Olenko narsistin kanssa? Oon tosi hämmentynyt

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
T456T

Olenko narsistin kanssa? Oon tosi hämmentynyt

Viesti Kirjoittaja T456T »

Suhteemme ei ole kestänyt kauaa ja nyt ollaan tilanteessa, että "ero" on tullut, mutta kuulemma voimme tapailla.
Kerron nyt minkä takia tähän on päädytty.

Hän vaikutti ihanalta, hurmaavalta, otti huomioon ja antoi hellyyttä.
Hän vaikutti hyvältä mieheltä ja normaalilta.
Puhui kaikesta niin, että tästä voisi oikeasti tulla jotain suurta.

Heti alkuun hänestä tuntui, että olen vienyt "jalat alta" eikä ole ikinä tuntenut mitään tälläistä kenenkään kanssa.
Halusi tulevaisuudessa muuttaa yhteen (vielä suht pian), mutta sitä ei kuitenkaan keretty toteuttaa.
Halusi minun kanssani kaiken, lapsia ja mennä naimisiin vaikka ei ikinä ennen ole tälläisiä kenenkään kanssa miettinyt vaikka on ollut todella pitkässä suhteessa aiemmin.

Hän kertoi aika alussa, että on selannut minun kaikki sosiaaliset mediat läpi tarkasti, koska "haluaa tietää kenen kanssa seurustelee".
Sitten alkoi rajoittaminen, minun piti alkaa poistamaan sosiaalisestamediasta ihmisiä ketä hän ei halunnut, että siellä on enkä saanut uusia tuttavuuksia lisäillä myöskään. Kyttäsi minun sosiaalisen median seuraaja määriä ja huomautti jos ne olivat muuttuneet ja syytti minua siitä ja olen epäkunnioittava häntä kohtaan jos lisäsin sinne jonkun.
Tyhmänä lähdin tähän mukaan ja poistelin ihmisiä ja estin tms.
Sitten viihteellä ollessa jos satuin puhumaan edes vastakkaiselle sukupuolelle niin en kunnioita häntä ja en tajua mitä he minusta haluaa ja loppujen lopuksi se oli minun syy jos joku puhuu edes minulle.
En saanut edes halata omia kavereita jotka on vastakkaista sukupuolta, koska ei hänkään niin tee.
Eikä hän ikinä edes puhu kenellekään.

Jos olin humalassa ja hänen mielestään "liian humalassa" niin sekin oli väärin, jos laitoin viestiä kun olin jossain niin kaikki viestit käännettiin minua vastaan ja syytettiin siitä, että olen tarkoittanut sitä, että haluan pettää häntä.
Hän soitteli ja laitteli itse viestiä minun ollessa viihteellä kaverien kanssa ja joka seuraava aamu oli kamala, koska minua syytettiin kaikesta ja haluttiin erota, koska en "ymmärrä häntä ja hänen pointtejaan" vaikka mitään oikeasti vakavaa ei ole sattunut ikinä.

Hän itse on käynyt monen päivän reissuilla ystävien kanssa ja kertonut kuinka hän ei ole siellä tehnyt asioita x, että minulla olisi hyvä olo, mutta minä jatkuvasti loukkaan häntä omilla tekemisillä vaikka hän vain ajattelee minua ja minun parasta.

Hän yhden viikon aikana sanoi minulle varmaan kolme kertaa ettei hän kykene olemaan minun kanssani suhteessa, koska olen "tälläinen" ihminen. En vieläkään tiedä millainen, koska ainut selitys on se, että en ymmärrä hänen pointtejaan enkä edes yritä ymmärtää hänen mielestään.

Nyt hänen viimeisimmän reissun aikana kävin viihteellä ystävieni kanssa, seuraavana päivänä yritin soittaa hänelle, koska tiesin, että se on hänelle todella kamala asia kun olen ollut pitämässä hauskaa.
Hän jätti minut, koska "en jaksa tollasta käytöstä", "oot aina liian humalassa", "et ymmärrä miten sun käyttäytyminen näyttäytyy minulle", "et edes halua ymmärtää minua", "sinun päässä on jotain vikaa", "kaikki asiat on vaan sun omassa päässä ja keksit asioita", "nyt on liian myöhäistä enää yrittää parantaa mitään".
Lopulta hän kuitenkin sanoi, että haluaisi kuitenkin minun kanssani "tapailla" ja katsoa, että onnistuuko tämä.
Miten ihminen joka jättää, haluaa kuitenkin tapailla?
Oon erittäin hämmentynyt ja monesti jo kyseenalaistanut itseäni, että olenko minä ymmärtänyt jotain väärin ja olenko oikeasti tehnyt jotain?

