Ai siis sinun "puolestasi" peruttiin, kun vain oletettiin asioita? Ei huh huhhLydie kirjoitti: ↑12 Loka 2018, 21:55 Joo, tuo Krizzin mainitsema mummokortti on viuhunut täälläkin kun mummo oli vielä elossa. Ja silloin kun joskus aikoinaan sanoin, että en halua tulla jouluksi kotiin, niin tuli se "yhyy, mitä me tehdään sun lahjoille?", ja sitten viime hetkellä kutsu peruttiin kun olin jo kotipaikkakunnalla koska kuulemma jännittää minua niin paljon.

Muakin on nyt "kehoitettu" muuttamaan toiselle paikkakunnalle. Tätäkin tapahtui jo aiemmin, ja kun sanoin että muutan, niin silloin jotenkin ei "päästetty", häpäistiin ja haukuttiin vain. en oikeasti ees muista mitä silloin tapahtui, pyyhkiytynyt mielestä ihan kokonaan vaikka siitä on vain kuukausi tai kaksi aikaa...Harmaus kirjoitti: ↑12 Loka 2018, 17:05Sanallisesti just noin. Teoissa kans voi näkyä, käytännön esimerkkinä tilanne jossa narsku lupaa uhrille jotain mieleistä mistä on aiemmin tätä haukkunut, vaikkas "lähdetään johkin toivomaasi lomakohteeseen yhdessä" (luvataan suuria) mutta kun lähdön hetki koettaa niin narsku muuttaa suunnitelmia viime hetkellä ja jos lähtö on vielä mahdollinen, se päätyy johonkin semmoiseen paikkaan, joka on päällisin puolin vähän sinne päin mutta kaukana toivomastasi kohteesta (luodaan pettymys). Kaiken lisäksi narsku valittaa koko matkan ajan tai vaihtoehtoisesti syyttelee sua matkan pilaamisesta (rangaistaan että söit taas pajunköyttä). Sama tosin toistuu myös mm. lahjojen antamisessa, monessa parisuhteessa: rikkoo rajoja/loukkaa -> pyytää anteeksi -> kun on saanut sut takasin, oottaa hetken ja uusii kuvion. Vaikka kaikki tekee tätä joskus, narsistin kohdalla tietää millon se ei enää oo normaalia huolimattomuutta tai ajattelemattomuutta.NeitiK kirjoitti: Mulle tuli tästä mieleen sellainen tyyppi, joka vähän takakireän oloisesti, mutta kuitenkin pyrkien sovinnollisen oloiseksi pyytää, että kerrot hänelle tai selität tarkemmin miksi koet niin kuin koet tai teet niin kuin teet. Sitten kun selität, hän alkaa yksitellen poimia jokaisen kohdan selityksestäsi ja keksii miksi se tarkoittaa, että olet väärässä tai hullu tai tyhmä tai keskustelukelvoton.
Juuri tää.Mulla muuten tuli nyt kesällä ratkaiseva oivallus. Mut nimittäin kutsuttiin juhannukseksi suvun kanssa mökille, narsistin mökille siis.
Huomautin että edelliskesänä hän ehdotti minulle että nukkuisin autossa. Sitä edellisenä kesänä grillausmökissä! On siis iso huvila ja kaikille muille on tilaa.
Arvatenkin, kielsi täysin sanoneen! Sen jälkeen kun vähän yritin höystää totuutta esiin, niin käänsi sen näin: "Sinä vain et osaa pitää puoliasi". Siis ensin gaslighting, sitten blame-shifting. Klassista!![]()
Sillon kun itsenäistymiseni oli vielä alkutaipaleella, äitini teki tota paljon. "Painu omaan kämppääs jos pitää olla tommonen räyhä tai muuten..." ja sitten kun olin lopulta lähdössä "Miksi sä oot lähössä?" tai "Ootko sä lähössä johonkin?" (jälkimmäinen ihan kuin aiemmin ei oltas riideltykään) tai just toi klassinen "Et sä voi lähteä nyt kun...". Lapsuudesta myös muistuu mieleen sukulaisten tapaaminen, ensin riideltiin just ennen lähtöä jostain pikkuasiasta ja sit sanottiin "saat jäädä kotiin jos oot tommonen" mut sit kun olisin jäänyt tyytyväisenä kotiin (mikä ei koriste-esineelle monesti ollut sallittu vaihtoehto edes) niin "ne sukulaiset kutsu sut vartavasten"/"et sä voi jäädä kun ne oottaa että me kaikki tullaan, pilaat koko jutun".krizz kirjoitti: Mulle äiti sanoi viime joulukuusa, että mene jonnekin muualle jouluksi (asuin äitin luona), kun "en jaksa kuunnella sun valitusta" ja että pilaan joulufiiliksen. Sitten yhtäkkiä käänsikin sen päin vastoin, ja alkoi syyllistää, että "et sä voi nyt lähteä muualle joulua viettämään, kun tänne on sun vanha mummosikin tulossa viettämään joulua!! Hän ei välttämättä näe toista joulua, niin et sä voi noin vain lähtä muualle jouluksi". Jotenkin tolleen, en muista tarkalleen sanoja... SIis että olisin itse väkisin lähtemässä pois, ja että tekisin mummolleni "pahasti" siinä. Ja sitä seuraavaksi sitten sanoikin, että "älä mieti sitä" (= älä mieti sitä että sanoin että mee muualle jouluksi)
Tohon räyhäjuttuun vielä kommentoin, että yleensä äitini on se kuka ton räyhäämisen on aloittanut, mutta jos vähänkään korotan ääntäni sanoessa "ei" tai perustellessani miksi ei, niin oon heti mukamas se riitapukari. Monesti ei omaa äänenkäyttöään huomaa, mutta jos huomaa niin marttyyriksi rupeaa "nii joo minähän se tässä ainut syyllinen olen..!" edelleen tiuskivalla äänensävyllä. Pysyis edes ilmaa puhdistavana riitelynä eikä kuluttavana ja jatkuvana varpaillaan olona.
Jännä kun aivan samoja manipulointitaktiikoita/sanomisia, kiinnostais tietää että mistä ne "tulee". Hyi tunnistan kaikki noista, mutta en vaan "muista" yksityiskohtia