Neuvoja narsistisen appiukon + lapseni + vaimon suhteen

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
krassi

Re: Neuvoja narsistisen appiukon + lapseni + vaimon suhteen

Viesti Kirjoittaja krassi »

Täysin samaa mieltä siinä, että narsismi tuhoaa perheen ihmissuhteet ja sinusta tehdään syyllinen. Niin minullekin on käynyt. Tsemppiä pelastamaan itsesi ja lapsesi, jos voit.

PerheellinenM

Viesti Kirjoittaja PerheellinenM »

Kyllä minä tässä kovasti olen tähän apua hakenut. Kaiken ymmärtäminen on vaan vienyt ihan tuhottamasti aikaa ja voimia, tuntuu että vaimo ei paljon tästä välitä. On vienyt aikaa ymmärtää tapahtunut ja koittaa ymmärtää syyt tälle kaikelle ja ymmärtää myös se, että vaimokin on narsisti. Joskaan ei ihan niin paha kuin isänsä, mutta molemmissa on samoja juttuja. Olen tässä reilun puolen vuoden episodin aikana oppinut katsomaan näitä tilanteita ja käyttäytymisiä täysin eri kulmasta kuin aiemmin.

Olen tosiaan elämäni rankimman paikan edessä hyvin pian. Olemme taloudellisesti liemessä niin sanotusti. Vaimon mielestä kaikki on hyvin. Hänen isänsä on oikeutettu olemattoman vuokran maksuun toisessa asunnossamme (vastikkeet maksaa siis) ja minun mielestäni tämä homma on niin syvältä kun se vain voi olla. Tälle kaikelle on oikeutus hänen mielestään, koska hänen isänsä sitten maksaa kesäasunnon kulut.... Mutta ei se silti poista sitä, että joka ikinen kk meille tulee ihan riittävästi takkiin sen takia, ettei hän maksa asunnon lainakuluistä mitään.
Tämä on syönyt jo kauan minua ja tullut parisuhteenkin väliin tämä tilanne, saati hänen isänsä alistava todella raaka käytös viime kesänä, josta tämä kaikki lähti purkautumaan. Silti vaimon mielestä asiat ovat hyvin ja hänen isällään oikeutus tähän ja on kuulemma oikeutettu puuttumaan minun tekemisiini sen takia, miten kohtelen vaimoani ja poikaani hänen nähden..........................

Tässä on nyt tosiaan muutama vaihtehto, en rehellisesti sanoen tiedä mitä tästä tulee. Haluan pestä käteni tästä asunto hommasta, mutta suostuuko tähän kumpikaan. Ostaa minut ulos, tai se paras vaihtoehto myydä toinen asunto, johon epäilen ettäon suostumusta. Hänen isänsä kuitenkin tietää, että sitten loppuisi siivellä eläminen ja helppo elämä.

En tiedä, loppuenlopuksi minulla taitaa olla vain yksi vaihtoehto. En ole onnellinen tässä liitossa, mutta poikani takia taistelen tästä liitosta kyllä viimiseen asti. Mutta onko se poikaani kohtaan oikein? Mitä hän haluaa ja miettii? Onnelliset vanhemmat, mutta se on jo nyt mahdotonta. Todellisuus on ikäväkyllä mahdollisesti se, että ero tässä tulee.

Minä kun en tiedä, että mitä vaimo ja hänen isänsä ovat asioista mieltä. Kirjoitin vaimolle mailin, jossa kerroin näistä kuluista ja laskin kulut, täysi tyrmäys. Tiedän, että hän on isälleen tästä kertonut, ihan varmasti on kertonut vaikka mailissa sanoin, että asia ei kuulu muille.
Mitä nämä kaksi suunnittelevat? En tiedä. Mutta sen tiedän, kun nämä vaihtoehdot terapia mukaan lukien lyön pöytään piakkoin saatuani pari puhelua vielä ammattiauttajilta, jos se ero tulee tämä vaimon isä tulee mustamaalaamaan minut täysin poikani silmissä. Tunnen sen ukon nyt jo niin hyvin, että osaan jo melkeen miettiä mitä hän saattaa tehdä tai sanoa.

Pahin pelko on kuitenkin se vielä kaikenlisäksi, että hän saa päähänsä muuttaa minun tilalleni asumaan tyttärensä kanssa ja samalla tietenkin poikani kanssa. Ajatus on niin oksettava................................................... Mutta tälänen sairas hullu ihminen, joka tuo appiukkoni on, narsisti sosiopaatti ja varmasti vähän spykopaattiakin seassa sopivalla sekotuksella - se voi keksiä ihan mitä tahansa. Naapurini käski varautumaan pahimpaan, täyteen sotaan ja eroon. Siihen olen viimiset kuukaudet varautunut ja en tiedä mistä nämä voimat löydän tähän. Yksi vastaan kaksi, täysi sota aviopuoliosani vastaan, jota hänen isäsnä taustalla hämmentää sopivalla lusikalla....Jonka eteen hän on tehnyt työtä määrätietoisesti vuosi tolkulla, rikkoa minun ja vaimon välit ja tulla minun ja poikani väliin.