Miltä tämä kuulostaa teidän mielestä?
Dunya

Re: Olenko narsistin kanssa? Oon tosi hämmentynyt

Viesti Kirjoittaja Dunya »

Suoraan sanottuna: kamalalta. Kun hän avaa sinulle oven, sanoisin että juokse. Se että jäät tuohon suhteeseen, ei mitä todennäköisimmin tule muuttumaan tulevaisuudessa terveeksi. Kertomassasi on tosi paljo samaa mitä minä olen kokenut ja se muuttui vain raffimmaksi. Mukaan tuli väkivalta sen kaikissa muodoissa. Se että henkilö ei kunnioita ketään, näkyy myös parisuhteessa.

Nuo ihanat ylisanat ja siitä hetken päästä tiputus kuoppaan missä oletkin maailman tyhmin - tuttua. Tuo, että sinulle ei kannata puhua koska olet niin lapsellinen ettei aivosi yksinkertaisesti riitä tämän tason ajatteluun - tuttua. Somen seuraaminen - tuttua. Minulla tuo meni siihen että hän laittoi veitsen eteensä ja sanoi että puhelin tänne. Hän tutki koko puhelimeni ja teki sen todella taitavasti. Siten, etten itse osaisi edes tutkia kenenkään puhelinta. Hän kävi esim. kuvagalleriani läpi ja kysyi joistain kuvista että kuka tämän on lähettänyt jne. Haluatko tätä? Minä en ikinä uskonut että kokisin mitään tällaista. Olen ihan fiksu normaali nainen. Ja sitten olin tässä tilanteessa. Hän myös seurasi esim. Facebookiani. Hän saattoi riehaantua jos hän näki että minulla oli vaikka 46 tykkäystä joista 10 sydäntä ja loput peukkuja. Hän avasi listan ja jos hän näki vain 9 sydäntä, hän oletti että 10. on mieheltä jonka olen pyytänyt estämään tämän henkilön ja olen huora joka pettää häntä. Kun sanoin että tämä sydän on hänen siskoltaan joka on estänyt veljensä, hän leppyi muttei pyytänyt anteeksi. Minun tuli lepytellä hänet koska hän oli henkisesti niin väsynyt minuun. Minuun, joka en ollut tehnyt mitään. Mutta hän itse oli tehnyt kamalia minulle.

Sinun kirjeesi kuulostaa monin osin niin väärältä. Usko minua, tämä mies ei lopeta suhdetta sinuun vaan kaikki nuo toimet ovat hänen sairas tapa testata että kuinka alas laitat omat rajasi. Ja niitä hän tulee testaamaan. Tällaisessa suhteessa eksyy omasta itsestään. Rakkautta tuo ei hänen puolelta ole vaan hänen tapansa olla olemassa. Olet hänelle peili josta hän tankkaa. Hän elää toisten reaktioista ja hänelle on ruokaa sekä negatiiviset että positiiviset reaktiot.

Kun suhteenne on alussa, kannustan suoraan jatkamaan elämääsi. Pääset paljon vähemmillä vaurioilla. Anteeksi näin suorat sanat mutta en voi kannustaa ketään jäämään tuollaiseen suhteeseen missä toinen polkee rankasti "rakastaan" alas päin. Tuo että hän ohjailee sinua miten olla muiden kanssa tekemisissä ja pelottelee sinua sillä, ettet ymmärrä toisten vääriä tarkoitusperiä ja hän vain viisaampana ihmisenä suojelee sinua, on väärin. Se on väkivaltaa.
T456T

Mä tiedän ettei minun pitäisi jäädä vaan lähteä pois.
En vaan osaa sanoa miksi haluaisin silti jäädä? Oon oikeesti aiemmin ajatellut olevani ihminen joka ei katsoisi tuollaista kontrollointia ja oon lopettanut tälläiset hommat heti kättelyssä.
Mikä nyt saa minut tälläistä katsomaan?

