Liioittelenko vai osuiko kohdalle paska mutsi

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: NinniAnniina, Karju

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Johanna2020

Liioittelenko vai osuiko kohdalle paska mutsi

Viesti Kirjoittaja Johanna2020 »

Voisin kirjoittaa romaanin, mutta se ei ehkä tänne kuulu. Joten luetteloin joitakin asioita äidistäni. Onko hän narsistinen?
Sain isänäidiltä tyynyn, jota ihailin monasti. Siinä oli hevosia, koiria ja ihana punainen väri. Äiti inhosi anoppiaan. Kun tulin koulusta, äiti oli repinyt tyynyn ja käyttänyt täytteet toiseen. Rakastin yhtä nallea niin, että se kului, kuten tyypillistä. Kun etsin sitä, selvisi että se on poltettu. Jotkut lempivaatteeni, joista äiti ei tykännyt, katosivat kun olin teini. Kun olin noin 2-3 vuotias, äiti ei halunnut antaa minun syödä itse, koska sotkin. Muistan miten naapurin äiti-ihminen yritti sanoa, että anna tytön syödä itse. Häpesin jo ihan kamalasti tuota syöttämistä.
Olin lähes kympin oppilas ja luokan paras, mutta moitteet tuli, kun koe tippui 9,5:een tai 10-:kseen. Kesällä piti lukea koulukirjoja, kun ei ollut täydellistä. Kirjastokortti otettiin pois. Luin salaa kirjoja, ja isän serkku lainasi pimeää tavaraa :D . Sukulaisille hän kyllä kerskui minulla. Kavereita äidillä ei ollut. Ja suvun kanssakin syttyi riitoja tämän tästä. Isän kaverit vaimoineen kävi kerran, ei toista.
Jos kaverini soitti (lankapuhelin), äiti ei aina "muistanut siitä mainita". Yllättäen hän myös joskys vastasi puhelimeen minun nimelläni, ilmeisesti vahingossa. Mitä sitten ajattelikaan. Hän myös opetti monia kertoja, miten kehenkään kaveriin ei voi luottaa, kaikki ovat lopulta vaan kateellisia, vain äitiin voi luottaa. Ei myöskään miehiin, ne olivat kaikki hirviöitä pohjimmiltaan. Jos itkin elokuvaa telkkarista katsoessani, tuli hirveät haukut. "Mitä sä tollasta parut. Oletko järjiltäsi. Onpa hermosi heikot." Olin kovin herkkä tenava, mollissa lauletut lastenlaulutkin tuottivat surua. Opin kyllä piilottamaan kyyneleet myöhemmin.
Murrosiässä alkoi jatkuva ulkonäön arvostelu. Olin luinen solisluut ikävästi näkyvissä, luiska otsa, huono ryhti, enkä siis niin kaunis kuin hän: "Minusta miehet tykkäävät."
Tietysti hän kertoi nuoruuden suosiostaan ja hienoista vaatteistaan, vähintään pari kertaa viikossa, niin kauan kuin asuin kotona. Joka päivä hän myös kertoi miten paljon töitä hän oli tehnyt. Oli kotirouvana koko ikänsä. Kun isän sisar joskus sukujuhlissa mainitsi, että "et käy töissä, oletko ajatellut.." Äiti sai parin viikon raivarit. Väärässä hän ei ollut myöskään koskaan.
Toki opin olemaan kertomatta asioistani, kun tuli vaan lisää turpaan, eikä empatiaa. Kirjoja lukemalla saatoin oppia ihmisistä paljon. Minulla oli onni saada hyviä ystäviä kouluvuosina. Ja purin tuskaa kirjoittamalla päiväkirjoja, jotka sitten poltin Ne piti kätkeä ovelasti, sillä laatikkoihini murtauduttiin. Kaiken arvostelun olisi luullut tuhoavan minäkuvaani, mutta kieltäydyin uskomasta että olisin ruma. En myöskään valinnut miellyttämistä, jonka suurin osa narstien lapsista valitsee. Riitelin, tappelin, joka päivä jostain. Lukiovuodet olivat yhtä asemasotaa.
Arvatenkin hän flirttaili poikakavereilleni. Jonkinlainen farssin huippu on se, että jaksoipa vielä mummonakin flirttailla tyttärieni poikakavereille. Toki myös naapurin mummojen miehille ja kas, vielä 80-vuotiaana hän on ajautunut tulisiin riitoihin kateellisten naisten kanssa. Ja miehet kehuvat hänen pulliaan :lol:
Itsetuntoni ei kai mennyt aivan rusinaksi, mutta nyt itsekin jo kypsähkössä iässä, olen miettinyt onko sittenkin jotain hajalla ja olenko vauroitunut. Parisuhteeni ovat hajonneet. Minä lähden aina. Olen valikoinut myös aika tunnekylmiä kumppaneita, tai sitten olen omalla käytöksellä tunkenut heidät siihen muottiin. En osaa tulla rakastetuksi? Isä oli mahdollisesti epävakaa persoona. Matkatöissä ja harvoin kotona. Karkasi. Kun kävi kotona, seurasi kauheita riitoja. Äiti kontrolloi kotia yksinteoin. Mistä esimerkki: hän vihasi ovia ja poistatti ne. Isä valehteli ja kertoi olemattomia juttuja solkenaan, hääräsi salaa kaikkea mahdollista, joista joskus jäi kiinni. Opasti minuakin nuorempana:"Miksi riitelet äidin kanssa, kun se ei ikinä johda mihinkään. Sano vaan joo joo, ja tee sitten mitä haluat." Isä kyllä piti minua ihmeellisenä olentona, kiitos siitä. Mutta sellaista isällistä turvaa ei kyllä ollut. Isän raivo ja kiukku nousivat yhtäkkiä ja pelottivat äitiäkin. Isä kyllä pyyteli anteeksi, sovitteli ja hyvitteli, myöhemmin. Mitään väkivaltaa ei kotona ollut, eikä alkoholihässäkkää, vain jatkuva henkien taistelu ja rivakkaa riitelyä.
Vielä yksi asia. Äitini on ollut koko ikänsä "ihan hirveän sairas". En muista päivää, jolloin ei jostain olisi sattunut. Ja jos joku sairastui, hän todisti kyllä olevansa sairaampi! Kun isä oli saattohoidossa, piti äiti lähteä kuolinvuoteelta viemään kotiin, kun hänen oli huono olla siinä tuolissa. Isä sitten kuoli yksin. Syytän tästä kyllä itseäni. Olin niin uupunut siihen vitinään, olin munaton, halusin taas karkuun ahdistusta, että menin suostumaan äidin pyyntöön lähteä. Vanhemmiten olen kas lopettanut vääntämisen, kuuntelen vain. Väistän ongelmia.
Jos joku tämän purskautuksen jaksoi lukea, niin olisi kiva kuulla, onko minulla mahdollisuus vielä normalisoitua ja voidella tunnevammani? Vasta nyt on ollut aikaa pysähtyä ja ajatella - sitä oli niin kiire selviytyä ruuhkavuosista - kun lapset ovat jo maailmalla. Ja kaikki miehet exiä... ;)
Narsissimaalaus

