Narsisti työpaikalla - mistä tunnistat ilmiön?

Työpaikoilla narsistit ovat suurena rasitteena työyhteisölle. Onko sinulla tarina kerrottavana?

Valvojat: Karju, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Hiirihaukka
Viesti:

Narsisti työpaikalla - mistä tunnistat ilmiön?

Viesti Kirjoittaja Hiirihaukka »

Olen tutkinut ison nipun työyhteisöjä, joissa on ollut selkeitä viitteitä tai vahvaa epäilystä persoonallisuushäiriöisen ihmisen vaikutuksesta. On ollut karua huomata, kuinka työyhteisössä alaiset syyttävät esimiehiä "mitääntekemättömyydestä" ja samalla esimiehet ovat kertoneet etteivät ole ymmärtäneet asiaa oikein, tai eivät ole osanneet reagoida asiaan. Miksi?

Fakta on, että suuri osa työpaikkakiusaamisesta ei ole millään tavalla liitoksissa persoonallisuushäiriöihin. Toinen fakta on myös, että Suomi on Euroopan kärkimaita työpaikkakiusaamisessa. Asiaa ei osata ottaa puheeksi Suomessa eikä asiaan osata reagoida millään lailla. Olin puhumassa mielenterveysmessuilla Wanhassa Satamassa reilu kuukausi sitten. Sieltä törmäsin jälleen kysymykseen "Mistä mä sitten tiedän onko meillä narsisti vai ihan perinteinen, suomalainen hölmö?"

Kaikessa yksinkertaisuudessaan asia on ratkaistavissa yhdellä - selkeällä tavalla ja kysymyksellä. Narsistinen ihminen ei suostu tekemään/ei tee itselleen epäedullisia sopimuksia. Voitko sopia kilpakumppanisi kanssa siten, että sopimus pitää pääpiirteissään, suurissa linjoissa paikkansa myös jatkossa? Vai neuvottelutilanteessa hyökkääkö kilpakumppani silmille ja jyrää omaa kantaansa läpi kaikin mahdollisin keinoin kuuntelematta edes parempaa vaihtoehtoa? Tai kenties neuvottelupöydässä todetaan hymyillen "Kyllä, tämä on hyvä, kyllä sopii, tottakai!" ja heti kun neuvotteluhuoneen ovi on sulkeutunut - asia on unohtunut ja voi toimia miten haluaa?

Pahinta tuhoa tekee narsisti työyhteisön perämiehenä. Lue lisää blogistani: http://markuslustig.com/narsisti-tyoyht ... ramiehena/
Ystävällisesti,

Markus Lustig
Työympäristöongelmien asiantuntija

http://www.markuslustig.com
Cheguevara

Re: Narsisti työpaikalla - mistä tunnistat ilmiön?

Viesti Kirjoittaja Cheguevara »

Moi
olen tässä lueskellut viime aikoina kaikenlaista narsismista, koska uskon (ja olen uskonut pitkään), että työtoverini on narsisti (tai hänellä on ainakin voimakkaita narsistisia luonteenpiirteitä).
Ihan ensiksi kiitos Markukselle kaikista kirjoituksista koskien aihepiiriä, ne ovat auttaneet minua itseäni suuresti tämän asian työstämisessä.

Tässä viestissä on tuotu osuvasti esille se, miten tämä oma työtoverini juuri toimii eli hänen käyttäytymismallinsa on juurikin tuo "neuvottelupöydässä todetaan "kyllä sopii" ja heti kun neuvotteluhuoneen ovi on sulkeutunut - asia on unohtunut ja voi toimia miten haluaa"
Yksi merkki lisää itselle siitä, että pelisäännöt on narsismiin kallellaan...
t. minä vaan
Vastaa Viestiin