Nyt ollaan siinä tilanteessa, että ollaan puhuttu tästä "tapailu" asiasta.
Kuulemma jatkettaisiin samalla tavalla, kun oltaisiin suhteessa, mutta mitään ei minnekään julkisesti laiteta (en tiedä miksi, en usko hänellä olevan muita), syyksi sanoi, että on noloa koska jos tulee taas tilanne missä jättää tms niin se näkyy kaikille, että pompotetaan asiaa.
Ei saa tapailla muita tietenkään vaikka minun mielestä tapailu on juurikin sitä, että siellä voi olla myös mahdollisesti muita ihmisiä ketä tapailla jos haluaa muutenhan tämä on parisuhde.
Haluaa kuulemma katsoa olenko sellainen ihminen kenen kanssa olla, koska häntä kaivertaa edelliset asiat mitä olen tehnyt "väärin".
Väärällä tarkoitan sitä, että olen puhunut vastakkaiselle sukupuolelle tai jopa halannut. Se ei ole ok.
Sanoi, että voi mennä pitkään ennen kun pääsee "yli" näistä asioista tai voi olla ettei pääse yli ja sitten on pakko erota lopullisesti.
Kuitenkin myönti, että hänellä on ymmärrysongelma eikä minulla, mutta anteeksi ei ole pyytänyt kertaakaan vaan antanut liudan selityksiä käytökselleen ja loppujen lopuksi kaivanut syyn minusta.
Myöskään hän ei ymmärrä sitä, miksi olen kysynyt niin usein haluaako hän olla minun kanssa, kun on ensin itse sanonut monesti ettei halua. Häntä ärsyttää se että kyselen sitä enkä usko, kun sanoo että haluaa. Se loukkaa häntä kuulemma.
Hän ei ymmärrä miksi takerrun mihinkään pieniinkin sanoihin mitä hän on sanonut vaikka olen niistä vitsaillut ihan huumorilla, mutta hän ei ole ymmärtänyt, että en ole tosissaan. Miten ei voi ymmärtää jos nauraa itsekin asialle?
Dunya

Toksinen suhde on erittäin koukuttava. Olet kuullut myös ylisanoja itsestäsi ja sitä, miten ihmeellinen nainen olet. Olet kuullut kuinka toinen haluaa jakaa koko elämänsä kanssasi ja palvoo maata jalkojesi alla. Eihän tämä ihminen dissannut sinua heti alussa. Olisit tuolloin luultavammin todennut että mikä juntti ja jatkanut elämääsi. Olet nähnyt hänen ihanan puolensa alkuun ja koska olet nähnyt tämän, toivo pitää suhteessa silloin kun se on täyttä helvettiä. Nämä tällaiset osaavat olla todella, todella hyviä manipuloimaan ja silloinkin kun he ovat hirviöitä, he osaavat olla hyvin vetoavia.

Hyvin pian tällaisissa suhteissa huomaa, että heidän ääni hiipii sisääsi omaa ääntäsi isommaksi. Kun sinun tekee mieli tehdä jotain, mistä sinulle tulee hyvä mieli, alatkin miettimään että mitä tämä henkilö on tästä mieltä. Et uskalla kertoa ehkä suunnitelmiasi. Mieleen hiipii ajatus siitäkin että jos tekee eikä kerro asiaa... Elämä tällaisen ihmisen kanssa on enemmän ja vähemmän jatkuvasti kuin miinakentällä. Välillä on hyviä jaksoja jolloin oikein tankkaa sitä ihanaa. Ja sitten taas rysähtää. Jossain vaiheessa huomaa, että on onnellinen jostain pienestä kauniista mitä toiselta saa. Vähän kuin leivänmurusia.

Minun tapauksessani hän ei halunnut olla kanssani fb-kaveri. Kun kirjoitin jotain hänen seinälleen, hän sylkäisi minulle että miksi tein sen ja haluanko että hän estää minut. En olisi odottanut ihan tuollaista reaktiota. Hän kyllä itse kirjoitti minun someeni. Instagram-kavereiksi hän suostui. Myöhemmin minulle paljastui että hänellä oli ollut suhde selkäni takana.

Tuo miten hän on laittanut sinut ikään kuin koeajalle katsoakseen että muututko hänen toivomallaan tavalla ja ette ole parisuhteessa mutta tapailette, kuulostaa kokonaisuudessaan oudolta. Ja hän ilmeisesti odottaa, että olet lojaali hänelle ja seuraat hänen sanaansa. Tuossa on monella tasolla vahvaa kontrollointia hänen suunnaltaan.

Ymmärrän sen, että vaikka aivoilla ajateltuna miettii, että suhde tulee lopettaa, sydämen ei halua tätä samaa. Minun suhteeni oli kokonaisuudessaan aivan kammottava ja lähdin siitä pois ainakin sen seitsemän kertaa. Aina hän jollain tavalla sai minut jatkamaan suhdetta ja kokemaan että me olemme tarkoitettu olemaan yhdessä ja näin se vain tulee olemaan. Vaikka hän tekisi mitä.

