaa esiin tätä vaikeaa parisuhdekokemusta missään terveydenhuollossa kun pelkää ettei taaskaan ymmärretä.
Vastaa Viestiin