Tätä pskaa en toivo kenellekään, tämä olisi hyvin helppoa jos minulla ei olisi 6 vuotiasta poikaa välissä tässä. Mutta on tullut hyvin selväksi, että narsstistia ei tunteet kiinnosta, eivät he oikeasti lapsista välitä, heidän tunteista kohtalostaan ajatuksistaan, he kyllä osaavat esittää sellaista, mutta kaikki teot appiukon ja vaimon puolelta viittaa siihen, että todellisuudessa he ovat aina oikeutettuja tekemään mitä huvittaa, mutta muut eivät. He ovat oikeassa, muut eivät. MInun ja vaimon välit ovat vielä yli kiltin luonteeni takia sellaiset nykyään, että vaimo ja appiukko käyttää sitä surutta hyväksi. He tietävät, että en uskalla nousta vastaan sanallisesti, jos jotain haukkumisia tai päätöksiä on.

Sen ohjeen annan kaikille, että hakekaa apua. Diakoniasta, käykää spykiatrilla, käykää spykologilla, puhukaa kertokaa älkää hävetkö sitä, mitä kotona tapahtuu tai sitä, että tajuatte maksaneenne jonkun idiootin asumiskuluja ties miten monta vuotta siinä luotossa, että "kyllä se maksaa sitten kun se saa rahaa". Ei se maksa ikinä. Eikä tule maksamaan. Sen sijaan, saat vttuilua päin naamaa siitä, että vaihdat kaistaa väärin liikenteessä tai pidät vääränlaisia kenkiä tai sinulla on väärä harrastus.

Soimaan itseäni todella rankasti siitä, että suostuin tähän asunto kuvioon. Kumpa olisin kysynyt....puhunut. Mutta kun kiellettiin puhumasta ulkopuolisille. Kumpa olisin luottanut vaistooni. Kumpa en olisi tehnty sitä päätöstä, että muutetaan. Olisin myynyt, mutta vaimo halusi sijoitusasunnon.... Tässä sitä nyt ollaan. :(

Eli puhukaa olkaa avoimia. JOs jotain tälästä outoa alkaa mielestäni tapahtua perheen sisällä tai jotain, puhukaa älkää uskoko sokeasti.....

krassi

Tunnen tapauksen, jossa on narsisti nainen ja mies tavallinen. Myrskyisän liiton jälkeen tuli ero, kun poika oli 3-4-vuotias. Nyt poika on 13 -vuotias. Aluksi poika oli pääsääntöisesti äitinsä hoidossa. Isä kyllä tapasi lasta ja hoiti välillä. Kun poika osasi päättää, hän halusi olla puolet ajasta isällä ja puolet äidillä. Nyt poika vaihtaa viikottain kotia. Anoppi- tai appiongelmaa ei ole.

Pojan isä tietää narsismista paljon ja yrittää omalla esimerkillään ja tavoillaan estää poikaa tulemasta narsistiksi. Hän on huomannut, että oman hyvinvoinnin kannalta ei voi puuttua läheskään kaikkiin epäterveisiin asioihin, joita lapsen äiti tekee pojalle. Isoihin ja tärkeiksi kokemiinsa asioihin isä puuttuu ja pitää puolensa. Tässä pätee vanha sanonta: Muuta ne asiat, mitä voit ja hyväksy ne asiat, joita et voi muuttaa.

Esitin pojan isälle vaihtoehdon, että poika olisi vain isänsä luona. Isä vastasi, että poika on jo siinä iässä, että saa itse päättää. Lapsi pitää äidistään, vaikka hän olisi minkälainen tahansa. Ainakin näillä näkymin jatkuu tilanne, jossa pojalla on yhteishuoltajuus.

PerheellinenM tilanteesta minulle tuli mieleen käytännön asia. Ketkä omistavat sijoitusasunnon? Jos olet asunnon omistaja, sinulla on oikeus vaatia sen myymistä.

PerheellinenM

Kiitos tästä tapauksen kertomisesta. Olen myös jutelut muitten eronnteiten kanssa siitä, miten lapset ovat kaiken ottaneet. Nyt näyttää pahasti siltä, että eroon tämä tulee päättymään, mikäli tämä asuntokuvio ei millään ole sovittavissa. Kirjoitin sinulle Krassi privaviestiä äsken tuossa. :)
Sijoitusasunnon omistavat tosiaan minä ja vaimo 50/50.

PerheellinenM

Noniin pieni päivitys.

Se on järkyttävää huomata olevansa samassa tilanteessa kuin moni täällä kirjoittava on. Miksei uskalla tehdä päätöksiä? Miksei uskalla vaan ladata pöytään faktat ja todeta, että kävi miten kävi. Se on julmaa tajua, että pelkää sitä mitä tapahtuu, kun siitä ei ole varmuutta. Etkä sitten uskalla lähteä. Tai siis pistää asioita seinää vasten. Kohdata toinen täysin 100% kävi miten kävi. Eikä miellistellä ketään tai olla se "aina kiva ihminen joka sanoo JOO kaikkeen."