Kaikesta mitä kirjoitat, näkyy se että teidän suhteessa toinen antaa ja toinen ottaa. Toisella on rajat ja säännöt ja toisella ei. Olenko oikeassa?

Hienoa että olet alkanut miettimään, mitä tehdä ja myös sitä että miksi se tuntuu vaikealta. Hyvä että kirjoitit tänne. :)
Gilda

Viesti Kirjoittaja Gilda »

Hei, tässä pari ajatusta aloittajan kiperään tilanteeseen. Aloittaja kirjoittaa:

"Hän yhden viikon aikana sanoi minulle varmaan kolme kertaa ettei hän kykene olemaan minun kanssani suhteessa, koska olen "tälläinen" ihminen." Ja:
"Haluaa kuulemma katsoa olenko sellainen ihminen kenen kanssa olla, koska häntä kaivertaa edelliset asiat mitä olen tehnyt "väärin"."

Itse tein vastaavassa tilanteessa niin, että käänsin vastuun suhteen jatkamisesta pois itseltäni. Kun toinen sanoo olevansa epätietoinen, hänelle voi tarjota miettimisaikaa.
Kun kumppani sanoo, ettei tiedä haluaako jatkaa suhdetta, hänelle voi sanoa, esimerkiksi:

"No hyvä, kun kerrot. Olenkin nähnyt, että jokin sinun mieltäsi painaa. Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että kannattaa miettiä asioita kunnolla ennen kuin ryhtyy uudelleen suhteeseen. Asia on meille kummallekin tärkeä ja sitä on syytä rauhassa kypsytellä. En halua häiritä pohdintaasi. Ehdotan, että teemme niin, että mietit asiaa kaikessa rauhassa itseksesi ja ehkä tapailet muitakin. Otat yhteyttä minuun vasta siinä tapauksessa, että harkintasi tuloksena tiedät haluavasi olla kanssani. Jos fb-sivuni häiritsee sinua, jätä katsomatta. Poistan sinut sieltä, jos arvelet, että siitä on apua miettiessäsi mahdollisen suhteemme jatkoa."

Kun kumppani syyttää pettämisestä, X:n, jne. kanssa, se kannattaa keskustella tarkemmin läpi. Ennen kuin mitään muuta tekee tai sanoo, kumppanille on syytä esittää tarkentavia lisäkysymyksiä siitä, miten hänen mainitsemansa pettäminen käytännössä tapahtui. Eli, kumppani, joka haluaa heittää toisen päälle epämääräisen pettämissyytöksen, ei saa aikaan kiistaa siitä onko pettäminen tapahtunut vai ei, vaan, hän joutuu tekemään selkoa kuvittelemansa pettämistapahtuman intiimeistä yksityiskohdista.
Keskustelun jatkaminen tästä näkökulmasta ei kiinnosta useinkaan syytöksen heittäjää, joka haluaa vain alistaa toisen puolustusasemaan.

Paras vaihtoehto olisi tietenkin välttää kaikki kiistat ex-kumppanin kanssa panemalla kaikki vuorovaikutus poikki tällaisen suhteen jälkeen. Ystävä ei koskaan käyttäydy aloittajan kuvaamilla tavoilla, joten ystävyys on myös mahdoton ajatus.
Nathalie

Viesti Kirjoittaja Nathalie »

Olisinpa itse löytänyt tämän keskustelufoorumin suhteemme alussa ja saanut täältä tukea, niin olisin varmaan saanut voimia vaan kävellä pois taakse katsomatta. Olisinpa tajunnut, että kaikki hänen puheet esim siitä miten tulen katumaan jos lähden, miten kukaan ei tule huolimaan minua, miten en saa ottaa ketään toista jos erotaan ym olivat vain valhetta ja uhkailua. Neuvoisin sinua lähtemään vielä kun et ole niin syvällä kaikessa. Meillä on nyt lapset ym ja lähteminen tuntuu täysin mahdottomalta enää.
T456T