Re: Liioittelenko vai osuiko kohdalle paska mutsi

Viesti Kirjoittaja Narsissimaalaus »

Johanna2020

Kun sulla on herännyt kysymys, voisko äitis olla narsistinen, se varmaan jo puhuu puolestaan. Monesti jää pohtimaan liikaa, minkä diagnoosin alle kukakin kuuluu. Tottakai sen nimeäminen voi auttaa paljonkin, mutta tärkeämpää on ehkä kysyä, kuinka minua kohdeltiin/kohdellaan?
Kyllä mulle kuulostaa et vakavasti narsistinen ihminen on kyseessä. Kaikesta kuvailemastasi huokuu kateus (mm. rikkoo lapselle rakkaita asioita, vain empatiakyvytöntä ihminen voi tehdä niin) ja heikko oman arvontunto (mm.jatkuva tarve nostaa itsensä muiden yläpuolelle).

Lohdun sanaa; mahdollisuus eheytyä on niin kauan kun elät. Pelkkä aika sitä kaikkea tuskin korjaa. Koska tunnevammat syntyy vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa, ne myös eheytyy vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa. Tarviit (jokainen vastaavaa kokenut tarvitsee) siis luotettavia ja aidosti rakkaudellisia ihmisiä tueksi matkalle.
Täältä lähetän lämpöä ♥️
Hubertuss

Re: Liioittelenko vai osuiko kohdalle paska mutsi

Viesti Kirjoittaja Hubertuss »

Jos tunnet että kärsit tai olet kärsinyt narsismista voit aina itse mennä terapiaan jossa voi selvitä montakin asiaa.
Vastaa Viestiin