Omalla kohdallani nämä asiat ovat tässä:
- Mökille en ole menossa niin kauan kun vaimon isä sielä on läsnä. Oli kesäloma, juhannus ihan sama, jos hän on sielä minä en tule.
- Vuokra, tämä ei ole OK. Vaimon isän tämän hetkinen vuokra ei todellakaan ole OK. Olen kuullut siitä niin monesta tahosta, että tiedän ettei se ole OK.
- Toinen kämppä myyntiin...
- Omaluonteeni ylikiltteys...tottakai mikäs muukaan.

Mutta miten nämä asiat sanot, vaimossakin narsistia jonkin verran. Kritiikin täydellinen sietämättömyys ja hänen ja isänsä toiminann kyseenalastaminen on kuin ampusi ampaispesään nuolella ja kävelisi katsomaan tulosta. Etenkin tämä vuokrakeskustelu tulee olemaan hyvin lyhyt ja jyräävä. Hänen isänsä ja hänen tekemä sopimus on hyvä halusin tai en.
Ulkopuolista apua kun ei tarvita, kuulemma....
Kysyn vaan, että millanen terve ihminen maksattaa tyttärensä lapsiperheellä oman asumisensa kulut ja vttuilee siitä vielä päin naamaa vävyleeen? Sitten vielä kysyy ääneen, että miksi en puhu tai sano mitään hänelle koskaan. Miten tyhmä Narsisti voi olla? Vai onko se tyhmyyttä, laskelmoitua käytöstä..?

Mökin suhteen ehkä se joskus tajuaa että on pakko sanoa isälleen, että ei tule tänä viikonloppuna. Jos tajuaa.... En tiedä mikä tää juttu on, miksi hän pelkää isäänsä. MIksei voi vaan sanoa, että joka toinen viikonloppu sinä olet kotona... Mutta se on itsestään selvyys näemmä, että tämä vaimon isä kuuluu perheeseen ja hän saa olla niin paljon jaloissa kun haluaa. No mun perheeseen hän ei ikinä kuulu.

- Toinen Kämppä myyntiin ja talous kuntoon. No sitä ei tapahdu niin kauaa kun kukaan ulkopuolinen ei ravistele vaimoa ja saa tajuamaan, että mitä hän tekee perheelleen ja mitä sen isä on oikeasti miehiään.

Isoja asioita, todellisia isoja kysymysmerkkejä ja ymmärrän nyt vähän paremmin, miksei joku lähde huonosta naristiparistuhteesta pois, pelko tulevaisuudesta, etenkin jos on lapsia välissä. Se kun ei vaan tiedä...ja ei uskalla tehdä sitä rajan ylitystä ja kohdata se ihminen täysin ja sanoa mitä ensimmäiseksi mielessä on. Eikä vaan hiljentyä ja purkaa kiukkua autossa matkalla töihin ja haukkua kaikki tähän liittyvä......

Mistä löydän voimia tähän....apua on haettu.... ja lisää pitäisi vaan jostain voimia vetää... että kohtaan hyvin määrätietoisen hyökkäävän vaimon ja sanon asiani ja annan tietää, että mitä mieltä minä tästä olen. Huh huh. :(

Kirsikkamustikka

Viesti Kirjoittaja Kirsikkamustikka »

Hei,

Tässä muutamia ajatuksia, jotka heräsi. Oletko valmis vetämään rajat ja pitämään ne? Eli jos nuo asiat sanot vaimollesi, on sinun myös ne pidettävä. Se saattaa tarkoittaa, että et ole kesällä mökillä ollenkaan vaikka vaimosi ja poikasi on. Jos et siihen ole valmis, ei niitä kannata sanoa. Kirjoittelin toiseen ketjuun siitä, että kun tutkii sitä omaa haavaa joka mahdollistaa hyväksikäytön sekä kaltoinkohtelun, niin sen voi myös itse parantaa. Ja tätä myöden tulla vahvemmaksi, rakastaa itseään. Ketkä tai kuka on mielestäsi se/ne ongelmaihmiset? Minun silmiin näyttää, että ajattelet sen olevan appiukkosi. Onko kuitenkaan?

Ymmärrän että eroaminen pelottaa lapsen takia. Kumpi teistä on lapsen kanssa enemmän? Mietin että jos sinä olet paljon hänen kanssaan niin mahdollisen eronkin jälkeen varmasti näin on, sillä usein narsistisia piirteitä omaavat ihmiset nauttivat vapaudesta ja ovat itsekkäitä. Eli se, että lapsi on paljon poissa usein sopii heille. Ei toki aina.

Tsemppiä kesään ja ennen kaikkea itsensä rakastamisen opetteluun❤

krassi

Kirsikkamustikan ajatuksia mukaellen oman haavan parantaminen on tie itsenäisyyteen ja rohkeuteen. Appiukkoa syyttämällä ei itsetuntosi parane. Se paranee sillä et kehität itseäsi ja parannat itseäsi. Yrität keksiä, minkälaiset kivat asiat tekevät sinut vahvemmaksi ja onnellisemmaksi.

Vastaa Viestiin