Tämä on edelleen hämmentävää.
Nyt asiat on meillä hyvin tai "hyvin".
Hän ei vaan luota minuun ja siksi emme ole kirjaimellisesti parisuhteessa vaan tapailemme.
En tiedä, mutta nyt hän on ollut normaali ja meillä on aidosti hauskaa yhdessä.
Voiko olla, että kuvittelen tai ajattelen liikaa?
Toisaalta tämä "tapailu" merkitys ahdistaa minua, koska tuntuu että hän pitää minua löysässä hirressä ja kohta sanoo etten ole hänelle se oikea. Se pelottaa mua aivan älyttömästi.
Jostain syystä tuntuu, että mun pitäisi anella häneltä huomiota tai jotain vaikka hän kyllä huomioi mutta ei samalla tavalla kuin ennen.
On kyllä muistuttanut siitä, että vein häneltä jalat alta ensitapaamisella jne, mutta sitten minä muka toin hänet sieltä rytinällä alas, koska "tein asioita" josta hän ei pitänyt.
Ja sen takia hän ei uskalla olla niin vakavissaan kanssani.
En yhtään tiedä mitä tapahtuu nyt.
Dunya

Toksisen ihmisen kanssa suhteessa ollessa voi aika usein olla niin, että suhde kiertää isoa kehää. Sama toistuu. On ihanaa, siitä pikku hiljaa alkaa olemaan tunne että kohta tapahtuu ja sitten alkaakin rytisemään. Kun on ihanaa, on todella ihanaa. Ja sitten kun on kamalaa, se on jotain aivan kammottavaa. Olin itse aivan järkyttävässä suhteessa ja sen myrkyllisyyden ansiosta jumitin siinä. Olen ollut aikaisemminkin suhteissa enkä olisi ikinä ikimaailmassa hyväksynyt keneltäkään muulta sellaista käytöstä kuin mitä tältä nielin. Tiedän että sinäkin siellä tekstien takana olet älykäs, empaattinen ja toisia huomioiva ihminen.

Teidän suhteenne varmaan jatkuu, mutta neuvon sinua laittamaan eteesi jonkin määräpäivämäärän. Esim. "katson tätä vielä eteen päin mutta jos tämä on samanlaista 3kk päästä, lopetan tämän". Älä laita tätä rajaa liian pitkälle sillä mitä pidempään altistut myrkylliselle ihmiselle, sen pidempään siitä jaloilleen pääsy vie.

Sinä näet hienosti, kuinka hän kippaa väärällä tavalla sinun hartioillesi näitä omia kokemuksiaan joissa olet tehnyt "väärin". Tuo ei ole tervettä että hän pyrkii muuttamaan sinua. Aikuinen ihminen toimii omista saappaista käsin. Jos uudella tuttavuudella on tapoja, tottumuksia, arvoja tai asenteita joita hän ei allekirjoita, hän miettii voiko tulla toimeen niiden kanssa. Hän saattaa ottaa puheeksi asian, mutta toisella tavalla. Ei niin että "kun muutut rakastan sua ja jatkan sun kanssa". Tällaiset ihmiset ovat sokeita itselleen. Tulet näkemään tämän. Kun hän käyttäytyy näin karkeasti kanssasi, ja sanot siitä hänelle, hän ei tule ymmärtämään mitä tarkoitat. Hänhän antaa omasta persoonastaan aika ikävän kuvan käytöksellään ja puheillaan. Hän kontrolloi, on empatiakyvytön ladellessaan näitä "totuuksia" ja näyttää kuinka on valmis menettämään sinut, "sen ihmisen jonka kanssa koki jotain mitä ei ole koskaan kokenut". Ja näetkö, että sinä et kippaa hänen "vääriä" toimintatapoja hänen harteilleen? Sinä mietit niitä itseksesi. Ja jos yrittäisit tehdä saman hänelle mitä hän tekee sinulle, hän ei mitä todennäköisemmin hyväksyisi tätä vaan sitten olisit todella ärsyttävä, lapsellinen ja sellainen kenen kanssa oikeastaan ei voi keskustella hänen tasollaan. Saatat jatkossa tulla huomaan sen, kuinka tällainen myrkkyinen ihminen väistelee keskustelua kuin ruttoa. Et saa lopulta häneltä järkeviä vastauksia juuri mihinkään. Hänen keskustelu on häneltä sinulle, mutta aitoon vuorovaikutukseen hän ei pysty. Hänen keskustelun taso on lapsellinen ja toisia syyttelevä. Kun hän hermostuu, saatat nähdä tämän todella selvästi ja miettiä että pienet lapsetkin osaavat paremmin. Saatat ehkä huomata tulevaisuudessa myös sen, että monet hänen sanoistaan ovatkin niitä joita sinä voisit sanoa hänelle. "Olen sata kertaa parempi kuin sinä" tai "Et ansaitse minua etkä edes kuulla ääntäni" voisikin olla sinun suustasi hänelle jos käyttäisit tällaista toimintatapaa. Tällaisen ihmisen kanssa suhteessa ollessa teistä tulee toinen toistenne omituisia peilejä jossa hän syyttää sinua ja yrität heitellä vastapallona näitä epäreiluja syytöksiä takaisin.

You tubessa on monia tosi hyviä videoita tähän aiheeseen liittyen. Omia suosikkejani on Dr. Ramani ja Surviving Narcissism. Heidän videonsa ovat sopivan mittaisia ja niistä saa todella hyvin tietoa. Tieto aiheesta on sinulle, psyykkeellesi ja sielusi suojaamiseksi enemmän kuin hyvä asia. FB.ssa on aktiivinen ryhmä, taisi olla nimeltään "tukiryhmä narsismin uhreille". Se auttoi minua jossain vaiheessa todella paljon.
T456T

En uskalla fb liittyä mihinkään ryhmiin kun pelottaa, että hän jostain saisi tietää siitä. Ehkä joskus uskallan.

Olen tässä miettinyt päänipuhki, että entä jos itse vain ylireagoin näihin asioihin? Entä jos hän ei olekaan niin kontrolloiva kun olen ymmärtänyt?
Minulla on erittäin ailahtelevat tunteet tästä tilanteesta mikä on nyt päällä.
Tuntuu, että puhuisin kuin ilmalle, kun yritän selittää ettei minun tekemisissä ole ollut mitään häntä loukkaavaa tai mitään sellaista, että haluaisin jotain muita ihmisiä, mutta hän ei ymmärrä yhtään.
Ainut mitä hänestä saa irti on, että menee aikaa ennen kun pystyy luottamaan ja, että olen toistanut näitä "virheitä" liian monesti niin häntä tämän takia mietityttää tämä suhde.
Dunya

Voi ei T456T. :/

Tällaiset suhteet menevät ihon alle, vereen, luihin ja ytimiin. Ihan jokaisen sopukkaan meissä. Ja vähitellen ne imevät mukanaan täyttäen koko päivän ja suurimmaksi osaksi päivän ajatuksemmekin. Näihin suhteisiin kuuluu suuret tunteet, mutta kuluttavalla tavalla. Epätoivo, ailahtelevuus.. Välillä on aivan valmis laittamaan kirjan kannet kiinni ja seuraavassa hetkessä pelkää että menettää kaiken. Miettii, että toisella on pakko olla joku järki hänen käytöksessään ja "ei tämä ole ehkä niin paha, ehkä ylireagoin".

Älä hukkaa omaa ääntäsi. Älä hukkaa omaa ajatteluasi. Älä hukkaa itseäsi. Mitä luultavammin olet ollut aikaisemminkin suhteessa ja siinä ei ehkä ollut tällaisia mausteita. Luota itseesi. Luota omiin tunteisiisi ja intuitioosi. Älä anna manipuloida itseäsi tai muuttaa sinun totuuttasi. Pidä rajasi kunnossa.

Kerrot että kun yrität selittää hänelle omia ajatuksiasi ja tuntemuksiasi hänen syytöksiinsä, on kuin puhuisit ilmalle. Toksiset ihmiset eivät ymmärrä. Eikä heitä itse asiassa edes kiinnosta sinun ajatukset. Tärkeintä olisi, että vain toimisit kuten he näkevät parhaaksi. Ja kun toimit näin, löytyy jokin toinen syy mistä olla suuttunut. Nämä ihmiset ovat herkästi ärtyviä ja aina vihaisia jollekin jostain. Minä sanoin monta kertaa omassa sairastuttavassa suhteessani, että puukin kuuntelee minua enemmän kuin hän. Tuo on todella turhauttavaa.

Kuten ehkä huomaat, varot jo häntä. Pelkäät, miten hän reagoisi jos hän näkisi että olet liittynyt netissä tiettyyn ryhmään. Nämäkin tuntemukset kertovat sinulle paljon. Totuus on, että tällaisissa suhteissa ei saa olla oma itsensä. :( Se on paradoksaalista; he sanovat että he nimenomaa rakastuivat meihin sellaisina kuin olemme ja sitten he haluavat alkaa muuttamaan ja määrittelemään meitä.

Pidä huolta itsestäsi. <3
Vastaa Viestiin